DF Ons. 26/11: Trasiga delar.

Dagens fråga den 26:e i 11:e;

Vad har du kört sönder för delar (på cykeln) och hur gick det till? Slitdelar som slitits ut den "naturliga vägen" räknas inte!

Tog en stund att komma på en fråga idag, men nu är den här :)

Har faktiskt inte kört sönder så mycket.

2002 gick framväxelns ena parallellänkage av under Snö(g)loppet, 41 km vintertävling i början av januari.

I somras gick ramen av på min Crescent Draupner '02. Som jag tjatat om till leda redan, men här finns i vart fall några bilder (från "030601 1028 DCP_6311 Trasiga cykeln.jpg" och framåt).

Oh, jag tappade ena skruven som håller clipsen i skon också, men det är inte ens värt att nämna så nu har jag slösat lite med din OnLine-tid :P

Trek 8000 - ram - sprack i svetsen mellan vevlagerhylsa o sadelrör
Specialized Enduro - ram - sprack på tre ställen
X antal kedjor och ekrar
42t-klinga - böjd och krokig
2 sadlar
2 sadelstolpar - en bontrager o en Specialized

Jag tror Dick ligger bra till här.

Har aldrig haft sönder något på min egen cykel, men jag har cyklat på en annan cyklist under en träningsrunda så att bakväxeln och växelörat gick sönder på hans cykel...

Jag hade paj en XTR-TopSwing-framväxel en gång. "Vaihelvete?" tänkte jag. Senare läste jag någonstans på nätet att framväxlar var att betrakta som slitdelar, så det räknas väl inte heller...

Knäckte bakväxelörat mitt ute i skogen 3 mil hemifrån i somras. Fick springa längs en grusväg i över en timme innan jag kom ut på en större väg o kunde lifta hem. Ni kanske tycker att jag borde vara utrustad med mobil men täckningen är inte den bästa i norrlands inland så den funka inte.

På MTB: En framklinga (44t) som inte uppskattade att användas som vedsåg, en bakväxel som inte tyckte om närkontakt med stenar.
En sadel.
På Racer: En eker på bakhjulet (låter inte så allvarligt, men har man bara 16 st så innebär det att hjulet formar sig till ett Q)

Hm, ett par ekrar.
En bakväxel, märkte det inte men när jag la in en av de lägsta växlarna så åkte växeln in i ekrarna typ...
1 flaskhållare.
3 sadelstolpar. (Tung billig "lånestolpe, under reklamation av Kona stolpen..., den gick rak av i skogen, klarade mig undan skada då jag stod upp. American classic kona original 2002, paj i infästningen och böjd, Roox s4, böjd.

/Anders

Ett spännande ämne. Ska man erkänna allt?

* FSR XC - ram - sprack i sadeltornet
* FSR XC - baksving - kvaddad i krasch, dropout m.m. helt förstörd
* Kona Explosif-ram, ny. Böjt växelöra (helt sönder), pajad bakgaffel
* Marzocchi Z2 Atom Race - hyfsat repat innerben (spacklat nu)
* Bakväxel XT tvinnad två varv runt axeln (på Explosifen)
* Kedja - avsliten - orsaken till Kona-haveriet
* 42-klingor - några stycken som blivit tacoskal genom åren
* Framväxel (!) LX - den bara gick av!
* Styre Specialized XC - böjt
* Bakhjul D521 - flatspottat vid klantdrop
* Bakhjul 217 - ekrar slets ur fälgen av gren
* Bakhjul 221 - snakebite-buckla (klantigt)
* Bakhjul 317 - helt omotiverat flatspottat
* Sadelstolpar, 2 st, böjda pga för liten ram (långa stolpar)
* Sadel BG Comp - böjda rails, skinn sönder (billigt pris för den kraschen)
* Växelreglage LX - krossade indikatorer
* Frihjulsbody DT Hügi - trial dödar
* Frihjulsbody XT - trial dödar
* Frihjul ACS - trial dödar
* Vevarm Sugino - böjd, men gick att köra vidare på - glad att ryggen höll
* 4½ bakdämparhaverier (3 dämpare) av varierande allvarlighetsgrad under 2003.

Nu kan man tro att jag cyklar som ett kylskåp, eller kanske jättestort. Så är det inte. Jag har halkat på blöta plankor, jag har fått måndagsex, jag har haft en fenomenal otur när kedjan sprack, osv. Men jag erkänner, jag kunde nog bli en smoothare trialåkare.

Post Edited (03-11-26 18:55)

Oj oj, tror jag under åren kört sönder nästan alla förekommande delar utom styrstamen.

Bakväxlar lär nog vara 2-3 stycken
Framväxlar 2-3
Hjul, 2-3 knäckta fälgar
Sadlar, 2 st med knäckta rör.
Sadelstolpar, bara 1.
Rammar, bara 1 spräckt.
Barends och styren ett par stycken sönderböjda
Pedaler, 1 par mosade VP(skräp)
Växelreglage, 1 fram/2 bak
Framgaffel, en Mag21 som jag mekade sönder, kan själv :-)
Massor av kedjor
Flera böjda framklingor, alltid lika kul att köra på sten.
Växelöron ett par stycken.

+ en hel cykel när jag körde in i ett parkeringshus med den på taket :-) aj aj aj.

Hmm, blev ju inte så mycket som jag trodde.

Post Edited (03-11-26 18:53)

Det går ju inte att lista alla delar man kört sönder under dessa år.

En sak kan iaf nämnas:
Racer-tur från gbg till Varberg då Ultegra baknavet skar ihop i Lindomme på tillbakavägen. Tur att det inte hände i Varberg.

Sällan Shimano har kvalitetsmissar men i det navet hade någon japan glömt skruva fast en konisk detalj som gör att den skär ihop lagret om det är löst.

Har gjort ett Mc donalds M i min 223 fälg.
Naggad fram klinga.
Skrotat en bakväxel.
Ett par ekrar.

Annars har jag mest gjort illa mig själv, kanske för att rädda hojjen.

I övrigt reflekterar man inte över hur stryktålig en hoj är egentligen. Jag fattar inte att den överlever den behandling den får ibland.

Jilster

Har fått byta 5-6 ekrar i bakhjulet som jag köpte förra hösten trots att jag bara har den för att köra till jobbet.
Den nya cykeln har en liten bit från bakväxeln lossnat efter första riktiga skogsturen men det påverkar inte funktionen så gör inget.

På en och samma vurpa:
ett styre
en ram
ett framhjul (hela skiten)
+ delar av mig :-(
spritt under åren:
ett baknav
en XT-framväxel
en pedal
ett barend
en XT v-broms
två sadelstolpar
lite krökta växelöron, men det går väl nästan som slitage?
är vad jag kommer på på rak arm...

Blir nog lite svårt att komma ihåg allt men tar väl det som ligger färskt i minnet:

Sadlar: minst fyra där rälsen har gått av.
Sadelstolpar: böjt ett antal samt knäckt 3 varav två var RooX "oknäckbara"
Vevparti: 2 stycken där spindeln har lossat från vevarmen
Vevlager: förbrukningsvara, ungefär 3 om året (dax å byta nu igen,,, suck..)
Bakväxel: 1 st böjd
Ramar: 1 sprucken Easton, 1 sprucken Monoc, 1 sprucken On-One Inbred samt 1 böjd On-One Inbred,
Pedal:1st
Kedjor: Har dragit av en antal kedjor

Har ju dessutom gjort sönder eller slitit ut samtliga övriga delar och kläder ett antal ggr under de senaste 3 åren men det gör väl alla? :)

Några hjul har det väl oxo blivit de sista åren.. men det är slut med det nu verkar det som. Har inte haft några som helst problem med hjulen sen jag köpte mina Hope XC/Mavic 219/Vertical Pro 2.3 samt skivbroms.

//Dick

har trampat till och då flög "styrdreven" på bakväxeln. vette fan hur det gick till men helt plötsligt flög det grejor från cykeln. hitta dreven 5 meter bort. hände 2 ggr på en månad.
när jag var liten så skulle min farfar skjutsa mig på en cykel. fick in foten i hjulet, smällde 3 ekrar, sen stanade vi. fick inte en skråma på foten trots att jag bara hade tunna tyg skor. hehehehehe har tunga fötter vad jag än kör

Slitage:
Framväxel
Ekrar
Kedja
Kassett

Olyckor:
Böjd vevarm
Förstörd storklinga
Skev pedal

Dumhet:
X517 fälg (jag glömde att jag bytt från 2,3'däck till 1' slicks. Körde vanliga vägen till jobbet och dundrade på en sten utan att "flytta upp vikten" när bakhjulen skulle över...)

Kedjor, ekrar ...(slitdelar?)

Har ej löst bakväxelöra så när en stor gren (mindre träd?) fastnade i bakväxeln drogs växeln ur ramen med helicoil och allt..svetsa alu...borra...gänga....ny helicoil

Biltema slicks exploderade utan förvarning vid kaffepaus (tycker ej det är att betrakta som slitage).

oxr:s bakhjul när jag lyckades med bedriften att få in min barend (har slutat med såna) i hans byxficka under gång...vådlig vurpa!

Mytomspunnen: allt verkar ha hänt när jag är i närheten. Och jag vet att jag har del i ansvaret för tre av fyra händelser. Men kedjan, där får du faktiskt skylla dig själv.

- Vevlagergängor
- div ekrar
- bakväxelöra
- cykelhjälm

resten har gått att reparera och är per definition inte trasigt längre. Fast säg inte det till försäkringsbolaget.

Det enda som gått "sönder" på mina cyklar är några ekrar och en fälg(X618 tålde inte en total framhjulslandning när man bottnar en Z1 Fr... :-P).

Annars har jag nog väldigt bra tur med grejerna eller så är det skicklighet... ;-)

/Leo

jo glömde en sak. vurpade en gång och då flög hjälmen av sen kom min kompis och dundrade över hjäkmen i full fart den gick av på mitten. tur att man inte hade den på sig

Oxr: Det här var inte ditt fel!
Glömde framgaffel på "bruksracern" när jag smackade in i motorhuven på en bil i 35 knyck...nåja jag han väl bromsa väldigt mkt så 35 gick det väl inte vid själva smällen..
Syntes mer på bilen än vad det gjorde på mig eller cykeln..tacka vet jag dagens krocksäkra bilar med MJUKA motorhuvar!
Gubben fick ju iofs skylla sig själv när han korsade cykelvägen med bilen..

Ingen av oss verkar vara bra på kombinationen bilar och framgafflar. Men gaffeln är inte sönderkörd per definition, eftersom den gick (nåja) att räta ut.

hmm

sx gaffel
221 fälg
roox fps styre (böjt)
2 bakväxlar
3st 32t klingor
2hemmabyggda bashar
ett gazzadäck (det är skevt, fälgen e helrak, 180flat landade klumpigt å böjde kanttråden)
x antal pedaler
nått vxlreglage
4 st frihjul på nuvarande hojjen
sammanlagt kanske 7st
några axlar
en massa shimanokedjor
en sram kedja (kör numera med kmc, har aldrig sabbat en)

mycket klumpiga crascher typ

* Diverse shimano frihjulsbodys. De går ju sönder så fort man ställer sig upp och trampar.

* WTB Laserdisc (American classic) frihjulsbody. Den var lite sliten internt och hade dessutom inte de senaste uppdateringarna som är betydligt bättre. Fungerade plötsligt ungefär lika bra som 42Hz:s frihjul.

* Deore XT bakväxel. Drogs helt plötsligt uppåt-bakåt och dog. Vet inte riktigt vad som orsakade det, jag körde inte in den i någon sten eller så, men det var i alla fall slutet på den turen.

* Bucklat till bakhjulet. Kom ett helt oväntat drop på närmare en meter när jag körde i hellas. Hade för hög fart för att stanna, och för lågt tryck för att droppa. SMACK! Gick iofs rätt bra, fick inte punka och bucklan var inte så stor.

Pillade isär bodyn, klackarna hade krackelerat!

nr01.jpg

nr02.jpg

nr03.jpg

Förmodar sådant inte finns som reservdelar?

Navet var ett Shimano FH-M525, hade ett hjul liggades med XT-nav som fick agera organdonator, så nu funkar hjulet på Pugsleyn igen! *Happy Joy!*

Är det bara navkroppen som skiljer mellan naven, såg ingen direkt skillnad mellan bodyn:a?
Någon som har koll var man kan köpa ny body till ok pris så tas tips emot gladligen!

Trevligt att det var så smidigt att skifta mellan hjulen, ibland är det bra att ah saker liggandes. =)

1 avbruten ram Finnmarksturen 2007
1 oval lillklinga och 3 avbrutna klingbultar Mörksuggan 2009
1 bakhjul in i sten 2009, slogs i sidled->Helt ocentrerat.
1 Sönderslagen huvudcylinder efter bromshantaget besökt en sten 2008
+Många bakväxlar, växelöron, kedjor och annat.

Verkar som jag börjat köra lugnare de sista två åren... eller så köper man bättre grejer =)

Tillbaka
Topp