Det orakade Forumet "Gubbhappy".

Hm. Detta kan vara det mest märkliga inlägget i ämnet jag läst sen en viss samling personer fick höra att dom var misogyna pga motståndare till new age och liknade flum. Grunden för den anklagelsen var påståendet att new age mest tilltalade och utövades av medelålders kvinnor.
Själv är jag förvånad över att det inte är mer tävlingssnack och statistik.

Typiskt HiFi-möte.
Screenshot 2024-12-20 15.38.11.png

Testosteronet kankse inte flödar men Östrogenet lyser med sin frånvaro.

Enligt all statistik, jag tagit del av, cyklar kvinnor mer och oftare än män. I synnerhet i städerna. Här föredrar män oftast bilen.
Men avseende på "Tekniknördar", lär fördelningen se helt annorlunda ut...

Vissa tycks tro att jag skapade den här tråden, för att provocera. Vilket inte alls var/är fallet!

Tycker bara att vi gemensamt borde fråga oss varför så få kvinnor deltar och postar på "Happy Ride.SE".
För forumet går miste om kunskap och erfarenheter i kvadrat...
Kanske blev dock den här tråden väl "Kryddad" för många?

Avslutar med: "Potitus Sero Quam Numquam". Bättre sent än aldrig!

Enligt all statistik, jag tagit del av, cyklar kvinnor mer och oftare än män. I synnerhet i städerna. Här föredrar män oftast bilen.

Vissa tycks tro att jag skapade den här tråden, för att provocera. Vilket inte alls var/är fallet!

Tycker bara att vi gemensamt borde fråga oss varför så få kvinnor deltar och postar på "Happy Ride.SE".

Vill du se kvinnor skriva saker om cyklar på internet, så rekommenderar jag lastcykelgrupper på facebook. Folk har oändligt mycket konstiga problem och frågor gällande lastcyklar. Sälja begagnade dåligt konstruerade lastcyklar är troligen lönsamt. Även lönsamt för de som ska reparera dom.

Personer som bara vill ha cykeln för transport mellan A och B är typiskt inte intresserade av happy. Städa bort dessa och din analys rasar som ett korthus.

Inget fel att problematisera detta. Som alla sammanhang som är en subkultur men inte ett slutet sällskap är det väl bra fundera på hur man kan vara inkluderande inom nörderiet. Men bör ske konstruktivt och gärna försöka undvika raljerande och dumma förenklingar.

Senast ändrad:
Titt som tätt trillar det in nya nick, med gamla frågor. Det är ju inget som hindrar fler, från att ramla in? På så vis exkluderas ingen!
Fullt tänkbart att andra mer slätrakade och högutbildade är kapabla att läsa sig till information på annat håll, eller bara behöver blaska lite hjälplöst med ögonen..
Det råder dubbla standarder att utnyttja.

Hur är könsfördelningen på Bukefalos resp sweclockers? Tvivlar på att den är särskilt mkt bättre.
Edit: Bukefalos innehåller 95% kvinnor, borde alltså vara den perfekta tillflyktsorten om man vill undkomma machosnack, orakade gubbar och hängpungar.

Senast ändrad:

Ja... Turdus merula... Jag vet inte. Det är kanske inte så kul att ventilera saker med en grupp där en del är så pk att tom manchester är för hårt, och en annan del som inte kan skilja en cykel från en kvinna... Bara gissar lite. Killgissar ☺️

Jag vet inte riktigt hur Happy skulle vara mer inkluderande. Visst, ibland snedtänder sura gubb-gänget i någon tråd startad av någon ny på forumet, och är allmänt dryga, men oftast tycker jag det ges god hjälp. Om man av nicket kan utläsa att frågeställaren är kvinna är det väl snarast väldigt, för att inte säga extremt, hjälpsamt. Det är kanske på sitt sätt jobbigt, vad vet jag.

Ovanstående gäller "frågetrådar" som väl ändå utgör huvuddelen på Happy, i vart fall i antal trådar, dock inte i antal inlägg. Och då kommer vi osökt in på "skittrådarna". Dom kan skrämma iväg dom flesta, och gör så, men inte specifikt kvinnor. Vad jag sett så är det rätt liten del av Happy som deltar i skittrådarna, och en ännu mindre del som tjatar sönder dom och skrämmer iväg dom lite seriösare som ändå skriver några bra inlägg i dessa trådar.

Att det skulle vara androgynt eller vara ett "machospråk" på Happy som TS påstår har jag väldigt svårt att se. Min gissning är att det snarare är en reaktion på allmänt mothugg av diverse lite märkliga inlägg, och det i skittrådarna. För på vilket sätt kan man svara androgynt eller med machospråk i frågetrådarna, eller bygg/rr-trådarna? Som ändå är basen på Happy.

Jag vet inte riktigt hur Happy skulle vara mer inkluderande. Visst, ibland snedtänder sura gubb-gänget i någon tråd startad av någon ny på forumet, och är allmänt dryga, men oftast tycker jag det ges god hjälp. Om man av nicket kan utläsa att frågeställaren är kvinna är det väl snarast väldigt, för att inte säga extremt, hjälpsamt. Det är kanske på sitt sätt jobbigt, vad vet jag.

Ovanstående gäller "frågetrådar" som väl ändå utgör huvuddelen på Happy, i vart fall i antal trådar, dock inte i antal inlägg. Och då kommer vi osökt in på "skittrådarna". Dom kan skrämma iväg dom flesta, och gör så, men inte specifikt kvinnor. Vad jag sett så är det rätt liten del av Happy som deltar i skittrådarna, och en ännu mindre del som tjatar sönder dom och skrämmer iväg dom lite seriösare som ändå skriver några bra inlägg i dessa trådar.

Att det skulle vara androgynt eller vara ett "machospråk" på Happy som TS påstår har jag väldigt svårt att se. Min gissning är att det snarare är en reaktion på allmänt mothugg av diverse lite märkliga inlägg, och det i skittrådarna. För på vilket sätt kan man svara androgynt eller med machospråk i frågetrådarna, eller bygg/rr-trådarna? Som ändå är basen på Happy.
Håller med. Happy är ett unikt forum i meningen att det ofta sker ett relativt samfällt fördömande av gubbiga/unkna inlägg. Gissar att de flesta som hänger här är hyggligt beställd medelklass med rätt schyssta värderingar.

Varför satsa på att ”rekrytera” fler kvinnor? Rekrytera fler cykelintresserade och cyklister istället, oavsett kön. Jag fick ovärdelig hjälp här när jag själv började cykla, meka och bygga för några år sedan.

Det fanns en kung. minns inte i skrivande stund i vilken ordning. Men som fick epitetet: "Han talte med bönder på bönders vis. Med de lärde talte han Latin"!
Givetvis var detta en ren lögn! Få kungar i Sverige har någonsin talat latin. Än mindre behärskat skrivkonsten i språket.
Har du kommit på vilken kung det var?
Annars har jag en länk här:
...............................................................................................................................................................
Att dikta under ett alter ego gör det också enklare att ta ut svängarna och bli friare i sin diktning. Precis att Karlfeldt har en enkel bakgrund, men att han senare kom att utbilda sig vid Uppsala Universitet är antagligen anledningen till att han ofta tillskrivs förmågam att ”han talade med bönder på böndernas sätt och med lärde män på latin” vilket han själv tillskrev Fridolin i dikten ”Sång efter skördeanden”.
...............................................................................................................................................................

Det fanns kanske en kung som har uttryckt sig på samma vis, men inget jag hittar.
Om du gör det, länka gärna så lär jag mig något nytt även idag.
Trevlig helg!

Loqui ineptias sicut ebrius non debet esse nugae ebrius, quia si nugae ebrius nugaretur nugas diceret de ineptiis ebriorum, non curasset ineptias ebrius.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam sodales convallis ullamcorper. Vestibulum hendrerit vestibulum metus, sed dignissim metus lacinia vitae. Nullam arcu lorem, condimentum quis condimentum eu, condimentum sed dui. Sed a orci volutpat, tincidunt nibh in, sagittis lorem. Phasellus blandit nulla vel tincidunt ultricies. Praesent rhoncus sit amet dui tristique ullamcorper. Proin euismod ac nunc eget scelerisque. Aliquam at pretium erat. Vestibulum quis massa vitae lorem faucibus ornare. Aenean egestas turpis nec ultrices lacinia. Curabitur turpis orci, scelerisque id lacinia sed, imperdiet vel ex.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam sodales convallis ullamcorper. Vestibulum hendrerit vestibulum metus, sed dignissim metus lacinia vitae. Nullam arcu lorem, condimentum quis condimentum eu, condimentum sed dui. Sed a orci volutpat, tincidunt nibh in, sagittis lorem. Phasellus blandit nulla vel tincidunt ultricies. Praesent rhoncus sit amet dui tristique ullamcorper. Proin euismod ac nunc eget scelerisque. Aliquam at pretium erat. Vestibulum quis massa vitae lorem faucibus ornare. Aenean egestas turpis nec ultrices lacinia. Curabitur turpis orci, scelerisque id lacinia sed, imperdiet vel ex.
Undrar om inte några finstämda nyanser gick förlorade i googles översättning:

Kunden är väldigt viktig, kunden kommer att följas av kunden. Några medlemmar av dalen. Vestibulum hendrerit vestibulum fruktan, men dignissim fruktan lacinia liv. Jag bryr mig inte om såsen, jag vet inte vem såsen är, men såsen är god. Men från en medicinsk karriär, tincidunt nibh in, sagittis lorem. Båten smickrar inga eller tincidunt ultricies. Det är en väldigt sorglig historia. Han jobbar hårt och nu behöver han choklad. Men det var det värt. Vem är livets massa att pryda strupen? Aenean vill inte gå på college eller college. Jag pratar om en medicinsk skola, men det är mitt i ingenstans.

Hur vet jag om det är en kvinna eller man som skriver med kunskap och erfarenhet?

Håller med. Happy är ett unikt forum i meningen att det ofta sker ett relativt samfällt fördömande av gubbiga/unkna inlägg. Gissar att de flesta som hänger här är hyggligt beställd medelklass med rätt schyssta värderingar.
Detta är inte ovanligt på nischade forum. Och de flesta forum som överlevt sociala medier är nischade med hög nivå inom ämnet. Förutom flashback och familjeliv, men det är å andra sidan typ yin och yang i sunkiga forumvärlden. Oavsett vad man googlar så får man nån värdelös träff på dom.
/den proletära anarkisten
Kan varmt rekommendera:
Mycket bra dokumentär. Förvånande att dom som gjorde den inte gjort mer saker.

Är det inte lite upprepning av denna ? Nu låst...

Försöket att starta Tjejtråden genomfördes. Även den stängdes ganska omgående. Tredje gången gillt med den här?

Är det inte lite upprepning av denna ? Nu låst...
Ber om ursäkt! Men grunden handlade om att kvinnor cyklar mer än män...

Översätt gärna till Svenska alt Engelska. Jag orkar inte göra det åt dig just nu!

Detta är inte ovanligt på nischade forum. Och de flesta forum som överlevt sociala medier är nischade med hög nivå inom ämnet. Förutom flashback och familjeliv, men det är å andra sidan typ yin och yang i sunkiga forumvärlden. Oavsett vad man googlar så får man nån värdelös träff på dom.
/den proletära anarkisten

Mycket bra dokumentär. Förvånande att dom som gjorde den inte gjort mer saker.
Det är nog jag som inte varit engagerad i några, så att säga, bättre forum tidigare. Har pysslat en del med bilar och båtar och på den typen av nischade forum är nivån.. inte så hög.

Jodå, så snackar grabbar emellan. Vem kan tro på något nytänkande som redan planteras i vaggan. Där föräldrarna väljer antingen Rosa eller Blått?

Forumet är "teknikigt" och "pryligt". När du tar de mest intresserade personerna av sånt, då är det BARA män. Bellkurvans mitt diffar lite, tar vi prylar så är män i 60 % av fallen mer intresserade än kvinnor, när det gäller "mjuka människovärden" så är det så att det kvinnor som står för de där 60 %.

Det verkar som små skillnader, men tittar du i änden på bellkurvan, där de som gillar prylar mest av alla är, det BARA män. Så snitt är helt värdelösa. Din siffra är helt oväsentlig helt enkelt.

Samma sak gör att det är så gott som bara kvinnor som jobbar som sjuksjöterska, men i snitt diffar det bara 60/40, det är bara de som är riktigt intresserade av människor som blir sjuksköterska, och då är vi LÅNGT från mitten på bellkurvan, och då är det motsvarande bara kvinnor där. När det gäller aggressivitet är det samma sak, de mest aggressiva är BARA män, det förklarar varför det ser ut som det gör på fängelser, bara män så gott som.

Så, jag kan bara säga att din analys har ordentliga brister. Dessutom är en envaribel analys när det gäller statistik sällsynt dåligt att dra några som helst slutsatser av, vilket du gör.

Ta ett forum för heminredning, så gott som bara kvinnor, gå dit och dra samma story där, upplever du att det är konstigt att det mest är kvinnor där?

Ber om ursäkt! Men grunden handlade om att kvinnor cyklar mer än män...
Evidens? Jag är 100% övertygad om att du har fel. Kvinnor cyklar mer, jag tror att om du försöker med "fler Kvinnor cyklar" så kanske du hittar något korn av sanning.

Mäter vi i tid eller distans så äter jag min gamla lädersadel om det skulle visa sig vara att så är fallet. Finns det ens ett motionslopp där det är fler kvinnliga deltagare bortsett från tjejtrampet?

Det är hursomhelst trist, fler kvinnor behövs på vägarna, inte bara för jämvikten.

Hur är könsfördelningen på Bukefalos resp sweclockers? Tvivlar på att den är särskilt mkt bättre.
Edit: Bukefalos innehåller 95% kvinnor, borde alltså vara den perfekta tillflyktsorten om man vill undkomma machosnack, orakade gubbar och hängpungar.
Vad tror ni om att starta en tråd "Hästar omfattas inte av allemansrätten" på buke? 🙃

Fast de gör ju det. Till skillnad fr elcyklar😏
Enligt samma icke-lagstiftande-myndighet (NVV) som säger att el-cyklar är förbjudna?
Eller är just hästar rättsligt prövade?

Edit: glömde lägga till en smiley för att visa att jag är oseriös i ovan, så kände jag behövde förtydliga det.

Osäker på hur min ”cykelhäst” skulle tas emot på Bukefalos. Och tal om bikepacking, olika cykelresor och skogscykling. Kanske kan komma undan med att tala om däck som ”hästskor”.

Tillbaka
Topp