Direct mount-vevpartier, Shimano, SRAM, nåt annat?

erik h

Aktiv medlem
Berätta om era visdomar i det här. Jag har så gamla grejer att jag fortfarande bara har 104-BCD för tredelat som jag kör en klinga på. Men köper man nytt så är det direct mount som gäller? Och i mitt fall 52 mm kedjelinje aka boost 148 för att linjera med singlespeednav, dvs -3 mm offset såvitt jag förstår. Om det nu är samma offset på Shimano och SRAM. Ungefär här börjar det spåra ur verkar det som, för alla är inte överens om vad man offsettar ifrån? Och förstås inte heller vilka splines man ska ha.

Är det SRAM som är vanligast i det här? De känns vanligare när man bläddrar runt bland kling-alternativen. Men Shimano kör ju direct mount också numera verkar det som?

Berk

Aktiv medlem
Har du problem med din vevparti? Om inte, varför inte köpa bara en ny klinga då?

Kör du single speed eller fixie? Till fixie ska man undvika Sram direct mount.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har tvådelat FSA Direct Mount på lvgcykeln om det kan bidra till förvirringen ytterligare.
Främst för att det är lätt. Och att jag kan få den utväxlingen jag vill ha.

erik h

Aktiv medlem
Jag kör fixie respektive singlespeed på rent MTB-SS-nav. Har sett tipset om just SRAM här tidigare nu när du säger det, att det slits upp och glappar lättare. Vore intressant att se om Shimano är starkare.
Jag tänker lite i termer av vad man köper nytt till nästa bygge. Gamla tredelade som ger kedjelinje runt 54 mm på yttersta går väl knappt att köpa längre. Dags att anpassa sig till den nya eran men bara där man måste. Dessutom är ju direct mount snyggt... och enklare att få små klingor.

Men är det mest en SRAM-grej det där?

Stumpy

Aktiv medlem
Jag har Easton på crossarna och snart landsväg. Enkelt att skifta mellan 1x och 2x. Race Face har samma standard, Cinch, och det finns klingor med olika offset. Vet inte om de har benägenhet att börja glappa om man kör de med SS eller fixed.

Berk

Aktiv medlem
Det finns direct mount klingor med 0 mm offset, som ger 55 mm kedjelinjen.

Har inte hört om problem med glapp med icke-Sram direct mount.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Jag har Easton på crossarna och snart landsväg. Enkelt att skifta mellan 1x och 2x. Race Face har samma standard, Cinch, och det finns klingor med olika offset. Vet inte om de har benägenhet att börja glappa om man kör de med SS eller fixed.
SS har samma belastning som växlat, så ingen problem. Fixie har belastning åt båda håll. Skulle tänka att Cinch är oproblematiskt med många små splines som man klämmer fast.

glitch

Aktiv medlem
Fattar fortfarande inte riktigt vad frågeställningen är egentligen, men Shimano finns ju med 55mm kedjelinje typ Slx 7120 eller 52mm (olika q factor dock).
Wolftooth har ju sin Camo serie med direct mount spider till Shimano bland annat där du sen väljer till drev som passar för 9-12 delat. Sen om du kör fetingkedja vet jag inte vad man kör för drev bäst men det tore vara lika på SRAM.
Hänger inte riktigt med på i vilket avseende SRAM skulle vara mer anpassat för SS?

Berk

Aktiv medlem
Sram funkar bra med vanlig SS. På en Fixie är problemet att det finns lite spel framåt/bakåt i infästing av klingan, som man märker för att det kommer krafter på den både framåt och bakåt.

Lingon

Aktiv medlem
Jag har haft massa olika directmount vevar. Race Face, Cannondale, Sram och nu senast Shimano på en av skogshojarna. Alla har funkat kanonbra.
Tror att SRAM har ändrat infästningen på sina senaste vevar, den modellen har jag inte testat, men den kanske fixar glappet som några upplevt?

erik h

Aktiv medlem
Fattar fortfarande inte riktigt vad frågeställningen är egentligen,
... Sen om du kör fetingkedja vet jag inte vad man kör för drev bäst men det tore vara lika på SRAM.
Hänger inte riktigt med på i vilket avseende SRAM skulle vara mer anpassat för SS?
Det är precis det där med fetingkedja. Jag vill köra 1/8" full SS-kedja för bakdreven är anpassade för det, och då ha en klinga i full bredd så det inte rasslar eller riskerar att hoppa av. Dessutom behöver jag ibland kunna använda halvlänk för att optimera setupen vilket ju inte går med N/W.

Och så fixed, som alltså en del upplevt sliter mer på splinesen pga växlande riktning på kraften, och SRAM har varit sämre på att ta det.

Sålänge jag kan köra mina urgamla 3-delade SLX och 104-klingor funkar det ju men inte heller såna klingor går lätt att hitta i icke-NW så jag tänkte låta göra några custom. Och då kan jag ju lika gärna göra för direct mount och köpa vevar från det här decenniet, tänkte jag... men det visade sig vara ett träsk av splinesvarianter att välja mellan!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer