[DF(dum fråga)] Spräckt fälg

Melker

Ny medlem
Hej

Hade tänkt tävla imorgon (kortare XC-lopp) men upptäckte att min bakfälg var spräckt. Cirka 3-4 cm lång spricka. Fälgen är väldigt sliten och konkav. Frågan är om jag ens ska ställa upp och köra tävlingen?

Kanske ska tillägga att jag har skivbromsar så för bromsningens skull är det lugnt... Vad säger er erfarenhet, kommer det rasa totalt om jag åker så mycket mer?

Förstår att det är en jäkligt dum fråga men hur skulle ni gjort?

Det är väl knappast att rekommendera att du tävlar på den, eller ens cyklar.

Jag skulle ha köpt en ny fälg och byggt om hjulet framför tvn ikväll! ;)

Slangen ligger skyddad i och med ett sånt UST-plastband... Lutar nog åt en något ostabil tävlingspremiär. Inget av övriga delar som kan ta skada om det händer nåt?

Kör på. Du har säkert kört runt med den på det viset rätt länge utan att märka det, kanske sen du bytte till skivbromsar.

DanielReimer skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk på lufttrycket bara. jag skulle inte köra med
> mindre än 2,3 bar ifall man slår igenom och otur
> att belasta skadan.

Det är tvärtom. Har du för högt lufttryck blir risken större att fälgen spricker.
Been there, done that!

Det finns en anledning varför t.ex. Mavic anger maxtryck på sina fälger. Högt tryck belastar fälgen mycket mer än man tror.
Dessutom dämpar en hårdpumpad däck mycket sämre, dvs. stötbelastningen på fälgen blir större.

Tänkte också på trycket. Jag ogillar punkor så jag kör ganska högt tryck men jag fick ett flatspot i Åre. Kanske hade kraften absorberats bättre med lägre tryck. Men någon punka har jag ännu inte fått på den hojen ;) Kanske dags att släppa på trycket.

Eftersom det är bakfälgen så säger jag kör. Framhjul skall man däremot vara petiga med. Det blir lätt värre än en promenad hem när ett framhjul ger med sig.

Tillbaka
Topp