Det kunde ha varit mycket värre!-tråden

Johannes gör inte livet lätt för en hälsing. Just nu är vi inne på timme 70 av strömlöst. Men det kunde varit värre, vi har en elbil som förser huset med ström tillräckligt för att driva frys och ett element, samt koka vatten och ha någon lampa igång. Vi har källare som är kall nog för kylvaror, det finns lite vatten att spola toalett med och en kamin att elda i, samt släkt som ungarna kan bo hos.

Senaste bud att få tillbaka strömmen är kl 20, men så har det låtit sedan i lördags och tidpunkten har hela tiden flyttats fram.

I lördags så tittade jag ut och såg träd efter träd rasa på grannens mark tvärs över vägen. Det värsta som hände på vår tomt var att soptunnan blåste omkull. I övrigt så var det snarare mer städat på tomten efter Johannes än innan.

Tacksam för alla som sliter med att få ledningsgator uppröjda och trasiga ledningar och stolp ersatta. Mindre nöjd över Ellevio som inte brytt sig om att säkra elnätet mot blåst. Nu är det ett exceptionellt läge, men detta är det elfte strömavbrottet under 2025 som beror på träd som fallit över ledningarna.

Det kunde varit (mycket) värre, men det börjar bli lite tröttsamt nu.
77:e timmen här nu. Idag var första gången jag såg till Ellevio, de kom med två bilar och en skördare, åkte ner och tittade på den mosade matarledningen (som grävdes ner i höstas men nötterna uppenbarligen inte ännu kopplat in), flög lite med drönare och sen drog de vidare. ”Prognosen” flyttades sen fram till 1/1 kl 22.
Utöver det så har några 150-200-åriga tallar fallit, plus massor av andra träd, bl.a över garaget och ett uthus. Typ 10 träd och en nedriven elstolpe (som Ellevio skulle ha plockat ner i höstas) blockerar infarten. Jag fick iaf ut bilen bakvägen idag, alltid något. På nyårsdagen lovas det 3 dm snö.
Men det kunde varit värre 😏

77:e timmen här nu. Idag var första gången jag såg till Ellevio, de kom med två bilar och en skördare, åkte ner och tittade på den mosade matarledningen (som grävdes ner i höstas men nötterna uppenbarligen inte ännu kopplat in), flög lite med drönare och sen drog de vidare. ”Prognosen” flyttades sen fram till 1/1 kl 22.
Utöver det så har några 150-200-åriga tallar fallit, plus massor av andra träd, bl.a över garaget och ett uthus. Typ 10 träd och en nedriven elstolpe (som Ellevio skulle ha plockat ner i höstas) blockerar infarten. Jag fick iaf ut bilen bakvägen idag, alltid något. På nyårsdagen lovas det 3 dm snö.
Man får motion i alla fall!

Snö, då kan du ju ta skidorna istället för bilen! 😉

Och för alla som undrar, så kom strömmen tillbaka för ett par timmar sedan.
Skönt!

Även om det dröjde misstänker jag att det jobbats rätt hårt med att återställa. Många som väljer att jobba i frontlinjen trivs när det blir lite puls (även om säkerhet såklart går först).

Bilagor

• 20251002_101917.webp
    20251002_101917.webp
    395.3 KB · Besök: 109
Min tillvaro i strömavbrottet framstår som en all inclusive-semester i jämförelse. Lider med dig.

För vilka som varit med om extrema dödsolyckor i ung ålder och dessutom blivit dömd och rannsakad. Framstår alla frågor och problemställningar kring elavbrott, ang stormen Johannes som krusningar i tiden, som inte lämnar några spår...

De ska göra vinst, inte hålla på att greja med elektricitet!

Jobbigt med skyldigheter och sånt där. När det finns så mycket roligare saker att ägna sig åt.

Jobbigt med skyldigheter och sånt där. När det finns så mycket roligare saker att ägna sig åt.
Jag ser hellre att nätbolagen har folk ute på fältet som fixar ledningar än inne på kontoren och fyller i papper till energimaknadsinspektionen.
Sedan har EI en viktig roll att fylla för att bevaka monopolprissättning, men det är en helt annan fråga.

Jag ser hellre att nätbolagen har folk ute på fältet som fixar ledningar än inne på kontoren och fyller i papper till energimaknadsinspektionen.
Sedan har EI en viktig roll att fylla för att bevaka monopolprissättning, men det är en helt annan fråga.
Om de lever upp till sina lagstadgade åtagande (vilka ligger till grund för deras monopol) behöver de inte några pappersfyllare för att blidka, eller snarare bortförklara sig inför, EI.

Systemet är ett fatalt misstag; hanteringen ett skämt; befolkningen förlorare.

Om de lever upp till sina lagstadgade åtagande (vilka ligger till grund för deras monopol) behöver de inte några pappersfyllare för att blidka, eller snarare bortförklara sig inför, EI.

Systemet är ett fatalt misstag; hanteringen ett skämt; befolkningen förlorare.
Nu är vi rätt långt borta från cykling och jag har en del välgrundade synpunkter på nätbolagens sätt att agera i olika sammanhang, men jag kan tänka mig många situationer där det finns fullt rimliga anledningar till att det tar mer än 24 timmar innan alla abonnenter har sitt nät tillbaka.
Compliance är en hydra som riskerar att överskugga de problem den sätts att hantera.

Nu är vi rätt långt borta från cykling och jag har en del välgrundade synpunkter på nätbolagens sätt att agera i olika sammanhang, men jag kan tänka mig många situationer där det finns fullt rimliga anledningar till att det tar mer än 24 timmar innan alla abonnenter har sitt nät tillbaka.
Compliance är en hydra som riskerar att överskugga de problem den sätts att hantera.

På mitt förra uppdrag gick vi från att skapa värde för aktieägarna till att säkerställa compliance 😂😭

På mitt förra uppdrag gick vi från att skapa värde för aktieägarna till att säkerställa compliance 😂😭
Har en känsla av att det i vissa fall kan vara än värre och att compliance inte egentligen säkerställts utan att man bara byggt upp någon sorts Potemkinkuliss av att man har uppfyllt compliance - t.ex. i form av dokumentation av att de anställda är utbildade på/har läst vissa dokument med en massa halvjuridisk prosa som skulle kunna klassas som sömnmedel och som är så allmänt hållna att de har noll praktiskt värde.

Har en känsla av att det i vissa fall kan vara än värre och att compliance inte egentligen säkerställts utan att man bara byggt upp någon sorts Potemkinkuliss av att man har uppfyllt compliance - t.ex. i form av dokumentation av att de anställda är utbildade på/har läst vissa dokument med en massa halvjuridisk prosa som skulle kunna klassas som sömnmedel och som är så allmänt hållna att de har noll praktiskt värde.

Ja, lite så upplever jag det.

Hade en nära skadan upplevelse imorse. Riktigt ordentlig gubbnivå (är 43). Hukade mig under en av de där avdelarna som man köar inom ute på landvetter vid incheckningen. Skulle ur kön lite lätt och ledigt för att väga en väska utan att behöva tränga mig bakåt genom folkmassan. Böjde mig ner och kände att hela jävla högerknät kändes som det krampade och exploderade på samma gång, trodde att slutet var nära och att jag skulle behöva avlivas efter nyår men det gick gick över på 10 sekunder. Känner mig lite öm fortfarande men helt ok. Jag tror att idag blir dagen jag officiellt accepterar att jag är gubbe, ca 04.30 Landvetter flygplats 31/12-25.
Det kunde varit värre.

Gott nytt år.

Hade en nära skadan upplevelse imorse. Riktigt ordentlig gubbnivå (är 43). Hukade mig under en av de där avdelarna som man köar inom ute på landvetter vid incheckningen. Skulle ur kön lite lätt och ledigt för att väga en väska utan att behöva tränga mig bakåt genom folkmassan. Böjde mig ner och kände att hela jävla högerknät kändes som det krampade och exploderade på samma gång, trodde att slutet var nära och att jag skulle behöva avlivas efter nyår men det gick gick över på 10 sekunder. Känner mig lite öm fortfarande men helt ok. Jag tror att idag blir dagen jag officiellt accepterar att jag är gubbe, ca 04.30 Landvetter flygplats 31/12-25.
Det kunde varit värre.

Gott nytt år.
Välkommen i klubben. Verkligen varmt välkommen. Du har så mycket att uppleva! ❤️

Jag skulle säga att de sköter sig precis som förväntat och utifrån sitt existensberättigande - att leverera största möjliga avkastning till sina ägare.

Givetvis finns det otaliga anledningar till att det kan ta mer än 24 timmar innan vissa medborgare återfår sin el vid avbrott. Regelverket som reglerar detta är bara ett uruselt försök att sminka över ett makalöst systemfel.

Jag skulle säga att de sköter sig precis som förväntat och utifrån sitt existensberättigande - att leverera största möjliga avkastning till sina ägare.

Givetvis finns det otaliga anledningar till att det kan ta mer än 24 timmar innan vissa medborgare återfår sin el vid avbrott. Regelverket som reglerar detta är bara ett uruselt försök att sminka över ett makalöst systemfel.
De främsta anledningarna till att ett avbrott kan pågå mer än 24 timmar är:
1) Elnätsbolagen vill inte bekosta bredare ledningsgator
2) Elnätsbolagen vill inte bekosta att gräva ner elledningar.

Sonen får syn på en bild på mig från den lokala downhill-backen och utbrister: Du cyklade!! Jag ser dig, du cyklade!
Jag: Jag cyklar ju fortfarande
Sonen: Ja, men inte så snabbt.

Hemskt men sant, jag cyklar fortfarande men inte snabbt. Men det kunde ju varit värre om jag inte cyklat alls 😆.

Sonen får syn på en bild på mig från den lokala downhill-backen och utbrister: Du cyklade!! Jag ser dig, du cyklade!

Hemskt men sant, jag cyklar fortfarande men inte snabbt. Men det kunde ju varit värre om jag inte cyklat alls 😆.
Har inget minne av att jag någonsin sett min mamma på bild i den lokala downhillbacken.

Saker kan bli bättre. För två år sen klagade min son att det inte längre var roligt att cykla med mig för att jag inte var tillräckligt duktig och stigarna i Hellasgården var för enkla. Sista åren har han aldrig klagat igen och har han kul med mig i Hellasgården (och på andra stigar och park i Sverige och i Alperna).

Han är nog för liten att cykla ifrån dig till skillnad från Berks pojke.

Om du åker till vallåsen någon gång får du gärna prata med min dotter. Bra med mammor som cyklar snabbt.

Jag är fortfarande snabbare än barnen men nu har kusinen börjat cykla i klubb så mina aktier rasar nog snart.

Han är nog för liten att cykla ifrån dig till skillnad från Berks pojke.

Om du åker till vallåsen någon gång får du gärna prata med min dotter. Bra med mammor som cyklar snabbt.

Jag är fortfarande snabbare än barnen men nu har kusinen börjat cykla i klubb så mina aktier rasar nog snart.
Nu är det nog tyvärr bara sonen jag cyklar ifrån med en total på 29 timmars utförscykling förra året. Men det måste gå att putsa upp sina färdigheter igen tycker jag. Tänkte börja reda i år!

Haha ja, där är jag ibland (även om det var ett tag sedan nu). Kan ta pepp-talket 😊

Hade en nära-döden-upplevelse idag på vägen hem från Elmia. Nickade till vid ratten en mil norr om Ljungby och touchade mitträcket med bilen. Fy fan. Bägge killarna + deras kusin med i bilen.
Bara ytliga plåtskador som tur är.

Lessons learned: skippa inte kaffe innan du sätter dig i bilen. Spela INTE monoton musik. Prata med dina medpassagerare.

Fy fan.

@marr det här var anledningen till att jag inte hämtade väskan idag...

Bilagor

• 20260404_192522.webp
    20260404_192522.webp
    515.4 KB · Besök: 58
  • 20260404_192528.webp
    20260404_192528.webp
    207.3 KB · Besök: 56
  • 20260404_192533.webp
    20260404_192533.webp
    275.5 KB · Besök: 55
Hade en nära-döden-upplevelse idag på vägen hem från Elmia. Nickade till vid ratten en mil norr om Ljungby och touchade mitträcket med bilen. Fy fan. Bägge killarna + deras kusin med i bilen.

Lessons learned: skippa inte kaffe innan du sätter dig i bilen. Spela INTE monoton musik. Prata med dina medpassagerare.

Fy fan.

Skönt att alla mår bra!

Kanske inte läge för tips men till din lista kan ju 10-20 min sovpaus (jag gillar nsdr-meditation på Spotify). Ska ju hjälpa mycket.

Fy fan.

Har du ingen lane assist eller liknande på en så pass modern bil som kan rädda upp en situation likt denna innan vajerräcket gör sitt jobb?
Skönt att det inte blev några personskador.

Fyfan. Läskigt. Skönt att det gick förhållandevis bra. Eller otroligt bra egentligen. Vad är väl lite plåtskador i sammanhanget!

Hoppas barnen tog det bra också.

Fyfan. Läskigt. Skönt att det gick förhållandevis bra. Eller otroligt bra egentligen. Vad är väl lite plåtskador i sammanhanget!

Hoppas barnen tog det bra också.
De tog det bra, vi har pratat igenom allt så mycket de behöver. Äldste är "ute" och kör moppe nu 😬

Lessons learned: skippa inte kaffe innan du sätter dig i bilen...
Jag brukar köra med poddar med ämnen som engagerar mig när jag vill hålla mig vaken. Då jag själv är orolig för demokratin i världen så kör jag poddar som berör detta ämne. Rekommendationen är sålunda hitta något som skaver och fokusera på det. En rejäl oförätt brukar kunna hålla en vaken ;)

Vad skönt att det gick bra! Var med om något liknande för många år sedan när jag pluggade. Hade kört en rejäl runda mtb med några kompisar i grannstaden och tagit ut mig totalt. Sockerfall och halvt underkyld. Vankade till en mack innan hemfärden med bil och tryckte i mig en snickers och en cola. På hemvägen tog jag det lugnt i bilen (hade ju kört dit som en galning i 180 knyck) och satte på värmen... Sedan sa det pang och jag ryckte till. Bilen såg ungefär ut som ostrands.

Fy fan.

Öjj, vilken tur att det gick bra för er !

Mitträcken är en väldigt bra grej. Eller vad säger man?

Shit. Jag har haft ett tillfälle då jag nickade till bakom ratten. Det har nog många, men tack vare tur kom jag undan med blotta förskräckelsen. Jag vaknade till när bilen varnade m.h.a. ljudsignal att jag var på väg ut i terrängen. Jag var inte ensam i bilen...

Sen dess har jag börjat stanna och sovit 10-15min om jag känner mig dåsig. Det hjälper mig hålla mig vaken och alert sen.
Tidigare, innan det hände, så har jag varit för envis/dum för att stanna och vila trots att jag varit dåsig.
Men det krävdes ett close-call för att jag skulle ändra mitt envisa beteende att bara pusha-vidare bakom ratten istället för stanna och vila direkt.

Skönt att höra att ni är hemma !

/Emil

Senast ändrad:
ID7? Är på listan på ev nästa bil men att den inte styr undan räcken verkar dåligt. Vår maga my styr undan både älgar och räcken
Skönt att det gick bra iaf

ID7? Är på listan på ev nästa bil men att den inte styr undan räcken verkar dåligt. Vår maga my styr undan både älgar och räcken
Skönt att det gick bra iaf
Den (Lane Assist )har alltid fungerat perfekt innan. Jag har kört nästan 4000 mil med bilen på ett år och kör i stort sett alltid med Travel Assist igång.

Vet inte om det var en kombination av en hand på ratten + vindpust (det blåste ganska hård västlig vind = direkt sidvind) som gjorde att assistenten inte reagerade som den skulle, eller att den trodde att vi skulle byta fil. Jag låg ju i vänsterfilen redan, och Lane Assist känner ju inte av mitträcken utan så vitt jag vet så är den baserad på kameror som tittar efter linjerna.

Men ja det var otäckt som fan och jag kommer att lyssna mer på kroppen i framtiden. Ska jag vara ärlig så kände jag innan det hände att jag började bli trött. Sedan get assistenterna också en falsk trygghet. Utan assistenter hade körningen behövt vara betydligt mer aktiv. Särskilt filbytesassistenten gör ju att man slappnar av mer vilket i det här fallet blev lite för mycket.

Tillbaka
Topp