DIY Transportväska

Sennsa

Aktiv medlem
DIY Transportväska
Har hintat lite om det här projektet tidigare, men nu är det dags att det får en egen tråd.

Efter att ha fått ett gäng småskador och bortskavd färg av att ha flugit en del med cykeln och senast skeppat den med UPS (som totaltrashade hårdskalslådan jag lånat) så tröttnade jag och bestämde mig för att göra en egen transportväska.

Det fanns ett gäng olika idéer om hur det skulle göras, men det viktigaste var: Förhållandevis kompakt och helt formpassad till just min cykel. Som en verktygsväska eller liknande. Är fortfarande rätt osäker på hur det här kommer bli, men om jag ger det tillräckligt med tid blir det nog snyggt.

Hittills är den alltså uppbyggd av sjukt många lager wellpapp, har blivit duktigt bekant med min brytbladskniv och det har gått ~1 liter trälim såhär långt. Tanken är nu att allt ska täckas först med liggunderlag och sedan en fin mörkgrå filtmatta.

Håller på att bygga upp locket, där det blir utskuret för hjulen naturligtvis. Försöker fortfarande lista ut hur gångjärnet ska fungera och hur passningen mellan delarna ska göras på bästa sätt. Förväntade slutmått är ca 80*111*28 cm.

Kan hända att det går lite långsamt under julhelgen, men ska försöka hålla farten uppe hjälpligt iaf. Ni får hålla tillgodo med mobilbilder för tillfället.

Bilagor

• IMG_20111217_154221.jpg
    IMG_20111217_154221.jpg
    71.4 KB · Besök: 32
  • IMG_20111217_153729.jpg
    IMG_20111217_153729.jpg
    66.4 KB · Besök: 24
  • IMG_20111217_153759.jpg
    IMG_20111217_153759.jpg
    67.1 KB · Besök: 15
  • IMG_20111217_153540.jpg
    IMG_20111217_153540.jpg
    65.6 KB · Besök: 20
  • IMG_20111217_153605.jpg
    IMG_20111217_153605.jpg
    70.2 KB · Besök: 19
  • IMG_20111217_153519.jpg
    IMG_20111217_153519.jpg
    83.4 KB · Besök: 21
DIY Transportväska
Du kan säkert lätta baksidan på "mellanmaterialet" när resten av väskan är färdig. Skulle säkert funka lika bra med lite styvare skummgummi också. Hur tjockt blir skivan på utsidan ?
Glöm inte att ha bakväxeln demonterad vid transport, får den en smäll och stukar växelörat är cykeln i alla fall obrukbar vid framkomsten :-) T

DIY Transportväska
Det blir liggunderlag även på utsidan, sen blir det till att sy ihop ett heltäckande skydd i tjockt nylontyg. Själva pappen är så styv i sig och passformen såpass tight att det förhoppningsvis inte behövs något hårt skal.

Bakväxeln ska få sig en egen ficka nedanför baktriangeln. Den är faktiskt lättad på baksidan:
IMG_20111217_171825.jpg

Såhär ser locket ut i dagsläget, fortfarande mycket kvar att göra:
IMG_20111217_171726.jpg

Det som behöver göras nu först och främst är att förlänga bottendelen med ca 4 cm i nederkant. Lite dumt att den inte blev tillräcklig från första början, men det är svårt att se hur det ska bli när man först drar igång.

Cykeln väger ~9,8 kg, så målet är att hamna under 23 inkl allt. Dvs verktyg, flaskor, cykeldatorn osv. etc. Vilket inte kommer bli några problem.

DIY Transportväska
Möjligt att det är 20kg, fast det är rätt lugnt, har svårt att tro att den kommer in på över 17-18 eller så. Fast måtten gör att den ändå kommer behöva gå som specialbagage så då är väl maxvikten mycket högre om jag inte minns galet.

DIY Transportväska
På bilderna ser det ut som om du tänker ta bort sadeln från stolpen för packning? Det borde väl vara möjligt att få ner sadel med stolpe kvar? Det är inte kul att behöva prova ut sadellutningen efter varje ihopmontering. Det måttet är ju svårt att märka ut med en tejpbit.

//B

DIY Transportväska
Saken är den att med den här ramen går det inte att ta ur stolpen utan att ta av sadeln först. Så det gör varken till eller från.

DIY Transportväska
GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gillar DIY-conceptet men tycker du siktar på
> för hög slutvikt, 20kg är väl idag många
> flygbolags maxvikt(?).
>
> Mvh
> /G

23 kg är maxvikt på de flesta bolag.
(32 kg är absolut maxvikt om man betalar extra)

DIY Transportväska
coolt projekt!
Går själv i tankarna om en liknande väska men hade tänkt balsaträ o sedan klä med glasfiberväv eller liknande, men papp är ju skitsmart och betydligt smidigare!

Spänd på att se slutresultatet!

Tror någon det är möjligt att skicka en cykel utan att den går som specialbagage? med tanke på måtten alltså!

DIY Transportväska
Bra ide och kul projekt. Behövs det gångjärn till locket om du ändå skall ha en sydd påse runt den? 3-4 st styrpinnar mellan halvorna borde räcka. Lägg dem nära delar som är känsliga för slag så blir det även ett extra skydd.

Tillbaka
Topp