DF Fre. 14/11: Frukost?

Länge leve havregrynsgröt. Inmundigas varje morgon, hela veckan, hela året.

Ibland med lingonsylt, ibland äpplemos, ofta med ett ägg / äggmacka till.

Vanlig morgon: Fil med musli/flakes eller liknande och ett par mackor

Tävling eller träning:Havregrynsgröt med banan, sylt eller äppelmos och 2-3 mackor med ost/kaviar/skinka, ev juice.

Har enormt svårt att äta tidigt på morgonen så det kan bli lite jobbigt.

Normala veckodagar tar jag med mig några mackor och någon banan och käkar till morgonkaffet på jobbet vid halvnio/nio-tiden.

På helgen när jag kan gå upp lite senare och därmed äta lite senare blir det yoghurt med branflakes, banan, mackor och kaffe.

Långturer (och de få lopp jag har kört) ser ut som en helgfrukost fast med skillnaden att jag får tvinga i mig käket tidigare, med resultatet att jag mår illa i ett par timmar... Örk! Inte bra. =)

Normal frukost: 1 1/2 portion havregrynsgröt med lättmjölk och lite sylt, mos etc.
Ett fullkornsskiva, ett knäckebröd och en limskiva. Ost, prickigkorv ett skinka som pålägg med gurk- eller tomatskivor på.
Även ett glas jouice(?) och kanske té.

Riktigt hungrig frukost: Förutom ovanstående. Börjar med en halvportion musli med yoghurt + två mackor. Även ett litet glas saft/dricka för att höja blodsockret snabbt.

/Fredrik

Normalt sover jag över varje morgon och får alltså äta frukost på jobbet… Vanligtvis mackor av varierande sort & kaffe.

Annars är det vinnande konceptet nästan som ett Kinderägg, med tre överraskningar i en skål: hallonkräm med havrefras och mjölk! En ostmacka och ett glas färskpressad apelsinjuice kompletterar.

Ibland överraskar jag mig själv med havregrynsgröt + äppelmos och blir riktigt häpen över att lyckas röra ihop något ätbart i en kastrull!

/Fisken

Kan man klassa singelförpackade dammsugare som energikakor?

För det mesta:
Blötlagd krossad råg, krossade linfrön, solrosfrön, fil, frukt och/eller bär samt en stor balja te.

Helgerna oftast te, mackor o ägg

Tävlingsdagar lite olika beroende på om jag vaknar upp hemma eller borta på tävlingsdagen. Hemma = normal frukost, borta = beror på omständigheterna, fil, müsli, mackor, te eller risgrynsgröt.

/anki

Normalt:
3 mackor med skinka,messmör,ost. 2 mjuka och 1 hård, försöker se till att det är lite grövre bröd men resten av familjen diggar Polarkakor så det blir en hel del av den varan.
Havregrynsgröt med blåbärssylt och grön eller röd mjölk.
Muums! Bästa måltiden på hela dagen!

Inför lopp:
Lika som ovan. Ser till att det är min 3 timmar till start. Är det längre kan en banan slinka ner strax innan start.

vardagar: strax efter uppstigning, ca 0745: Ett rejält glas vatten, juice eller frukt (ibland både och), en skinkmacka.

Efter att ha cyklat till jobbet och duschat där, vid 0915, så käkar jag gröt med linfrön, ägg, två skinkmackor och ett glas mjölk.. och kaffe så klart!

helger: det beror på hur jag mår....

vardag: 1.5 portion [fiber]havregrynsgröt, med sylt/äppelmos. Just nu hjortron sylt! ;-)

helg: 1.5 portion [fiber]havregrynsgröt, ägg, halv grapefrukt, 1-2 knäcke mackor med skinka, (tidigare sport messmör vilket de slutat sälja i mina butiker), ibland juice.

lopp: Som helg, mjukt mörkt bröd istället för knäcke, med skinka, leverpastej och annat gott de kan ha på hotellet då.

/Anders

Normalläge: En tallrik fil med Cornflakes och lite hemlagad svartvinbärssylt (innehåller mycket C-vitamin).
På helgerna kan det bli en eller ett par mackor oxå.

Före tävling: Se "normalläge", vill inte överraska magen i onödan.
Däremot brukar det bli havregrynsgröt & äppelmos vid kolydratuppladdning dagarna innan tävling.

En liten fundering till er som cyklar till jobbet.
F Paulun rekommenderar ju ett äpple och en kopp svart kaffe innan morgonträningen för bästa fettförbränning. Någon som provat detta innan ni cyklar till jobbet?? De gånger jag själv cyklat till jobbet har jag inte fått något vettigt gjort innan lunch... hur orkar ni?
Och till sist; hur gör ni när ni lagar grötfrukost på jobbet?? Blir ni inte idiotförklarade?

/gzzr

Äpple?
Jag blir hungrig och mår illa på äpplen... Ingen vinnande kombination innan en cykeltur!

Gröt på jobbet: Havregryn + vatten (salt ska tydligen också i ) och in i micron. Klart innan kaffet runnit igenom.

> Och till sist; hur gör ni när ni lagar grötfrukost på jobbet??
> Blir ni inte idiotförklarade?

Jag blir idiotförklarad bara av att ha med mig minimjölk, skulle se ut att ställa sig vid kokplattan och göra gröt!

Tur man har så nära till jobbet att en cykeltur varken gör från eller till...

någon sorts gröt med banan eller sylt, eller fil med olika müslisorter, eller välling, ägg (kokt eller stekt), smörgås med varierande pålägg (dock ej smör eller margarin), vatten eller te eller mjölk eller oboy!! Ganska så stor variation alltså men det är ett måste annars tröttnar jag på det och får inte i mig något alls utan "glömmer bort" att äta istället och det är inte bra...Händer till och med att jag åker ner till ett av hotellen i stan o betalar för en riktig kanonfrukost då och då!!

Anledning till att jag väntar med frukost tills jag cyklat till jobbet (ca 14 km) är att det trist att cykla (fort) med magen full i mat!

Inga problem med att laga gröt på jobbet, vi är flera stycken som slåss om kastrullerna! Jaaa, det skulle vara det problemet då...

Skit i att du blir idiotförklarad. Bara idioter idiotförklarar för såna saker ju! (Oops, idiotförklarade visst! hehe)

/Kaj idiot

jag knegar på ericsson och här på firman är vi inte betrodda med att sköta spisar. Det finns spisar, ja det finns hela kök på varje avdelning faktiskt, men av säkerhetsskäl är spisarna urkopplade... Ja, de är faktiskt inte bara urkopplade - de har tom skurit av sladden så att vi klåfingriga ingenjörer inte ska sätta i den i väggen... (...får en att börja undra om man verkligen jobbar eller om man kanske hamnat på ett mental-hem ;)

Så, det blir till att laga gröt i microvågsugn istället. Jodå, sånna är vi betrodda att sköta! Sitter faktiskt och krubbar gröt med russin och äpple as we speak

/jens :)

När jag cyklar till jobbet (4 mil enkel resa) dricker jag en portion vuxenvälling inna jag ger mig av och käkar två mackor (valfritt pålägg) tillsammans med kaffe när jag kommit fram.

Vällingen kör jag jämt som "förfrukost" när när jag cyklar, förutom innan långlopp.

Normal frukost är lättfil och musli varannan dag, och lättfil och flingor varannan dag samt mackor (mörkt bröd) på helgerna. Självfallet med kaffe både vardag som helg :)

Inför långloppen så brukar det bli havregrynsgröt/mackor/banan och lite annat smått och gott.

/Mattias

Vardagar:
En drickjogurt och en dubbel espresso med en skvätt mjölk och en skinkmacka när jag kommer till jobbet alternativt en caffelatte och ett wienerbröd på tunnelbanan om vädret är för pissigt för att cykla.
Helger:
Müsli med mjölk, juice, danskt rågbröd, ost, bregott, jättemycket caffelatte, rostat bröd, stekta ägg med ketchup och habanerosås, jogurt med honung samt Parmaskinka. Amerikanska pannkakor med lönnsirap, bacon, stekta tomater.
Tävling/långtur:
Allt jag kan hitta. Beror på hur bråttom jag har. Brukar tvinga i mig så mycket müsli jag orkar innan jag sticker, sen försöker jag ta ett stopp på en 7-11 för kaffe och wienerbröd. Och en drickjogurt i ryggfickan att ha på vägen. Toppnoteringen är Apfelstrudel i Tyrolen i somras.

Ett par grova mackor med en stor latte för det mesta.
När jag kör lite hårdare på gymmet blir det havregrynsgröt smaksat med proteinpulver (jordgubb) och ägg.

Varje dag: Råggrynsgröt med lite honung på. Gillar rågflingor bättre, smakar godare än havreflingor och blir inte lika klibbig konsistens. Två mackor, alltid messmör på den ena, skinka eller nåt annat på den andra. :-9 Detta funkar till det mesta, även om man ska ut på långtur efter frukost.

/Leo

Innan det hela en jätte kopp kaffe (espresso, kommer man från Italien kan man inte dricka nåt annat ;-) utan nåt. Varje morgon 250 g lätt kesella plus 3 dl lättfil, 1 banan, 1 msk krossad linfrö, 1 msk phylliumsfrö, 1 msk vetegroddar, 1 msk solrosfrö, kanel. Ett stort glas med 2 c-vitamin brus.

Innan en cykeldag eller nåt annat ansträngande, samma mängd frön o sånt men istället för kesella o fil blir det hederlig havregrynsgröt, 1,5 dl.

/Simon

Vardagar: Fil och special K och oftast alldeles för mycket thé.

Helg: som vanligt plus ett kokt ägg och kanske en smörgås eller två.

Innan tävling: Havregrynsgröt med hallonsylt och mjölk plus en eller två smörgåsar. Inget thé *s*

Ibland vid sällsynta festtillfällen så slår jag till med mannagrynsgröt *tjoho*

Önskar att jag orkade variera mig mer men det är ren lathet och gammal vana som styr...

Min normalfrukost:
Vaniljyoghurt med AXA special crisp tropical fruit
En rejäl balja kaffe (innan tävling, en lite mindre balja)
4-6 mackor (fullkorn med Fjällbrynt messmör, utan smör)
Något skivat Scan-pålägg, direkt ut asken
2 glas apelsinjuice
Linfröolja i kapsel (omega 3/6/9)
Något vitaminpiller med gott om antioxidanter
3 marinerade vitlöksklyftor
Banan eller vindruvor

Ibland:
Bacon, scrambled eggs (aldrig före tävling)

Aldrig:
Gröt i någon form (får garanterat ont i magen av gröt om jag tränar/tävlar efteråt)

Sena kvällsmålet är viktigt... äter något i stil med flingor och mjölk, makrill i tomatsås, mager lagrad ost, Scan-pålägg, diverse matrester :-)

Thomas - alltid hungrig!

(DF 14/11 är ju några dar sen men...)

Ett slag till för hemmagjord müsli som frukost.
Med en the eller en latte och nån macka.

Gjorde näringsberäkning (nördvarning)
och kom fram till 339 kcal för min portion
med müsli, russin, ringäpplen och mjölk.

Bra sammansättning (förutom att det är gott):
- protein 13 g (15% av energin)
- fett 17 g (44%)
- kolhydrater 35 g (41%)

(värden från Livsmedelsverkets databas)

Näringsvärde för egna powerbars på samma bas
är rätt bra det med, ungefär samma energi som
en vanling PowerBar, kanske borde ha några gram
extra protein bara.

Nomalt: Har kakat kram med mjolk och flingor eller musli till frukost sa lange jag minns, anda tills jag kom ner till NZ dar det inte gar att fa tag pa, sa har har man fatt koka lite sjalv ibland, fa nagon ekstroms pulverpase nerskickad men iovrigt klara sig med alternativ. Till min alskade kram ar det for det mesta ett par mackor med skinka pa.

Tavling: grot; havregryns eller hellre grahams. Ett par mackor med skinka samt en kopp kaffe pa det

Dra åt h---et! Är jag den enda som aldrig hinner käka frukost på vardagarna? *grubblar på vad det är för fel på mig*

Hur hinner ni? Vissa av er verkar stå ock fixa frukost i en timme, och sedan måste det ta minst en halvtimme att käka upp allt! Imponerande. Jag sover så länge jag kan, sen stressar jag till jobbet.

På helger blir det havregryns- eller mannagrynsgröt, juice, te och (!) kaffe, mackor med varierat pålägg samt löskokt ägg. Samma sak före tävling, fast Vitargo istf juice.

/Zeb (som bor 5 minuter från jobbet, och som ska käka frukost varje dag nästa vecka...)

Jag fixar grötfrukost med mackor på 10 minuter, då är koktiden för gröten inräknad! :-) Sen tar det max 10 minuter att äta upp allt, 5 till så har jag diskat allt också. Brukar vara på jobbet ca 40 minuter efter att jag vaknat, då även cykelturen inräknad till jobbet - tar ca 8 minuter. :-P

/Leo - äter minst 5 ggr om dagen. :-9

En av fördelarna med att jobba 14-22 allt som oftast är att frukosten sällan blir särskilt stressig :-)

Vaknar vid 8-9 (utan väckarklocka), går upp och käkar frukost och läser tidningen så länge jag vill :-)

Tillbaka
Topp