Det rasslar och smäller när jag växlar

Klas_1

Medlem
Så var det bakväxeln på min nya mtb.
Det rasslar och smäller när jag växlar. Jag har gjort mitt bästa att justera bakväxeln men den rasslar och smäller trots måttlig belastning vid växling. Av tidigare erfarenhet från min långfärdscykel med enklare komponenter (alivio) och sonens mtb vet jag att det med rengöring och justering går att få växlandet bak att fungera nästan ljudlöst men så inte på min nya mtb.

1) Jag har justerat växeln så den ligger mittemellan att vilja klättra till större krans och att ramla ner till mindre krans.
2) Jag har kollat att kedjan inte är felvänd men enligt KMCs hemsida skall den vara "non directional" vilket också stämmer med hur länkarnas yttre fasningar ser ut.
3) Kedjan är väl rengjord och smord, cykeln är ny och har bara rullat några mil.
4) Det rör sig inte om problem med justeringen av växelns ändlägen. Oljudet finns där även på mellankransarna.
5) Det väsnas oavsett om kedjan ligger på stora eller lilla framkransen.
6) Trissorna på växelföraren löper lätt och är smorda.
7) Jag har justerat "B-tension screw" så övre trissan ligger 3-4 mm under största bakkransen.

Det enda jag kan komma på nu är att växelörat pekar lite utåt. När cykeln, dvs bakhjulet, står lodrätt pekar nedre delen av växleföraren ca 3 grader utåt (dvs 6-7 mm över växelförarens längd). Jag funderar på om jag skall montera loss växelörat och bocka om det med skruvstäd och hammare. Men jag är rädd att knäcka det eftersom jag gissar att det är gjutgods. Fräsa är ett annat alternativ, och fasade shims ett tredje.

Vad säger ni som är kunniga?

Komponenterna som sitter på cykeln:
KEDJA KMC X10
KASSETT Shimano HG50 11 - 36, 10-delad
BAKVÄXEL Shimano Deore XT M781, Shadow
VÄXELREGLAGE Shimano Deore M6000, 10-växlat

Ett riktverktyg för växelörat kan komma på plats, kanske?
Pröva om du kan låna ett. Eller låt en bättre cykelmek utföra jobbet.

Tack Marr: Nej, ingen stel länk. Jag har känt igenom hela kedjan.

Tack Pfaff: Eftersom jag nu förstått att gängse sättet är att bända växelörat i rätt vinkel med ett riktverktyg har jag tagit mod till mig att göra samma sak med primitivare verktyg. Nu skall jag bara justera växeln och provcykla.

Kan fylla på med misstag som jag själv gjort som resulterat i rassel och smällar:
- Är trissorna monterade så att de roterar åt rätt håll? (iom att cykeln är ny borde de ju iofs vara det...)
- Är kedjan dragen korrekt genom bakväxeln? Det brukar finnas en klack på cagen mellan trissorna som det är lätt att lägga kedjan på fel sida om.

Kan fylla på med misstag som jag själv gjort som resulterat i rassel och smällar:
- Är trissorna monterade så att de roterar åt rätt håll? (iom att cykeln är ny borde de ju iofs vara det...)
- Är kedjan dragen korrekt genom bakväxeln? Det brukar finnas en klack på cagen mellan trissorna som det är lätt att lägga kedjan på fel sida om.

Tack ooms:
- Vad jag kan se snurrar trissorna åt rätt håll. Fast det var bara den nedre som hade en riktningsmärkning. Vid en hastig titt ser den övre dock ut att vara symmetrisk.
- Ja, kedjan är rätt dragen genom bakväxeln. Har dock gjort det felet förr men då låter det riktigt illa :-)

Nu har jag riktat så gott jag kan och det låter lite bättre men jag får nog leta upp ett riktningsverktyg. Finns det någon som bor mellan Borås och Göteborg, som har ett och kan tänka sig att låna ut det blir jag såklart glad.

Mitt intryck är att när jag växlar till större krans så klättrar kedjan över, rullarna lägger sig på kransens tänder och trillar sedan ner mellan tänderna. Det känns så eftersom jag tappar drivning i växlingen. Hoppas beskrivningen går att begripa.

Bilagor

• Före justering.JPG
    Före justering.JPG
    525.6 KB · Besök: 536
  • Efter justering.JPG
    Efter justering.JPG
    517.3 KB · Besök: 558
Nu har jag riktat så gott jag kan och det låter lite bättre men jag får nog leta upp ett riktningsverktyg. Finns det någon som bor mellan Borås och Göteborg, som har ett och kan tänka sig att låna ut det blir jag såklart glad.

Mitt intryck är att när jag växlar till större krans så klättrar kedjan över, rullarna lägger sig på kransens tänder och trillar sedan ner mellan tänderna. Det känns så eftersom jag tappar drivning i växlingen. Hoppas beskrivningen går att begripa.

Lägg upp en fråga om riktverktyg här https://happyride.se/forum/threads/jag-vill-lana-verktyg-traden.1802155/

hur verktyget används ser du här https://www.parktool.com/blog/repair-help/rear-derailleur-hanger-alignment

Av bilden att döma så ser det ut som att oljudet bör kunna försvinna om du skruvar ur justerskruven lite så att vajern blir mer spänd (kolla först så att den inte är helt urskruvad).

Eller tänkte jag bakvänt nu.. Det jag avsåg är att kedjan ser ut att slå i vänstra sidan av bakväxeln från mitten och nedåt.

Eller tänkte jag bakvänt nu.. Det jag avsåg är att kedjan ser ut att slå i vänstra sidan av bakväxeln från mitten och nedåt.
Hum, jag skall kolla om kedjan ligger an mot någon del av cage och om cage är helt rak.
Vad gäller justering av växeln brukar jag göra såhär:
- Lägger reglaget på en mittenväxel.
- Skruvar ut, dvs sträcker vajern, och räknar antal varv tills kedjan börjar klättra till större krans.
- Skruvar in, dvs släpper på vajern, och räknar antal varv tills kedjan börjar ramla ner till mindre krans.
- Skruvar ut till mittemellan ovanstående lägen.

Bilder är svåra att bedöma eftersom de alltid är mer eller mindre förvridna pga diverse saker (har läst i någon foto-tråd att man ska ta bilden på typ oändligt avstånd för att det ska bli bra). Av bilderna du lagt upp kan man inte avgöra om du har ett snett växelöra eller något annat heller egentligen.

En snabb kontroll med ett riktverktyg och eventuell åtgärd är lätt gjort när du fått tag i ett verktyg. Du kan låna ett av mig (i Partille), men jag har dåligt med tid och är svår att boka ett möte med.. Försök på PM om det är aktuellt!

Jag hade vid växeljustering skippat att räkna varv, och kört en mer okulär kontroll. När man tittar bakifrån ser man när drev och jockeyhjul linjerar upp. Går med fördel att göra utan kedja.

I övrigt kan jag tänka mig att du kan ha en kass body. Dels kan lagren vara dåliga vilket gör att kassetten vobblar lite i sidled, vilket du kan kontrollera genom att bända i största drevet ut och in från ekrarna. Det ska vara stumt. Dels kan klackarna vara dåliga och kugga över när du lägger på kraft på pedalerna. De kan också vara smorda med ett för tjockt fett, vilket leder till att de inte fälls ut och greppar tag som de ska.

En ytterligare sak värd att kontrollera är om kassetten sitter ordentligt fastdragen på bodyn. Om inte glappar den och det bör få liknande resultat som om bodyns lager gått sönder.

Bilder är svåra att bedöma eftersom de alltid är mer eller mindre förvridna pga diverse saker (har läst i någon foto-tråd att man ska ta bilden på typ oändligt avstånd för att det ska bli bra). Av bilderna du lagt upp kan man inte avgöra om du har ett snett växelöra eller något annat heller egentligen.

En snabb kontroll med ett riktverktyg och eventuell åtgärd är lätt gjort när du fått tag i ett verktyg. Du kan låna ett av mig (i Partille), men jag har dåligt med tid och är svår att boka ett möte med.. Försök på PM om det är aktuellt!

Jag hade vid växeljustering skippat att räkna varv, och kört en mer okulär kontroll. När man tittar bakifrån ser man när drev och jockeyhjul linjerar upp. Går med fördel att göra utan kedja.

I övrigt kan jag tänka mig att du kan ha en kass body. Dels kan lagren vara dåliga vilket gör att kassetten vobblar lite i sidled, vilket du kan kontrollera genom att bända i största drevet ut och in från ekrarna. Det ska vara stumt. Dels kan klackarna vara dåliga och kugga över när du lägger på kraft på pedalerna. De kan också vara smorda med ett för tjockt fett, vilket leder till att de inte fälls ut och greppar tag som de ska.

En ytterligare sak värd att kontrollera är om kassetten sitter ordentligt fastdragen på bodyn. Om inte glappar den och det bör få liknande resultat som om bodyns lager gått sönder.

Hej,
Ja tack, jag lånar gärna ditt riktverktyg, återkommer på PM.

Jag håller med om att bilder är bedrägliga, genom att ändra perspektivet lite kan man få fram lite vad som helst.

Jag har brukat justera visuellt men den här växeln skymmer sig själv lite så jag räknade varv istället. Har nu tagit av kedjan och justerat visuellt vilket inte gjorde någon skillnad, jag hade redan hamnat nära genom att räkna varv.

Bodyn verkar frisk, klackarna greppar och inget glapp. Kasetten är dragen med föreskrivet moment och allt är stumt. Inga problem där.

Nu har jag tittat lite noggrannare på vad som händer när jag växlar:

1) Vid växling till mindre krans lägger sig kedjans rullar utanpå den mindre kransens tänder för att trilla ner mellan tänderna när sista länken lämnar den större kransen. Då blir det också ett skutt i kraftöverföringen. Se bilder.

2) Vid växling till större krans knakar det väldigt i kedjan. Låter som den böjs för kraftigt i sidled. Här blir det inget skutt i kraftöverföringen.

Hur som helst skall jag göra ett försök med ett riktverktyg för växelörat.

Tacksam om någon kunnig orkar titta på bilderna.
Sidovy växling till mindre krans.JPG
Vy uppifrån växling till mindre krans .JPG

Bilderna säger inget som du kan ha nytta av.

Givet dina tidigare svar är de fel jag kan komma på uteslutna, förutom växelörat. Är växelörat snett är det ingen mening att fortsätta försöka justera in växlarna.

Inte för att jag misstror din förmåga att justera växlarna, men det kan vara värt att fundera över om det är ett handhavandefel som gör att du inte får till det. Precis innan växlarna är korrekt justerade kan de bete sig som det du beskriver.

Du skrev "nya" cykel. Stämmer det att det är 10-delat? Är den köpt komplett i butik? Om du exempelvis har växelförare eller växelreglage 11-delar eller något annat kommer det inte funka. Delarna måste vara kompatibla. Det lär dom dock vara om cykeln är köpt komplett.

Om allt är rätt inställd undrar jag; det är inte din växelteknik som behöver förbättras? Växlar du med kraft på pedalen kan det både höras o kännas. Hur har du det med kadensen?

Har man ny cykel som beter sig på detta vis är det väl dags att ge sig av till butiken som sålde den om man inte får rätt på det själv på en kvart.

Bilderna säger inget som du kan ha nytta av.

Givet dina tidigare svar är de fel jag kan komma på uteslutna, förutom växelörat. Är växelörat snett är det ingen mening att fortsätta försöka justera in växlarna.

Inte för att jag misstror din förmåga att justera växlarna, men det kan vara värt att fundera över om det är ett handhavandefel som gör att du inte får till det. Precis innan växlarna är korrekt justerade kan de bete sig som det du beskriver.

Du skrev "nya" cykel. Stämmer det att det är 10-delat? Är den köpt komplett i butik? Om du exempelvis har växelförare eller växelreglage 11-delar eller något annat kommer det inte funka. Delarna måste vara kompatibla. Det lär dom dock vara om cykeln är köpt komplett.

Jag håller med, ingen ide att justera mer innan jag kollat/justerat växelörat med riktverktyg. Jag lånar gärna ditt verktyg, jag återkommer på PM.

Vad gäller växeljusteringen har jag redan testat det du föreslår: testat vrida justeringshylsan ett antal hack fram och tillbaka för att se om växlingen blir bättre men det gav inget. Men det tål att göras igen efter kontroll/justering med riktverktyget.

Du har helt rätt i att komponenterna måste vara kompatibla. Dock är cykeln ny och komplett från butik. En Trek X-caliber 8 2019. För säkerhets skull har jag kollat så de inte hängt på fel kedja men dess bredd stämmer med 10-växlade system. Vilket också stämmer med kassetten.

Har man ny cykel som beter sig på detta vis är det väl dags att ge sig av till butiken som sålde den om man inte får rätt på det själv på en kvart.

Jo, jag håller i princip med dig, problemet är att jag inte har så stort förtroende för butiken. Jag handlade där för jag trodde de åtminstone var lite kunniga men vid leverans hade de: Justerat bakväxeln fel så de två minsta kransarna inte gick att nå, pumpat framdämparen till 180 PSI trots att det står 50-120 PSI på gaffeln och gjort ytterligare något litet misstag. Dessutom brukar jag klara av att laga allt från elektronik till motorgräsklippare. Jag har aldrig haft problem att begripa saker och är inte rädd för att lära mig. Men får jag inte rätsida på växlingen med ett riktverktyg för växelörat får det bli butiken.

Om allt är rätt inställd undrar jag; det är inte din växelteknik som behöver förbättras? Växlar du med kraft på pedalen kan det både höras o kännas. Hur har du det med kadensen?

Normalt har jag en kadens på 80-110 men växeln krånglar redan vid måttlig belastning då jag slöcyklar uppför backen utanför huset. Samma backe som växlingen löper galant i på min gamla långfärdscykel även om jag skulle ta i hårdare på den.

Tillbaka
Topp