42Hz
Aktiv medlem
"Diskreta" reflexer till road bike?
Miss Lycka sa:Vad är meningen med reflextejp som inte syns?
Det är snyggare, stealth...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Miss Lycka sa:Vad är meningen med reflextejp som inte syns?
Vad jag vet finns inget krav på pedalreflexer i Sverige.Makten sa:Själv brukar jag ha såna där fjädrande reflexband kring fotlederna. Ersätter pedalreflexer (säkert inte godkänt, men det skiter jag i) och syns från alla håll.
Min erfarenhet är att de är lika samma.jonja sa:Men tejp kan väl inte tävla med de här gjutna plastbrickorna (med prismor) i reflexförmåga? De reflekterar ju i 180 grader, tejp är väl mer rundstrålande?
perzzon sa:Min erfarenhet är att de är lika samma.jonja sa:Men tejp kan väl inte tävla med de här gjutna plastbrickorna (med prismor) i reflexförmåga? De reflekterar ju i 180 grader, tejp är väl mer rundstrålande?
Alla reflexer reflekterar 180 grader tillbaka till källan. Det är liksom det som är att vara en reflex.
wukkaN sa:Du kan ha röda reflexer åt sidan, se bara till att även han orangegula/vita reflexer åt sidan också.
Källor:
https://www.transportstyrelsen.se/s...t-motorcyklist/Trafikregler/Regler-for-cykel/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Cykel/reflexer-till-cykeln/
Var står det att man får kombinera/blanda röda med orangegula/vita reflexer åt sidan?
Det är lugnt, hellre pudla än sudla. :-) Tack för info, då vet vi läget på vägen.wukkaN sa:Var står det att man får kombinera/blanda röda med orangegula/vita reflexer åt sidan?
TSFS 2009:31
Men ta mig fan, jag måste nog göra en pudel. Det framgår, att reflexanordningar på sidan SKA återkasta orangegult eller vitt ljus... Den ordalydelsen kräver faktiskt vitt eller orangegult ljus, vilket torde innebära att annat ljus inte är ok.
Synd att det inte formulerades likadant på Transportstyrelsens sida...
Och jag som ska kalla mig jurist, pinigt ?.
Det är ju bra, så slipper man ju klistra på nya stup i kvarten, det blir nog att beställa en karta och få upp synlighet mer?thomaslundstrom sa:Mina reflexer av samma märke sitter som berget. Har tvättat hojen otaliga gånger sedan jag satte på dem för halvannat år sedan utan att någonting har släppt.
Vad är IPA:n för något?thomaslundstrom sa:Kom ihåg IPA:n innan du monterar bara! (Och tvätta med isopropylalkohol efter bärsen.)
Jag håller med, det blir så mycket lättare om alla som är ute när det är mörkt syns ordentligt.mats412 sa:Jag blir glad över den här tråden, kul med cyklister som liksom jag förstår vitsen att synas och kunna cykla säkert. Riktigt bra att följa riktlinjer med rätt typ av sidoreflexer så att man som annan cyklist eller t ex bilist kan dekoda alla ljus som flimrar omkring en blöt mörk kväll.
Dom såg intressant ut, men den svarta gott inte att beställa, synd det, dom såg intressanta ut annarskrull sa:
Nästan omöjligt? Men du har lyckats?Lejon sa:Varning kring dödslimmet som sitter på de självhäftande reflexer jag köpt: nästan omöjligt att få bort från en ram. Jag rekommenderar att sätta lite eltejp eller annat skydd på ramen och sen reflexen på det (om du tror att du någon gång vill få ramen reflexfri igen).
Helt korrekt.Höjdarn sa:Vit lampa och reflex framåt, röd lampa och reflex bakåt och gul eller vit reflex år sidan, visst får man ha vit reflex åt sidan?
Nej, jag har inte lyckats, jag har å andra sidan inte försökt extremt intensivt - det kanske går med något bra medel eller metod, och andra sorter än de jag använt (3M tror jag och någon oklar e-bay-variant) kanske inte är lika starka.Höjdarn sa:Nästan omöjligt? Men du har lyckats?Lejon sa:Varning kring dödslimmet som sitter på de självhäftande reflexer jag köpt: nästan omöjligt att få bort från en ram. Jag rekommenderar att sätta lite eltejp eller annat skydd på ramen och sen reflexen på det (om du tror att du någon gång vill få ramen reflexfri igen).
Jag tror inte att det kommer bli nödvändigt att få bort dom igen, det är ingen fincykel, och dom ska ju knappt synas förhoppningsvis
Det där såg jävligt häftigt ut måste jag medge, dock så vill jag ha svarta tejpbitar så jag kan sätta dom på ramen utan det syns i dagsljus, men jag skulle kunna skaffa såna och sätta på fälgarna ändåBulldog76 sa:Köpte Flectr 360 via Kickstarter för ett tag sedan. Man syns riktigt bra från massvis med håll. Kolla videon på deras sida.
Produktsortimentet går att köpa numera och det har utökats med bike frame reflexer, hjälmreflex mm.
https://www.flectr.bike/pages/flectr-360-specifications
Cykeln han hade på bilden med massvis av sidreflexer såg cool ut, så skulle jag lätt vilja se ut när jag är ute och cyklarÖrjan Lax sa:Helt korrekt.Höjdarn sa:Vit lampa och reflex framåt, röd lampa och reflex bakåt och gul eller vit reflex år sidan, visst får man ha vit reflex åt sidan?
Även gul (inte orange) lampa framåt (varför man nu skulle vilja ha det) är också godkänt på cykel, precis som hos motorfordon.
Läsvärt inför vintersäsongen: https://www.cyklistbloggen.se/regler-for-lampor-och-reflexer-pa-cykeln/
Jag förstår att det var i all välmening, jag ber om ursäkt om jag lät otacksam eller dryg eller något sånt.Lejon sa:Nej, jag har inte lyckats, jag har å andra sidan inte försökt extremt intensivt - det kanske går med något bra medel eller metod, och andra sorter än de jag använt (3M tror jag och någon oklar e-bay-variant) kanske inte är lika starka.Höjdarn sa:Nästan omöjligt? Men du har lyckats?Lejon sa:Varning kring dödslimmet som sitter på de självhäftande reflexer jag köpt: nästan omöjligt att få bort från en ram. Jag rekommenderar att sätta lite eltejp eller annat skydd på ramen och sen reflexen på det (om du tror att du någon gång vill få ramen reflexfri igen).
Jag tror inte att det kommer bli nödvändigt att få bort dom igen, det är ingen fincykel, och dom ska ju knappt synas förhoppningsvis
Ville bara ge en varning i all välmening, men du behöver inte bry dig om den...
Tror det är denna: https://www.paintpro.se/tejp-maskering/3m-reflextejp-rod Köpte också ett ark med gul färg, hittar ej det. E-bay minns jag inte exakt, men det var liknande denna: https://www.ebay.com/itm/3m-Car-Tru...891e595ae:m:m3ZYvm7IdsmkjXBZyVJ1n0A:rk:1:pf:0 Mer eller mindre gratis innan vi införde våra Trumptullar på småsaker från Kina.Höjdarn sa:Jag förstår att det var i all välmening, jag ber om ursäkt om jag lät otacksam eller dryg eller något sånt.Lejon sa:Nej, jag har inte lyckats, jag har å andra sidan inte försökt extremt intensivt - det kanske går med något bra medel eller metod, och andra sorter än de jag använt (3M tror jag och någon oklar e-bay-variant) kanske inte är lika starka.Höjdarn sa:Nästan omöjligt? Men du har lyckats?Lejon sa:Varning kring dödslimmet som sitter på de självhäftande reflexer jag köpt: nästan omöjligt att få bort från en ram. Jag rekommenderar att sätta lite eltejp eller annat skydd på ramen och sen reflexen på det (om du tror att du någon gång vill få ramen reflexfri igen).
Lust och länka till dom du har?
Så fruktansvärt irriterande att dom rullarna inte finns i svart, jag skulle haft en röd cykel istället, eller vit eller silvrig eller gul.Lejon sa:Tror det är denna: https://www.paintpro.se/tejp-maskering/3m-reflextejp-rod Köpte också ett ark med gul färg, hittar ej det. E-bay minns jag inte exakt, men det var liknande denna: https://www.ebay.com/itm/3m-Car-Tru...891e595ae:m:m3ZYvm7IdsmkjXBZyVJ1n0A:rk:1:pf:0 Mer eller mindre gratis innan vi införde våra Trumptullar på småsaker från Kina.Höjdarn sa:Jag förstår att det var i all välmening, jag ber om ursäkt om jag lät otacksam eller dryg eller något sånt.Lejon sa:Nej, jag har inte lyckats, jag har å andra sidan inte försökt extremt intensivt - det kanske går med något bra medel eller metod, och andra sorter än de jag använt (3M tror jag och någon oklar e-bay-variant) kanske inte är lika starka.Höjdarn sa:Nästan omöjligt? Men du har lyckats?Lejon sa:Varning kring dödslimmet som sitter på de självhäftande reflexer jag köpt: nästan omöjligt att få bort från en ram. Jag rekommenderar att sätta lite eltejp eller annat skydd på ramen och sen reflexen på det (om du tror att du någon gång vill få ramen reflexfri igen).
Lust och länka till dom du har?
Det där såg jävligt häftigt ut måste jag medge, dock så vill jag ha svarta tejpbitar så jag kan sätta dom på ramen utan det syns i dagsljus, men jag skulle kunna skaffa såna och sätta på fälgarna ändå
Som sagt, tejp för konturmarkering av lastbilsskåp som är godkänd enl ECE R104 borde vara OK. Den är prismatisk så det ska vara god spridning. Har iaf köpt ett kit med 50mm bred tejp till vår nya lastcykel, vit/orange/röd tänkte jag spexa till det med. Givetvis kommer jag ha lampor med reflex framåt och bakåt också.
Godkänd tejp kostar dock mycket, jag fick betala 50 kr / metern.
Svaret är att den svarta är diskret (speciellt om man har en svart ram) och syns väldigt bra, trots att E-märkning saknas.Så svaret är att de omärkta svart och gul syns bäst.!?
Mange
Ja, man vill gärna leta efter någon fördel med E-märkningen. Fast den svarta reflexen vinner fortfarande, oberoende vinkel på lyset som belyser reflexen i mina "tester".Jag tror de E-märkta sprider ljuset en aning bättre, dvs från exakt samma position som de blir belysta reflekterar de lite sämre.
Den inhandlades från Bike24 för snudd på ett år sedan.Var köper du den svarta?
Dom har även reflex tofsar för den gillar att pimpa ?Designtorget ...Har trevliga svarta reflexer o andra oxå såklart ?
kunde du inte skrivit det igen innan jag la på mina i höstas?Varning kring dödslimmet som sitter på de självhäftande reflexer jag köpt: nästan omöjligt att få bort från en ram. Jag rekommenderar att sätta lite eltejp eller annat skydd på ramen och sen reflexen på det (om du tror att du någon gång vill få ramen reflexfri igen).