Dewil´s fixie-projekt

Dewil

Medlem
Dewil´s fixie-projekt
Hej alla!
Jag köpte för ett tag sen en racer då jag inte orkade cykla på min tunga DH-cykel till och från vart jag nu ville. 640:- investerades i en gammal Motobecane från 70-80 talet men det tar ju inte lång tid förrän man vill skruva lite i grejjerna och jag har fallit för det rena utseendet hos fixiehojar.

Den här tråden kommer visa hela förvandlingen och förhoppningsvis en grym fixie på sista sidan!

Här har vi råmaterialet:
DSCF0299.jpg ht=544

Något i denna stilen hoppas jag slutresultatet kommer likna:
jeffreymeza1.jpg ht=544

Jag har beställt lite nya prylar och kommer bygga de nya hjulen själv.
Nav fram och bak: Dimension, superbilliga nav som tydligen ska funka helt ok, svarta
http://www.jensonusa.com/store/product/ZZ294A37-Dimension+Track+Hub.aspx

Fälg: Velocity deep-V, helsvarta. Behöver förmodligen ingen närmre presentation

Nipplar: Rödeloxerade till hela framhjulet och varannan svart/röd på bakhjulet. De svarta är i mässing och kommer sitta på drivsidan för hållbarhetens skull.

Drev: Dura ace track cog 16t 1/8" (kommer behålla mitt 42t drev fram och den utväxlingen ska tydligen vara ganska bra för stads-körning)

Kedja: KMC Z410. Väldigt billig, robust och i guld! (finns på caesolsson med såg jag, typ 40 kr :S men inte i guld då iofs)
http://www.jensonusa.com/store/product/CH409D09-Kmc+Z410+Single+Speed+Chain.aspx

Sadel: Selle San Marco SKN. 185 kr för en sadel som ser ut att kosta betydligt mer! Sketsnygg tycker iaf jag!
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...d=2&artgrp=886&funk=visa_artikel&artnr=SAN073

Dewil´s fixie-projekt
Jag har när jag fick cykeln jängat om pedalerna till tum-gänga från den fåniga 1.25 gängan som fransmännen körde med och nu sitter det stiliga wellgo-pedaler på (från feltema).

När jag skulle plocka av vevarmarn stötte jag ju på problem nr 1 som ständigt verkar återkomma. Franska gängor mao fungerade inte vanliga vevarmsavdragare. Med klent hopp köpte jag en universalavdragare från clasolsson och ingen blev mer förvånad än jag när det faktiskt funkade!
DSCF0343.jpg ht=544

Sen var det ju vevaxeln. Det har kännts lite som en kaffekvarn i vevarna och varför förstod jag när jag plockade ut vevaxeln och tittade till kulorna (i lagret asså).
DSCF0344.jpg ht=544

Efter lite jobb med Dremeln och extremt lätt hand, samt autosol ser den ganska ok ut. Nya kulor ska införskaffas imorgon.
DSCF0355.jpg ht=544

Sen satt jag hela kvällen igår och plockade av alla komponenter samt alla dekaler. Dekalerna var tunna och spröda som rispapper så det tog sin lilla tid!
DSCF0349.jpg ht=544

Idag var jag uppe med tuppen (sådär kl 10 ungefär.. Semester ahhh) och tänkte ge mig på att få loss den ena koppen på drivsidan samt styrlagerbanorna. Det hela gick förvånansvärt lätt med hjälp av ett städ och sen genom att skruva runt ramen istället. Styrlagerbanorna trodde jag skulle bli omöjligt så jag körde i massa rostlösare och värmde med värmepistol och sen knackade jag, mot all förmodan ut dem med minimal ansträngning!
DSCF0358.jpg ht=544

Sen var det bara att slå sig ned med sandpapper och börja gå loss på färgen. Även om det inte syns på bilderna finns det små rostfläckar som man inte vill ha under ny lack. Ett jäkla jobb att slipa ner färgen men min trogna dremel hjälpte mig i de trånga muffarna (hmm... hur lät det?)
DSCF0361.jpg ht=544

Sen var det dags att packa ihop och bege sig till gymet. Imorgon ska jag köpa stålkulor till vevarna, ny slipmojäng till dremeln samt bokstäver från systemtext. Man kunde få vilket ord man ville i en hel del typsnitt men det var startavgift på 250 och sen därefter 125 kr / "motobecane"-klibba. Har lite svårt att rättfärdiga dekaler på hojen värda mer än hela hojen! Funkar nog fint att själv klistra på bokstäverna....
Ett litet huvudbry är dock reynolds 531 rör-klisterlappen som inte på något sätt gick att rädda. Jag kan köpa orginalmärken från en snubbe i USA men han vill ha 60 dollar för en uppsättning till rör och gaffel... känns lite dyrt + jag vet inte hur lång tid det tar att få hem dem och jag vill ju lacka den snart!

Någon som e händig i ex illustrator och som vill göra dekalerna rena och fina och i en pdf-fil så jag kan skriva ut dem på klisterpapper? Tror ni det funkar? Pma gärna om ni vill hjälpa mig eller om ni vet någon som kan ha sådana dekaler här i sverige eller allra helst i gbg!
DSCF0337.jpg ht=544

1960s_-_1975.jpg ht=567

adreynolds501_233235.jpg ht=224

Nu ska jag kolla tv!=)

Dewil´s fixie-projekt
Fiber (fd DanielReimer) skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi sitter i samma båt. Jag letar efter Reynolds
> 501-märken.
> Kul att följa ditt bygge, tack för inspiration.
>
> /Danne :o)

Det finns på denna sidan men $60 kändes lite saftigt tyckte jag! Hoppas fortfarande det finns någon här på happy som kan trixa ihop i photoshop & illustrator! :)
http://www.yellowjersey.org/vintube.html

Senast redigerad av en moderator:
Dewil´s fixie-projekt
Dewil skrev:

> Med klent hopp köpte jag en
> universalavdragare från clasolsson och ingen blev
> mer förvånad än jag när det faktiskt funkade!

Funkade universalavdragaren bra eller var det någon grad av våld som gällde? Rekommenderar du verktyget för ändamålet? ;) Tänkte kolla läget på vevlagret på min gamla Motobecane också (med exakt samma stronglightvevparti för övrigt)

Dewil´s fixie-projekt
teo skrev:

>
> Funkade universalavdragaren bra eller var det
> någon grad av våld som gällde? Rekommenderar du
> verktyget för ändamålet? ;) Tänkte kolla
> läget på vevlagret på min gamla Motobecane
> också (med exakt samma stronglightvevparti för
> övrigt)

Rekomenderar den och med tanke på att den kostade 59 kr så e det ju inget rån direkt.
Den passade perfekt på drivsidan (haka fast i armarna som håller klingorna).

På andra sidan skruvade jag loss stoppringen och lät den ligga emellan så gripklorna fick fäste på den. Funkade kanon! Värm armarna med en varmluftspistol eller hårtork så metallen expanderar lite och låt bulten sitta kvar i men 2-3 mm utskruvad (så du inte sabbar jängorna i vevaxeln med verktyget).
Lycka till!

Dewil´s fixie-projekt
Hur hade du tänkt att lösa lackeringen? Egen variant eller lämna in den? Och är det vanligt sandpapper du använder för slipningen eller smärgelduk?

Tror den kan bli riktigt fin!

Dewil´s fixie-projekt
Tack för alla bra tips på dekaler!=)

Jag kommer lacka den själv och hålla tummarna att det blir bra. bygget är ju minst halva nöjet. Ramen är slipad med vanligt 80-papper och varför jag inte använt färgborttagning är en väldigt bra fråga... ska åka förbi någon färghandlare o se vad de har.. låter ju lite smidigare!:P

Dewil´s fixie-projekt
Dewil skrev:
> varför jag inte använt färgborttagning är en
> väldigt bra fråga...

För att ramen ändå var rostig och för att nedslipad lack är en rätt bra grund att jobba vidare på. Jag förstår för mitt liv inte denna förkärlek till hemska färgborttagningsmedel!

Dewil´s fixie-projekt
Slipa bara ner den med vanligt sandpapper ... men 80 som du använt är för grovt för att lacken ska se bra ut när du är klar. Du bör avsluta med 400-500 papper.

Sedan är det bara att torka av den med K-sprit för att bli av med ev. fettfläckar för att inte riskera att den börjar rosta igen.

Torka sedan av den med klibbduk innan du lackar den för att vara säker på att den är helt dammfri.
Den kostar runt 10kr.

Färgborttagning är helt meningslöst egentligen...

Dewil´s fixie-projekt
80 pappret e bara för att det ska gå lite snabbare, kommer ju ändå lägga en primer i grunden och sedan slipa den med finare papper så det borde inte bli fel i slutändan. Har följt råden från följande länk: http://www.wikihow.com/Paint-a-Bike

Idag har det inte blivit så mycket gjort tyvärr. Låg o solade på stranden o hade det skönt tills de ringde från UPS och sa att de hade ett paket att leverera. Då avslutades strandvistelsen ganska kort därefter och jag åkte och hämtade prylarna som kom från jenson usa och skickades i måndags(!). Snabb frakt!
Sen åkte jag förbi ss biltillbehör och köpte primer, klarlack samt blå/grå och svart lack. Gillar den färgkombinationen!
Snabbt vidare till systemtext för att plocka ut alla bokstäver till "MOTOBECANE". Till min stora besvikelse fanns alla bokstäver utom N som de skulle få hem på fredag då jag e på landet en vecka framöver (och hade hoppats göra klart ramen). Goda nyheten är att de har bra stripes att använda istället för att behöva maskera och måla vitt det lilla som kommer vara.

Kulorna till vevlagren hann jag inte heller köpa men det är ju ingen brådska.

Här kommer innehållet i paketet! Naven känns fina, nipplarna e superfina och kedjan e GULD!
DSCF0364.jpg ht=544

Färgerna: Riktigt nöjd med den blå-grå färgen. Ser ut att vara i stort sett samma färg som LeMond cykeln tidigare i tråden
DSCF0366.jpg ht=544

Dewil´s fixie-projekt
Lite besviken över att eker- nyckeln DT spokey inte passade med de röda nipplarna. De röda är 0,1 mm för stora. Funderar på att köpa DT´s röda nipplar istället för att mecka med två olika nycklar till dem. Är någon intresserad kan ni få påsen för en hundring + frakt.

Dewil´s fixie-projekt
Reynolds-klistermärken har jag för mig att man kan beställa från Reynolds egen hemsida om man bara anger ramnumret och modellen på ramen man har.

Dewil´s fixie-projekt
Härlig tråd Dewil!

Passar du på att ta bort alla vajjer/växel hållare växelöra etc etc och mula igen hålen efter bromsarna?

Ska bli kul och se färdigt resultat, följer med spänning.......

Pat

Dewil´s fixie-projekt
Jilster skrev:
> Härlig tråd Dewil!
>
> Passar du på att ta bort alla vajjer/växel
> hållare växelöra etc etc och mula igen hålen
> efter bromsarna?
>
> Ska bli kul och se färdigt resultat, följer med
> spänning.......
>
> Pat

Kul att du gillar den!
Alla vajjerhållare är sådana man kan skruva av och på så jag slipper kapa. Växelörat ska jag behålla utifall man skulle vilja gå tillbaka till växlat igen.

Dewil´s fixie-projekt
Nu e jag på landet som ligger vid lysekil. Lite smått frustrerande att upptäcka att jag glömt min väska med all packning (dock självklart kommit ihåg alla delarna till cykeln!:P)

Igår satt jag i solen hela dagen och slipade på ramen så den blev helt fri från minsta rost-molekyl och sen la jag på lite drygt en sprayburk med primer. Nu ska den torka ordentligt medan jag fixar gaffeln och imon blir det slipning och på med färg!

Bilder:

Slipad och redo att grundmålas:
P7040041.JPG ht=544

Primad & fin:
DSCF0374.JPG ht=544

Dewil´s fixie-projekt
Tack för kommentarerna! Än så länge är det ju enkelt. Lite små-orolig för klarlacken, där e det ju lite mer kritiskt att täcka ordentligt men samtidigt inte få rinningar.

Sitter just och funderar lite på vilka ekrar, aero-ekrar hade ju vart det coolaste men kostar för mycket (och kräver moddning av navet tror jag). Funderar på svarta dubbelreducerade DT ekrar. Inte heller de billigaste men när man lägger så mycket tid på det kan man lika gärna göra det ordentligt!=)

Dewil´s fixie-projekt
Fästena till växelspakarna, dremlade du bort dem eller var de löstagbara? Det blev ju jämt och fint om du nu använde dremeln =)

Dewil´s fixie-projekt
teo skrev:
> Fästena till växelspakarna, dremlade du bort dem
> eller var de löstagbara? Det blev ju jämt och
> fint om du nu använde dremeln =)

Växelspakarna satt på en löstagbar metall-grej så det vart inget märke alls bortsett från en liten "metallklack" som satt fastlödd i ramen och jag inte ville ta bort. Dremeln änvändes bara där rosten var som djupast och lämnade lite ojämnheter efter sig som inte riktigt syns på bilderna. Kommer nog försvinna helt när jag slipar till grundfärgen och lack & klarlack kommer på.

Inatt satt jag upp till 02:40 och pysslade med Motobecane-loggan. Ett jäkla pill att få det exakt-rakt men det blev väldigt bra i slutändan tycker jag.

Klistare på en bokstav på en gammal vagn i källarn o testade med klarlacken över och det verkade inte vara några problem att de inte skulle fungera ihop. Klarlacken kändes ganska lätt-jobbad.. Lite kladdigare och blötare än ex grundfärgen. Kommer nog bli bra dethär=)

DSCF0376.JPG ht=544

Dewil´s fixie-projekt
SÅ! Då var ena färgen klar, den e inte perfekt men bra mycket bättre än den behöver vara eftersom den kommer ruggas upp med 1200-papper och sedan klarlackas efter att de svarta fälten samt text och dekaler sitter på.

Funderar lite på om jag ska polera upp och sen svarteloxera vevarna.. Kanske eloxera dem svarta på utsidan och sen röda på insidan.. kan ju bli coolt!

Här kommer bilder på ramen, kameran gör inte färgen riktigt rättvisa, den ser inte lika blå ut på riktigt utan mer gråblå.
DSCF0384.JPG ht=544

asset:
DSCF0386.JPG ht=725

Detaljbild:
DSCF0387.JPG ht=544

Dewil´s fixie-projekt
Det sitter sånna klibbor på min Peugeot ram från den tidsåldern, eventuellt kan det underlätta i det vidare sökandet.

Satt å drömde om en ny sadel å blev lite sugen på den du hade länkat till, har du fått hem den å klämt lite på den ännu? Ser ut som den e jävligt lång, är så fallet?

Keep up the good work!

Och om du inte kan hitta klisterlapparna så går det enkelt att fixa till i illustrator å skriva ut högupplöst. Dock har jag ännu inte hittat ngt bra klisterpapper att göra det på. (Laserskrivare+plast = mja, bläckskrivare med lack ovanpå = mja)

Dewil´s fixie-projekt
Färglaser på självhäftande papper + bokplast utanpå funkar faktiskt över förväntan, speciellt om man kan köra bokplasten runt hela röret så att den sitter ordentligt.

Dewil´s fixie-projekt
Jag beställde raynolds-dekaler av en snubbe från ebay. 10 $ kostade det och 3 i frakt så det va ju inte så farligt. Fick hjälp av en vänlig själ här på forumet (Jonathan) som gjorde dem i illustrator, dock kom jag fram till samma sak att det var svårt att hitta bra material att skriva ut på och pappret hade kostat mer än dekalerna från australien!

Har inte fått sadeln än men den e vit på kanterna och det kanske ger ett längre intryck!

Dewil´s fixie-projekt
Nu håller jag på o lackar för fullt! Gaffeln är klar så när som på reynoldsdekalerna och klarlacken. Det vita fältet är plastfilm som bara sitter provmonterat med tape på baksidan och klistras på permanent när jag ruggat ytan för klarlacken.
DSCF0392.JPG ht=725

Dewil´s fixie-projekt
Jag är imponerad av arbetsinsatsen o jag tror det kommer bli kalas, men jag måste ända gråta en liten tår när motobecanens originallack gick åt skogen, jag gillade looken på den skarpt, guldnipplar, "överborrade" framdrev o ramväxlar...

Dewil´s fixie-projekt
Jag hade mina betänkligheter kring att göra om den men tyckte ändå att det kändes såpass meckigt med ramväxlar och om jag ändå ska fixa den kan man lika gärna snygga till färgen med! Sen var det ju lite små rostfläckar här och var så det var det som låg till grund för beslutet. (sen va det inga guldnipplar på den, bara vanliga tråkiga:P)

Ja tempot e högt, annars känns det som risken e att det inte blir av, dessutom e jag så otålig och orkar inte vänta! Tjejen e ju inte riktigt lika nöjd över att jag luktar sprayfärg och är täckt av slipdamm varje dag!;)

Dewil´s fixie-projekt
Hade kunnat kapat det men ville inte stänga möjligheten för att köra växlat om man skulle vilja det. Tycker inte att det varken e i vägen eller stör mycket rent estetiskt.

Här kommer dagens jobb, ramen är klar så när som på klarlack och reynolds-klibborna.

De svarta fälten e klara:
DSCF0396.JPG ht=544

Slipat ramen med 1200-papper och tejpat de vita strecken:
DSCF0401.JPG ht=544

På med bokstäverna, relativt orginaltroget typsnitt:
DSCF0404.JPG ht=544

Så blev det hela! (Kommer dock göra om texten på ena sidan sadel-röret, texten sitter något fel. Syns förmodligen inte men det räcker att jag vet om det!)
DSCF0402.JPG ht=544

Gaffeln, medium-nöjd med de vita fälten... Kanske gör något med dem med
DSCF0410.JPG ht=725

Nu finns det inte mycket mer jag kan göra när jag e på landet (kanske polera vevarna iofs)så det blir kanske inte lika frekvent uppdaterat.

Är det någon här på happy som jobbar i mekanisk verkstad och har tillgång till cnc-fräs eller laser/vattenskär utrustning och vill hjälpa mig med en headbadge? Givetvis mot rimlig betalning eller gränslös tacksamhet!;)

Dewil´s fixie-projekt
Så, då var man hemma igen och lika skönt är det. Har vart olidligt förkyld de senaste dagarna och hur kul är det att va vid havet om man inte kan bada?

När jag kom hem hade jag iaf fått brev från australien, mina reynoldsdekaler hade kommit!=)
Grymt fin finish, 10 dollar + 3 dollar i frakt och dessutom gedigna instruktioner. MVG helt klart!
Beställde dem från "Cyclomondo" på ebay.

DSCF0411.jpg ht=544

Först krängde jag på dem på gaffelbenen, sitter som en smäck!
DSCF0417.jpg ht=544

Sen på med den på ramen. Valde att sätta den på sadelröret istället för diagonalröret då jag tycker det ser bättre ut. Kan dock inte sluta fundera över om jag inte borde satt den mitt mellan "muffen" och det svarta fältet istället för mitt emellan toppröret och svarta....
DSCF0413.jpg ht=544

Imon ska jag till systemtext och köpa några extra "o" så jag kan göra om ena texten samt göra strecken på sadelröret något smalare. Kommer nog se bättre ut, sen e det dags för klarlack!

Tillbaka
Topp