Diesel

Diesel
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Går det att steka kedjan i Arméns hudsalva?
>
> :-D
>
> /Tobbe
>
> --
> Carpe Diem!

Japp, det går jättebra. Använd dock ej för hög stektemperatur då försvinner den goda smaken.

Diesel
af031.jpg

Denna är bra när det är torrt ute.

af035.jpg

Denna funkar mycket bättre i väta men är aningen svårare att applicera. Man måste värma upp vätskan lite för att få den lättflytande. Den skall också ha ett lite mer miljövänligt lösningsmedel har jag för mig.

/rikard

Diesel
Hur tycker du att det funkar med kedjevax då rikard? Drar det åt sig lika mycket skit som olja, och måste det smörjas ofta? Fördelar/nackdelar mot vanlig kedjeolja (Greenline ex) ?

Diesel
Kedjan håller sig mycket renare mycket längre med vaxbaserade smörjmedel. White litening använder jag ungefär lika ofta som jag skulle göra med en vanlig olja, skillnaden är bara att drivpaketet inte är helsvart utan snarare dammigt när jag gör rent det. Min kedjetvättsmaskin har jag slängt. Jag torkar bara av min kedja med en fuktig trasa innan jag smörjer upp kedjan, drivpaketet får en dust med en diskborste och lite varmvatten. Rent teoretiskt så går det att smörja en kedja med olja och ändå hålla den ren på utsidan men det är mycket lättare med vaxmedel.

Jag har iofs inte provat just greenline men jag anser att vaxet är överlägset alla oljor av rent praktiska skäl. Det enda är att själva smörjproceduren tar lite längre tid eftersom vaxet måste värmas, det gör att man inte lika lätt kan fulsmörja en gnisslande kedja genom att hälla på några droppar smet precis innan man sticker ut. Använder man olja en gång på en vaxad kedja måste man storrengöra kedjan innan man vaxar om den. Jag brukar också se till att avfetta nya kedjor innan jag sätter dit dem för de brukar vara behandlade med nåt jätteklibbigt förvaringsfett som bara smutsar ner

/rikard

Diesel
Jag håller med Tobias och Markus. Tvätta kedja? På med lite ny Finish Line grön XC-olja innan man drar ut bara. Men det är kanske skillnad hur man kör, 20 högkadensmil i veckan eller som vi, en femtedel av sträckan och med mycket hög rullandel. Då sliter man inte drivpaket. Jag brukar kokettera med att jag aldrig har bytt ett drivpaket pga slitage.

På den tiden jag var prylpedant använde jag dock en "cykelborste" - som stålborste fast med mjukt borst - och nån citrusavfettning. Utmärkt resultat.

Diesel
erik h. Skrev:
> På med lite ny Finish Line grön XC-olja innan man
> drar ut bara.

Det är just vad vi brukar göra, när vi inte har White Lightening hemma, och det funkar utmärkt på MTBn. Kedjorna brukar vara rena o fina på våra MTB, däremot på våra racerhojar är de rejält svartklettiga, ingrodd smuts o fett, precis så där som man inte vill ha dem.

Per

Diesel
Mathias skrev:
> Fast efter 08xc som var extremt lerigt och blött
> så sprutade jag av kedjan med högtryck och fettade
> inte in den efteråt och då kom det litet rost på
> den.
> -------------------------------------------

om man överhuvudtaget ger sig på att högtryckstvätta sin cykel får man skylla sig själv. en varning till samtliga: högtryckstvätta ALDRIG era hojjar.

Diesel
Ville skrev:
> Jag tycker det blir bäst när man monterar ner hela
> kedjan och puttsar den med hudljumet vatten och
> topps...

Bra tips! Då slipper man ju p g a tidsbrist cykla så mycket och bli svettig och hemsk :D

Jag smörjer kedjan med motorolja och ser till att den blir så mättad att lorten lägger sig utanpå utan att få nån chans att gå in i slitytorna. Visst kan det bli lite skit på utsidan men det är bara att torka bort efter turen och bättra på med lite olja vid behov. Våra låga kedjehastigheter ställer ju inga stora krav på oljans vidhäftning och motoroljans tvättmedel verkar klara att hålla undan uppbyggnad av föroreningsskikt t ex innanför sidoplåtarna.

Diesel
Jag testade diskmedel sist. Det funkade riktigt bra. Men då var inte kedja så jätteskitig innan. Sen torkade jag den med varmluftspickan som Leo tipsade om.
/Johan

Diesel
bigmollo skrev:
> Jag testade diskmedel sist. Det funkade riktigt
> bra. Men då var inte kedja så jätteskitig innan.
> Sen torkade jag den med varmluftspickan som Leo
> tipsade om.

Du är nästan framme. Lägg en droppe vax på varje rulle och låt varmluftspistolen smälta in det i kedjan. Då har du en finfinsmord kedja som inte kommer bli så smutsig igen

Diesel
Köpa diesel när de finns en hel uppsjö med tillräckligt starka medel gjorda för just
rengöring av oljiga grejjer.

Tänk på miljön, cykeln och dina stackars händer.

Diesel
rikard skrev:
> Du är nästan framme. Lägg en droppe vax på varje
> rulle och låt varmluftspistolen smälta in det i
> kedjan. Då har du en finfinsmord kedja som inte
> kommer bli så smutsig igen

Ha ha tänk för att jag gjorde det. ;O) Men jag smälte vanlig kedjeolja som jag sedan torkade. Kedjan blev helt underbar sen.. Vilket vax använder du? Kanske ska testa det..
/Johan

Diesel
Race day, white lightning. Det är mycket mycket bättre än krytech dry lube.

MC-åkare lär vist använda vax på sina kedjor så jag funderar på att testa nån sådan sort när min flaska race day tar slut. Det går åt en flaska per säsong för mig ungefär.

Diesel
Då mindes jag fel namn. Krytech har nån vaxbaserad smörja som innehåller bensin och är helt värdelös. Om man tänker ordet vatten så torkar kedjan ihop och börjar gnissla.

Kass:
af031.jpg

Diesel
Har provat Finish Line Krytech den och baserar (kanske något förhastat) min åsikt att vax suger på det.
Kanske måste testa RaceDay? Jag menar, vem gillar inte blanka fina kedjor?

Diesel
Vare sig det är en mountainbike eller en utstälningshoj man har mellan benen spelar ingen roll.
Smuts är aldrig snyggt på en cykel vare sig ändamål.

Alla som köper sig en dyr cykel (vilket säkert de flesta här har gemensamt) vet att den också
fungerar bättre om den är ren, välsmord och väl omhändertagen. Lera,damm,vatten och bajs kan få
även den dyraste och mest robusta utrustningen att bli skrot efter ganska kort tid så se över era
dyrgripar med tvättsvamp,supertvätt,polermedel samt lite olja ,typ predros super dry eller en sprayflaska
motorex dry.

Den dagen det är dags att meka så är det betydligt roligare att göra de med en ren fräsh cykel än en som är så insvept i ingrodd lera och annat att man knappt ens kan ta i den.
Har man råd att som vissa köpa en cykel för 30 000,- tycker iallafall jag att man också kan ta sig råd att lägga 500,- på en rejäl uppsättning smörja och rengöringsmedel till sin pärla och inte skvätta diesel på den.

Tack för ordet.

Tillbaka
Topp