Di2 eller inte?

Di2 eller inte?
Är det här tråden för bittra buttergissningar och gaggigt gubbgnäll? Inga skivor och ingen el, nej fälgbromsat och ramväxlat ska det vara. Och vem var det som gnällde på dynamolysen, självklart har man karbidlampa för nattliga äventyr!

Di2 eller inte?
Miss Lycka 2.0 sa:
Är inte ansträngningen i cykel en anledning till att cykla? Annars kan ni ju köpa en el-MC.
Och du kör runt med ett bakhjul med ett drev på varje sida och stannar inför varje backe och vänder det, förstår jag? Att ha en kassett och vajerväxkar är ju mindre ansträngande, så det går självklart inte för sig!

Di2 eller inte?
Växlar och kedja... pffff...

Bilagor

• sei_17238153.jpg
    sei_17238153.jpg
    60.8 KB · Besök: 28
Di2 eller inte?
ooms sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Är inte ansträngningen i cykel en anledning till att cykla? Annars kan ni ju köpa en el-MC.
Och du kör runt med ett bakhjul med ett drev på varje sida och stannar inför varje backe och vänder det, förstår jag? Att ha en kassett och vajerväxkar är ju mindre ansträngande, så det går självklart inte för sig!

vändbara hjul var standarden i tdf fram till 1937. växlar fanns redan på 1800-talet. blev lite pinsamt till slut.

men nu är ju inte banorna jämförbara varje år, men lästa att farten inte gick upp väsentligt när växlar tilläts. elektriska växlar borde ge aningen mindre skillnad..:)

Di2 eller inte?
Någon som har koll på vilken typ av mekaniskt problem Lucas E hade på årets VM??
Kör själv fortfarande mekaniskt. Haft 1,5 vajerbrott i fält. (0,5 = tog mig hem men kärvade)

Di2 eller inte?
finns folk som fortfarande har hem-telefon, inget fel med det (tycker dom). ;)

Shimanos & FSA kör fortfarande med 11-delat på sina elektriska.

Campa & Sram kör 12-delat.

Sram kör utan kablar.

Svårt val..

Di2 eller inte?
RockyM sa:

Sram kör utan kablar.

Svårt val..

Lätt val. SRAM går bort pga kassetter som kostar tusenlappar. Di2 11 växlat är mitt val.

Di2 eller inte?
Nej, håller med om att det argumentet kanske är väl svagt men faktum kvarstår, dvs jag växlar extremt mycket mer med Di2.
izar sa:
Jag har mekanisk 105 på pendlaren och Di2 på racern. Har haft allvarliga funderingar att byta till Di2 även på pendlaren bara för att det strular mindre. Att det skulle vara jobbigt att växla mekaniskt är inte ett argument för Di2 utan det är bara för att det är mer underhållsfritt som är det främsta argumentet samt att det växlar snabbare.

Di2 eller inte?
Spacekitty sa:
RockyM sa:

Sram kör utan kablar.

Svårt val..

Lätt val. SRAM går bort pga kassetter som kostar tusenlappar. Di2 11 växlat är mitt val.
En SRAM Force XG-1270 Cassette 12-speed kostar 131€ en Shimano Dura ace 12 växlat kostar 100 000€ eller mer? =/

Di2 eller inte?
Spacekitty sa:
RockyM sa:

Sram kör utan kablar.

Svårt val..

Shimanokassetter lär väl funka bra med etap om pengarna är ett problem?

M

Di2 eller inte?
för somliga är det tyvärr ett plus och självändamål att det är 'dyrt'.

det är väl bara att efterhand hålla efter med att renovera de slitna kassetterna. då håller de i många år.

Di2 eller inte?
Jensen sa:
Pratats här om mycket mindre slitage på grejerna med di2, finns det några belägg på det?
Flera personers egna erfarenheter och sunt förnuft / logiskt tänkande. Vet dock inte om nån forskare lyckats skramla fram funding för att vetenskapligt belägga den fullt rimliga hypotesen, är det för uppenbart brukar de inte få det. Hypotesen är alltså att ständigt precisa växlingar (Di2) sliter mindre än växlingar som gradvis försämras (mekaniskt).

Di2 eller inte?
ooms sa:
Jensen sa:
Pratats här om mycket mindre slitage på grejerna med di2, finns det några belägg på det?
Flera personers egna erfarenheter och sunt förnuft / logiskt tänkande. Vet dock inte om nån forskare lyckats skramla fram funding för att vetenskapligt belägga den fullt rimliga hypotesen, är det för uppenbart brukar de inte få det. Hypotesen är alltså att ständigt precisa växlingar (Di2) sliter mindre än växlingar som gradvis försämras (mekaniskt).

Vad är det som gradvis försämras med mekaniska växlar?

Di2 eller inte?
ooms sa:
Jensen sa:

Det finns alltså inga tester att läsa utan är bara antaganden och personliga erfarenheter?

Menar bara att de mekaniska utvecklats en hel del på sistone. Så som senaste 9100 gruppen som växlar väldigt fint för att vara en mekanisk grupp, så just det argumentet känns som rätt marginellt. Men är ju bara en känsla. Undrar även lite varför det skulle vara logiskt tänkande. Framväxel som kan växla under fullt tryck pga att den är starkare än mekanisk betyder ju inte att det sliter mindre (man kan ju lika gärna anta att den sliter mer pga att folk växlar under fullt tryck).hur skulle den slita mindre på kassett, för att den inte växlar när det inte är optimalt? (Vilket den ju gör). Säger inte att det inte är så, känns bara marginellt. Därav frågan, av ren nyfikenhet

Senast ändrad:
Di2 eller inte?
Jensen sa:
ooms sa:
Jensen sa:

Det finns alltså inga tester att läsa utan är bara antaganden och personliga erfarenheter?

Menar bara att de mekaniska utvecklats en hel del på sistone. Så som senaste 9100 gruppen som växlar väldigt fint för att vara en mekanisk grupp, så just det argumentet känns som rätt marginellt. Men är ju bara en känsla. Undrar även lite varför det skulle vara logiskt tänkande. Framväxel som kan växla under fullt tryck pga att den är starkare än mekanisk betyder ju inte att det sliter mindre (man kan ju lika gärna anta att den sliter mer pga att folk växlar under fullt tryck).hur skulle den slita mindre på kassett, för att den inte växlar när det inte är optimalt? (Vilket den ju gör). Säger inte att det inte är så, känns bara marginellt. Därav frågan, av ren nyfikenhet
Grejen är vad som händer över tid. När en Di2 är exakt injusterad så är den det "för alltid", dvs den ger ständigt precisa växlingar. En mekanisk kan du såklart också justera in exakt, men det spelar ingen roll hur bra gruppen är, den är ändå alltid beroende av en vajer som sträcker sig och ett hölje som förslappas (olika snabbt beroende på kvalitet, men försämras gör det). Med följd att växlingarna gradvis blir mer oprecisa (såvida man inte ständigt justerar). Självklart kan man komma nära med bra mekaniska grejer och regelbunden justering, men på marginalen är skillnaden där. Och i praktiken blir nog justeringen inte så regelbunden, speciellt som det rör sig om en gradvis försämring (det är iaf min erfarenhet, jag justerar mekaniska först när jag märker att det växlar dåligt eller rasslar, och då har det nog slitagemässigt redan pågått ett tag). Rena handhavandefel (växla under fullt tryck, osv) kan vi lämna därhän, för det gäller båda varianterna.

Di2 eller inte?
Fick Ultegra di2 8000 av misstag och nu fattar jag fördelarna. Hade tidigare 105-5800. Växlingarna är typ inte så stor skillnad men reglagen är lite nättare och lätta att nå även om händerna är i bocken, ett finger bara. Sedan kablar. Det bli ju inga kablar som gör bågar ute i vinden och den där tunna elkabeln kan lätt gå i skarpa böjar inuti styret etc, mindre luftmotstånd. Det enda jag har haft är att kabeln till batteriet lossnat, men klämde till kontakten bara så var det löst. Vete tusan om inte helheten till slut bli billigare på di2. Jag bytte kablar varje år på min mekaniska, det är ju inte gratis även om man gör det själv. Och det verkar som om di2 behöver mindre (inga) löpande finjusteringar.

Di2 eller inte?
Gano sa:
Fick Ultegra di2 8000 av misstag och nu fattar jag fördelarna. Hade tidigare 105-5800. Växlingarna är typ inte så stor skillnad men reglagen är lite nättare och lätta att nå även om händerna är i bocken, ett finger bara. Sedan kablar. Det bli ju inga kablar som gör bågar ute i vinden och den där tunna elkabeln kan lätt gå i skarpa böjar inuti styret etc, mindre luftmotstånd. Det enda jag har haft är att kabeln till batteriet lossnat, men klämde till kontakten bara så var det löst. Vete tusan om inte helheten till slut bli billigare på di2. Jag bytte kablar varje år på min mekaniska, det är ju inte gratis även om man gör det själv. Och det verkar som om di2 behöver mindre (inga) löpande finjusteringar.

Kablar till växlar? 2019?
Är inte det lite som retrobromsar på en racer? ;-)

M

Di2 eller inte?
Köpte min första hoj med Di2 inför den här säsongen. Kommer aldrig gå tillbaks till mekaniskt med mindre än att elväxlar slutar produceras.

Di2 eller inte?
ooms sa:
Jensen sa:
ooms sa:
Jensen sa:

Grejen är vad som händer över tid. När en Di2 är exakt injusterad så är den det "för alltid", dvs den ger ständigt precisa växlingar. En mekanisk kan du såklart också justera in exakt, men det spelar ingen roll hur bra gruppen är, den är ändå alltid beroende av en vajer som sträcker sig och ett hölje som förslappas (olika snabbt beroende på kvalitet, men försämras gör det). Med följd att växlingarna gradvis blir mer oprecisa (såvida man inte ständigt justerar). Självklart kan man komma nära med bra mekaniska grejer och regelbunden justering, men på marginalen är skillnaden där. Och i praktiken blir nog justeringen inte så regelbunden, speciellt som det rör sig om en gradvis försämring (det är iaf min erfarenhet, jag justerar mekaniska först när jag märker att det växlar dåligt eller rasslar, och då har det nog slitagemässigt redan pågått ett tag). Rena handhavandefel (växla under fullt tryck, osv) kan vi lämna därhän, för det gäller båda varianterna.

Jajo men då är det ju en indirekt följd av att misskötsel :-) men Jajo det skulle man ju kunna kalla en fördel för di2.

Personligen är jag ju mer fan av etap. Varför? För att det känns som man gjort mer av fördelarna man får av elektriskt. Gjort något som man inte ens är i närheten av att kunna göra mekaniskt. Inte bara gjort en elektrisk grupp som funkar som den mekaniska (bara lite bättre). om man nu inte kört Syncroshift.

Di2 eller inte?
ooms sa:
Jensen sa:
ooms sa:
Jensen sa:

Det är nog så att personligen skulle jag ha större glädje av elväxlar på pendlaren eftersom den får mindre kärlek. På racercyklarna finjustera man lufttrycket, håller kedjan ren och väloljad, växlarna perfekt justerade - det är ju lite själva prylen med en racer: att den skall vara ren, snygg, väljusterad, väloljad och fungera perfekt. Kanske därför man numera är en ?-cyklist på racer numera?

Iofs har man ofta märkt vid gruppcykling att många har växlar som inte fungerar optimalt - så jo marknaden för folk som behöver elväxlar på racer finns där.

Och som skrevs ovan - mekaniska reglagen har utvecklas till högre komfort de också. Sen att mina händer fungerar bra även med äldre design betyder ju inte att det är så för alla.

Di2 eller inte?
Jag vill börja med att säga tack till att ni som kör mekaniskt av alla rätta skäl, ni kommer inte att ha bidagit till att avsluta Jordens existens iaf.

För jag kan väl bara anta att när Di2 ger så omotiverbara fördelar som nämnts ovan och en välskött mekanisk grupp kan göra exakt samma sak så ser väl era liv ur så här:

Upp och hoppa på morgonen och lägg in lite ved i spisen, hämta vatten i brunnen, ut i ladugården och mjölka......
om ni hinner till jobbet efter detta så vevar ni igång T-forden osv osv.

Vad jag menar är att alla har naturligtvis rätt till sin övertygelse och själv är jag ambivalent och bygger precis nu en mekanisk efter att ha byggt 2 elektriska men av speciella anledningar. Min poäng med raljerandet är att jag gillar teknisk innovation som leder till att mitt liv blir lättare, roligare, effektivare jag tror ni fattar, så varför skulle jag inte ta del av innovation inom cyklingen som är något som jag bara gör bara för att det är kul och tycker om det.

Om jag kan få en roligare cykling med perfekta växlingar varje gång, varför skall jag avstå det?
Hur välskött och intrimmad en mekanisk grupp än är så kommer det vara saker som de fysiska lagarna bestämt som gör att de där 2,7mm vajer som handtaget reglerar skall dras och sen exekueras drygt 1.2m längre bort inte alltid stämmer perfekt på decimalen.

Gissa vad en stegmotor gör perfekt varje gång, det är därför bilar, flygplan och andra fordon som vi har ännu högre krav på att de skall ta oss fram säkert använder tekniken med drive-by-wire. Men att avfärda elektriska växlar för att de inte kan göra något som mekaniska inte kan är som att hoppa in i en 40år gammal bil och köra med motivationen att man värnar om miljön och inte vill bidra till bilkörandet genom att stödja utveckling i fordonsindustrin.

Di2 eller inte?
Crocko sa:
Jag vill börja med att säga tack till att ni som kör mekaniskt av alla rätta skäl, ni kommer inte att ha bidagit till att avsluta Jordens existens iaf.

För jag kan väl bara anta att när Di2 ger så omotiverbara fördelar som nämnts ovan och en välskött mekanisk grupp kan göra exakt samma sak så ser väl era liv ur så här:

Upp och hoppa på morgonen och lägg in lite ved i spisen, hämta vatten i brunnen, ut i ladugården och mjölka......

Vad jag menar är att alla har naturligtvis rätt till sin övertygelse och själv är jag ambivalent och bygger precis nu en mekanisk efter att ha byggt 2 elektriska men av speciella anledningar. Min poäng med raljerandet är att jag gillar teknisk innovation som leder till att mitt liv blir lättare, roligare, effektivare jag tror ni fattar, så varför skulle jag inte ta del av innovation inom cyklingen som är något som jag bara gör bara för att det är kul och tycker om det.

Om jag kan få en roligare cykling med perfekta växlingar varje gång, varför skall jag avstå det?
Hur välskött och intrimmad en mekanisk grupp än är så kommer det vara saker som de fysiska lagarna bestämt som gör att de där 2,7mm vajer som handtaget reglerar skall dras och sen exekueras drygt 1.2m längre bort inte alltid stämmer perfekt på decimalen.

Gissa vad en stegmotor gör perfekt varje gång, det är därför bilar, flygplan och andra fordon som vi har ännu högre krav på att de skall ta oss fram säkert använder tekniken med drive-by-wire. Men att avfärda elektriska växlar för att de inte kan göra något som mekaniska inte kan är som att hoppa in i en 40år gammal bil och köra med motivationen att man värnar om miljön och inte vill bidra till bilkörandet genom att stödja utveckling i fordonsindustrin.

Nu är det ju inte samma sak. Miljöpåverkan av en elväxelgrupp är naturligtvis högre än för en mekanisk grupp, men även det är nog rätt marginellt så att avstå från di2 om man är usel mekaniker som inte vill, kan eller orkar sköta om sin utrustning bara av miljöskäl är nog fel prioriterat.

Det är ju bra att alternativen finns för de som speciella behov. Det finns elmotorer för de som inte kan trampa och abs bromsar för de som inte kan bromsa också. Finns elrullstolar för de som inte kan gå till och med. Det finns något för oss alla.

Di2 eller inte?
Crocko sa:

Vem har avfärdat något? I mitt fall så jag bara att det är diskuterbart om det i VISSA lägen verkligen tillför något NYTT. Menar även att tekniken kan så mycket mer än vad tex shimano vågat göra med den. Men samtidigt, marknaden är konservativ, speciellt på racer sidan. Så rent strategiskt är det kanske förståligt.

Sen tycker jag lika lite att en biltillverkare ska införa något om det inte tillför något. Vilket det ju oftare gör på en bil. Men det är en helt annan diskussion. Elväxlar är framtiden, men det är ju fortfarande en prisfråga och när det är vida spritt. det är ju snart 10 år senare fortfarande inte så brett och fortfarande väldigt dyrt jämfört mot mekaniskt. Som Oxå gått framåt på senare år

Men att man går mot bredare kassetter, smalare kedjor, känsligare system rent inställningsmässigt, kommer nog öka fördelen av elektriskt. Men det ä min högst personliga gissning.

Senast ändrad:
Di2 eller inte?
Är en prylnörd av rang men just elväxlar har jag lyckats hålla mig från ända till denna säsongen.
Har hela tiden tyckt att det inte varit värt kostnaden i förhållande till skillnaden, dessutom har folk haft en del krångel och om man byter vajrar mm varje säsong så är såklart mekaniska driftsäkrare.

Efter att kört etap en (kort) säsong så är det såklart mkt trevligare och dom batteripunka jag haft har berott på mkt ostrukturerad cykling pga b-kropp och har absolut saknat betydelse, ser inga problem med batterikapacitet i vanliga fall.
Det enda som jag uppfattar sämre är växling fram med udda klingkombinationer jämfört med mek Ultegra.
Även om jag bara betalat strax över 10 för gamla etap är det ändå relativt mkt pengar för att flytta kedjan men en bra investering jämfört med bolaget.
Provar man så byter man nog generellt sett inte tillbaka.

M

Di2 eller inte?
Bengt-re sa:
Crocko sa:

Nu är det ju inte samma sak. Miljöpåverkan av en elväxelgrupp är naturligtvis högre än för en mekanisk grupp, men även det är nog rätt marginellt så att avstå från di2 om man är usel mekaniker som inte vill, kan eller orkar sköta om sin utrustning bara av miljöskäl är nog fel prioriterat.

Det är ju bra att alternativen finns för de som speciella behov. Det finns elmotorer för de som inte kan trampa och abs bromsar för de som inte kan bromsa också. Finns elrullstolar för de som inte kan gå till och med. Det finns något för oss alla.

Nu var ju inte miljökopplingen till tillverkningen av utrustning utan kanske en lite difus anspelan på att om man bara köper nya saker när tekniken medger att man kan göra nya saker och inte bra a samma sak på ett bättre sätt så finns det ju få anledningar att använda ny teknik inom många områden.

Ett annat sätt att se på det skulle ju kunna vara att man gillar bättre att cykla på sina cyklar snarare än att underhålla dem.

Det som fick mig att reagera var nog antydan att den enda fördelen med elektriska växlar var att man var lat eller okunnig att få mekaniska att fungera lika bra, den synen anser jag vara lite bakåtsträvande och exkluderande eftersom det implicit anspelar på att man skulle vara en sämre cyklist för att man tar en genväg till ett problemfritt cyklande, när det kanske snarare handlar om att vara smart och använda teknik som finns till hands för att få fler timmar i sadeln.

Har ett par blöta timmar i skogen på mekaniska växlar, nu skall jag testa Zwift för första gången det hade inte hänt om den tekniska utvecklingen hade stått still. Trevligt trampande på er.

Di2 eller inte?
Nya Dura-Ace blir automarväxlad. Du väljer vilken medelkadens du vill trampa med i displayen på styret, sen är det bara att trampa.
Varför skall man hålla på och växla manuellt, när man har elväxlar? ;)

Di2 eller inte?
Lingon sa:
Nya Dura-Ace blir automarväxlad. Du väljer vilken medelkadens du vill trampa med i displayen på styret, sen är det bara att trampa.
Varför skall man hålla på och växla manuellt, när man har elväxlar? ;)

Kommer även som speficik för gravel såklart, kostar lite mer men grusvägar säljer ju.

De som cyklar väldigt långt och förstör nerver i händerna verkar tycka att di2 är the shit, då får man lita på det.

Di2 eller inte?
Jag bytte från campa mekaniska 11del till ultegra di2 i år och tycker det funkar ypperligt. Har dock fått batteri torsk 1gång, men hade lagom växel i(beggat batteri). Tycker jag växlar betydlig mera jämfört med mekaniska. På pendlaren har jag 105 mekaniska och är även nöjd med det. Haft 1 vx vajerbrott på 3år..

Di2 eller inte?
På bana känns det onödigt. Fast även på lvg är det bättre träning att inte hålla på att växla hela tiden. Det ger en muskulatur som kan hantera olika kadenser.

Di2 eller inte?
Miss Lycka 2.0 sa:
På bana känns det onödigt. Fast även på lvg är det bättre träning att inte hålla på att växla hela tiden. Det ger en muskulatur som kan hantera olika kadenser.
Precis som Fabio Cancellaras tränare förespråkade. En och samma kadens sliter tydligen ut muskelfibrerna snabbare medans varierande kadens sliter jämnare eller ngt sådant.

Di2 eller inte?
Vem har sagt att man strävar efter samma kadens genom att växla ofta? Jag växlar ofta för att just skifta kadens...
nieves sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Precis som Fabio Cancellaras tränare förespråkade. En och samma kadens sliter tydligen ut muskelfibrerna snabbare medans varierande kadens sliter jämnare eller ngt sådant.

Di2 eller inte?
Gano sa:
Blir mekaniska växlar imorgon på trainern.

Konstig trainer, trodde alla körde elväxlar ?
Just inne på smarttrainer är för mig den stora skillnaden med Atomen jämfört med den trainer du har utan annat än motstånd.
Jag pendlar ju med Apex 1 och gillar den, är helt bekväm ända till man sätter sig på racern och märker skillnaden till Etap igen.

M

Di2 eller inte?
nieves sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Hm, jag brukar oftast köra randoloppen utan att använda lilla klingan vilket leder till att det där det lutar lite mer uppför blir ganska låg kadens. Tanken är att få en viss kvantitet träning på tung växel uppför till dess att jag ska cykla berg. Däremot upplever jag att det i sig snarare mördar benen än sparar dem.

Di2 eller inte?
julgus sa:
Låg kadens är tufft för benen, det är väl ingen nyhet - eller vad har jag missat?
GoranS sa:
Däremot upplever jag att det i sig snarare mördar benen än sparar dem.
Inlägget jag citerade sade att varierande kadens sparar benen. Jag beskrev min upplevelse där jag varierar kadensen och min upplevelse att de delarna när variationen ger låg kadens inte sparar mina ben (upplevelse; har inga noggrannareundersöknibgar gjorda). Sen var förvisso variationens utformning specificerad. Kan ju varit variation inom det högre kadensregistret dom avsågs.

Tillbaka
Topp