[DIY led]Cree XP-G + drivkrets - Nu med mätningar på två olika drivkretsar!

velman

Aktiv medlem
Jag lyfter mitt ämne från en kapad tråd till en ny.

Jag skall göra en lampa med 2 eller 3 Cree XP-G men har svårt att hitta en drivkrets som klarar att leverera 1,5 A till dessa. Det finns kretsar men de kostar runt $40.

Skulle det fungera att koppla 2 XP-G i serie med denna drivkrets?
http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=6386
633508189250308750_med.jpg ht=120

Jag använder en sådan till en P7 idag och den drar 2,8A och 3,4V. En XP-G klarar 1,5A (3,5V), två parallelkopplade XP-G borde (?) bli 3A, 3,5V. Kan jag i så fall driva dessa två med drivkretsen ovan? Det borde inte bli någon skillnad?

Senast redigerad av en moderator:
velman skrev:
-------------------------------------------------------
> > Skulle det fungera att koppla 2 XP-G i serie med
> denna drivkrets?
> http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId
> =6386

Nej

>
> Jag använder en sådan till en P7 idag och den
> drar 2,8A och 3,4V. En XP-G klarar 1,5A (3,5V),
> två parallelkopplade XP-G borde (?) bli 3A, 3,5V.

Nej, drivkretsen är en strömgenerator som lämnar (MAX) 3A
Med 2 prallellkopplade XP-G blir det (max) 1,5A/LED

Om den klarar 12V in, enl spec, så borde du utan problem kunna koppla in fyra XP-G och driva dem med tre 18650-celler.

/Håkan

Jag skrev visst fel. Jag avsåg att parallellkoppla två XP-G till kretsen.

Tips på andra drivkretsar som kan driva två eller tre XP-G med 1,5A? ...kretsar som inte kostar $40-50

LED:arnas framspänningsfall är inte identiskt så om du kopplar två parallellt kommer inte strömmen vara lika stor genom båda. Hur stort problem det är i verkligheten vet jag inte men jag hade inte kopplat så. Har tyvärr inte koll på någon lämplig drivkrets.

Anton O skrev:
> LED:arnas framspänningsfall är inte identiskt
> så om du kopplar två parallellt kommer inte
> strömmen vara lika stor genom båda. Hur stort
> problem det är i verkligheten vet jag inte men
> jag hade inte kopplat så. Har tyvärr inte koll
> på någon lämplig drivkrets.

Det är inte så lätt det här med LED... :(

Anton O skrev:
> LED:arnas framspänningsfall är inte identiskt
> så om du kopplar två parallellt kommer inte
> strömmen vara lika stor genom båda. Hur stort
> problem det är i verkligheten vet jag inte

Jag har iofs inte testat med just XP-G-LEDar, men tillverkningsprocessen, och sorteringen, av moderna LEDar är VÄLDIGT jämn och noggrann.

Köper man LEDarna vid samma tillfälle och de är av samma sortering(BIN) och färg-kod osv, så kommer det TROLIGEN inte att vara några problem.
Men jag skulle självklart kolla framspänningsfallet hos de LEDarna innan jag kopplade in dem, för säkerhetsskull.
(Friskt kopplat, hälften brunnet)

Och genom att använda 4 XP-Ger minskar man ytterligare risken för problem.

/Håkan

Då testar jag på det sättet, det kan ju inte bli mer än fel...

Nu har jag led:arna hemma, reflektorer och drivkretsarna ligger på mitt uthämtningsställe. Drivkretsen från Kaildomain kostar $12 vilket är nästan 4 ggr billigare än en hipflex eller liknande.

Det kommer att bli en fast monterad lampa med två xp-g på pendlarcykeln och kanske en med fyra st xp-g till skogscykeln. Tanken är att jag skall sätta dem i grupper om två i två sammanlänkade hus så att jag kan vinkla dem efter behov. Jag tänkte även styra ljusstyrkan på de två grupperna individuellt.

Jag kommer att koppla ihop led:arna och drivkresten ikväll för att mäta in- och uteffekt.

Jag återkommer!

Nu har jag kopplat upp två olika drivkretsar (en i taget) till två parallellkopplade xp-g R5.

Så här blev resultatet:
Drivkrets 1
633508189250308750_med.jpg ht=120

http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=1866

Drivkrets 2
http://kaidomain.com/ProductDetails.aspx?ProductId=9534
krets2.jpg ht=200

tabell.gif ht=570

Den första kretsen verkar vara bäst lämpad då den lämnar 2,88A till två led:ar -> 1,44A till en. Det är i mesta laget då en XP-G klarar upp till 1,5A. Dock lär den klara 2A enligt tester på mtbr men den producerar mest extra värme vid så höga strömstyrkor (?).

Tyvärr är verkningsgrad inte så hög som jag hade hoppats på, 75% på krets 1. Läser man på kaidomain så är det vad andra får ut av kretsen så det är nog inte fel på min.

Vad jag undrar över är varför jag får så låg spänning över led:arna. Enlig Cree skall den dra (?) ~3,55V vid 1,5A men jag får bara ut 3,2. Det kan vara för att kretsen är anpassad för P7?

Jag kommer nog att börja med den översta kretsen och sedan byta om jag hittar någon prisvärd som kan fungera bättre. Anledningen att jag inte köpte en 'finare' krets, typ maxflex är att jag inte är världsbäst på att löda samt att den är onödigt avancerad. Men tydligen har den bättre verkningsgrad.

Skall verkningsgraden vara lägre för de lägre effekterna på drivkretsen?

velman skrev:
> Vad jag undrar över är varför jag får så låg
> spänning över led:arna. Enlig Cree skall den dra
> (?) ~3,55V vid 1,5A men jag får bara ut 3,2. Det
> kan vara för att kretsen är anpassad för P7?

Troligen är det för att Cree har 'trimmat' produktionen.
Ett lägre spänningsfall över LEDen(vid samma ström) är ju bara bra;
Lägre effektutveckling => lägre temp i LEDen och längre lystid pga lägre batterilast.
Om spänningsfallet hade varit 3,55V, och allt annat oförändrat, så hade den dragit 13,72W från batteriet!

/Håkan

Kommer LED:en att ta den spänning den behöver? Om man tittar på de mellan- och lågläget är spänningen mycket lägre än vad cree anger, en volt lägre!

Hur mäter jag Vf korrekt när det är två paralellkopplade led:ar?

Men vad är det som avgör ljusstyrkan på LED:en? Spelar det någon roll vilken spänning det är över LED:arna?

Det märks kanske att jag inte läste el på högskolan. Fråga mig om betong så vet jag mer. :)

Det finns MASSOR om LEDar att på nätet.

Men enkelt sammanfattat så är de strömstyrda.
Det är därför du behöver begränsa strömmen, i ditt fall med en strömgenerator.

Spänningen över LEDen blir det den blir vid den ström som strömgeneratorn lämnar (med praktiska begränsningar hos strömgenerator och batteri).
En lägre spänning över LEDen är alltså bättre.

Grattis till så moderna LEDar!
Varifrån köpte du dem?

/Håkan

Tack,

jag har letat runt på nätet rätt mycket och har lärt mig mycket men det är ett par grundläggande principer som inte sitter helt. Främst vad som beror på vad...

Jag köpte dem ifrån led-tech. Bilder kommer framöver!

Tack för hjälpen! Jag kommer nog att fråga igen. De lyser väldigt bra i alla fall :)

Liten kommentar om verkningsgraden.

Det jag läst om billiga drivare, tex dina, är att man bör ge dem Max 1V över max för din LED. Dvs max 4.2V i ditt fall.
Kan du koppla in dig så att du får en enkel cell för drivningen? (dvs 3.5-4.2V)
jag tror att verkningsgraden ökar rejält i det fallet.

Hur skall du göra med lamphus och linser/reflektorer?

/P-M

Drivkretsen behöver minst 5,5 volt för att fungera så jag får nog lägga mig på 7-8V för att ha ett batteripack som är praktiskt. ...sen har jag ju ett par batterier jag gärna använder.

Jag kommer att använda en hammondbox och använda en snarlik konstruktion som Inlineola visar: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1316000/1317182

Reflektorer är Ledil Regina som fått bra omdöme: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=620278&highlight=Ledil+regina
regina-led-reflector-ledil.png ht=272

Om jag skall klara att driva varje enskild led på ~1,45A så behövs nog en kylfläns eller två. Zalman har en modell som reas ut lite här och var:
zmvhs101.jpg ht=430

Skruvhålen sitter med c/c 43 mm så den är mer eller mindre perfekt. c/c 40 hade kanske varit aningens bättre men jag skall inte klaga. Färgen vet jag inte om jag gillar än. :)
Jag funderar på om jag skall ha en kylfäns på både ovan- och undersidan eller bara på ovansidan.

Men åter till drivkretsen. Det är inte den mest effektiva kretsen och jag hade gärna sett ytterligare ett läge där varje led får runt 800mA. Det är ju inte svårare än att jag byter den när jag hittar någon som verkar bättre. En jag fastnade för (ingen länk just nu) hade väldigt bra specifikation utom en sak, man var tvungen att hålla in en momentanbrytare i 1s för att den skall byta läge. Inte så intressant i skogen...

Bara en enkel sak då.
Ligger två kretsar parallellkopplade, har de alltid samma spänning över sig, ligger de i serie, har de samma ström genom sig. I bägge fallen blir den andra parametern, vad den blir så att säga.

Ska du ha lådan okapad? Isåfall tror jag du kan skippa kylflänsen, lådan i sig själv ger mycket kylarea. På min 3 xpg lampa så kapade jag lådan till 45mm om jag minns rätt (alltså ungefär halva arean jämfört med 80 längd) och den klarar sig utmärkt i de temperaturer jag cyklat i, <10 grader utetemp.

Stervelo skrev:
> Bara en enkel sak då.
> Ligger två kretsar parallellkopplade, har de
> alltid samma spänning över sig, ligger de i
> serie, har de samma ström genom sig. I bägge
> fallen blir den andra parametern, vad den blir så
> att säga.

Tack, jag börjar få ihop elläran nu. Det var ett tag sedan jag höll på med sånt.

InlineOla skrev:
> Ska du ha lådan okapad? Isåfall tror jag du kan
> skippa kylflänsen, lådan i sig själv ger mycket
> kylarea. På min 3 xpg lampa så kapade jag lådan
> till 45mm om jag minns rätt (alltså ungefär
> halva arean jämfört med 80 längd) och den
> klarar sig utmärkt i de temperaturer jag cyklat
> i, <10 grader utetemp.

Lådan är delad i två så den är 60 mm lång. Jag kommer bara att ha 2 xp-g men de kommer att kunna köras nära max, 1,45 A så det lär bli varmt i lådan. Om kylflänsen behövs eller ej lär jag märka. Det vore skönt att slippa den då den var riktigt knölig att få på plats. Det sitter dessutom en skruv under kylflänsen som går igenom lådan och U-profilen. Jag fick slipa ner stora delar av skruvskallen samt borra ur ett litet hål under flänsen så att den får plats och göms.

velman skrev:

>
> Lådan är delad i två så den är 60 mm lång.
> Jag kommer bara att ha 2 xp-g men de kommer att
> kunna köras nära max, 1,45 A så det lär bli
> varmt i lådan. Om kylflänsen behövs eller ej
> lär jag märka. Det vore skönt att slippa den
> då den var riktigt knölig att få på plats. Det
> sitter dessutom en skruv under kylflänsen som
> går igenom lådan och U-profilen. Jag fick slipa
> ner stora delar av skruvskallen samt borra ur ett
> litet hål under flänsen så att den får plats
> och göms.

Har haft samma bekymmer men löste det genom att använda skruv med försänkt skalle. Alternativt dra skruven även genom kylflänsen, det är ganska bra att skruva ihop alla metallbitar i samma skruvförband.

InlineOla skrev:
> velman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Lådan är delad i två så den är 60 mm
> lång.
> > Jag kommer bara att ha 2 xp-g men de kommer att
> > kunna köras nära max, 1,45 A så det lär bli
> > varmt i lådan. Om kylflänsen behövs eller ej
> > lär jag märka. Det vore skönt att slippa den
> > då den var riktigt knölig att få på plats.
> Det
> > sitter dessutom en skruv under kylflänsen som
> > går igenom lådan och U-profilen. Jag fick
> slipa
> > ner stora delar av skruvskallen samt borra ur
> ett
> > litet hål under flänsen så att den får
> plats
> > och göms.
>
> Har haft samma bekymmer men löste det genom att
> använda skruv med försänkt skalle. Alternativt
> dra skruven även genom kylflänsen, det är
> ganska bra att skruva ihop alla metallbitar i
> samma skruvförband.

Det är jag medveten om och jag fick en rynka eller två när jag valde mellan att dra en skruv igenom kylflänsen eller att gömma den i ett litet hål. Tyvärr segrade det första alternativet. Tyvärr (igen) så blev det inte så snyggt med flänsen som jag hade hoppats på.

Nu väntar jag bara på frontplåten så kan jag sätta ihop lampan och testa den på riktigt. jag har testat ledarna tillsammans med reflektorerna och det blir rejält med ljus! Inget att klaga på där. Klart bättre än en P7-lampa med stor reflektor (C-bin) som drivs med 2,85A

Jag funderar på att göra en tvådelad lampa där två av dioderna går att vinkla nedåt. Mycket ljus är ju trevligt men då skall man inte ha en enda fokuseringspunkt. Återkommer med skisser på det. :)

Jag undrar med! Jag vill ha inköpslista och ritning, minst!
Man vill ju ha nått projekt i höstmörkret. ;)

Det gick bra med lampan. Jag har precis gjort klart en till (tog ca 3h) så nu har jag en att montera fast på pendlarhojen och en att ha fast på natthjälmen.

Jag behöver en bättre flood-lampa till styret men det kommer jag att köpa, orkar inte bygga en annan sorts lampa till även om det är kul. De är dessutom så billiga nu att det inte lönar sig att bygga själv längre.

Frontplåten skall på och sedan blir det ett par bilder.

Tillbaka
Topp