Dewil´s streetfighterpendlare blir till

Dewil

Medlem
Ny vår och ny byggtråd!

Målet är att förvandla en gammal delvis rostig Kona Cinder Cone -94 till en sjysst pendlare med slicks (som ibland får smaka lite skog kanske.. då med riktiga däck såklart). Temat kommer bli VITT, svart och lite lilaeloxerat, nytt o gammalt blandat.... mest nytt iofs.

Redan tjuvstartat o eloxerat lite smått..
DSC00062.JPG ht=544

Jag har ingen bild från innan jag gick loss med sandpappret så ni får tänka er denna jag hittade på retrobike fast med lite mer rost och i övrigt sämre skick!

ccf1a.jpg ht=439

Sadelstolpen sattt duktigt fastärgad i sadelröret och gick inte att fysiskt rubba trots att jag faktiskt en gång i tiden bänkat närmre 170 kilo. Jag fick helt enkelt tänka! Jag körde det gamla propplösartricket! Såga av sadelstolpen, ner med ramen i kaustiksoda och sedan vänta. Efter 3 dagar(!) fanns ingen sadelstolpe kvar. Detta funkar bra på aluminiumdetaljer som fastnat i stål eftersom aluminium fräts upp av kaustiksodan medan stålet inte påverkas.

Sen började jag slipa...

DSC00063.JPG ht=544

När det var slipat plockade jag fram min 2-komponentsgrundfärg från "spraymax". Detta är alltså 2K färg på sprayburk! Primern klar.

DSC00064.JPG ht=544

Sen efter något dygn, slipa igen med fint papper och på med toppfärgen. Jag blev dock INTE nöjd med resultatet. Lyckades få rinning på sedelröret och kunde dessutom konstatera att det bästa hade vart o haft två flaskor vit färg... Om ni ska lacka cykelram med deras sprayfärger vill jag nog rekomendera att byta ut munstycket mot något annat då detta sprayade väldigt brett vilket gjorde att mycket färg hamnade där det inte skulle hamna.
Står i valet o kvalet om jag ska göra om men tror jag skiter i det.

DSC00071.JPG ht=544

Sen fick jag även uthämtat ett paket med godis från CRC så en liten teaser på vart det barkar.. Mer kommer imon när Preacher planat mitt styrrör!=)
DSC00070.JPG ht=544

DSC00074.JPG ht=544

Dewil

Medlem
Tackar!=) har ju dessutom fina kona klibbor från "graphic shack" så den blir naturtrogen.

Eloxeringen gör jag själv hemma i köket. Det blir ju extremt liten skala pga utrymme och utrustning, men det e inte superavancerat när man väl fått kläm på vilka temperaturer, strömstyrkor, syrakoncentrationer osv.

Ja det blev en manipoo. Hade ögonen på en rockshox recon men den tog slut innan jag la beställningen så jag chansade på denna så får vi se hur det håller och funkar. Första intrycket var gott när jag öppnade paketet. Väldigt positiva klick på rattarna, lockout, luftfjäder. Kostade 2600 så det e ju inga astronomiska summor!

Jonas D

Medlem
Ser ut att bli riktigt fin. Följde din fixiebyggtråd och var riktigt imponerad av bygget. Ska bli spännande att följa tråden.

Dewil

Medlem
Tänkte uppdatera med lite bilder på prylarna jag fick från CRC igår.

Ett par crossride-hjul. De blev silver eftersom de är både fälg och skivbromskompatibla. Kommer ju köra med skiva fram o V-broms bak.
DSC00075.JPG ht=544

Maxxis Xenith-slicks. Kommer gå ruskigt fort till och från stranden/gymet/fiket!
DSC00076.JPG ht=544

Försök att inte dregla allt för mycket över mina sexiga vevar... I övrigt en Elexir broms, dx reglage och en TRP bakbroms med "titanium hardware" (två titanskruvar. wow!)
DSC00077.JPG ht=544

Trevlig styre o stam-kombo. Kommer snurra på ett styrlager från FSA, även det i vitaste vitt.
DSC00078.JPG ht=544

Bakbromsarna (bakbromsen?), XT anno 2010. Framväxeln LX anno 1994.
DSC00080.JPG ht=544

McR

Ny medlem
>När det var slipat plockade jag fram min 2-komponentsgrundfärg från "spraymax". Detta är alltså 2K >färg på sprayburk! Primern klar.

Var köper man spraymax färg?

Dewil

Medlem
Tanken har slagit mig ang vevarna. Problemet är att komma åt att få bort färgen i alla skrymslen. De är vad jag kan se pulverlackade o inte eloxerade så det kan ju bli svårt. Lite funderingar dock på att lacka dem vita...

Spraymax-lacken e beställd från http://www.umeabilfarg.se

Trevliga o kunniga tyckte jag. Tydligen skall mekonomen kunna ta hem deras färger med men verkade som att de bara kunde få hem klarlack och primer, inte topplacken alltså.
Om du tänker beställa så hojta då till så kanske vi kan sambeställa om du bor i gbg (om jag nu ska ha mer färg dvs..)

Westman

Aktiv medlem
Ser fint ut! MEN, hur ska du våga lämna den där hojen vid stranden/fiket utan att den blir stulen? Fina flashiga hojar får inte vara ifred många timmar på gatan. :/

Brad

Ny medlem
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser fint ut! MEN, hur ska du våga lämna den där
> hojen vid stranden/fiket utan att den blir stulen?
> Fina flashiga hojar får inte vara ifred många
> timmar på gatan. :/

+1, ser grym ut, men du får öva din streetfighting för att få behålla den... ;)

Dewil

Medlem
Ha ha... jo jag vet... Hade tänkt från början att bara kitta den med det billigaste/biltema jag kunde hitta.... men det e ju så svårt o hålla sig! :P

Jilster

Aktiv medlem
Dewil skrev:
> Tanken har slagit mig ang vevarna. Problemet är
> att komma åt att få bort färgen i alla
> skrymslen.

Blästra kanske?

Dewil

Medlem
Ja blästra e ju faktiskt ett alternativ...

Nu har jag dratt på klistermärkena som jag köpte från www.graphicshack.co.uk

Jag är GRYMT IMPONERAD av kvalitén på dekalerna. Tre lager, "placeringstejp", dekal och "backingpaper". Väldigt fina fäger, otroligt välgjorda. Slår orginaldekalerna med hästlängder. Ser ut att vara väldigt bra om man vill klarlacka över vilket jag iofs inte kommer göra.
På deras hemsida kunde man dessutom välja mellan ett stort antal färger plus att de inte verkade främmande för att göra specialbeställda dekaler. Värt att titta på om ni ska göra i ordning någon gammal hoj.

Att klistra på dekaler ger om något grått hår i förtid men jag är ändå rätt nöjd med resultatet. Torka rent med T-röd, spruta på vatten med lite diskmedel, fixera, tryck till, pressa ut vattnet med skrapa och sen bort med placeringstejpen.

Tack till "Preacher" på bikeplace mek som planade och tryckte i styrlagren i styrröret. Bra gubbe detdär!;)

Bilder:
DSC00081.JPG ht=544

DSC00083.JPG ht=544

DSC00084.JPG ht=544

DSC00082.JPG ht=544

Dewil

Medlem
Hehe,, njeee. Inte tänkt o sälja utan cykla! Denhär e ju inte taskigare mot mina knän än min am-hoj. Dock kommer det nog ut en röd eddy mecxx i columbus-stål, nya hjul,däck, bromsar, wirar,kablar, styre,styrstam kasett kedja o sadelstolpe OCH nya lindor ut på K&S.. Har snart slut på väggar att hänga cyklar på:P

En fråga som någon gärna får hjälpa mig med. Om gaffeln har postmount-fäste och jag har 185mm skiva borde inte det 185mm postmount fästet som följer med bromsen passa? :S eller är det "gaffelspecifikt"? När jag prövade montera kom bromsen för långt in så skivan tog emot godset på oket så att säga.
Kan vara att jag gjort en tankevurpa eftersom jag e sjuk o trött men men...

Ett par bilder till:

Hittade en på hur ramen såg ut innan
DSC00125.JPG ht=544

Börjar likna en cykel nu!
DSC00087.JPG ht=544

DSC00088.JPG ht=725

DSC00130.JPG ht=544

*Mikael*

Aktiv medlem
mtbkr skrev:
> Fin fint.
>
> Kanske ser fel, men kommer inte gaffeln ta i ramen
> vid full komp?

Omeh! Alla ser ju att han vänt gaffeln bakofram :D

Dewil

Medlem
Tack!=) kul med all respons!... Funderade på det med gaffeln med men får väll se till o inte komprimera den för hårt över någon trottoarkant eller kullerstensgata i Haga :P

Någon som kommit på min postmount-fråga? "Om gaffeln har postmount-fäste och jag har 185mm skiva borde inte det 185mm postmount fästet som följer med bromsen passa? :S eller är det "gaffelspecifikt"? När jag prövade montera kom bromsen för långt in så skivan tog emot godset på oket så att säga.
Kan vara att jag gjort en tankevurpa eftersom jag e sjuk o trött men men... "

/Will

marran

Aktiv medlem
Riktigt snyggt, men ser inte gaffeln lite hög ut till den ramen? En Kona P2 hade suttit fint tror jag, så får du lite aggressivare geometri på köpet

Dewil

Medlem
Nix fästet har en tydlig bil nedåt och har även prövat o vända o vrida på den... får kika lite mer på det o annars posta bilder.

Jo gaffeln e nog lite hög med tanke på att -94 var väll 60 mm dämpning ganska standard o denna e 100mm. Ville dock ha lite halvslack geometri och freak-utseende på hojen. Gillar faktumet att innerbenen på gaffeln är tjockare än ramrören!

Den kan nog va skoj i skogen med och känner jag för det e det ju bara att byta däck så det e ju inte svårare än så. Är iofs överkär i min Zesty och hon skulle bli avis om jag hade en annan skogshoj så det kan ju bli lite bråkigt hemma. Ni vet ju hur tjejer e!

rikard

Aktiv medlem
det är rätt lätt att mäta sig fram till om bryggan tar i eller inte. Gissningsvis knäcker du bryggan ganska snabbt om den gör det.

Jilster

Aktiv medlem
en enkel P2a skulle göra sig smaskens på den ramen. Förmodligen bättre i stan också. Mkt fint projekt men det grusar med en sån modern gaffel på ramen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Skulle du vilja ha en grövre gaffel än en P2:a så har Surly några alternativ. Jag har länge kört med en Surly Instigator-gaffel i skogen, den är ganska lång.

Jilster

Aktiv medlem
Ursch! Nu när jag läser igen så låter jag jätte gnällig! Klart du ska ha en dämp gaffel om du vill. Sorry!

Dock alltid lika kul att följa dina fina build trådar. Skön hög nivå på dina projekt. Sånt gillas! Två tummar upp.

....fast det där med gaffel....;-)

Dewil

Medlem
Haha. lugnt Jilster! Alla har rätt till sin åsikt. Väljer bara att ignorera vissa;) Hela grejjen med projektet var att bygga ett freak och det verkar jag ju lyckas med! Ska nog posta bilder på retrobike med så kan de gå i taket. Förmodligen som att svära i kyrkan medan man tar en crapper i dopfunten.

Nu ska jag laborera lite med min lila eloxeringsfärg o se om jag kan komma fram till den "klassiska" som fabriksprylarna har. Den jag har nu är mer åt magenta-hållet även om den ser bra ut på bilderna.

Btw lyckades jag få ordning på PM-fästet även om det ser lite o-ortodoxt ut med distanserna på det viset.. jaja

mer bilder kommer senare

rikard

Aktiv medlem
Risken med lång gaffel är väl att ramen kan ta stryk. Det är väl mer än en explosif som gått av i hellas?

Dewil

Medlem
Jag e medveten om risken med överdimensionerad gaffel om ramen inte e byggd för det men pajjar den så pajjar den o då får jag köpa ny! Sen tror jag ju inte framtiden för denhär hojen kommer va i skogen så påfrestningarna kommer ju inte bli allt för stora. Nu eloxeras det för fullt.. ska se om jag får till en annan nyans på det lila...

Dewil

Medlem
eloxeringen e inte sådär superspännande att titta på men har en bild i min gamla byggtråd på sida 2
http://happymtb.org/forum/read.php/1/906587/page=2

Man kopplar helt enkelt "+" till biten som ska eloxeras, minus till katoderna som är större aluminiumbläck och har det nedsänkt i utspädd batterisyra. Jag brukar räkna på 0,66A / dm2 för att få rätt ström.. Med andra ord får man mäta och räkna noggrannt för att resultatet ska bli samma på alla bitar.

Så man börjarmed att polera/borsta/blästra bitarna. Sen avfettar man noggrannt. Snabbt dopp i kaustiksoda och omedelbart sköljer av med rent vatten. Därefter ner i badet, på med rätt mängd ström i rätt tid (beroende på vilken tjocklek man vill ha på skiktet).
När det eklart sköljer man av bitarna o kör ner dem i 65 gradig eloxeringsfärg (funkar med textilfärg med men man kan ju inte va riktigt säker på hur färgen blir då)

Sen när de fått den nyansen man vill ha stoppar man ner dem i kokande vatten för att täppa igen porerna och låsa in färgen i skiktet. Sen e det klart!=9

Stampe

Ny medlem
Ett varningens finger för den där typen av gaffelmodifiering bara....

Har själv gjort något liknande med att använda min Scott från -94 till någon form av ful-SS med en modern dämpargaffel. Problemet är bara att geometrin blev helt skruvad, dels pga att den ju hade typ 60 mm orginalgaffel, dels pga vinklingen på styrröret var flackare på den tiden. Med en lång modern gaffel blev det som en chopper, väldans mysko känsla när man svänger eller försöker använda den i skogen.

2005-Lincoln-Mark-LT-Chopper-Paul-Teutul-1600x1200.jpg

Jag gillade inte alls känslan så hojen revs ner igen och den fick en kort P2:a istället.

Edit: Jag gillar dock skarpt arbetet och finishen på det! Ds

Senast redigerad av en moderator:
Topp