DIY Ghetto Flash Charger Pump
Så här när det ändå är isgata i skog o mark tog jag o byggde mig en s.k. Ghetto-FlashCharger-pump för att kunna montera slanglösa däck utan kompressor :)
This is how:
1. Införskaffad följande:
- en golvpump
- en avkapad Presta-ventil
- ca 50 cm mjuk plastslang (med innerdiameter för att kunna pressas på den avkapade Presta-ventilen)
- en pneumatisk T-koppling (som ovanstående slang passar i)
- ett blåsmunstycke
- en lämplig koppling för att ansluta slang till blåsmunstycket
- en 1,5L PET-flaska
- silvertejp eller annan "armerad" tejp
- en förlängningskoppling (som passar till ovan nämnd slang)
- två stålbrickor som passar förlängningskopplingen ovan men som också måste passa insidan på PET-flaskans skruvkork
- urklippt cykelslang att montera inuti skruvkorken
- Klipp av tre st 3-4cm långa bitar av slangen
Så, nu har jag alltså detta:
2. Jag börjar med att montera dom avklippta slangbitarna på blåsmunstycket:
på Presta-ventilen:
Och på förlängningskopplingen:
...som därefter monteras i ett uppborrat hål i PET-flaskans skruvkork:
dra sedan fast kopplingen i korken med dom två stålbrickorna och den urklippta slangbiten (monteras på korkens insida):
Snart klart :)
3. Montera resterande långa slangbit till blåsmunstycket med den införskaffade passande kopplingen:
4. Dags att bygga ihop allt med T-kopplingen:
5. Skruva fast PET-flaskan:
Eftersom jag hört historier om PET-flaskor som exploderar vid för höga övertryck och jag inte vill leda er in i fördärv så bör flaskan "explosionsäkras" mha armeringstejp:
Dock lär flaskan först expandera till sin dubbla storlek innan den spricker / exploderar (detta borde vara kring 15-20bar), så om ni bara har koll på flaskans form torde det inte vara några problem.
6: Egentligen är vi klara nu, men för att få det lite mera praktiskt tejpar vi fast anordningen direkt på golvpumpen:
Alt. mha slangklämmor:
Simsalabim så har vi nu en perfekt FlashCharger-pump, fast ghetto-style så klart ;D
// Larsa
This is how:
1. Införskaffad följande:
- en golvpump
- en avkapad Presta-ventil
- ca 50 cm mjuk plastslang (med innerdiameter för att kunna pressas på den avkapade Presta-ventilen)
- en pneumatisk T-koppling (som ovanstående slang passar i)
- ett blåsmunstycke
- en lämplig koppling för att ansluta slang till blåsmunstycket
- en 1,5L PET-flaska
- silvertejp eller annan "armerad" tejp
- en förlängningskoppling (som passar till ovan nämnd slang)
- två stålbrickor som passar förlängningskopplingen ovan men som också måste passa insidan på PET-flaskans skruvkork
- urklippt cykelslang att montera inuti skruvkorken
- Klipp av tre st 3-4cm långa bitar av slangen
Så, nu har jag alltså detta:
2. Jag börjar med att montera dom avklippta slangbitarna på blåsmunstycket:
på Presta-ventilen:
Och på förlängningskopplingen:
...som därefter monteras i ett uppborrat hål i PET-flaskans skruvkork:
dra sedan fast kopplingen i korken med dom två stålbrickorna och den urklippta slangbiten (monteras på korkens insida):
Snart klart :)
3. Montera resterande långa slangbit till blåsmunstycket med den införskaffade passande kopplingen:
4. Dags att bygga ihop allt med T-kopplingen:
5. Skruva fast PET-flaskan:
Eftersom jag hört historier om PET-flaskor som exploderar vid för höga övertryck och jag inte vill leda er in i fördärv så bör flaskan "explosionsäkras" mha armeringstejp:
Dock lär flaskan först expandera till sin dubbla storlek innan den spricker / exploderar (detta borde vara kring 15-20bar), så om ni bara har koll på flaskans form torde det inte vara några problem.
6: Egentligen är vi klara nu, men för att få det lite mera praktiskt tejpar vi fast anordningen direkt på golvpumpen:
Alt. mha slangklämmor:
Simsalabim så har vi nu en perfekt FlashCharger-pump, fast ghetto-style så klart ;D
// Larsa