Detektivhjälp med frihjulsbody

MattiasLi

Medlem
Jag har försökt att hitta en frihjulsbody till ett äldre bakhjul.
Idag sitter det en body som passar till Campaklingor. Jag vill köra med Shimano 10-delat.

Har köpt två olika hubbar som inte har passat. Kan någon hjälpa mig att hitta rätt reservdel?
Jag tror att det är en variant av en Fulcrum hubb, men har inte fått någon hjälp av dem att hitta rätt.
Bakhjulet är av märket Cupra, modellen 500U. Inget som går att googla fram :)

Axelmåttet är 15 mm diameter
Innermåttet på hubben som fäster i navet: 34 mm diameter
Största måttet: 42 mm diameter.

Bifogar några bilder som hjälp.

Sanslöst tacksam för alla tips!

Bilagor

• IMG_0351.webp
    IMG_0351.webp
    135.6 KB · Besök: 95
  • IMG_0353.webp
    IMG_0353.webp
    196.7 KB · Besök: 50
  • IMG_0356.webp
    IMG_0356.webp
    253.2 KB · Besök: 48
  • IMG_0352.webp
    IMG_0352.webp
    515.2 KB · Besök: 51
Följde cykeln med när du köpte bil? Varför önskar du byta?
Ram och hjul har måst hänga ihop, så om du kikar på vad det står på ramen så är nog mycket vunnet.

Om inte bodyn är kass är det nog enklare att bara köpa en kassett som passar. Miche har åtminstone haft kassetter som passar Shimano-drivlina för Campagnolo-body och vice versa, men hittar idag inte dessa på deras hemsida.

Naven lär knappast vara FSA och ingen chans i helvete att det är Fulcrum. Mycket mer troligt någon av de stora kinesiska OEM-tillverkarna som Formula, Bitex, Joytech eller Novatec. Dessa ser misstänkt likt ut:

Söker man på de nav som nämns där får man dock blandade resultat. De bodys Novatec har på sin egen hemsida för F372SB/F482SB ser inte riktigt rätt ut. Söker man på Powerway hittar jag produktsidor på AliExpress, men de har på samma sida olika bodys för R13 och R36, några ser korrekta ut men framgår ingenstans vilken bild som representerar vilken modell?!

Senast ändrad:
Om inte bodyn är kass är det nog enklare att bara köpa en kassett som passar. Miche har åtminstone haft kassetter som passar Shimano-drivlina för Campagnolo-body och vice versa, men hittar idag inte dessa på deras hemsida.

Naven lär knappast vara FSA och ingen chans i helvete att det är Fulcrum. Mycket mer troligt någon av de stora kinesiska OEM-tillverkarna som Formula, Bitex, Joytech eller Novatec. Dessa ser misstänkt likt ut:

Söker man på de nav som nämns där får man dock blandade resultat. De bodys Novatec har på sin egen hemsida för F372SB/F482SB ser inte riktigt rätt ut. Söker man på Powerway hittar jag produktsidor på AliExpress, men de har på samma sida olika bodys för R13 och R36, några ser korrekta ut men framgår ingenstans vilken bild som representerar vilken modell?!

Men det där är väl för 12 mm axel?

En body från annan tillverkare kan säkert fungera bra om måtten är rätt även om navet skulle vara noname från en OEM.

Stort tack för ert engagemang!

Jag har skickat frågor till båda leverantörerna som ni har föreslagit. Hoppas att någon av dme kan sprida lite ljus över problemet.

Lyckade också med konststycket att få reda på vem som importerade hjulen till Sverige en gång i tiden. Ska försöka få mer info gällande märke/modell från honom.

Nu är problemet löst.
Jag lyckades hitta vem som importerade hjulen en gång i tiden och fick genom en bekant kontakt med honom.

Navet är Powerway R36.

Än mer tur att importören hade en Shimanohub kvar i garaget.

Om "bodyn" som sitter på hjulet fungerar. Låt den sitta kvar. Campa/Shim 10sp är kompatibla!
Det finns nya Campakassetter att köpa. Givetvis beroende på utväxling!
Vill du inte ha Campa kassett, är det bara att byta nav eller hjul.

Tillbaka
Topp