“Disc brake conversion kit”?

Doughboy72

Aktiv medlem
Finns det någon med irl-erfarenhet av ett kit som det på bilden? Är egentligen mest adaptern till bakhjulet som är intressant. Framgaffel med skivbromsfäste finns.

Bilagor

• 71C34ECB-4173-4B60-8C6B-6A64FC8DD3DA.png
    71C34ECB-4173-4B60-8C6B-6A64FC8DD3DA.png
    150.9 KB · Besök: 404
Beror på vad du förväntar dig och vad du ska använda den till. Montera skivbroms på dotterms cykel för transporter till och från skolan, träning etc så funkar den. Mountainbike på motionsnivå, nja. För flexig.

Ok, tack för input. Det är vinterpendlarcykeln jag funderar på att konvertera så det är inte precis superviktigt att det funkar perfekt. Till saken hör också att jag har ett par vettiga dischjul som jag gärna använder och så finns skivbromsfäste på en gaffel som passar cykeln. Jag kanske klickar hem ett kit och testar som ett roligt projekt om inte annat.

RJ The Bike Guy på Youtube har bland annat en fin video om hur man installerar en sådan och några andra likadana adaptrar. Han behövde dock slipa lite ramen så att det fanns plats för den adapter han valde. Värt att titta innan man vågar försöka konvertera sin bakbroms till skivbroms:

Jag använde en liknande adapter under flera år
A2Z dm-uni

Den passar bäst på platta dropouts, och för min del var jag tvungen att fila till den lite för att få den att passa, men väl på plats fungerade den utmärkt.

bellasoda sa:
Har du provat så att dina "hjul med fästen för bromsskivor" passar i ramen? Oftast har ramar för fälgbroms 130mm navbredd medan skivbromshjul (oftast) har 135mm navbredd.

Det beror ju på vad det är för typ av cykel. Om det är en mtb eller hybrid med mtb-nav, så är det 135. Det är lvg-nav som är 130. Förutsatt att det är en cykel från de senaste decennierna.

Är det en stålram så kan man ju svetsa dit ett fäste rätt enkelt. Annars så tror jag på den sista varianten i videon som länkades. Bra med hävarmen som fästs i v-bromsfästet som lär ta upp lite kraft.

anders_ sa:
Jag använde en liknande adapter under flera år
A2Z dm-uni

Den passar bäst på platta dropouts, och för min del var jag tvungen att fila till den lite för att få den att passa, men väl på plats fungerade den utmärkt.

+1 den varianten använde jag oxå på en gammal aluminiumram, det enda som var lite bökigt var att man fick dra ur QRen helt ur hjulet för att få det på plats när adaptern var monterad, väl på plats funkade det bra.

A2B-adaptern har jag hört flera som har varit nöjda med. Hur bra de där TS visar fungerar vet jag inte. Kläms de fast under axelmuttern, eller vilar bara adaptern över låsmuttern på gaffelörats insida?

Kickar igång den här tråden igen! Har en kina-cyclocross-ram med mini-v-brakes som jag funderar på att göra om till skivbromscykel. Har hittat en gaffel med skivbroms, men skulle en sån här funka hjälpligt för bakbromsen?

Jag använder cykeln till 80% landsvägsträning höst och vår, 19% pendling året om och 1% stigcykling. Tänkte i så fall byta vänster reglage mot ett Ultegra 8020 och höger mot 8070.

Kickar igång den här tråden igen! Har en kina-cyclocross-ram med mini-v-brakes som jag funderar på att göra om till skivbromscykel. Har hittat en gaffel med skivbroms, men skulle en sån här funka hjälpligt för bakbromsen?

Jag använder cykeln till 80% landsvägsträning höst och vår, 19% pendling året om och 1% stigcykling. Tänkte i så fall byta vänster reglage mot ett Ultegra 8020 och höger mot 8070.
Att sätta ett moment som bryter rakt på ett tunt (?) kolfiberstag skulle jag undvikit alla dagar i veckan.
Staget är högst troligen byggt för att ta tryckande laster från navcentrum, och inte från något annat håll.

Att sätta ett moment som bryter rakt på ett tunt (?) kolfiberstag skulle jag undvikit alla dagar i veckan.
Staget är högst troligen byggt för att ta tryckande laster från navcentrum, och inte från något annat håll.
Ja så är det säkert… fasen jag är bara så trött på mina bromsar. Men har någon testat det? På kolfiber eller alu. :)

Har 2 st a2z-adaptrar (lite med gedigna) men ännu inte testat hur det funkar. Osäker på om det är smart på en kolfiberhoj men om du bor i sthlms-området kan du få komma förbi och testa en :)

edit: en sån här
D02C6681-297B-4781-A6CF-E455FAC060D6.png

Tillbaka
Topp