"Diskreta" reflexer till road bike?

Makten sa:
Själv brukar jag ha såna där fjädrande reflexband kring fotlederna. Ersätter pedalreflexer (säkert inte godkänt, men det skiter jag i) och syns från alla håll.
Vad jag vet finns inget krav på pedalreflexer i Sverige.
Men i övrigt så kan man inte ersätta fordonets belysning och reflexer genom att ha dom på sig istället.

jonja sa:
Men tejp kan väl inte tävla med de här gjutna plastbrickorna (med prismor) i reflexförmåga? De reflekterar ju i 180 grader, tejp är väl mer rundstrålande?
Min erfarenhet är att de är lika samma.

Alla reflexer reflekterar 180 grader tillbaka till källan. Det är liksom det som är att vara en reflex.

perzzon sa:
jonja sa:
Men tejp kan väl inte tävla med de här gjutna plastbrickorna (med prismor) i reflexförmåga? De reflekterar ju i 180 grader, tejp är väl mer rundstrålande?
Min erfarenhet är att de är lika samma.

Alla reflexer reflekterar 180 grader tillbaka till källan. Det är liksom det som är att vara en reflex.

Du måste tänka på pocenten, Helge!

Polisen kan inte ge böter för utebliven ekerreflex. Kravet specificerar inte annat än "åt sidan".

Polisen kan inte ge böter lite godtyckligt och ad hoc, upplever du det så så rekommenderar jag dig att göra en JO-anmälan.

Det som gäller för regler och lampor är följande:
Belysning och reflexer krävs bara vid färd under mörker. Cykel som leds av gående eller vid färd dagtid omfattas inte av kraven.

En cykel ska ha:

en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.

strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
röd reflex baktill,
vit reflex framtill och,
vit eller orangegul åt sidan

Du ska ha orangegula/vita reflexer åt sidan(Ändrat efter tidigare fel)

Reflextejp bör funka om den är godkänd/synd på ett avstånd av 300m.

Med förbehåll att jag har missat en dom/avgörande/föreskrift/annat förtydligande från ansvarig myndighet/er.

Källor:
https://www.transportstyrelsen.se/s...t-motorcyklist/Trafikregler/Regler-for-cykel/

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Cykel/reflexer-till-cykeln/

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Var står det att man får kombinera/blanda röda med orangegula/vita reflexer åt sidan?

TSFS 2009:31

Men ta mig fan, jag måste nog göra en pudel. Det framgår, att reflexanordningar på sidan SKA återkasta orangegult eller vitt ljus... Den ordalydelsen kräver faktiskt vitt eller orangegult ljus, vilket torde innebära att annat ljus inte är ok.

Synd att det inte formulerades likadant på Transportstyrelsens sida...

Och jag som ska kalla mig jurist, pinigt ?.

wukkaN sa:
Var står det att man får kombinera/blanda röda med orangegula/vita reflexer åt sidan?

TSFS 2009:31

Men ta mig fan, jag måste nog göra en pudel. Det framgår, att reflexanordningar på sidan SKA återkasta orangegult eller vitt ljus... Den ordalydelsen kräver faktiskt vitt eller orangegult ljus, vilket torde innebära att annat ljus inte är ok.

Synd att det inte formulerades likadant på Transportstyrelsens sida...

Och jag som ska kalla mig jurist, pinigt ?.
Det är lugnt, hellre pudla än sudla. :-) Tack för info, då vet vi läget på vägen.

Hej allesammans!
Gammal tråd, men det kanske inte spelar så stor roll, hur som helst, den svarta reflextejpen från Babyproffsen, den fanns inte i lager för näthandel, men jag hitta en annan sida som säljer likadan tejp:

https://www.kopbarnvagn.se/sv/artik...u3BE9qG14wD7_tZnEoZbTZ4SyOOv2za4aAod9EALw_wcB

Hur som helst, hur pass väl sitter den tejpen ni som har den? Om jag vill tvätta cykeln med varmt vatten, tål den det? Eller släpper tejpen då?
Have a nice day?

Mina reflexer av samma märke sitter som berget. Har tvättat hojen otaliga gånger sedan jag satte på dem för halvannat år sedan utan att någonting har släppt.

thomaslundstrom sa:
Mina reflexer av samma märke sitter som berget. Har tvättat hojen otaliga gånger sedan jag satte på dem för halvannat år sedan utan att någonting har släppt.
Det är ju bra, så slipper man ju klistra på nya stup i kvarten, det blir nog att beställa en karta och få upp synlighet mer?
Fast nu har jag bromsproblem på cykelfan också, det kanske blir en sista runda på den, raka vägen till skrotflaket på tippen... och så gå hem och njuta av hur felfria ett par traditionella gympadojor är...
Jag tar mina bromsproblem i nån annan tråd istället isåfall.
Trevlig natt ?

Jag blir glad över den här tråden, kul med cyklister som liksom jag förstår vitsen att synas och kunna cykla säkert. Riktigt bra att följa riktlinjer med rätt typ av sidoreflexer så att man som annan cyklist eller t ex bilist kan dekoda alla ljus som flimrar omkring en blöt mörk kväll.

mats412 sa:
Jag blir glad över den här tråden, kul med cyklister som liksom jag förstår vitsen att synas och kunna cykla säkert. Riktigt bra att följa riktlinjer med rätt typ av sidoreflexer så att man som annan cyklist eller t ex bilist kan dekoda alla ljus som flimrar omkring en blöt mörk kväll.
Jag håller med, det blir så mycket lättare om alla som är ute när det är mörkt syns ordentligt.
Vit lampa och reflex framåt, röd lampa och reflex bakåt och gul eller vit reflex år sidan, visst får man ha vit reflex åt sidan?

Varning kring dödslimmet som sitter på de självhäftande reflexer jag köpt: nästan omöjligt att få bort från en ram. Jag rekommenderar att sätta lite eltejp eller annat skydd på ramen och sen reflexen på det (om du tror att du någon gång vill få ramen reflexfri igen).

Lejon sa:
Varning kring dödslimmet som sitter på de självhäftande reflexer jag köpt: nästan omöjligt att få bort från en ram. Jag rekommenderar att sätta lite eltejp eller annat skydd på ramen och sen reflexen på det (om du tror att du någon gång vill få ramen reflexfri igen).
Nästan omöjligt? Men du har lyckats?
Jag tror inte att det kommer bli nödvändigt att få bort dom igen, det är ingen fincykel, och dom ska ju knappt synas förhoppningsvis

Höjdarn sa:
Lejon sa:
Jag tror inte att det kommer bli nödvändigt att få bort dom igen, det är ingen fincykel, och dom ska ju knappt synas förhoppningsvis
Nej, jag har inte lyckats, jag har å andra sidan inte försökt extremt intensivt - det kanske går med något bra medel eller metod, och andra sorter än de jag använt (3M tror jag och någon oklar e-bay-variant) kanske inte är lika starka.
Ville bara ge en varning i all välmening, men du behöver inte bry dig om den...

Bulldog76 sa:
Köpte Flectr 360 via Kickstarter för ett tag sedan. Man syns riktigt bra från massvis med håll. Kolla videon på deras sida.
Produktsortimentet går att köpa numera och det har utökats med bike frame reflexer, hjälmreflex mm.
https://www.flectr.bike/pages/flectr-360-specifications
Det där såg jävligt häftigt ut måste jag medge, dock så vill jag ha svarta tejpbitar så jag kan sätta dom på ramen utan det syns i dagsljus, men jag skulle kunna skaffa såna och sätta på fälgarna ändå

Örjan Lax sa:
Höjdarn sa:
Vit lampa och reflex framåt, röd lampa och reflex bakåt och gul eller vit reflex år sidan, visst får man ha vit reflex åt sidan?
Helt korrekt.
Även gul (inte orange) lampa framåt (varför man nu skulle vilja ha det) är också godkänt på cykel, precis som hos motorfordon.

Läsvärt inför vintersäsongen: https://www.cyklistbloggen.se/regler-for-lampor-och-reflexer-pa-cykeln/
Cykeln han hade på bilden med massvis av sidreflexer såg cool ut, så skulle jag lätt vilja se ut när jag är ute och cyklar

Lejon sa:
Höjdarn sa:
Lejon sa:
Nej, jag har inte lyckats, jag har å andra sidan inte försökt extremt intensivt - det kanske går med något bra medel eller metod, och andra sorter än de jag använt (3M tror jag och någon oklar e-bay-variant) kanske inte är lika starka.
Jag förstår att det var i all välmening, jag ber om ursäkt om jag lät otacksam eller dryg eller något sånt.
Lust och länka till dom du har?

Höjdarn sa:
Lejon sa:
Höjdarn sa:
Lejon sa:
Jag förstår att det var i all välmening, jag ber om ursäkt om jag lät otacksam eller dryg eller något sånt.
Tror det är denna: https://www.paintpro.se/tejp-maskering/3m-reflextejp-rod Köpte också ett ark med gul färg, hittar ej det. E-bay minns jag inte exakt, men det var liknande denna: https://www.ebay.com/itm/3m-Car-Tru...891e595ae:m:m3ZYvm7IdsmkjXBZyVJ1n0A:rk:1:pf:0 Mer eller mindre gratis innan vi införde våra Trumptullar på småsaker från Kina.

Lejon sa:
Höjdarn sa:
Lejon sa:
Höjdarn sa:
Lejon sa:
Tror det är denna: https://www.paintpro.se/tejp-maskering/3m-reflextejp-rod Köpte också ett ark med gul färg, hittar ej det. E-bay minns jag inte exakt, men det var liknande denna: https://www.ebay.com/itm/3m-Car-Tru...891e595ae:m:m3ZYvm7IdsmkjXBZyVJ1n0A:rk:1:pf:0 Mer eller mindre gratis innan vi införde våra Trumptullar på småsaker från Kina.
Så fruktansvärt irriterande att dom rullarna inte finns i svart, jag skulle haft en röd cykel istället, eller vit eller silvrig eller gul.
Hur många meter tejp finns på dom rullarna? Jag tror inte jag såg det nånstans

Det där såg jävligt häftigt ut måste jag medge, dock så vill jag ha svarta tejpbitar så jag kan sätta dom på ramen utan det syns i dagsljus, men jag skulle kunna skaffa såna och sätta på fälgarna ändå

Finns svarta för ramen också. Dessvärre hittar jag inget om IVA ECE klassning, har mailat de om detta idag? hoppas få svar snart. Men har de inte denna klassning så du måste ändå använda andra reflexer.

Som sagt, tejp för konturmarkering av lastbilsskåp som är godkänd enl ECE R104 borde vara OK. Den är prismatisk så det ska vara god spridning. Har iaf köpt ett kit med 50mm bred tejp till vår nya lastcykel, vit/orange/röd tänkte jag spexa till det med. Givetvis kommer jag ha lampor med reflex framåt och bakåt också.

Godkänd tejp kostar dock mycket, jag fick betala 50 kr / metern.

Som sagt, tejp för konturmarkering av lastbilsskåp som är godkänd enl ECE R104 borde vara OK. Den är prismatisk så det ska vara god spridning. Har iaf köpt ett kit med 50mm bred tejp till vår nya lastcykel, vit/orange/röd tänkte jag spexa till det med. Givetvis kommer jag ha lampor med reflex framåt och bakåt också.

Godkänd tejp kostar dock mycket, jag fick betala 50 kr / metern.

Dock tror jag inte farbror blå bryr sig om tejpen är godkänd. Fungerar det vettigt tror jag att det passerar. Fick skäll en gång av haffa för smutsiga (godkända iofs) reflexer. De fungerade säkert sämre än icke godkända rena reflexer.

Kör med svarta reflexer (som reflekterar vitt) på en cykel och på hjälmen. Frun säger att de svarta reflexerna reflekterar bättre än mina övriga E-godkända reflextejpbitar när hon kontrollerar min synlighet.

DSC02055.JPG

DSC02057.JPG

Blev tvungen att göra ett litet "blixttest".
5 olika reflexer.
Från vänster:
Gul, ingen märkning
Vit, E-märkt
Röd, E-märkt
Gul, E-märkt
Svart, ingen märkning

Jag tror de E-märkta sprider ljuset en aning bättre, dvs från exakt samma position som de blir belysta reflekterar de lite sämre.

Jag tror de E-märkta sprider ljuset en aning bättre, dvs från exakt samma position som de blir belysta reflekterar de lite sämre.
Ja, man vill gärna leta efter någon fördel med E-märkningen. Fast den svarta reflexen vinner fortfarande, oberoende vinkel på lyset som belyser reflexen i mina "tester".
Med tester så har frugan fått cykla, med vanligt cykellyse på styret, både bakom mig och mötande och sagt hur bra jag syns.
Har svart reflex lågt monterad på cykeln och på hjälmen, med ljuskällan monterad på styret, så syns den kanon säger hon.

kunde du inte skrivit det igen innan jag la på mina i höstas?

Tillbaka
Topp