Distans på trainer!

konscious

Aktiv medlem
Distans på trainer!
Hur tråkigt är det egentligen, finns det fler som ser vädret med blåst som mer motbjudande. 3h inne känns som 5h ute.

Hur länge står ni ut på att nöta trainern i Zwiftvärlden?

Distans på trainer!
Brukar mest försöka att titta så lite som möjligt på klockan och köra någon film som man inte sett förut. Då går det att mata på i +3h för min del. Bita ihop och försöka glömma bort vad man håller på med.

Distans på trainer!
Körde 10 mil igår men där går gränsen, då fick man en jersey i zwift som tröst, men 30/40 kilometer känns ändå som mest effektivt, men då kör jag max.

Distans på trainer!
Kör ett distanspass i veckan på ca 2,5 h. Tycker den tiden motiverar att kunna kalla det just distans. Att sitta så mycket längre än så tycker jag varken är bra för motivationen eller röva. Kommer fortsätta tills racern kan plockas fram och köras ute, då blir det nog både 4-5 h.

Distans på trainer!
Brukar köra nåt pass i veckan runt 3-3,5h. Funkar ganska bra i kombination med nåt bra program på tv:n. Kör i trainerroad.

Distans på trainer!
Vinterstudion är bra för att sitta och nöta lite längre pass. Funderar lite på om det skulle gå att komma upp i ett pass med tvåsiffrigt (antal timmar) någon gång ...

Distans på trainer!
Zwiftrace 100 km eller längre är typ det roligaste som finns tycker jag. För mig är det ungefär vid 2-timmars sträcket man börjar bli trött på riktigt så det är ungefär där det riktigt roliga börjar

Distans på trainer!
GoranS sa:
Vinterstudion är bra för att sitta och nöta lite längre pass. Funderar lite på om det skulle gå att komma upp i ett pass med tvåsiffrigt (antal timmar) någon gång ...
Vasaloppet följt av VM-femmil och därefter lite skidskytte inträffar väl med ett par års mellanrum? Nästa år kanske?

Edit: Jodå, 5-milen i Oberstdorf startar kl 12.30 söndagen den 7 mars, så bara det körs nåt skidskyttelopp, gärna stafett, framåt kl 15-16 borde det gå att få ihop :-)

Senast ändrad:
Distans på trainer!
glitch sa:
90 minuter, sen är det outhärdligt.

+1

Varit uppe runt 2h några gånger och det är en ren pina varje gång. Film eller Zwift hjälper inte mot denna typ av tristess.

Apropå milsamlande och giltigheten hos trainer-mil skulle jag gärna räkna en mil trainer som två mil lvg. Minst.

Distans på trainer!
ooms sa:
GoranS sa:
Vasaloppet följt av VM-femmil och därefter lite skidskytte inträffar väl med ett par års mellanrum? Nästa år kanske?

Edit: Jodå, 5-milen i Oberstdorf startar kl 12.30 söndagen den 7 mars, så bara det körs nåt skidskyttelopp, gärna stafett, framåt kl 15-16 borde det gå att få ihop :-)
Funkar inte, Vasaloppet avnjuter jag traditionsenligt hos mina föräldrar och traditioner ska upprätthållas. Tror dock det kan finnas andra helger med lång vintrerstudiosändning som skulle kunna funka. Gäller nog mest att vara i rätt mental mod och lyckas koppla bort hjärnan i 10 timmar.

Hade lite löst tänkt avsluta 10-talet med ett personligt rekord vad gäller inomhusnötande. Tror mitt gällande pers är på sju timmar så målet var åtta. När vinterstudion tog slut och det bara var en massa skräpfilmer på TV:n vek jag dock ner mig efter fem timmar. Årsbästa var det dock.

Sen går femmilen lyckligtvis i Holmenkollen och inte Oberstdorf. Enda gången jag kan påminna mig att de kört någon femmil på internationell nivå i Oberstdorf var vid VM 2005 och det var den tråkigaste femmil jag någonsin sett.

Distans på trainer!
GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:

Funkar inte, Vasaloppet avnjuter jag traditionsenligt hos mina föräldrar och traditioner ska upprätthållas. Tror dock det kan finnas andra helger med lång vintrerstudiosändning som skulle kunna funka. Gäller nog mest att vara i rätt mental mod och lyckas koppla bort hjärnan i 10 timmar.

Hade lite löst tänkt avsluta 10-talet med ett personligt rekord vad gäller inomhusnötande. Tror mitt gällande pers är på sju timmar så målet var åtta. När vinterstudion tog slut och det bara var en massa skräpfilmer på TV:n vek jag dock ner mig efter fem timmar. Årsbästa var det dock.

Sen går femmilen lyckligtvis i Holmenkollen och inte Oberstdorf. Enda gången jag kan påminna mig att de kört någon femmil på internationell nivå i Oberstdorf var vid VM 2005 och det var den tråkigaste femmil jag någonsin sett.
Jag tror inte nästa års VM-femmil går i Holmenkollen, den går precis som jag skrev kl 12.30 söndagen den 7 mars i Oberstdorf. 2021 alltså, det är 2020 nu.

Senast ändrad:
Distans på trainer!
ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:

Jag tror inte nästa års VM-femmil går i Holmenkollen, den går precis som jag skrev kl 12.30 söndagen den 7 mars i Oberstdorf. 2021 alltså, det är 2020 nu.
Sorry. Läste lite för snabbt och uppenbarligen väldigt slarvigt och fick för mig att det var i år du menade.

Och, jag menar, varför vänta till nästa år om man kan göra det i år. ;-)

Distans på trainer!
Första timmen är värst, har man väl överlevt den går det att köra 3-4h totalt. Givetvis med någon form av visuell underhållning som en halvtaskig film. Men det gör jag endast i absolut nödfall, annars blir det grusväg/skog om vädret är minsta tillåtande. Två timmar däremot är inga problem så länge intensiteten är hygglig.

Distans på trainer!
GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
GoranS sa:

Sorry. Läste lite för snabbt och uppenbarligen väldigt slarvigt och fick för mig att det var i år du menade.

Och, jag menar, varför vänta till nästa år om man kan göra det i år. ;-)
Ja, i år blir det svårare. Såg också att norrbaggarna gjort om programmet för Holmenkollhelgen, 5-milen går nu på söndagen (8 mars), inte lördagen som är brukligt. Dock har du damernas 3-mil kl 12 lördagen den 7 mars, följt av skidskyttestafetter i Nove Mesto kl 14 resp kl 17. Kanske är nåt bra alpint på förmiddagen också :-)

Distans på trainer!
marten_larsson sa:
Första timmen är värst, har man väl överlevt den går det att köra 3-4h totalt. Givetvis med någon form av visuell underhållning som en halvtaskig film. Men det gör jag endast i absolut nödfall, annars blir det grusväg/skog om vädret är minsta tillåtande. Två timmar däremot är inga problem så länge intensiteten är hygglig.

Håller med, men sedan går min nästa gräns vid 3h om man matar på hyggligt. Pulsen sticker också på slutet (tappat mycket vätska?). Då brukar det vara dags att kliva av.

Distans på trainer!
1,5h är max för mig, tycker jag blir så väldigt stel i kroppen av att sitta inne, tror det är för att cykeln är helt still.
Åas har jag inte speciellt ont av att cykla ute i regn och blåst (blir inte speciellt många dagar vinter i skåne), hinner jag med det på helgerna så gör jag det oavsett väder.

Distans på trainer!
Jag ser det som lite av en effektivisering att trampa inne även om huvudanledningen är att jag ogillar cykelvård och inte uppskattar kyla. Jag följer längdskidor och skidskytte rätt väl och att då samköra trampandet med TV-tittandet sparar en hel del tid.

Distans på trainer!
ooms sa:
Ja, i år blir det svårare. Såg också att norrbaggarna gjort om programmet för Holmenkollhelgen, 5-milen går nu på söndagen (8 mars), inte lördagen som är brukligt. Dock har du damernas 3-mil kl 12 lördagen den 7 mars, följt av skidskyttestafetter i Nove Mesto kl 14 resp kl 17. Kanske är nåt bra alpint på förmiddagen också :-)
Tror mer på 22 februari. Tjejvasan startar kl nio. Skidskytte-VM-stafetter 11.45 och 14.45. Damer störtlopp 10.30. Sprintskidor från Trondheim kl 13. Ser ut att bli närmare sju timmar i alla fall från tjejvasestarten till andra skidskyttestafetten är klar. Startar man vid åtta har man en timme före och sen gäller det att hitta ett par timmars annan distraktion i slutet.

Fast det är ju den tiden på året då det finns chans att det skulle kunna gå att åka skidor själv i Stockholm och skulle så vara fall är nog sannolikheten rätt stor att det prioriteras framför psykträning.

Distans på trainer!
GoranS sa:
ooms sa:
Tror mer på 22 februari. Tjejvasan startar kl nio. Skidskytte-VM-stafetter 11.45 och 14.45. Damer störtlopp 10.30. Sprintskidor från Trondheim kl 13. Ser ut att bli närmare sju timmar i alla fall från tjejvasestarten till andra skidskyttestafetten är klar. Startar man vid åtta har man en timme före och sen gäller det att hitta ett par timmars annan distraktion i slutet.
Du får gå in på vasaloppet.se och kolla på målgångskameran (inkl ljud fr speakern numer), men kanske börjar bli glest efter kl 16-17 (tror sista start i tjejvasan är kl 12.30). Dagen efter under Öppet spår är den dock igång fram till drygt kl 20 :-)

Distans på trainer!
ooms sa:
GoranS sa:
ooms sa:
Du får gå in på vasaloppet.se och kolla på målgångskameran (inkl ljud fr speakern numer), men kanske börjar bli glest efter kl 16-17 (tror sista start i tjejvasan är kl 12.30). Dagen efter under Öppet spår är den dock igång fram till drygt kl 20 :-)
Nja, det tror jag nog mer har en sövande än en uppiggande effekt. Tror mer på att plocka fram något lopp från svunna tider på youtube, t.ex. något i stil med
Roar mig mer.

Distans på trainer!
Kör jag solo utan någon workout så är drygt 1h gränsen, har däremot inga problem att köra längre när det är event.

Varje söndag är där en trevlig runda på 10 mil med start 10:00 som jag kört ett par gånger, rejält tuff med för mig i grupp B. Att cykla SZRs vasaloppscykling är en klassiker med, blev dryga 16 mil senast och en bit över 4h.

Distans på trainer!
Alltså, under 3 timmar kan knappast kallas för distansträning... Sen kan det möjligen vara så att en timma intervaller är bättre träning för valfri tränings-KPI men det är fortfarande inte distansträning.

Distans på trainer!
Kört många långa pass på Zwift i november/december. Upp till drygt 8 timmar/30+ mil.
Kör då med i ngt event vilket bidrar till att både tid och hastighet går fortare.

Distans på trainer!
Jag är ny på zwiftande men har ändå som längst stånkat på i 2h 19min, man pallar nog mer än vad man tror. Jag brukar köra en fet playlist på spotify när jag tränar, då rullar tiden på bra :)

Distans på trainer!
NLC sa:
GoranS sa:
NLC sa:
GoranS sa:
NLC sa:
lundatok sa:
Körde inte Fredde en 40-milare på altanen?

Joooo
Hur lång tid tog det?

Inte mer än 6 minuter
Känns som jag missar något här ...

Kolla videon ;-)
I see!

Fast han snackar ju om pauser. Är inte det lite fusk!? Mitt personliga regelverk vad det gäller långcykling på stationär trampmojäng föreskriver att vevpartiet ska vara i rörelse nonstop.

Distans på trainer!
Har nog aldrig kört längre än två timmar på Zwift men lite till skulle nog kännas OK. Innan Zwift kände jag mig självmordsbenägen efter fem minuter på trainern. För längre pass brukar jag börja med någon pod eller P1 (en radiokanal för oss boomers) och byta till musik efter en timme eller så.

Kör dock helt klart hårdare tvåtimmarspass ute än på trainern.

Tillbaka
Topp