Det kunde ha varit mycket värre!-tråden
77:e timmen här nu. Idag var första gången jag såg till Ellevio, de kom med två bilar och en skördare, åkte ner och tittade på den mosade matarledningen (som grävdes ner i höstas men nötterna uppenbarligen inte ännu kopplat in), flög lite med drönare och sen drog de vidare. ”Prognosen” flyttades sen fram till 1/1 kl 22.Johannes gör inte livet lätt för en hälsing. Just nu är vi inne på timme 70 av strömlöst. Men det kunde varit värre, vi har en elbil som förser huset med ström tillräckligt för att driva frys och ett element, samt koka vatten och ha någon lampa igång. Vi har källare som är kall nog för kylvaror, det finns lite vatten att spola toalett med och en kamin att elda i, samt släkt som ungarna kan bo hos.
Senaste bud att få tillbaka strömmen är kl 20, men så har det låtit sedan i lördags och tidpunkten har hela tiden flyttats fram.
I lördags så tittade jag ut och såg träd efter träd rasa på grannens mark tvärs över vägen. Det värsta som hände på vår tomt var att soptunnan blåste omkull. I övrigt så var det snarare mer städat på tomten efter Johannes än innan.
Tacksam för alla som sliter med att få ledningsgator uppröjda och trasiga ledningar och stolp ersatta. Mindre nöjd över Ellevio som inte brytt sig om att säkra elnätet mot blåst. Nu är det ett exceptionellt läge, men detta är det elfte strömavbrottet under 2025 som beror på träd som fallit över ledningarna.
Det kunde varit (mycket) värre, men det börjar bli lite tröttsamt nu.
Utöver det så har några 150-200-åriga tallar fallit, plus massor av andra träd, bl.a över garaget och ett uthus. Typ 10 träd och en nedriven elstolpe (som Ellevio skulle ha plockat ner i höstas) blockerar infarten. Jag fick iaf ut bilen bakvägen idag, alltid något. På nyårsdagen lovas det 3 dm snö.
Men det kunde varit värre