DH-Klinga

DH-Klinga
Det beror på var du ska köra DH/FR? Är det snabbåkt så är det +40 tänder som gäller, är det mer trixig FR så räcker det med 32-36. Jag kör i skogen, bergen och nerför med 22/32 med bash, utan styrare. Har inte haft problem med kedjan än, men jag tävlar inte i DH där det är sekundstrider som gäller och då ska inget strula med kedjan.

/Leo

DH-Klinga
För DH/FR så tycker jag att en 36t klinga är helt perfekt, har det på min Spec. Enduro expert tillsammans med en E13 styrare. Fungerar till allt utom branta stigningar men då går jag helldre eller tar liften.

Bilagor

• Gråå.jpg
    Gråå.jpg
    40.8 KB · Besök: 12
DH-Klinga
saint-vevarna är grymma men deras bash sägs va kass. köp till en e-13 bash istället, den är både snugg å grum som man säger på happyspråk.

DH-Klinga
Jag kör 22/32 nu men ska byta till 36 och styrare. 32-an räcker näästan till, 36 torde vara perfekt för friåkning som innehåller lite single track och NS. Lillklingan fram behöver du inte, om du inte har en cykel med xc-sittställning. Annars kan du iaf inte klättra uppför branta backar.

DH-Klinga
Jag tror jag har lösningen på ditt problem om du vill köra 2 klingat med kedjestyrare, kedjestyraren finns på CRC och heter DMR Chain Reactor MKII Dual och kostar ca. 270:-
Jag kör själv med den, funkar kalas! :-)
/ Marcus

DH-Klinga
ja jag vet inte om det e värt med 2 klingor eller 1... tror att det blir enkelklinga på 36 eller 38t med bash,,,kanske en svart e-13 + saint vevar....vore fett:D

DH-Klinga
jag kör med saint, två klingor, 26t/38t, och en e13 drs-styrare. Men i praktiken använder jag bara stora klingan, dessutom ligger inte kedjan riktigt lika säkert som om man hade en styrare för bara en klinga. Runt 38 är perfekt för en allround hojj med relativt tunga hjul+däck (dock lätta för dh).

DH-Klinga
Provade köra med 34 klinga förra sommaren och det var rätt ok, men då jag oftast klättrar med 1:1 växel så slängde jag på en 32:a igen. 32x32 tar man sig upp nästan överallt, men extrema branter kräver 22:an häromkring. Hade man bott där det var plattare eller bara nerför hade jag nog slängt på en 40-42:a med styrare.

/Leo

DH-Klinga
Provade köra med 34 klinga förra sommaren och det var rätt ok, men då jag oftast klättrar med 1:1 växel så slängde jag på en 32:a igen. 32x32 tar man sig upp nästan överallt, men extrema branter kräver 22:an häromkring i Göteborg. Hade jag bott där det var plattare eller bara nerför hade jag nog slängt på en 40-42:a med styrare.

/Leo

DH-Klinga
Tycker 34/22 funkar riktigt bra som allround freeride/street/XC/dh utväckling.
Kombinerat med en 30/11 kassett bak tar man sig både upp och ner överallt.

DH-Klinga
Nikke skrev:
-------------------------------------------------------
> E-13 väger bara 40 gram.

Om du syftar på E13-bashen så: nej, den väger mer. En som tar 40T väger ca 280 gram.

Tillbaka
Topp