Di2 eller inte?

Di2 eller inte?
Har kört 2 år med min 2018 lvg cykel med DuraAce mekaniska växlar och hydraulisk skivbroms.
Fungerat helt ypperligt, med precisa växlingar och inget justeringsbehov.
Skivbroms ser jag alla fördelar med och tvekar absolut inte att välja igen, men övertyga mig varför jag ska lägga på ca 20´ extra för DuraAce Di2 eller ens halva pengen på Ultegra Di2 när jag nu är på väg att köpa ny hoj....…
Enda anledningen jag kan hitta är att allmänheten (majoriteten av köpskaran) kommer att finna cykeln omodern då jag ev ska byta/sälja igen om några år, men hur mycket är det värt ?

Senast ändrad:
Di2 eller inte?
Lefty sa:
Har kört 2 år med min 2018 lvg cykel med DuraAce mekaniska växlar och hydraulisk skivbroms.
Fungerat helt ypperligt, med precisa växlingar och inget justeringsbehov.
Skivbroms ser jag alla fördelar med och tvekar absolut inte att välja igen, men övertyga mig varför jag ska lägga ca 20´ för DuraAce Di2 eller ens halva pengen på Ultegra Di2...…
Enda anledningen jag kan hitta att allmänheten (köpskaran) kommer att finna cykeln omodern då jag ev ska byta/sälja igen om några år, men hur mycket är det värt ?
Jag är tveksam till att köpa begagnat di2 iaf. Skivbroms hade jag heller inte köpt till en lvg varken ny eller gammal.

Di2 eller inte?
skulle välja mekaniska växlar även om det kostade extra.

det är säkert bra att kunna placera växlingsreglaget lite random för t ex tempohojar men annars har vi som jag ser det mest en perfekt lösning på närmast icke existerande problem. och skapandes andra problem som sammanlagt är större. t ex att hålla koll på batterierna.

för övrigt bör eventuella elektroniska växlar vara trådlösa. så självklart.

men en trådlös dropper äger jag, och är helt klar en problemlösare vid flyttning mellan cyklar. en dylik vinst är svår att förutse med elektroniska växlar.

Di2 eller inte?
kais01 sa:
skulle välja mekaniska växlar även om det kostade extra.

det är säkert bra att kunna placera växlingsreglaget lite random för t ex tempohojar men annars har vi som jag ser det mest en perfekt lösning på närmast icke existerande problem. och skapandes andra problem som sammanlagt är större. t ex att hålla koll på batterierna.

för övrigt bör eventuella elektroniska växlar vara trådlösa. så självklart.

men en trådlös dropper äger jag, och är helt klar en problemlösare vid flyttning mellan cyklar. en dylik vinst är svår att förutse med elektroniska växlar.

+1

Precis så resonerar jag också, men trodde jag var ensam om det :-)
Dessutom tycker jag växlingsknapparna är små och med långfingershandskar (som jag helst kör med) ger dålig feedback när jag provat hojar med Di2.

Senast ändrad:
Di2 eller inte?
Jag har haft fler växelvajerbrott i fält än vad jag har haft energitorsk på batteriet (2-0). Visserligen lite fler mil på mekaniska än på elektriska växlar, men att någon gång emellanåt trycka på knappen och kolla batteriindikatorn och ladda batteriet om det börjar bli lågt är i mitt tycke inget problem.

Di2 eller inte?
Di2 är det bästa som hänt lvg på 10-tals år. Se bara hur snabbt proffsen anammade det. Kommer aldrig gå tillbaka till vajrar. Om valet står mellan Di2 och skivbromsar blir det Di2 alla dagar i veckan. Men troligtvis blir jag väl tvingad till både och när det är dags för ny cykel om 7-8 år.

Senast ändrad:
Di2 eller inte?
Har kört med både tunna och relativt tjocka långfingrade handskar på cykel med Di2-växlar och kan inte säga att jag tycker det är ngn direkt skillnad mot mekaniska växlar.

Har inte testat eTap, men i princip håller jag med om att det är rätt snyggt att slippa sladdar. Möjlig nackdel är att det behövs ett batteri till fram- och ett till bakväxeln.

Di2 eller inte?
När vädret är riktigt dåligt och händerna i stort sett slutar fungera så klarar man ändå av att växla med Di2. Siljan runt för 3 (?) år sedan var det många i klungan som inte klarade av att växla längre.

Jag gillar Di2 det bara funkar inga vajrar som kärvar eller behöver bytas.

Di2 eller inte?
Beror ju på hur ens nyttofunktion ser ut m.a.p. antal fungerande växlar. Sen får man ju dubbelt så många batterier att hålla koll på att de inte är urladdade. ;-)

Di2 eller inte?
izar sa:
När vädret är riktigt dåligt och händerna i stort sett slutar fungera så klarar man ändå av att växla med Di2. Siljan runt för 3 (?) år sedan var det många i klungan som inte klarade av att växla längre.

Framförallt att växla fram blir ju en fröjd. Ett lätt tryck och det växlar, inget joxande med trimlägen och annat. Sedan att framväxeln flyttar med när man växlar bak är ju ytterligare lyx. Aldrig nåt rassel, växlingarna bara sitter klockrent. Hela tiden,

Di2 eller inte?
ooms sa:
izar sa:

Framförallt att växla fram blir ju en fröjd. Ett lätt tryck och det växlar, inget joxande med trimlägen och annat. Sedan att framväxeln flyttar med när man växlar bak är ju ytterligare lyx. Aldrig nåt rassel, växlingarna bara sitter klockrent. Hela tiden,

+1 Full synchro och semi synchro-funktionerna är riktigt trevliga.

En till lyx-funktion är "bonus"-knapparna som gör att man kan styra olika ANT+ enheter, t.ex. växla skärm på cykeldatorn, utan att att släppa styret.

Di2 eller inte?
Tack för all input.

+ automatisk finjustering av framväxeln (behöver dock ytterst sällan göra detta på min nuvarande mekaniska DuraAce heller)
+ knappar för att styra cykedator mm
+ inget underhåll (tolkar jag det som). Har dock själv under mer än 25 års aktiv cykling aldrig råkat ut för tex växelvajerbrott på en lvg racer som nämns som en risk med mekanisk växel..

- Dålig feedback från knappar, speciellt med handskar (subjektiv egen erfarenhet)
- Hålla koll på laddstatus av batteri (verkar dock ingen stor sak)
- Svårt att åtgärda ev problem i fält.
- Dyrt

Känns som behovet av elektroniska växlar mest är ett skapat behov då de i princip gör exakt det som mekaniken gör (förutom hjälp med framväxeljustering och syncro shift), fast med hjälp av ett batteri istället för fingerkraft.

Blir nog att fundera ett tag till hur mycket fåfänga får kosta..... :-)
För det är nog den enda anledning jag (personligen) ser för att välja den dyrare elektroniska varianten.

Senast ändrad:
Di2 eller inte?
Fortsätt du med gamla vajrar, du verkar ju redan ha bestämt dig innan du ställde frågan.
Själv var jag tveksam innan, men efter att ha kört ett tag är det inget alternativ att gå tillbaka. Känslan av den omedelbara växlingen som följer det lätta knapptrycket är så skön.

Di2 eller inte?
Dom som inte har elväxlar brukar vara skeptiska . Har man väl gått över till elväxlar så vill man aldrig ha vajerdragna växlar igen. etap är lite sämre batteritid på men Di2-batterierna håller sjukt länge.

Di2 eller inte?
Lefty sa:
Tack för all input.

+ automatisk finjustering av framväxeln (behöver dock ytterst sällan göra detta på min nuvarande mekaniska DuraAce heller)
+ knappar för att styra cykedator mm
+ inget underhåll (tolkar jag det som). Har dock själv under mer än 25 års aktiv cykling aldrig råkat ut för tex växelvajerbrott på en lvg racer som nämns som en risk med mekanisk växel..

- Dålig feedback från knappar, speciellt med handskar (subjektiv egen erfarenhet)
- Svårt att åtgärda ev problem i fält.
- Dyrt

Känns som behovet av elektroniska växlar mest är ett skapat behov då de i princip gör exakt det som mekaniken gör (förutom hjälp med framväxeljustering och syncro shift), fast med hjälp av ett batteri istället för fingerkraft.

Blir nog att fundera ett tag till hur mycket fåfänga får kosta..... :-)
För det är nog den enda anledning jag (personligen) ser för att välja den dyrare elektroniska varianten.

Om nu detta verkligen var ett underlag för beslut så skall jag åtminstone försöka hjälpa dig att få det rätt,

+ Svårt att åtgärda ev problem i fält, då inga uppstår.
+ Dålig feedback från knappar, speciellt med handskar (subjektiv egen erfarenhet), feedbacken skall komma från växeln som ändrar utväxling inte från handtaget.
+ Billigt, då det inte uppstår samma mekaniska slitage pga dåliga växlingar så håller kedjor, kasetter och klingor minst 50% längre

Äger du en Mobil och kan hantera den så kan du stryka:

Sen är ju allt med beslut subjektivt, men rent objektivt finns det bara 3 skäl att hålla kvar vid mekaniskt:

1. Man planerar en resa till ociviliserade trakter där man kommer få slåss för livhanken i diket.
2. En retrohipster eller stålrams puritan skulle aldrig befatta sig med moderna saker.
3. Man har redan investerat en god del av venezuelas BNP i mekaniskar reglage och växlar som man vill köra slut på.

PS, glöm inte WiFi grejerna när du bställer din Di2 det kommer du tycka om :)

Di2 eller inte?
BLEKINGE BAD ASS sa:
Dom som inte har elväxlar brukar vara skeptiska . Har man väl gått över till elväxlar så vill man aldrig ha vajerdragna växlar igen. etap är lite sämre batteritid på men Di2-batterierna håller sjukt länge.
Inte 400km i alla fall. Lr mer än 1000 växlingar.

Di2 eller inte?
Crocko sa:
+ Billigt, då det inte uppstår samma mekaniska slitage pga dåliga växlingar så håller kedjor, kasetter och klingor minst 50% längre

Tack. Denna var ny för mig!
Skulle ju om det stämmer uppväga lite av kostnaden även om det på en racer blir ganska många mil på ett drivpaket om man inte pendlar i grus o regn för jämnan.

Di2 eller inte?
janolle sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:

1000 växlingar? Det kommer man ju knappt fram och tillbaka till jobbet på.

Di2 eller inte?
frause sa:
janolle sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:

I min utforskning för mitt inköp av nytt gruppset i vinter så verkar di2 hålla mellan 150 och 200 mil på en laddning.

Problemfritt är det inte. Måhända färre problem än med mekaniska men när de väl sker så får man nog bryta. Det viktar vi olika.

Di2 eller inte?
janolle sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:

När jag köpte eTap så har jag för mig att jag läste 1000km eller 60h, själv hanterat jag det med ett extra laddat batteri för turer som är längre och sen finns limp home mode, när man switchar batteriet från framväxel som oftast inte jobbat alls lika mycket och väljer att åka på en klinga men kunna växla bak.
Di2 vet jag inte har bara varit ute på 1500km än och då fanns det fortfarande kräm i batteriet,

Di2 eller inte?
Att många framgångsrika långcyklare (ex.vis Fiona Kolbinger, Björn Lenhard) väljer Di2 säger ju nåt om driftsäkerheten och problemfriheten också.

Di2 eller inte?
Raggamuffin sa:
frause sa:
janolle sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:

I min utforskning för mitt inköp av nytt gruppset i vinter så verkar di2 hålla mellan 150 och 200 mil på en laddning.

Problemfritt är det inte. Måhända färre problem än med mekaniska men när de väl sker så får man nog bryta. Det viktar vi olika.

Baserat på erfarenhet skulle jag gissa att etap räcker nånstans mellan kanske 75 och 175 mil landsvägscykling på en laddning. Den högre siffran kräver att man byter plats på batterierna nånstans på halva vägen. Batterierna i reglagen byter man en gång om året eller så.

Di2 eller inte?
Spacekitty sa:
frause sa:
janolle sa:

Jag växlar ofta och ligger på 9-11 växlingar per kilometer. Hur långt har du till jobbet?

20-22 km. Det går åt i runda slängar 400 växlingar enkel väg. Etap 2x11

Fast vid närmare eftertanke beror det nog mer på trafikmiljön än sträckan. Ett rödljus kan ju lätt bli 15 extra växlingar.

edit: växeltyp
edit 2: annat

Senast ändrad:
Di2 eller inte?
Inne på min andra cykel nu med Di2. Skulle aldrig byta ned mig till mekanisk grupp. Man växlar mer, på fler ställen utan ansträngning. Det är kul att växla, känslan är binär o växlarna bara smäller på plats. Syncroshift är riktigt bra och man kan programmera knappar att göra annat. Har nu sprintknappar på beställning vilka jag ska komplettera systemet med. Har haft Di2 sen 2016 och inte ett problem, inte en missad växling. Köp, min rekommmendation. Dessutom blir cykeln mer eftertraktad i andra hand.

Di2 eller inte?
#Julgus
Kan känna mig som en Stofil nu (när jag annars gillar all ny teknik) men....
Din sista mening känns för mig fortfarande som det starkaste argumentet,

Håller dock med om att det känns coolt att bara klicka lite för växling liksom på tex en dator mus, och att man kan programmera knappar mm.

Kan man göra snabba nedväxlingar genom att hålla inne knappen, liksom med mekaniska, där man tar flera växlar i ett drag inför tex en backe ?

Senast ändrad:
Di2 eller inte?
Anstränger mina ben hellre än handlederna/händerna... Att dessutom slippa justera är också ett argument. Men var o en är saligt på sitt. Kan absolut förstå tjusningen med en högkvalitativ mekanisk grupp men det är inget för mig längre.
Miss Lycka 2.0 sa:
Är inte ansträngningen i cykel en anledning till att cykla? Annars kan ni ju köpa en el-MC.

Di2 eller inte?
Om man nu skulle falla till föga å ge sig in i cyklingens elektroniska värld...

Märker man skillnad på DuraAce Di2 och Ultegra Di2 eller är det bara viktskillnaden man betalar för?

Di2 eller inte?
Ja, det är ju så ansträngande för handlederna att växla med en mekanisk grupp nuförtiden. ?

Kanske det i så fall dags med handleds och underarmsträning då eller kanske skita i att cykla och sätta sig vid sjön och mata änderna i stället? ???

Di2 eller inte?
det finns en del hardcore-randonneurer som anser att batterilysen är fuskigt, att man ska trampa ihop energin till ljuset genom långa nätter med sina egna ben.

om man tycker manövrering av mekaniska växlar är fysiskt jobbigt faller det väl under samma tak.

jag tycker båda är att dra det lite för långt. och att batterilysen är en prestandaökning och tydlig problemlösare. och att elektroniska växlar är varken det ena eller andra.

men faktiskt under en landsvägstur idag med min 2x10 schlumpf/dura ace brompton med fantastiskt käcka växlar kom jag på vad trådlösa växlar skulle kunna göra för mig.

äger en kiffy trike, den är tvåväxlad med bakåttramp. den är också delbar. vore därigenom krångligt med vajer- eller sladdmanövrerad växel även om det finns tekniska lösningar för båda. hade egentligen tänkt modda den med en schlumph vevpartiväxel så den blev 4-växlad. men trådlöst är ju här en attraktiv möjlighet. hade dock samtidigt tänkt sätta dit drivrem.

så viss intressekonflikt där;)

Bilagor

• 62E3BA6D-6106-47CE-84C1-DABAA35BDEB5.jpeg
    62E3BA6D-6106-47CE-84C1-DABAA35BDEB5.jpeg
    54.6 KB · Besök: 84
  • 88E3B291-CCD5-4A41-962B-8D8081FBC81C.png
    88E3B291-CCD5-4A41-962B-8D8081FBC81C.png
    25.5 KB · Besök: 45
Di2 eller inte?
????????????
Drosa sa:
Ja, det är ju så ansträngande för handlederna att växla med en mekanisk grupp nuförtiden. ?

Kanske det i så fall dags med handleds och underarmsträning då eller kanske skita i att cykla och sätta sig vid sjön och mata änderna i stället? ???

Di2 eller inte?
kais01 sa:
det finns en del hardcore-randonneurer som anser att batterilysen är fuskigt, att man ska trampa ihop energin till ljuset genom långa nätter med sina egna ben.

om man tycker manövrering av mekaniska växlar är fysiskt jobbigt faller det väl under samma tak.

jag tycker båda är att dra det lite för långt. och att batterilysen är en prestandaökning och tydlig problemlösare. och att elektroniska växlar är varken det ena eller andra.

men faktiskt under en landsvägstur idag med min 2x10 schlumpf/dura ace brompton med fantastiskt käcka växlar kom jag på vad trådlösa växlar skulle kunna göra för mig.

äger en kiffy trike, den är tvåväxlad med bakåttramp. den är också delbar. vore därigenom krångligt med vajer- eller sladdmanövrerad växel även om det finns tekniska lösningar för båda. hade egentligen tänkt modda den med en schlumph vevpartiväxel så den blev 4-växlad. men trådlöst är ju här en attraktiv möjlighet. hade dock samtidigt tänkt sätta dit drivrem.

så viss intressekonflikt där;)

Jag har också hört de resonemangen och på ett sätt ligger det ju något i det även om det är aningen.... extremt?

Det finns addon elväxlar med radioknapp på styret och en liten elservomotor som drar vajern till en vanlig bakvöxel - vore kanske attraktivt till kiffyn?

Di2 eller inte?
Jag har mekanisk 105 på pendlaren och Di2 på racern. Har haft allvarliga funderingar att byta till Di2 även på pendlaren bara för att det strular mindre. Att det skulle vara jobbigt att växla mekaniskt är inte ett argument för Di2 utan det är bara för att det är mer underhållsfritt som är det främsta argumentet samt att det växlar snabbare.

Tillbaka
Topp