Dilemma - har fått stöldanmäld cykel?

Addictusson

Ny medlem
Hej!

Jag är ny på forumet - och ny i cykelvärlden
dessutom. Mitt problem ser ut så här: jag fick
en cykel av en kompis - cykeln hade stått i ett
förråd i typ ett år. Den är mao helt bortglömd.
Vad ska jag göra då? Okej, jag anmäler cykeln
hos polisen, väntar och övertar den. Inga problem,
men jag vill reparera den lite (växel broms osv),
och jag undrar om cykelhandlaren kommer att kolla
cykeln i sin dator. Det vore ju kymigt att rulla
in en stulen cykel. Dessutom finns ett problem till...
jag hittar inte ramnumret, så jag kan inte anmäla
cykeln hos polisen och visa vilken fin och reko
kille jag är... Råd och tips från någon?

Addictusson

Handlaren kollar inte upp cykeln, skulle han veta om att den är stulen så förklarar du bara läget.

Kanske dumt att renovera den innan du vet om du får behålla den?

Ramnummer är i 9 av 10 fall under vevpartiet (underst på ramen), är det inte där får du leta runt lite. :)

Anmäla den til polisen finns det inget som heter, utan det blir att lämna in den och vänta tre månader och hoppas att ägaren inte hittas eller hör av sig.
Cykelverkstäder kollar bara ramnummer mot Sreg för att se vem som köpt cyklen ny när dom kan misstänka att den är stulen, lämnar över den till polisen och den som lämnade in den får komma ner till polisen och förklara sig.

om du nu är osäker, och rädd för cykelhandlaren. Gå inte dit?

Jag försökte få polisen till att komma o hämta en cykel i vår, som stått på samma ställe demolerad i hundra år dock med lås. Erbjöd mig att själv komma dit med cykeln, Dom ville inte ha in den oavsett om den var rapporterad stulen eller ej pga av låset... en månad senare var den och alla andra gamla lik borta från skolans entré. Antagligen har kommunen kommit o hämtat de eller någon annan sk. entreprenör.

Kommuner och fastighetsägare brukar rensa i cykelställ och källare, skylat om det och maganisera cyklarn i tre månader så att folk kan hämta ut en saknad cykel övriga till faller kommunen/fastighetsägaren.

Du har alltså en cykel som din kompis har stulit ur ett förråd? Om du tycker det känns jobbigt så tycker jag du bör lämnar in den till polisen.

//j

Det är ju jävligt självklart att lämna in cykel till polisen.

Din kompis har ingen rätt överhuvudtaget att ta en cykel från ett förråd. (Om det inte är hans eget förråd) Detta är STÖLD. Ja just det ren och skär stöld och du är en HÄLARE.

Och är det nåt vi hatar så är det cykeltjuvar.

Så det du ska göra är att lämna in cykeln samt anmäla din kompis för stöld. Låter hårt min vi måste få folk att fatta saker som äganderätt och att lämna andras förråd i fred.

Finns mycket jag haft i förråd mer än nåt år men därmed räknar jag dem inte som allmän egendom.. Tjyvgods i mina ögon.

Jag hoppas någon stjäl cykeln när du reparerat den så du lär dig skillnaden på Mitt och Ditt som verkar vara så svårt vad gäller cyklar.

Min tjejs cykel har stått i vår cykelförråd i över ett år. Cykeln behöver en ordentlig översyn och jag har inte orkat/hunnit tag i det innan jag vet att hon verkligen kommer att cykla på den. Eller om hon vill ha en MTB köpa en ny.

Varken jag eller min tjej skulle bli direkt glada eller tycka det vore ok att Addictusson och hans polare själ den. Jag skulle nog snarare bli jävligt förbannad och hoppas att Addictusson inte skulle åka dit på bar gärning (av mig) eftersom jag då möjligen skulle åka dit för misshandel.

Skämt åsido här lägger man ner hur massor med tid och pengar på att förhindra cyklestölder och allt man hoppas på är att man ska få ha sin cykel i fred, så kommer en jävla idiot och undrar om det är ok att han och hans polare själ en cykel. Man blir så jävla trött!

Addictusson skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej - tackar! Jo, visst
> är det dumt, men cykeln
> är ju så nice. Jag chansar!

Du är ju helt kokt i skit.

Hmm... vi har varit bortresta 1.5 ar fran Sverige. Kanske det ar min cykel du har?

Finns inga alternativ - du maste anta din kompis har stulit cykeln. Som skrevs ovan - lamna in till polisen och polisanmal din kompis om han sjalv inte vill lamna in den. Forstar inte att man kan ta emot saker dar det ar oklart vem som ar agaren aven om det kan vara frestande. Nasta gang kanske nagon "hittar" din cykel och "ger bort" till nagon.

For ovrigt anser jag att cykeltjuvar skall behandlas som hasttjuvar gjordes forr i tiden i USA ...

PerryE skrev:

> For ovrigt anser jag att cykeltjuvar skall
> behandlas som hasttjuvar gjordes forr i tiden i
> USA ...

+1

Jag fick en båt med motor av en kompis i våras. Den hade stått på land hela vintern, sa kompisen. Översnöad och smutsig. Så den är helt klart övergiven. Nu undrar jag om man kan stansa in ett nytt motornummer och så, för det verkar som originalnummret blivit bortslipat. (förmodligen av misstag, kanske någon som råkat komma åt med vinkelslip eller nått).

Jag och kompisen vill ju helst inte belasta polisens begränsade resurser med detta lilla problem, varför jag i stället fråga här på Happy om ni vet någon firma som fräscha till båten och motorn med lite nya identiteter.

Skriv "Stulen" med stora bokstäver på skrovet, igen tro väl att någon är så dum att dom skriv det på en stulen båt utan tror att man skojar och skrattar åt det.

hur många är det som åker båt på vintern?? inte så många nä, kanske inte är så konstigt att den har vart översnöad! jävla tjuv samhälle man lever i.

MadMag skrev:
> hur många är det som åker båt på vintern??
> inte så många nä, kanske inte är så konstigt
> att den har vart översnöad! jävla tjuv
> samhälle man lever i.

*whoosh*

MadMag skrev:
> hur många är det som åker båt på vintern?? inte så många nä, kanske inte är så konstigt
> att den har vart översnöad! jävla tjuv samhälle man lever i.

Jag tror det tidigare inlägget var menat som ironi.

ironi är det bästa som finns :) nä nu ska jag gå å kolla om jag hittar några skidor som har stått i nåt förråd hela sommarn.

spiskummin skrev:
> Vill jag veta hur de behandlade hästtjuvar i USA
> förr i tiden?

Hängde dom.

Ja, herregud alltså. Internet-moral-sjukan
går aldrig över. Så här ser det ut ta mig
f-n alla forum. Så fort folk ser chansen
att örfila upp någon så gör de det. Och
såklart (eftersom man inte möts ansikte
mot ansikte) så är man direkt otrevlig.
Skrev jag att jag tänkte sno cykeln? Nix.
Jag frågade efter RAMNUMRET för att kunna
anmäla cykeln - och om ingen hör av sig
blir den min. Svårt att förstå? Nix. Och
jag skrev "jag chansar", och menade att
jag chansar (reparerar den) trots att jag
kanske inte får ha den kvar. Det betyder
alltså at den som (kanske) får tillbaka
cykeln (en racklig Zote har det visat sig)
reparerad. Vad är det med folk? Jag håller
också på att anmäla cykeln på Hittat.se,
så ni kan dra åt helvete. Pissmoralister.
Förresten tror jag inte för ett ögonblick
att de som förfasar sig in den här tråden
är världens mysigaste. Det är väl ingen.

Och vad är det som säger att personen som äger cykeln kommer att upptäcka att den är stulen under de tre närmsta månaderna? Och att han har ramnummret kvar så att han kan anmäla den till polisen. Om den nu är nice som du säger kommer personen säkert att sakna den, men jag kommer inte att sakna dig.

Addictusson skrev:
> Ja, herregud alltså. Internet-moral-sjukan
> går aldrig över. Så här ser det ut ta mig
> f-n alla forum. Så fort folk ser chansen
> att örfila upp någon så gör de det. Och
> såklart (eftersom man inte möts ansikte
> mot ansikte) så är man direkt otrevlig.
> Skrev jag att jag tänkte sno cykeln? Nix.
> Jag frågade efter RAMNUMRET för att kunna
> anmäla cykeln - och om ingen hör av sig
> blir den min. Svårt att förstå? Nix. Och
> jag skrev "jag chansar", och menade att
> jag chansar (reparerar den) trots att jag
> kanske inte får ha den kvar. Det betyder
> alltså at den som (kanske) får tillbaka
> cykeln (en racklig Zote har det visat sig)
> reparerad. Vad är det med folk? Jag håller
> också på att anmäla cykeln på Hittat.se,
> så ni kan dra åt helvete. Pissmoralister.
> Förresten tror jag inte för ett ögonblick
> att de som förfasar sig in den här tråden
> är världens mysigaste. Det är väl ingen.

Men din dumme... Om man inte använder sin cykel så lär man ju inte gå och kolla varje månad att den står där. Således är det inte alls omöjligt att personen inte upptäcker att någon stulit den och polisanmäler innan det är för sent.

Så om jag fattar det hela rätt så tänker du sno en cykel ur ett förråd (eller låta en "kompis" sno den), anmäla att du "hittat" den och sen hoppas på att ägaren inte stöldanmäler den inom tre månader?

Med dina egna ord: dra åt helvete!

actionbent skrev:
> spiskummin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vill jag veta hur de behandlade hästtjuvar i
> USA
> > förr i tiden?
>
>
> Hängde dom.

Ouch. Jag var förvisso förberedd på en minst lika brutal men samtidigt mer genomtänkt metod. Nåja.

Addictusson skrev:
> Ja, herregud alltså. Internet-moral-sjukan
> går aldrig över. Så här ser det ut ta mig
> f-n alla forum. Så fort folk ser chansen
> att örfila upp någon så gör de det. Och
> såklart (eftersom man inte möts ansikte
> mot ansikte) så är man direkt otrevlig.
> Skrev jag att jag tänkte sno cykeln? Nix.
> Jag frågade efter RAMNUMRET för att kunna
> anmäla cykeln - och om ingen hör av sig
> blir den min. Svårt att förstå? Nix. Och
> jag skrev "jag chansar", och menade att
> jag chansar (reparerar den) trots att jag
> kanske inte får ha den kvar. Det betyder
> alltså at den som (kanske) får tillbaka
> cykeln (en racklig Zote har det visat sig)
> reparerad. Vad är det med folk? Jag håller
> också på att anmäla cykeln på Hittat.se,
> så ni kan dra åt helvete. Pissmoralister.
> Förresten tror jag inte för ett ögonblick
> att de som förfasar sig in den här tråden
> är världens mysigaste. Det är väl ingen.

Oavsett hur knasig i kolan du är så måste du ju förstå att, som de andra skriver, cykeln är inte din och du har inte med den att göra.
Du kanske tycker att du är oskyldig men som de skriver så kanske inte ägaren märker att den är borta fören om 4 månader, då har du ju stulit den?

Inte möts ansikte mot ansikte? Många här på forumet hade nog jättegärna demolerat ditt ansikte om du stal deras cykel, i dessa fall skulle det inte handla om en skrotcykel visserligen men det hör inte direkt hit.

Det som kan tyckas vara ett litet dilemma för dig är ett väldigt lättlöst sådant, låt skiten stå och spara ihop till dina egna grejer.

Vad väntar man sig egentligen när man frågar om råd om en sån sak på det här forumet? Fråga på Flashback istället, där är större chans för medhåll...

Addictusson skrev:
> cykeln hade stått i ett förråd i typ ett år.
> Den är mao helt bortglömd.

Utan att veta vad det är för typ av förråd etc så låter det ju lite konstigt det du säger.
Om det är ett gemensamt lägenhetsförråd som brukar man väl, om det står mycket övergivet "skräp" där samla ihop alla saker som ser övergivna ut och därefter sätta upp lappar eller göra utskick där man säger att efter ett visst datum så slänger man sakerna. Och om det inte är ett gemensamt förråd så måste det ju finnas en ägare till förrådet som kan kontaktas.

Senast redigerad av en moderator:
Lite hårda ord. Tuff start.

Ett förslag till Addictusson är att du sätter upp en lapp i trappuppgången eller på annat ställe där den eventuella ägaren kan gå förbi. Säg att du sett cykeln och att du gärna tar hand om den.

Förut var väl underrubriken "Sveriges trevligaste mountainbikeforum" eller något i den stilen. Det är borttaget nu eller?

Jag läste någonstans att inlämnade cyklar inte längre tillfaller upphittaren efter "vänteperioden" - de säljs istället på auktion eller liknande.

Med andra ord så finns det inget sätt att få tag på hojen lagligt och gratis. Handlar det dessutom om en Zote så är väl de ändå i det närmaste att betrakta som fyllnadsmassa och trådskaparen bör därför leta efter ett annat objekt.

Nasta inlagg fran dig kan ju vara en annons i Kop och Salj?

Annu en gang - om agaren till cykeln ar borta ett tag - typ ett par ar - lar de ju knappast kontakta dig om du satter upp lappar.

Problemet har ar ju att "din kompis" tagit en cykel ur ett forrad och sedan "gett dig" cykeln. Om du inte forstar vad om ar fel med det har du nog allvarliga problem.

Tror ocksa de flesta har skulle saga precis samma saker ansikte mot ansikte som de skriver pa internet. Stold ar stold - sa enkelt ar det.

Johan T skrev:
> Förut var väl underrubriken "Sveriges
> trevligaste mountainbikeforum" eller något i den
> stilen. Det är borttaget nu eller?

Vad vill du ha sagt?

Tillbaka
Topp