DHL - vad skall man göra för att få sitt paket?????

Fältprästen:

Därför att om paketet inkommer terminalen natten till dag 1 så är det inte säkert att man får svar från mottagaren i tid, således får du meddelandet dag 1 där det frågas om det är ok att det körs ut dag 2.

Man kan tänka sig ett scenario där DHL ser att ditt paket kommer till den aktuella terminalen kommande natt, då skulle man kunna kontakta dig tidigare på dagen, så kan det teoretiskt sett köras ut dag 1 istället.

MEN det är lite av en chansning då det kan inträffa något som gör att transporterna blir försenade (olycka,haveri,sen avgång) och så blir det försenat och hinner inte ut på den utlovade tiden.

Därför väntar man tills ditt paket har kommit in till terminalen, vilket kostar en dag extra i slutänden.

Se till att få det levererat till din arbetsplats. Problem solved.

Trackar just ett paket till mig:

torsdag, September 17, 2015 Serviceområde Tid Kolli

9 Anlänt till DHLs sortering i STOCKHOLM - SWEDEN STOCKHOLM - SWEDEN 07:08 1 Kolli
8 Lämnat DHLs station i COPENHAGEN - DENMARK COPENHAGEN - DENMARK 05:39 1 Kolli
7 Skickad via COPENHAGEN - DENMARK COPENHAGEN - DENMARK 05:37 1 Kolli
6 Lämnat DHLs station i EAST MIDLANDS - UK EAST MIDLANDS - UK 01:57 1 Kolli

onsdag, September 16, 2015 Serviceområde Tid Kolli

5 Hanterad i EAST MIDLANDS - UK EAST MIDLANDS - UK 23:01 1 Kolli
4 Anlänt till DHLs sortering i EAST MIDLANDS - UK EAST MIDLANDS - UK 21:42 1 Kolli
3 Lämnat DHLs station i BIRMINGHAM - UK BIRMINGHAM - UK 20:51 1 Kolli
2 Hanterad i BIRMINGHAM - UK BIRMINGHAM - UK 20:49 1 Kolli
1 Information om försändelsen mottagen BIRMINGHAM - UK 00:00

JohanSkane skrev:
-------------------------------------------------------
> Fältprästen:
> Därför att om paketet inkommer terminalen natten
> till dag 1 så är det inte säkert att man får
> svar från mottagaren i tid.

Man kan ju sätta en deadline när man måste ha svarat.

> Därför väntar man tills ditt paket har kommit
> in till terminalen, vilket kostar en dag extra i
> slutänden.

Apropå vänta några dagar extra:
DHL-fel.jpg

50 mil fel. Hade varit trevligt att fått paketet innan helgen.

Hahaaaaa, äntligen en fördel med att bo på landet!

Här aviseras paket med ett glatt 'är du hemma, eller på jobbet? Har några grejer till ert lager, så vi ses om en stund då!'.

Marren skrev:
> Ojdå, dom skall komma till mig på fredag mellan
> 10-14...får väl se hur det går.

Joråsåatt...13:52 ringde jag kundtjänst och ville veta status.
"Under leverans" sa damen och ringde upp chaffissen, efter en låång stund kom hon åter och sa att chaffissen skulle ringa mig direkt.
Efter ca 25 minuter ringde han och 14:35 fick jag paketet, under en mängd förklaringar.
Gissar på att jag plockade upp honom på väg hem till Rosersberg.

Marren skrev:
> Marren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ojdå, dom skall komma till mig på fredag
> mellan
> > 10-14...får väl se hur det går.
>
>
> Joråsåatt...13:52 ringde jag kundtjänst och
> ville veta status.
> "Under leverans" sa damen och ringde upp
> chaffissen, efter en låång stund kom hon åter
> och sa att chaffissen skulle ringa mig direkt.
> Efter ca 25 minuter ringde han och 14:35 fick jag
> paketet, under en mängd förklaringar.
> Gissar på att jag plockade upp honom på väg hem
> till Rosersberg.

Pinsamt om han redan hade hunnit logga "leveransförsök gjort"

Den här veckan, med helger och allt gick allt förvånansvärt fort.

Min On Oneram lämnade Leeds kl 17.11 i tisdags.
Idag kl 13.44 ringde det på porttelefonen (tackar högre makter för lediga
fredagar) och två killar kom upp och lämnade min kartong.
Jag trodde ingenting gick så snabbt och säkert längre.

TNT! Väntade på leverans av ny cykel. I fredags eftermiddag ringde så TNT och var fem minuter hemifrån. Problemet var bara att jag inte var hemma utan i Danmark. Men två telefonsamtal senare så var cykeln levererad till en kompis som bor i närheten. Smidigt värre!

dahen skrev:
> >
> Vad gör min cykel nästan 2 dygn i Danmark :(

Den saknade kanske giltigt ID.

dahen skrev:

Väntar på en plats på en bil?

ceel skrev:
> dahen skrev:
> -----
> > >
> > Vad gör min cykel nästan 2 dygn i Danmark :(
>
> Den saknade kanske giltigt ID.

:)

dahen skrev:
> >

Vad den gjorde där i går kan man ju undra men i onsdags tog den ledigt precis som den som annars hade kört den till Sverige.

eketjall skrev:
> dahen skrev:
> -----
> > >
> > Vad gör min cykel nästan 2 dygn i Danmark :(
>
>
> Vad den gjorde där i går kan man ju undra men i
> onsdags tog den ledigt precis som den som annars
> hade kört den till Sverige.

Ingen röd dag i Danmark men det är ju klart att ingen kunde ta emot den i Sverige kanske...

Ville ju ha den idag, tror på Ceel's teori... :P

Fick ett färdigmonterad betongbord på 100 kg levererat av dhl. Inga problem, dom ringde strax innan utlovad utkörning mellan 13 och 15.

Tydligen funkar det ibland.

Att bära in bordet i lägenheten var dock något av ett projekt...

Hade paket som låg och vilade i Kolding i onsdags jag med.
Och som sagt är terminalen i Sverige stängd så blir ju paketen liggande.

DHL Freight och DHL Express är två skilda företag med två skilda nätverk och servicenivå. Freight hanterar budgetfrakt. DHL Express har bäst service och är mest flexibla av de två nämnda. Service Points kan inte hantera sändningar med mer än ett kolli (sämst). Jag brukar beställa prylar till mitt jobb så slipper man alla problem då de flesta transportföretag levererar kontorstid.

Thu, 07.01.2016 16:08 h Ottendorf-Okrilla, Germany The international shipment has been processed in the parcel center of origin
Fri, 08.01.2016 01:07 h Hannover, Germany The international shipment has been processed in the export parcel center
Fri, 08.01.2016 17:12 h -- The instruction data for this shipment have been provided by the sender to DHL electronically
Sat, 09.01.2016 05:07 h Germany The international shipment has been processed in the export parcel center
Mon, 11.01.2016 14:11 h MALMOE, Sweden The shipment has arrived at the parcel center.
Wed, 13.01.2016 07:37 h ARLANDA, Sweden The shipment has arrived at the delivery depot.
Wed, 13.01.2016 15:31 h ARLANDA, Sweden The shipment is being stored and is waiting for the sender's instructions on further processing.
Thu, 14.01.2016 06:07 h ARLANDA, Sweden The shipment has been loaded onto the delivery vehicle
Thu, 14.01.2016 15:44 h ARLANDA, Sweden The recipient was not present. The shipment could not be delivered.

Vad fan väntar dom på? Varför har mitt paket fastnat i Arlanda?

Servicepoint stället i Kallhäll har stängt pga ombyggnad i centrumet. Förvisad till något som kallades swip-box i Jakobsberg. Skitbra är det, hoppas allt jag beställer hamnar där =)

Jaha DHL, vad ska man göra för att få sitt paket egentligen? 1 dygn för att få det till Sverige, och sedan? Jag har inte bilvit kontaktad och kan därför rimligtvis inte ha tackat NEJ till något som jag vill ha....
Sen verkar det kommit fram 2 gånger till MALMOE också.... :(

DHL.jpg

Arsozath sa:
Jaha DHL, vad ska man göra för att få sitt paket egentligen? 1 dygn för att få det till Sverige, och sedan? Jag har inte bilvit kontaktad och kan därför rimligtvis inte ha tackat NEJ till något som jag vill ha....

Det där är inget ovanligt när det handlar om DHL Freight.
Testa att ringa dom på 0771 345 345

Exakt samma fenomen råkade mitt senaste paket ut för då det var DHL Freight som hanterade möget i Sverige.

Vernersson sa:
Arsozath sa:

Exakt samma fenomen råkade mitt senaste paket ut för då det var DHL Freight som hanterade möget i Sverige.

Imponerande att du lyckades få tag på ett nummer, (eller så har mina internetskillz börjat suga). Men den stora frågan är... Vad hände sen?

Arsozath sa:
Vernersson sa:
Arsozath sa:

Imponerande att du lyckades få tag på ett nummer, (eller så har mina internetskillz börjat suga). Men den stora frågan är... Vad hände sen?

Nummer står på deras hemsida ;)
Det hela slutade med att jag, efter samtal med deras kund"tjänst", åkte till terminalen & hämtade skiten själv.

Vernersson sa:
Arsozath sa:
Vernersson sa:
Arsozath sa:

Det hela slutade med att jag, efter samtal med deras kund"tjänst", åkte till terminalen & hämtade skiten själv.

Hmm, det är 20 mil det. Enkel resa.

Arsozath sa:
Vernersson sa:
Arsozath sa:
Vernersson sa:
Arsozath sa:

Då skulle jag försöka komma överens med dom om specificerat utkörningsdatum eller om de kan styra om paketet till någon service point i din närhet.

Vernersson sa:
Arsozath sa:

Då skulle jag försöka komma överens med dom om specificerat utkörningsdatum eller om de kan styra om paketet till någon service point i din närhet.
Lycka till.
Bara avsändaren kan göra förändringar så som annan adress och service point, och de gånger jag försökt göra det har cykelbutiken viljat ha 100 kr i frakt till.

Eveningstar sa:
Vernersson sa:
Arsozath sa:

Lycka till.
Bara avsändaren kan göra förändringar så som annan adress och service point, och de gånger jag försökt göra det har cykelbutiken viljat ha 100 kr i frakt till.

Ska inte behöva ändras någon adress.

När det gäller DHL Freight så kan det vara så att även om det står att paketet befinner sig i Gbg så kan det befinna sig på närmare håll. Mitt senaste paket var listat att befinna sig på Arlanda väntande på ytterligare processing, men när jag ringde visade det sig finnas på lokalterminalen i Uppsala.
Så ring, fördelen med DHL är att man oftast kan välja på ytterligare utkörning, hämta själv, eller få det kört till närmaste servicepoint! Troligtvis får du även ett brev imorgon där de ber dig ringa.

Vernersson sa:
Arsozath sa:

Lycka till! Sist jag försökte med att boka en andra utkörning slutade det med att jag cyklade och hämtade paketet på terminalen efter att ha varit hemma en halv dag och väntat på ett paket som aldrig dök upp. Hade till och med satt en lapp med instruktioner till porttelefonen på porten. Lämna på service point gick inte enligt DHL Freight.

Jaha, får nog pudla lite här. De hade redan skickat ett brev, men min fru hade tagit med det i bilen när hon åkte till jobbet (tillsammans med senaste Tour...). Hon jobbade kväll så jag fick inte brevet förrän sent på kvällen. Leverans blir på torsdag mellan 08-10. Märkligt dock att DHL inte lyckats skicka ut ett sms så att jag hade kunnat boka transporten lite tidigare..... Brukar ju funka..

Arsozath sa:
Jaha, får nog pudla lite här. De hade redan skickat ett brev, men min fru hade tagit med det i bilen när hon åkte till jobbet (tillsammans med senaste Tour...). Hon jobbade kväll så jag fick inte brevet förrän sent på kvällen. Leverans blir på torsdag mellan 08-10. Märkligt dock att DHL inte lyckats skicka ut ett sms så att jag hade kunnat boka transporten lite tidigare..... Brukar ju funka..

Om jag inte missminner mig är det nog bara DHL Express som skickar sms.
Osäker på riktigheten i detta dock.

Jag bor i ett större betong-projekt (Fisksätra), där DHL premium hemkörning resulterar i följande varje gång:
1. Trackingen säger att de varit och försökt lämna ut. Jag har vakat hela dan och ingen har varit där.
2. Trackingen säger att paketet skickats till postnord i Segeltorp
3. Två dagar senare finns det på ett av tre uthamtningsställen varav två är postnord och ett är DHL. Det verkar random vilket det blir varje gång.
Har nu tröttnat efter många exempel, tänkte börja be om andra alternativ där jag beställer.

Vernersson sa:
Arsozath sa:

Kan nog stämma. Har inte tänkt så mycket på det innan när jag beställt men det får bli ändring på det. Är inte värt att spara några kronor om det strular med leveransen.

Arsozath sa:
Vernersson sa:
Arsozath sa:

Kan nog stämma. Har inte tänkt så mycket på det innan när jag beställt men det får bli ändring på det. Är inte värt att spara några kronor om det strular med leveransen.

Efter ett tag har man ju lärt sig lite olika handlares val av logistiktjänster & hur de funkar.
Och visst ska jag erkänna att jag ibland väljer att köpa från en handlare där det blir lite dyrare men där jag vet att transporten kommer gå ganska smidigt så länge ingen försening inträffar på vägen.
Tvärt emot vad som skrivt i postnordtråden så är det just postnord som funkar klockrent hos mig.
DHL glider in på en andra resp tredjeplats (express 2'a, freight 3'a), tom Schenker funkar okej här ;)
UPS & FedEx är helt värdelösa hos mig så handlare som anlitar dom väljs dessvärre bort helt.

Vernersson sa:
Arsozath sa:
Vernersson sa:
Arsozath sa:

Efter ett tag har man ju lärt sig lite olika handlares val av logistiktjänster & hur de funkar.
Och visst ska jag erkänna att jag ibland väljer att köpa från en handlare där det blir lite dyrare men där jag vet att transporten kommer gå ganska smidigt så länge ingen försening inträffar på vägen.
Tvärt emot vad som skrivt i postnordtråden så är det just postnord som funkar klockrent hos mig.
DHL glider in på en andra resp tredjeplats (express 2'a, freight 3'a), tom Schenker funkar okej här ;)
UPS & FedEx är helt värdelösa hos mig så handlare som anlitar dom väljs dessvärre bort helt.

PN funkar här med, men det kan bero på att jag har lantbrevbärare och dessutom skrivit på en fullmakt som säger att de får lämna paket utan påskrift. Trots det misslyckade de med en utkörning i somras. Det var en sommarvikarie som körde...
Sen är det inte så konstigt att vi upplever det lika för vi bor ju typ 3 mil från varandra.

Känner igen trackingen. Bike24? Var med om samma sak. Problemet var i mitt fall att Bike24 inte skrev med varken tele eller mail på paketet vilket gjorde det omöjligt för DHL att avisera trotts att jag angivit det vid beställning. Detta löstes med ett telefonsamtal där de upplyste mig om problemet.

PatternsOn sa:
Känner igen trackingen. Bike24? Var med om samma sak. Problemet var i mitt fall att Bike24 inte skrev med varken tele eller mail på paketet vilket gjorde det omöjligt för DHL att avisera trotts att jag angivit det vid beställning. Detta löstes med ett telefonsamtal där de upplyste mig om problemet.

Japp Bike24. Det blev sista gången därifrån på ett tag.

Vernersson sa:
Arsozath sa:
Sen är det inte så konstigt att vi upplever det lika för vi bor ju typ 3 mil från varandra.

ASG....
Nej då är det inte konstigt! :-D

Cheers fellow highlander ;)

Cheers :)

Vernersson sa:
ForesterGuy sa:
Vernersson sa:
Arsozath sa:

ASG....

ASG? Det var väl länge sen de bytte namn? :-D

Den där skulle du lagt i "kassa skämt-tråden" ;)

Från Wikipedia:
"År 2000 köpte Deutsche Post (den tyska posten) via dotterbolaget Danzas upp hela ASG som då bytte namn till Danzas. År 2002 köpte tyska posten upp DHL, vilket sedermera valdes som namn då det ansågs mera känt världen över än vad Danzas var, så från och med hösten 2003 heter det tidigare ASG alltså DHL."

ForesterGuy sa:
Vernersson sa:
ForesterGuy sa:
Vernersson sa:
Arsozath sa:

ASG....

ASG? Det var väl länge sen de bytte namn? :-D

Den där skulle du lagt i "kassa skämt-tråden" ;)

Från Wikipedia:
"År 2000 köpte Deutsche Post (den tyska posten) via dotterbolaget Danzas upp hela ASG som då bytte namn till Danzas. År 2002 köpte tyska posten upp DHL, vilket sedermera valdes som namn då det ansågs mera känt världen över än vad Danzas var, så från och med hösten 2003 heter det tidigare ASG alltså DHL."

Jo jag vet hur asg blev dhl....
tycker ändå att den där platsade i kassa skämt :P

Tillbaka
Topp