DF Fre. 21/11: Hemmek el. service?

Det är klart man försöker göra så mycket som möjligt själv. Det fungerar som en slags avkoppling för mig att pyssla om min lilla "darling" Vissa saker är dock lite för avancerade som tex att bygga ett hjul. Men skulle man bara ge sig den på att lära sig så skulle man säkert fixa det också. Det har ju bevisligen hjälpts och tippsats en hel del från denna eminenta sida. Utöver det så går ju nästan allt att hitta på nätet.

Fram för mer meckande terapi i stugorna.

Jilster

Jo, det finns väl bara ett svar. Mekar så mycket som möjligt hemma. Något som är över ens förmåga får man lämna in (t.ex. borra ur fastsatt sadelstolpe ur ram ;) ).

Jodå, jag mekar allt själv. Hittils har jag aldrig lämnat in hojen eller någon del av den till "proffsmekare". Kanske delvis för att det inte finns någon i närheten.

Som de flesta ovanstående gör jag allt som är möjligt själv. Hade jag haft utrustningen hade jag fixat min bakdämpare själv...men nu har jag inte det och då måste den åka till Schweiz!
Har faktiskt aldrig lämnat in någonting för åtgärd på cykelfirma nu när jag tänker efter. Det är ju inte rymdraket-teknik direkt...

Det mesta försöker man klara av själv. Förutom att rikta hjul, kanske.
Ett plus är ju att man jobbar extra hos sin LBS......

Fixar det mesta själv men när mitt Nexus7 nav gav upp orkade jag inte ta mig an det, skall tydligen vara knivigt.
Gamla Torpedonav och andra 3-växlade nav har jag renoverat men det var inte och leka med.

*micke* Visst var det en Fox Float dämpare du hade?.... se till att de INTE skickar den till Schweiz... det gjorde de med min Fox... servicen utförs i England... det tar lååång tid innan man får tillbaka dämparen! För mig tog det drygt 1 och en halv månad! Och det var på sommaren då man var i som störst behov av den....

Jag har kollat med Fox Europe i Schweiz och de anger att det tar 1-2 dagar hos dem. Och frakten kan väl inte gärna ta mer än en vecka åt varje håll? Det är trots allt lite lågsäsong nu vilket borde ge kortare servicetid. Hur som helst är det ett garantiärende och Grahns har avtal genom Specialized med Fox Europe...

Jag mekar allt själv som går inkl luftning av skivbromsar, montera styrlager och serva framdämpare, men exklusive hjulbyggning och service av bakdämpare. Kanske ska ta och lära mig det nån mörk kväll i vinter dock. Bygga hjul alltså.

Micke! Jag vet vad som hänt med din dämpare. Den längtar tillbaka till Schweiz bara. Du måste åka dit oftare.

Kan du inte fråga schweizarna varför den fastnar ihoptryckt sådär, vore ju trist om det hände igen.

/jonas

För varje år med cykel har jag lärt mig att meka mer och mer. Nu klarar jag:
- Montering av allt utom styrlager
- Riktning av hjul
- Växelinställning
- Service av dämpare
- Service av nav

Låter min LBS göra följande:
- Justering av drivlinjen
- Bygge av hjul

/ErikLj

Det kanske är så det är? Då finns bara en lösning, att åka oftare till Schweiz. Jag lägger definitivt hellre tusen spänn på en resa dit än att skicka dämparen på service :-)
Ska fråga om vad som hänt och varför, mejlar på en gång tror jag.

Jag har en bekant som jobbade i en cykelaffär som fick göra sånt där som att byta kassett och vevlager eftersom han lånade verktyg på affären å köpte prylarna till schysta priser. Men han slutade där och började spela datorspel i stället.

En enda gång har jag gått till en affär för att klara av servicen på cykeln, och det var när det gamla styrlagret skulle bort. "Äh, strippa ramen å kom förbi så slår jag bort det åt dig", sa han som har den där butiken i hörnet Nortullsgatan/Frejgatan i Sthlm. Det var gratis, men just därför skall han nog få kolla dishen på mitt bakhjul - för bakhjulet har jag ju byggt själv i ramen...

Tillhör den skaran som är lite feg och inte vill stå där med delarna liggande på garagegolvet. Nja, inte riktigt så illa men det jag inte hanterar är:
gaffelservice, styrlager, vevparti. I övrigt blir det hemma-mek.

Är det ngn som känner till om det anordnas cykelrep utbildningar, tex av cykelförbundet?

/Göran

Mekar det mesta själv. Har dck gått på några nitar genom åren... Att demontera växelreglage är inget jag ska ge mig på igen. Demonteringen gick väl bra, hopsättningen gick mindre bra.

MTB e rätt lättmekade, prova med ett tvåväxlat Ramblernav från 40-talet om ni vill ha en riktig utmaning. (Ligger fortfarande där hemma i tusen bitar)

Ola

Både och. har fri service (1-2 år) så jag har lämnat in den några gånger där jag köpte den.

Vissa grejer gör jag, i början kunde man inte justera in växlar, det kan jag nu.

Ibland tycker jag att det är skönt att slippa "strula" med t ex vajerbyten och sen kanske man inte har alla verktyg heller och det kostar inte många kronor att få det fixat.

Brukar lämna in den för typ vevlagerbyte, vajerbyte, byte body.

/Anders

Största orsaken till att jag hellre gör prylar själv är inte för att spara pengar utan för att det 1) blir gjort när jag vill det, inga veckor av väntan och 2) blir ordentligt gjort och om det inte blir det krävs inga återbesök iaf utan jag kan göra backjobbet själv.

Veckor av väntan blev det när Cykelcity i Göteborg skulle byta bussningar i min framgaffel. Sa till en vecka innan att jag skulle komma ner med gaffelns ytterben så de skulle ta hem bussningar. När jag kom hade de inte gjort det, men det gjorde inte så mycket eftersom jag skulle vara borta i 2 veckor. När jag kom hem hade de fortfarande inte bytt bussningarna. Det tog en vecka till. Sammanlagt 4 veckor alltså. Och då hade jag demonterat gaffeln själv och lämnade bara ytterbenen till dem. 850 spänn tog de för 4 bussningar + jobb. Tjo.

/jonas

Jag skruvar så mycket jag kan på allt, bilen, huset, cyklarna. Jag kan inte hålla mig borta från att försöka fixa felen själv. Har ännu inte behövt lämna in någon cykel på service. Det är oerhört tillfredsställande när man lyckas lösa ett problem med lite hemma-mek!
/Erik

Post Edited (03-11-21 11:22)

Mekanikerutbildningar anordnas av förbundet och/eller distrikten.
<http://www.scf.se> Utbildning i vänsterindex, sen utbildning 2003/2004 till höger

/anki

Tja, vad säger man? Det är ganska lätt plocka isär prylarna. Lite bökigare att få ihop dom igen. Men styrlagret har jag i allafall klarat av att byta, och justera ekrarna går ju.
Det värsta är väl när man behöver dyra specialverktyg.

Har än så länge aldrig lämnat in någon cykel för sevice. Har en sambo som fixar med det samtidigt som jag tittar på och lär!!

Bulliten skruvade jag ihop själv, byggde även hjulen till slut. Det enda som kräver "fackman" är bakdämparen, annars mekar jag med allt själv. Det man inte gjort innan gör man så lär man sig.

/Leo

100% själv. Finns inga dämpare eller något som är direkt krångligt på min Racer.
Har inte provat att bygga hjul, bara riktat befintliga. Men bygga är något jag skall göra framöver.

För att gå emot strömmen så lämnar jag alltsomoftast in hojjen på service, jag tycker att det är bra att dom kollar igenom den från ett proffesionellt perspektiv. Den stora anledningen är dock att mitt boende hittills inte har tillåtit någon större form av mekande... Det blir det dock strax ändring på med flyttning till villa...

Har mekat allt hittills, tom strippade ramen som gick av trots att det vara garantiärende - och satte dit alltsammans igen. Dock lämnade jag vevpartiet då jag inte äger någon lämplig avdragare.

Ska jag meka vevparti igen i framtiden skaffar jag verktyg för det, det känns mycket bättre att göra det själv så vet man hur det blev gjort - sen om det är bättre eller sämre är en annan femma :)

Det jobbigaste är nog att dra åt ett nav så det inte glappar eller går för tungt, fast det är mest trial & error och inte särledes svårt...

Köpte mekställ på ClasOhlson i slutet av sommaren, nu är det mycket enklare/roligare att meka med växelinställningar etc..

Obed: absolut. i synnerhet om det görs i vardagsrummet över en hög tidningar.

TnT: Barnett's manual - plötsligt blev det ett rent nöje att justera nav.

Gör allt själv.
Har lämnat in ett hjul för riktning och lät bygga två nya samtidigt men aldrig igen.
Tycker alltid att det bara blir skit när jag låter någon annan göra nått, om jag gör det själv så slipper jag åtminstone bli förbannad över att ha betalat för nått som bara blev skit.

läm,nat in hjulen för rikning/efterspänning eftersom att ja inte orkar/hinner lära mig att gör det själv, annars så har ja byggt hela hojjen själv, de va mycket lättare att slå i styrlagret än vad jag trodde.......

En exakt metod borde vara att rita streck på en bild av sin cykel, och mäta med gradskiva.
Jag använde speciellt verktyg för ändamålet.

Tillbaka
Topp