DIY Svetslagning av alu-ram

Nä så illa var det väl inte egentligen. Men man jämför ju sig med det man ser på weldingtipsandtricks och liknande och de är ju mer eller mindre som robotar när de svetsar. Jag är inte riktigt där än kan man väl säga ?

Nästa projekt:
20190317_115037.jpg

Dotterns specialized riprock.

Hon har absolut inte greppat detta med fotbroms utan bromsar enbart med frambromsen. Jag tänker inte lära henne att bromsa med fötterna, så jag tänker istället att jag installerar v-broms även bak.

Den skarpsynte frågar sig kanske "var är v-bromsfästena?"

Det är en adekvat fråga, men det löser vi nog. ?

Senast ändrad:
Valhalla_ sa:
Nästa projekt:

Dotterns specialized riprock.

Hon har absolut inte greppat detta med fotbroms utan bromsar enbart med frambromsen. Jag tänker inte lära henne att bromsa med fötterna, så jag tänker istället att jag installerar v-broms även bak.

Den skarpsynte frågar sig kanske "var är v-bromsfästena?"

Det är en adekvat fråga, men det löser vi nog. ?

Tänk, det tror jag också! Posta när du fått till det - alltid kul att se lyckade operationer.

Jag ämnar hållf-testa genom att själv tvärnita några gånger. Håller det för min vikt håller det alla gånger för en fyraårings vikt.

Senast ändrad:
Bromshandtaget. Gjorde en lite mer barnvänlig variant, därav kapningen. Svårsvetsat var det. Blev gärna poröst om man inte petade i tillsatsmaterial fort som ögat. Fick till det rätt bra.
20191013_225307.jpg

Tackar tackar ?

Tror inte dottern kommer visa uppskattning i paritet med arbetsinsatsen. Tror inte heller att hon kommer vilja cykla ännu mer pga denna uppgradering. Men det känns bra att hon har ett bromshandtag till att trycka på.

Kanske har man i alla fall hindrat att framhjulet låser sig på rullgrus senare i vår innan de sopat gatorna. ?

Snart blir du headhuntad av specialized
du har förbättrat cykeln med ganska små medel HELA deras juniorcykelutvecklingsteam kommer att ryka?
Mange

Valhalla_ sa:
Tror inte dottern kommer visa uppskattning i paritet med arbetsinsatsen.

Upplever helt klart samma här från familjemedlemmarna när man lägger ner timmar på att skruva cykel åt dom. Tröstar mig med att erfarenheten har värde i sig självt, oberoende av vad dom tycker om saken.

"Åh, vilka snygga svetsar pappa! Dem måste du lagt mycket jobb på!" får du nog inte höra som sagt, men vi andra tycker det är snyggt iaf! Bra jobbat ??

Kanske tog detta aningen långt. Men nu är den rätt frän ändå ?
20191014_233925.jpg

Intern vajerdragning
20191014_233939.jpg

20191014_233947.jpg

Nysvetsat bromshandtag. Mer wire pull och lite bättre vinkel. Krympslangen är för att dottern inte ska bli grå om fingrarna pga det obehandlade aluminiumet.
20191014_233928.jpg

Senast ändrad:
Bygga egen kolfiberhoj, svetsa egna FS-stålcyklar och nu fixade aluramar. Happy levererar. När får vi se första rambygget?! ?

Sjukt imponerad!
/D

Nästa objekt, en carrera black knight, ägd av en happyit:

20191015_183436.jpg

En rejäl spricka där sadelrör möter vevlagerhylsa
20191015_183449.jpg

Visade sig vara några sprickor till. Små förvisso men lika bra att ta allt man ser ?.

20191015_183540.jpg

20191015_183552.jpg

20191015_183509.jpg

20191015_183504.jpg

Återkommer med lite mer bilder när jag satt igång?

Valhalla_ sa:

Visade sig vara några sprickor till. Små förvisso men lika bra att ta allt man ser ?.
Med tanke på mängden sprickor och ramens ålder kanske man kan anse den redo för sista vilan istället för konstgjord andning?

Ps: jag är impad över dina jobb!

H. sa:
Valhalla_ sa:

Med tanke på mängden sprickor och ramens ålder kanske man kan anse den redo för sista vilan istället för konstgjord andning?

Ps: jag är impad över dina jobb!

Mer att öva på bara! ?

Men visst lär den vara trött den där ramen och det lär ju inte vara värt arbetstiden om man skulle ha full lön för jobbet.

Ja ramen är lite trött men å andra sidan, gillar man sin cykel så är det ju tråkigt att behöva ge upp den. Nu får den ju ett nytt liv, förhoppningsvis ett långt sådant.

Stora sprickan vid vevlagret
20191015_183449.jpg

Slipade ur
20191015_202047.jpg

Svetsning. Körde flera pass för att få lite tjocklek på det. Färgen ser ut som hej kom och hjälp mig pga värmen och en del stålborstning mellan passen. men nu är sprickan borta ?
20191015_210627.jpg

Penslat på lite lackfärg.
20191015_224727.jpg

Gjorde likadant med de andra ställena men slipade också av de minsta lagningarna så de "smälter in".

Som brukligt med lagningar utan möjlighet till värmebehandling så blir ju inte hållfastheten i materialet densamma, men nog är det långt bättre hållfasthet än i en spräckt svets. ?

Redo för nya äventyr
20191015_224723.jpg

Senast ändrad:
Valhalla_ sa:
Stora sprickan vid vevlagret

Slipade ur

Svetsning. Körde flera pass för att få lite tjocklek på det. Färgen ser ut som hej kom och hjälp mig pga värmen och en del stålborstning mellan passen. men nu är sprickan borta ?

Penslat på lite lackfärg.

Gjorde likadant med de andra ställena men slipade också av de minsta lagningarna så de "smälter in".

Som brukligt med lagningar utan möjlighet till värmebehandling så blir ju inte hållfastheten i materialet densamma, men nog är det långt bättre hållfasthet än i en spräckt svets. ?

Redo för nya äventyr

Inte bara bra. Snabba leveranser också. Jättekul tråd, lite julafton varje dag.

Ja något måste man ju göra för julafton kommer lite för sällan ?.

Fortsatt misshandel av gamblern idag. Funkar kalas och den imploderade inte idag heller. Har höjt bb, sänkt gaffeln lite, flyttat fram stammen 5 mm och det har verkligen transformerat hojen till det bättre. Fronten är nu mer planterad och framhjulssläpp är ett minne blott. En dag som denna släppte istället bakhjulet i bermsen med pirr i magen som följd. Kul!!!
Känns helt fantastiskt att ramen är egenhändigt lagad. Bara den känslan är ju nästan värd svetsens kostnad ?.

20191016_163718.jpg

20191016_163522.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp