Det kunde ha varit mycket värre!-tråden

Min framväxel fram gav upp. Vi försökte de enkla tricken leka med vajern dränk handtaget i olja och spola rent framväxeln men inget bet. Det fick bli en avstickare till Garmisch Partenkirschen. De lyckades få framväxeln i bättre skick. I GP fann vi extra slangar, nya handskar och cykelmecken propsade på att vi borde fika när han fixa cykeln. Det kunde varit värre.
20250621_131536.webp
20250621_125058.webp

Min framväxel fram gav upp. Vi försökte de enkla tricken leka med vajern dränk handtaget i olja och spola rent framväxeln men inget bet. Det fick bli en avstickare till Garmisch Partenkirschen. De lyckades få framväxeln i bättre skick. I GP fann vi extra slangar, nya handskar och cykelmecken propsade på att vi borde fika när han fixa cykeln. Det kunde varit värre.

Är man i trakterna av Garmisch-Partenkirchen så kan det alltid vara mycket värre i bemärkelsen att omgivningen borgar för fin cykling.

Lite rolig felskrivning som förvandlade kyrkorna till körsbär...

Igår exploderade sonens dämpare i sin SID när han hoppade med sin dirt ut från en berm på pumptracken. Dämparolja sprutade ut. Ratten verkar sitta några mm högre. Dämparen var nästan ny när vi köpte cykeln begagnad ... Tänkte att det skulle blir en dyr reparation eller en ny (Charger) dämpare för 2000 spänn. Men minndes just nu att jag borde har en identisk (dålig) Motion Control dämpare liggandes i förrådet från när jag uppgradera min Reba med en Charger för många år sen.

EDIT: dessutom funkar cykeln fortfarande var till pump med 8 bar tryck isf 4 bar.

2025-07-10-20-29-46-449.webp

Senast ändrad:
Familjen på stranden och jag inlagt på sjukhuset efter cykelkrasch. Gott om tid att ligga och titta på touren i lugn och ro.
Trist. Läk väl.
On the upstroke: varje gång jag ser ditt nick så påminns jag om din namnes insatser för David Bowie 🙂 Det kan vara värre!
(2:18 för de som inte redan vet) (Varning: klippet har klipp i ljudet, men det var det kortaste på just det framträdandet jag hittade)

Trist. Läk väl.
On the upstroke: varje gång jag ser ditt nick så påminns jag om din namnes insatser för David Bowie 🙂 Det kan vara värre!
(2:18 för de som inte redan vet) (Varning: klippet har klipp i ljudet, men det var det kortaste på just det framträdandet jag hittade)
Att ta över rollen efter Ronson gör inte vem som helst. En strålande musiker som kunde fått lite med credd för sitt bidrag på musikscenen.

Igår exploderade sonens dämpare i sin SID när han hoppade med sin dirt ut från en berm på pumptracken. Dämparolja sprutade ut. Ratten verkar sitta några mm högre. Dämparen var nästan ny när vi köpte cykeln begagnad ... Tänkte att det skulle blir en dyr reparation eller en ny (Charger) dämpare för 2000 spänn. Men minndes just nu att jag borde har en identisk (dålig) Motion Control dämpare liggandes i förrådet från när jag uppgradera min Reba med en Charger för många år sen.

EDIT: dessutom funkar cykeln fortfarande var till pump med 8 bar tryck isf 4 bar.

Visa bilaga 779433

Idag kam vi hem och hämtade gamla Motion Control dämpare från förrådet. Såg att det var en enkel RL isf RCT3. Och jag förstod fortfarande inte vad var fel med dämparen som exploderade. Så provade först att fylla på med olja. Vid test skjut nålen upp, så problemet är klart att axeln för LSC inställning har lossnat. Trodde då att det skulle bli en nedgraderinh. Sätte på RL istället och det visade sig att lockouten är mycket hårdare, vilken tur! RCT3 har en threshold och öppnar efter det. Också mycket enklare att bara vrida på en ratt isf för att "låsa" och maxa LSC på RCT3.

Jag misstänker att dämparen gick sönder för att förra ägaren fyllde på med för mycket olja.

2025-07-19-21-31-41-166.webp

Senast ändrad:
IMG_4216.webp

Höll på att bli galen på ventilen, kunde höra hur den smygpyste lite och tappade tryck hur mycket jag än försökte skruva åt den. Sedan upptäckte jag till slut den lilla sprickan i däcket.

Men det kunde varit värre, behövde bara pumpa upp vartannat åk eller så, guckan höll tills jag kom hem.

Den här såg jag inte komma. Framväxeln (fd-r8050 di2) började växla dåligt, men jag kör mest på stora klingan och problemet fick vara. Tog en titt på det i dag och upptäckte att korgen spruckit.

Har dock tänkt på att korgen är flexigare än på de vajerstyrda och ~10x dyrare.
fdr8050.webp

Senast ändrad:
Cyklade hem från jobbet. Satt i köket och åt mackor och lyssnade på musik. Hög smäll från hallen.
20250901_234332.webp

Kunde ha hänt på vägen till jobbet då jag körde en omväg på grus. Eller på väg hem, då det var mörkt och omysigt med en promenad. Kunde varit värre.

slut på batteri i bakväxeln när man skulle cykla barnen till skolan, tur nog så var rätt växel i och det gick lagomt tungt upp mot skolan och kunde rulla hem då det är nedför..

fick soppatorsk på första batteriet igår men hade reserven i ramen, det dog idag så frågan är om jag bara hade otur eller något är fel som drar ut dem. kan 5 timmars bilkörning göra sitt då cykeln ligger ock skakar osv under hela resan?

slut på batteri i bakväxeln när man skulle cykla barnen till skolan, tur nog så var rätt växel i och det gick lagomt tungt upp mot skolan och kunde rulla hem då det är nedför..

fick soppatorsk på första batteriet igår men hade reserven i ramen, det dog idag så frågan är om jag bara hade otur eller något är fel som drar ut dem. kan 5 timmars bilkörning göra sitt då cykeln ligger ock skakar osv under hela resan?
Ja, det bästa är att plocka ut batteriet när du transporterar cykeln, annars så går inte växeln i batterisparläge pga skakningar.

Det där har jag aldrig lyckats med. Och jag har ändå en god talang vad gäller att få saker att gå sönder.

IMG_2682.webp

Med lite otur hade det varit ett ekerbrott men det var bara nippeln som gett sig .
Bort med däck , ventil å tejp , börja skaka på fälgen å se där efter tio sekunder trillade spillbiten ut .
Som rubriken lyder kunde varit mycket värre 😜😃

Lösningen heter clik valve.
det vore ett sätt att krångla till allt väldigt när jag redan har pumpar för presta och schrader och inte har något emot schrader alls :) tycker det har fördelar för slanglöst.

Det finns slang med kortare ventil. Skulle eventuellt kunna ge mindre risk för att det där händer?
en ventilhatt hade nog skyddat ventilen också.

Tillbaka
Topp