Diy lvg bygge klart.

Diy lvg bygge klart.
h.g.j sa:
Vad står det på dekalerna? Third? :)

Har tydligen cyklat för mycket irl för har helt missat att det finns en second?!

Ser spännande ut det här, aningen otight i baktriangeln och sadelstolpsfästklämmsaken var gräsligt :)
Men kul och inspirerande med dina trådar!

Diy lvg bygge klart.
Ja sadel hyllsan blev inge bra alls,kommer att fästa sadeln firekt i stolpen när jag hittat
rätt höjd sedan hade jag kunnat gjort den kortare i baktriangeln men jag orkade inte. Tanken var att bygga något enkelt ville inte lägga allt för mycket jobb.
Men ändå kul att se vad man kan få till med ganska enkla och billiga prylar.

Diy lvg bygge klart.
Lite bilder. Skall nog även korta in undre biten av det vågräta stålröret uppe vid topröret.

Bilagor

• DSC_0238.JPG
    DSC_0238.JPG
    193.1 KB · Besök: 20
  • DSC_0237.JPG
    DSC_0237.JPG
    219.9 KB · Besök: 23
  • DSC_0236.JPG
    DSC_0236.JPG
    228.8 KB · Besök: 15
  • DSC_0235.JPG
    DSC_0235.JPG
    204.5 KB · Besök: 18
Diy lvg bygge klart.
Oj, oj

Imponerande kreativitet o engagemang, känner mej som en slöhög som bara sätter ihop ramar o komponenter av redan existerande förberedda produkter. Men frugan tycker ändå att man mekar för mycket undrar vad hr Bovalls sambo tycker?

Lycka till med bygget :)

Diy lvg bygge klart.
Får se om det blir stam byte
Jag vet att mod inte äe så snygg på bild
Men jag tippar på att sambon vill ha en lite mera upprätt sittställning.
Den följde med i köpet av styret
Men har någon en snyggare stam så går det bra att skicka?
Så vi får se sedan när allt e klart..
Ni får stå ut.
/M

Diy lvg bygge klart.
Så blev inte så tokigt för att vara i hop plockat av lite begat och lite nytt tänk att en gammal nakahara ram kan bli så fin
Bygg nota 3000kr.
Skall bara slänga på pedalerna
Och fixa fast sadeln direkt i sadrlstolpen
När rätt höjd hittas.
/M

Bilagor

• DSC_0250.JPG
    DSC_0250.JPG
    238.7 KB · Besök: 19
  • DSC_0249.JPG
    DSC_0249.JPG
    228.9 KB · Besök: 23
Diy lvg bygge klart.
Då så var det bara att köra i gång på allvar med ram jiggen så att man kan bygga något nytt fast helt från scratch.
/M

Bilagor

• DSC_0256.JPG
    DSC_0256.JPG
    229.9 KB · Besök: 16
  • DSC_0255.JPG
    DSC_0255.JPG
    190.5 KB · Besök: 21
  • DSC_0254.JPG
    DSC_0254.JPG
    245.9 KB · Besök: 20
Diy lvg bygge klart.
Hej!
Snyggt bygge, men jag klurar lite på hur krafterna i kolfiberröret kommer att bli. Min intuition säger mig att det kan bli en hel del dragkraft mellan infästningarna vid vevlagret och sadel om man ställer sig upp och trampar. Tycker det ser ut som att röret är infäst med två mindre skruvar längst ned, kommer de hålla för dragkraften när man inte förlitar sig på att röret bottnar stumt som vid tryckkraft istället?
Har du något sätt att övervaka eventuella förändringar i "romboid-geometrin"? Är röret kanske redan infäst bättre för att klara detta?

Jag kan ha helt fel, men tänkte "hellre säker än ledsen".

/Morgan

Edit: "ta det säkra före det osäkra" heter det ju på svenska...

Senast ändrad:
Diy lvg bygge klart.
Ja det stämmer röret sitter i nuläget bara med 2 skruv längst ner då jag måste kunna ta loss stolpen innan jag hittat rätt längd sedan får det nog bli skruv + lim.
/M

Diy lvg bygge klart.
Bra jobbat! Jag undrar dock ändå lite hur cykelhandlaren tänkte när han gav dig en Nakahara av alla tänkbara ramar. Hade det inte varit smartare med nåt lite finare och kanske sen ett omnämnande av sponsor nånstans. I min värld har du en upp av lite finare ram hos handlaren för kommande projekt.

Diy lvg bygge klart.
Det var dock ingen stor cykel handlare utan en liten firma som håller på och lagar gamla cyklar han har bara öppet 2 eftermiddagar i veckan så det fanns inte så mycket att välja på..

Diy lvg bygge klart.
Magnus.Bovall sa:
Det var dock ingen stor cykel handlare utan en liten firma som håller på och lagar gamla cyklar han har bara öppet 2 eftermiddagar i veckan så det fanns inte så mycket att välja på..

Jag förstår. Det kanske var du som valde? Har man ingen Nakaharahistorik kanske man tycker den verkar ok. Jag hade en som ett slags experiment, höll på att gå ihjäl mig. Magiskt usel cykel. Har dock inget ramhaveri att referera till.

Diy lvg bygge klart.
Ja vi får se tror inte frugan kommer att trampa så våldsamt, detta är mest ett trick att få henne intresserad så att man har lättare att motivera utgifterna när fin ramarna skall byggas med bättre komponenter.?
Hon har i alla fall en cykel som Ingen annan har..
/M

Tillbaka
Topp