Dewil´s streetfighterpendlare blir till

Dewil

Medlem
Jag e som sagt medveten om att vinklar ändras när man smackar på en lång gaffel på en ram som inte e avsedd för det. Sen heter ju faktiskt tråden "Dewil´s STREETfigtherpendlare..." så om hojen inte e optimal i skogenspelar inte så stor roll!
Kanske får byta namn på tråden till "Dewil´s kontroversiellt stora gaffel på en gammal Kona-ram som inte är avsedd för mer än 60cm slaglängd men ändå vill testa för att det blir freakigt o kul- tråden" ;);)
Den dagen jag vill ha en hardtail till skogen o denna inte funkar så får jag beställa hem en Charge Duster-ram o bara flytta över komponenterna. No biggie!

Dewil

Medlem
Såååå då va det i stort set klart! Väntar bara på några snabbkopplingar och en Charge Knife sadel.. Än så länge har min kära Zesty fått vara donator, men hon kommer få en fin saint istället för xt-växeln o sen får vi se vem som får nya sadeln.. ;)

Bilder från provcyklingen idag! Kändes bra! Hög o bred.. Lite som Zestyn faktiskt! Väldigt nöjd=)

DSC00100.JPG ht=725

DSC00101.JPG ht=544

DSC00097.JPG ht=725

DSC00095.JPG ht=725

DSC00092.JPG ht=544

DSC00096.JPG ht=725

DSC00093.JPG ht=544

DSC00094.JPG ht=544

DSC00098.JPG ht=725

DSC00099.JPG ht=725

DSC00102.JPG ht=544

DSC00103.JPG ht=725

Så kul tycker Anton att det e att pappa bara meckar... nu ska jag ge honom lite uppmärksamhet!
DSC00069.JPG ht=544

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Grymt snygg, riktigt kul med såna här projekt!

Är lite besviken på att du inte eloxerat kedjan lila bara :-P

VO2max

Aktiv medlem
snitsigt! Men inget man lämnar utanför ICA direkt
SS eller 9växlat skulle bli cleanare btw

Senast redigerad av en moderator:

Oskar

Aktiv medlem
Bra att du eloxerade skivbromsadaptrarna! Den blev ju snygg som fasen, även om jag tillhör surgubbarna som tycker att gaffeln egentligen är för lång/hög...

Almdudler

Ny medlem
Det där är ju en sån cykel som du får ha med dig in på uteserveringarna på Avenyn så det är nog lugnt! :)

Årets "RayBan Wayfarer"!

Dewil

Medlem
Tackar!=) kul med positiv feedback! Sadelstolpen skulle vart vit om det fanns nån vit i 26.6 cm storlek.
Borde ju kunna lämna den olåst i brunnsparken över natten iaf?;)

captain8track

Ny medlem
nu ska jag göra ett lite petigt inlägg, försök få ner vxl-reglagen ner mot bromsreglagen vet att det är knivigt ihop med elixir reglagen. Men det går nog o dra ner dom lite, så de inte ser ut som projektiler. Får man till avståndet på de så fungerar de ju ungefär som triggers, fast distinkt som helvete...

valde marta sl bromsar för att jag trodde de passa kloss med xt thumbies som louise gör, men får nog kompromissa lite där.

kul bygge körde min koa med 100mm's gaffel och det funka bra, kanske lite slapp men det hade man ju igen nerför!

Monty

Ny medlem
Nice!
Nu blev man ju ruskigt sugen på att skaffa ett eget lik att pyssla om...

Men jag röstar för en ännu större gaffel... :)

Dewil

Medlem
Vinklade ner thumbisarna nu som cpt8track rekomenderade, ser Något bättre ut o ska nog funka även om de hamnade lite längre in!

Dewil

Medlem
Ja den känns riktigt skön! Har ju bara cyklat till videobutiken o slängt in en film. Kan inte testa den ordentligt eftersom jag vart kraftigt sjuk o e lite skraj för o inte bli frisk. Den är ju ganska hög framtill, så när man leder cykeln e det som att gå med en ponny, men väl på tycker jag det känns riktigt bra. Sen blir det ju lite mer stabilt med flackare gaffelvinkeln vilket jag inte har något emot eftersom den mer ska vara gatubus-hoj.
Känns kvick med helstela stålramen och det känns gött o bryta med det breda styret. Sen gillar jag de gamla traditionella växelreglagen eftersom man kan växla genom hela kasetten på ½ sekund!

Gillar däcken skarpt med, rullr väldigt lätt o fint!

42Hz

Aktiv medlem
Den blev ju riktigt grüm! En riktig kulturgärning, stålramar med smärta rör är riktigt snygga!
Det där med att blixtsnabbt växla genom hela kassetten saknar jag från grip-shift-tiden.

Vad gör den nedersta ringen på sadelstolpsröret, virefäste?

McR

Ny medlem
Dewil skrev:
-------------------------------------------------------
> Spraymax-lacken e beställd från
> http://www.umeabilfarg.se
>
> Trevliga o kunniga tyckte jag. Tydligen skall
> mekonomen kunna ta hem deras färger med men
> verkade som att de bara kunde få hem klarlack och
> primer, inte topplacken alltså.
> Om du tänker beställa så hojta då till så
> kanske vi kan sambeställa om du bor i gbg (om jag
> nu ska ha mer färg dvs..)

Körde du 2-komponents primer, toppcoat och klarlack? Då börjar det närma sig 1000 spänn, vet inte om min sunk-pendlaren förtjänar det men bor ändå i Stockholm.

Undrar om det skulle räcka med billig primer och toppcoat men sen 2-komponents klarlack.

tmalm

Aktiv medlem
Läge att ta bort "1an" och kanske köra heldraget hölje istället för "2an"?

Annars snügg som bara den!

Bilagor

• kona.JPG
    kona.JPG
    68.6 KB · Besök: 13

Dewil

Medlem
Det blev 2 k primer o 2k topplack, ingen klarlack.. runda svängar 6-700 för färgen. Tror det skulle funka bra att köra enkomponentsprimer, topplack och sen 2k klarlack om man håller sig till samma tillverkare.
Ring och fråga umeåbilfärg så får du korrekt svar istället för mina spekulatoner!:)

1:an är det gamla wire-fästet som löpte till den dåvarande cantileverbromsen. 2:an är till just för att slippa heldragen wire hela vägen.
Så ettan e numera helt onödig men får sitta kvar bara för den e så fint lila!:)

ginnfilt

Aktiv medlem
OK, vem försöker du lura? Det är ju inte samma handtag på slutbilderna som på första sidan! :)

Jäkligt stiligt och seriöst projekt!

xyz-saft

Aktiv medlem
Den var ruskigt fin! Vad använder du för någon färg när du eloxerar? Man blir ju sugen på att testa själv... :)

42Hz

Aktiv medlem
xyz-saft skrev:
> Den var ruskigt fin! Vad använder du för någon
> färg när du eloxerar? Man blir ju sugen på att
> testa själv... :)

Textilfärg stod det högre upp i tråden.
775

johan44

Aktiv medlem
Kul! Gamla kona:s förtjänar evigt liv, kör själv en kilauea som vinterhoj./J :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Dewil, en ännu snyggare lösning är att dra kabeln till bakbromsen i ramen!

Jag har kört så på en stålcykel i 4-5 år, hemmamoddat, helt utan problem.

Borrat hål i ramen och "vinklat" det framåt resp bakåt med en rund skruvmejsel så att höljet går snyggt sedan. Bökigt med hydrauliska skivbromsar dock eftersom man måste koppla loss slangen..

captain8track

Ny medlem
jomper skrev:
> Dewil, en ännu snyggare lösning är att dra
> kabeln till bakbromsen i ramen!
>
> Jag har kört så på en stålcykel i 4-5 år,
> hemmamoddat, helt utan problem.
>
> Borrat hål i ramen och "vinklat" det framåt resp
> bakåt med en rund skruvmejsel så att höljet
> går snyggt sedan. Bökigt med hydrauliska
> skivbromsar dock eftersom man måste koppla loss
> slangen..

det där vill vi ju se bild på. coolaste hade ju varit om man hade fått hydraul slangen o gå hela vägen ner till bakoket, lite knivigt vid sadelstolpen dock, men borde ju gå o lösa genom ett hål rätt igenom den med.

Dewil

Medlem
eloxeringsfärgen jag använder är köpt från caswellplating.com och är gjord för just eloxering. Man KAN dock använda textilfärg men det e inte alltid fägerna blir som de ska va. Grönt blev tex ljusblått, gult blev ingenting. Blått blev blått. Så bäst resultat är ju ändanmålsenliga färger.

Man kan ju dock experimentera med en bilbatteriladdare och textilfärger till att börja med.

Dewil

Medlem
Posta gärna bilder på din hemmamoddning av bakbromswiren. Nu e ju allt lackat och klart så det blir nog inte av men det hade nog sett nice ut!
Tack för komplimangerna och förlåt att jag kränkte din hoj jojje;)

Topp