DF Fre 06/02: Bästa prestation?

1) Att jag överhuvudtaget tog mig i mål på BST -99 (fast då vet i tusan om jag kan säga att jag var cyklist *S*)
2) SM-bronset på tempot -00 Känslan att få kliva upp på pallen var helt enorm (och totalt oväntad)

anki skrev:

> 1) Att jag överhuvudtaget tog mig i mål på BST -99 (fast då vet
> i tusan om jag kan säga att jag var cyklist *S*)

*brum-brum* då med?

> 2) SM-bronset på tempot -00 Känslan att få kliva upp på pallen
> var helt enorm (och totalt oväntad)

Utslag av antalet startande kvinnor? ]:-)

Nope, ingen brum brum den gången Tobbe. Gotland Grand National kan nästan slänga sig i väggen jmf med BST -99...

Mitt första och enda FMT körde jag med 10-15 träningsmil i benen, utspritt över hela våren/sommaren.

Kom i mål efter ca6,5 tim med blödande skinkor och knän som inte gick att använda på 2 veckor efteråt. Tuggade alvedon o voltaren under loppet (doping?)

Aldrig mer långlopp otränad!!

Tills jag körde 08 xc 2 år senare med samma låga träningsdos.. ha ha

Smärta är skönt!!

Förra sommaren kändes fin. Har lärt mig att man ska starta tidigt på säsongen med träningen... i början av juli låg man på topp och presterade som mest, tyvärr gick det lite utåt sedan... , jag drabbades av en maffig matförgiftning som det tog riktigt lång tid innan man återhämtade sig från.

Fast ändå putsade man personbästa på FMT med ca 37 minuter... det fick mig att känna mig nöjd! På LVG är nog Vätternrundan 2002 det man kommer ihåg mest.

Min bästa prestation som cyklist hoppas jag ändå ligger framför mig, så jag har något att sträva efter!!

Den dagen jag som lat, fotöljbunden och halvalkoholiserad ;-) 42-åring plötsligt går och köper en MTB i april -00 (varför jag gjorde detta vet jag inte än i dag).
Ställde sedan upp i MTB-Vättern samma år (kom runt på något obegripligt sätt). Sedan dess är jag obotlig cyklist. Och har väl blivit lite snabbare...

Och kul hade vi Hot Chili! *S*

Lite av samma bakgrund, eller rättare sagt start, då Peking! Fast jag var ju rena ungdomen när jag började jämfört med dig ;)

Min bästa prestation blir väl som många andra mitt första långlopp, MTB-Vättern -00
Jag ställde upp efter lite sporadisk träning under våren, och tog en tur på 65 km veckan innan för att ta reda på om jag överhuvudtaget orkade cykla så långt. En minnesvärd upplevelse, speciellt när dom började stänga depåerna när vi hade vår sista mil kvar. Vi kom i mål innan repet i allafall.

Bästa (?) prestationen måste väl ha varit att komma till start på FMT -00 utan att knappt veta vad en mtb var. Hade ju hört att det var något man borde göra... Lyckades bara cykla grusväg som träning och visste inte ens hur det såg ut när en mtb-cyklist tog sig fram i skog och mark.
Hehe... hade kunnat gråta för att få åka buss de sista 100 metrarna innan målet!

Mest pannben var nog då jag fick kramp i ryggen efter 9 mil grusvägskörning (mitt ute i ingenstans) och hade halva sträckan kvar. Var tvungen att ta resterande delen stående/rullande! Kunde inte ens ta mig in i bilen efter det.
Rekommenderas inte.

Kom i mål BST-99, i vart fall en av de mest minnesvärda.
Att sedan, visserligen med annan (längre o lättare) bansträckning, förbättra tiden med närmare 3 timmar är ju något som är få förunnat...

Körde du också då??? Tid?

Har också förbättrat min tid med (nästan) 3 timmar :) *skrattar* Har aldrig tänkt den tanken tidigare.

8:15 första året, bästa tiden efter det är än så länge ;) 5:17

/anki

Min bästa prestation var när jag åkte Mälaren Runt 2001. En sträcka på 34 mil.
På den tiden var det ett s.k. Randonneurlopp dvs inga organiserade depåer.
Det var mitt första deltagande i ett cykelevenemang över huvud taget, så jag visste
inte alls hur det skulle gå.
Efter Masterstarten så blev det fri körning och jag tänkte det är väl bäst att hänga på
de stora grabbarna så länge jag orkar. Men efter ett tag så blev det färre och färre
cyklister framme i täten och jag kände mig förvånansvärt fräsch trots det höga tempot.
Till slut så var vi bara fem cyklister kvar och vi hade ett underbart samarbete när vi
växeldrog.
Efter ca 20 mil så började det att regna något fruktansvärt. Man blev blöt ända in till
märgen. Och när det sedan slutat regna,efter en sju-åtta mil, så var ju fortfarande vägbanan
våt, så man blev ordentligt nersprayad av framförvarande cyklists bakhjul.
Ungefär 2 mil innan mål så började det att ryckas i uppförsbackarna. Men de som blev avhängda
samarbetade bra och hämtade in utbrytarna.
När det bara återstod ca 2 km var det fortfarande samlat. Men då ställde jag mig upp i pedalerna
och tryckte allt vad jag hade.
Och se ingen orkade hänga på och jag fick en lucka som jag höll hela vägen in i mål.
Det var en underbar känsla att korsa mållinjen först efter 34 hårda mil.

Den tid vi fick motsvarar ungefär som att åka Vätternrundan på 8 timmar,
så det var inget lugnt tempo vi höll runt sjön.

/Anders

Att ha snurrat runt i skogen på en Pinewood med jätteramen (motsvarar 2 storlekar större än vad jag ska ha, är 176 cm över havet), över stock och sten i regn och sol under 2 säsonger, utan spd pedaler och onamnade shimano växlar...

/Hassec

Det roligaste och kanske jobbigaste var en ikappkörning av två cyklister under Mjörn Runt 2002, 100km(eller 60km) landsvägsmotionsloppet i Alingsås. Jag hade startat hårt och vi var väl en tätklunga på 15-20st i början, efter 1/3 av loppet delar sig vägen för att en del svängde mot den gamla banvallen där det går en cykelbana medans andra körde vidare på vägen. Jag och flera med mig körde ju fel där och hamnade på banvallen, kom tillslut ut på bilvägen igen och ser två cyklister framför mig som var med i klungan innan splittringen. Trodde de låg först, frågade sedan om de gjorde det men nej, det var några som hade hunnit sticka iväg under tiden vi andra var på irrvägar. Lite irriterad över felkörningen och fortfarande pigg i benen beslutar jag mig för att försöka jaga ikapp dessa två utbrytare trots att tempot redan var rätt högt. När jag körde förbi en vätskekontroll frågade jag hur långt framför de låg, men fick inget vettigt svar förutom att de var två. Såg dom inte framför mig, men på en lång raksträcka efter Gråbo ser jag några prickar så långt ögat kan se. En bit bakom mig låg de två som jag ryckt ifrån strax innan och jag frågade om de ville haka på och jaga ikapp de två, men de orkade inte. Det var en chansning, men jag drog på allt jag hade, körde så hårt jag orkade med koll på pulsmätaren hela tiden - låg på 180-185 i ca 20-25 minuter innan jag till slut kom ikapp de två som låg först och växeldrog. Med rejält stumma ben la jag mig bakom dom och vilade ett tag på rulle, men sen växeldrog vi hela vägen från Sollebrunn och in i mål i Alingsås.

Annars är väl bästa prestation en 123:e plats 2003 i Bockstenturen, 4:36:53.

/Leo

Hehe, det är väl sant, det skiljer inte många sekunder på de tre sista BST tävlingarna, men däremot har placeringarna bättrat sig. :-)

/Leo

Vätternrundan 1998 är nog min bästa prestation. Det var mitt första cykellopp någonsin och med 31 milen i benen (fördelat på sex månader) så var jag rätt nöjd med mina 14 timmar ändå.
Flera gånger var jag rätt sugen på att bryta, men gjorde det inte som tur var. Jag kände världens glädjerus genom hela Motala, och höll 50 km/h sista raksträckan innan mål.

Året efter gick mycket lättare, men det är -98 som jag tänker tillbaka på. Det var ett viktigt lopp för mig, väldigt bra för självförtroendet.

Jag har aldrig cyklat nåt mtb-lopp, men om jag gör det så finns det risk för att det hamnar överst på listan, då jag funderar på att debutera med 24-timmars i Rudan. :)

/ Robban

Robbanf: Jag känner igen känslan, hade liknande upplevelse första gången jag körde VR,2000, bryta tänkte jag inte men att det var jobbigt tänkte man ju. :-) Lyckoruset var enormt när man kom på upploppet, höll nog också rätt hög fart där. Första Vätternrundan är alltid speciell, man inser inte hur långt det är och hur det kommer att kännas. Rekommenderas helt klart till alla som bara kört mtb i skogen än så länge, fast det är roligast med racer på VR.

/Leo - startar ca 03.50, 19 juni 2004

Mitt svar går väl nästan att gissa :-)

Jag mäter prestation i rolighetspoäng. Många av rundorna i Göteborg kommer högt upp på listan, antagligen någon av de otaliga sandsjöbackautflykterna som vinner rejset där.

Sen i en annan liga är ju Verbierutflykten förstås.

Rent fysisk prestation - då är 2002 års alputflykt helt klart det jobbigaste jag varit med om. Då fuskades det inte med lift inte!

Ja, den hade nästan glömt, "UCPA Objectif Méditerranée", den är nog det jobbigaste jag också varit med om, men ändå nästan det roligaste också. Det var nästan som ett sexdagars långlopp... ;-) Rekommenderas till alla som söker lite semester äventyr i alperna!!

/Leo

Hmmm

Den största prestationen som kommer i åtanke måste vara att jag lyckades sitta ut ett helt pass på trainern framför årets idrottsgala - trots totalt inkompententa programledare....

Pulsen gick upp ett par gånger = när Susan Ljungskog vann sitt pris och när "Plex" fick ta emot sitt pris.

Man undrar ju när Jacob Hård och Anders Blomqvist ska bli erkända som de mest underhållande och sakkunniga kommentatorerna i branchen!! Det bästa som finns är ju att vakna en söndag morgon, göra lite frukost med en stor kopp kaffe, sjunka ner i soffan och njuta av längdskidåkning till rösterna av två unikum.
/
Hampus

>Man undrar ju när Jacob Hård och Anders Blomqvist ska bli erkända som de
>mest underhållande och sakkunniga kommentatorerna i branchen!! Det bästa
>som finns är ju att vakna en söndag morgon, göra lite frukost med en stor
>kopp kaffe, sjunka ner i soffan och njuta av längdskidåkning till rösterna av
>två unikum.

Jag håller med dig, det är nästan lika intressant att se på längdåkning med bra kommentatorer som cykling på eurosport med Vacchi och Adamsson.
Missa förresten inte SVT2 09:10 Alpint: Storslalom damer , kanske Anja slår till och vinner igen! :-)

/Leo

Drutten nåra minuter före mig i mål -99?
Kan undra om du är den jag tror du är? En känsla så där bara...

Vill inte skriva nåt namn eftersom du inte angivit något alls i din profil, men om du är den jag tror har vi onekligen haft sällskap på många av långloppen :) Vill du så kan du slänga iväg ett mail.

Ha det gott!
/anki

Tillbaka
Topp