diy carbon banshee a: 2017

Vi får se vad brintiden blir? körde dom på fulleffekt 1 timme i går det var i alla fall inga problem.
Men bra idé att lägga en liten reserv lampa i ryggan?
Testade att ha en på styret och en på hjälmen i går men jag tyckte det blev obekvämt på huvudet så jag flyttade ner bägge till styret och jag tyckte det funkade bra men som sagt skall fixa något smidigt att ha på skallen med..

Ja, lampa på huvudet vill man ha oavsett antal lampor på styret, sen kommer du nog märka att det är mer praktiskt att ha lampan närmare mitten än ute på styret. :)

cobrarax skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du vill byta till 11
> kassett behöver du en ny bakväxel också.

Inte nödvändigtvis. Har läst om folk som använt XT-växel för 10-delat på 11-delad kassett. Däremot behöver man nytt växelreglage.

Edit: Har även en polare som kör Sram X9-bakväxel med Sram 11-delad kassett. Han tyckte det var åt helvete för dyrt att köpa ny bakväxel för 11-delat, vilket jag har förståelse för. Verkar funka finfint.

Senast ändrad:
Makten skrev:
> cobrarax skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du vill byta till 11
> > kassett behöver du en ny bakväxel också.
>
> Inte nödvändigtvis. Har läst om folk som
> använt XT-växel för 10-delat på 11-delad
> kassett. Däremot behöver man nytt
> växelreglage.
>

Ok intressant, då ska jag prova!

Tror inte att du ska ha större än 32 fram med tanke på vilken hoj du har och var du cyklar. Att trampa ur på snabbt grus kan jag leva med men jag tycker det äg viktigare att komma upp för knixiga backar.

Vilket drev brukar man plocka bort? räcker det att ta bort ett drev ock trycka dit en 40 kuggare har läst att man brukar ta bort 2 små och sätta dit ett samt ett stort
Så vad blir lagom 40 eller 42 samt 32 fram som jag har eller öka till 34??

Magnus.Bovall skrev:
> Testade att ha en på styret och en på hjälmen i
> går men jag tyckte det blev obekvämt på huvudet

Ett tips. Sätt lampan mitt uppe på hjälmen, om du inte redan provat det. Då blir det bättre balans och hjälmen tippar inte fram som den kan göra när man monterat lampan i framkant på hjälmen.

Vad har du på styret då?

Själv har jag köpt 2st av dom största på kjellen och har på styret har inte testat så mycket i mörker ännu
Men jag skulle vilja ha tipps på något prisvänligt med inbyggt batteri ingen lös batteri pack att ha på hjälmen.

Bara en på hjälmen å batteriet i ryggan å ett extra batteri i ryggan så lite grepptejp på fästet så att lampan inte dyker när man hoppar. Lätt som en plätt ?

Kan man få be TS om en summering av cykelåret på denna hemmabakade skönhet?
Hur funkar den? Vad kommer att förändras till tvåan?

Ja en summering! har tyvärr inte cyklat så mycket som jag hade önskat men det har blivit en del turer.
Samt ett enklare enduro rejs.
Jag tycker att cykeln känns bra men jag skulle vilja haft något att jämföra med sedan så åker jag på en gammal fjäder dämpare som hade varit kul att få ersätta och testa med något vassare och lättare, cykeln väger ganska exakt 15 kg i dag men dämparen väger strax över kilot om jag inte mins fel, så en ny vass dämpare samt bytt lite smått och gott som styre och fälgar från ex 512 till ex 471 så borde jag komma ner på kanske 13.7kg och det är jag nöjd med på denna ramen.
Så egentligen så vill jag inte ändra så mycket förutom att jag är sugen på att testa lite idéer på bakmetoden där man lägger kolet ute på en kärna kruxet är dock att få ytan bra så att man slipper spackla så mycket =extra vikt.
Samt att skall man bygga jiggar och försöka att sälja några så är det ju inte så kul att den nästan ser ut som en banshee eller??
Så är det någon som har en modern dämpare i 216x63 som är duktig på cykla så kan jag nog tänka mig att låna ut cykeln till någon test pilot för att få ett omdöme.
Eller byta cykel en stund för att själv få lägga lite tid på en köpt för att kolla ev skildnad.
/M

Har ingen dämpare men du får mina applåder för Happys bästa tråd 2015!
Dör nästan av skratt när man läser dom första sidorna och bläddrar fram till mitten när tvivlarna byter fot! ;)

Jag har en fox float ctd 216*57 det enda bekymret är att det är spez fäste i kolvsidan:-( men du är ju händig. Snickrar du ihop ett fäste får du låna den.

Jsg tycker inte den är/var bra på min enduro. Men kanske funkar på din first?

Var bara tvungen att läsa tråden igen "pärm till pärm" nu när du Magnus e på gång igen.. Så fantastisk fint bygge och rolig tråd. Vad blev det av artikeln Happy?

Hoppas du kommer ut och smiskar den lite även nu i vinter..

Service! Smidigt med smörj hål i axlarna bara att skruva dit en smörjnippel och trycka i olja tills det pyser ut☺

Bilagor

• 20160108_121213.jpg
    20160108_121213.jpg
    129.6 KB · Besök: 63
Ja då var det hög tid att komma i form tänkte försöka mig på Vallåsen om ca 4 veckor men efter dagens tur i blöt terräng på drygt 8km så börjar man fundera på hur det skall gå.
Men men det får bli som det blir.
/M

Bilagor

• 20160330_185414.jpg
    20160330_185414.jpg
    366.2 KB · Besök: 74
Magnus.Bovall sa:
Ja då var det hög tid att komma i form tänkte försöka mig på Vallåsen om ca 4 veckor men efter dagens tur i blöt terräng på drygt 8km så börjar man fundera på hur det skall gå.
Men men det får bli som det blir.
/M
Klart det blir bra!
Konditionen kommer fort i början.
Kör så det ryker :)

Magnus.Bovall sa:
fredrik168 sa:
Magnus.Bovall sa:
Service! Smidigt med smörj hål i axlarna bara att skruva dit en smörjnippel och trycka i olja tills det pyser ut☺

Men va fan ! Har du inte centralsmörjsystem? Dåligt. ?

Ja jag vet jag ber ödmjukast om ursäkt
Om du inte har nipplarna där hela tiden hade det väl varit enklare att gjort mindre hål och använt fettspruta till sågsvärd?

Japp då var det dags för lite uppgraderingar ramen ligger nu för översyn efter est misshandel :-) så jag tänkte passa på att lacks om, tips på färg kombo önskas
Tanken var då jag har vita nav samt vita dekaler på mina svarta E512 fälgar så tänkte jag ev fylla på med Svart/vit fabric scoop sadel
Har även skaffat en vit mattoc pro 2 gaffel
Så jag funderar även på att skaffa trutive stam och styre i svart/vit combo
Skall även lacka dom alu blanka sving länkaget svart. Men hur gör man med resten..??!!

Bilagor

• Fabric_Scoop_Radius_Elite_Sattel_Black_White[150x92].jpg
    Fabric_Scoop_Radius_Elite_Sattel_Black_White[150x92].jpg
    1.9 KB · Besök: 62
  • Truvativ_Descendant_Riserbar___31_8_mm_760_mm_schwarz[150x92].jpg
    Truvativ_Descendant_Riserbar___31_8_mm_760_mm_schwarz[150x92].jpg
    1.1 KB · Besök: 47
  • Truvativ_Descendant_Vorbau___31_8_mm_1_1_8__schwarz[150x92].jpg
    Truvativ_Descendant_Vorbau___31_8_mm_1_1_8__schwarz[150x92].jpg
    1.5 KB · Besök: 54
Tjena Magnus.

Läste att du skulle lacka Alu länkagen, varför inte testa eloxering av dom istället?
Finns trådar på nätet å youtube hur man gör det i garaget, så blästrar du styrstam mm och eloxerar dom oxå ???

Tillbaka
Topp