stefan_ skrev:
-------------------------------------------------------
> --- EuroWay / RideOn ---
> "Låser cykel till hållare - Tillbehör" står
> det på RideOn, Ja på EuroWay. Jag undrar vad
> detta betyder. Betyder det att hållaren är låst
> mot dragkroken? Och isf är det godkänt?
>
> Hade gärna velat ha så att jag kan springa in
> och handla/äta när man är ute och åker med
> cyklarna bak på bilen utan att behöva vara allt
> för orolig. Men vet inte om det går med någon
> av dessa. Någon som har erfarenhet?
Har ett Thule EuroWay för 2 hojar, köpt i somras och har åkt typ 500 mil nu.
Vårt ställ har lås till dragkroken (ingår), lås till "cykelramklämmorna" var tillbehör ("rattar" med lås som kostar typ 250 kr extra),verkar ingå nu? Fegade med 2 extra bygellås mellan hojarna också när vi parkerade och lämnade bilen, för att göra allt knöligare för skurkar att få loss/bära bekvämt.
Det var lite meck med 2 cyklar med slope på ramarna innan man hittar ett läge som passar, i vårt fall 180 grader mot varandra med innerhojen "på väg åt höger". Och den långa armen, som klämmer den bakre cykeln, den måste träs genom ramen på den inre. Ta av sadlar krävdes också. Och lite fegis-padding mellan baknav och gaffelben där det riskerar att gnaga mot varann.
Men superskönt med tilten för att lätt komma åt bagaget!
Enda varningen: stället "skvalpar" ju en del på dragkroken när man kör, det ser lite svajigt ut. Och se till att kontrollera/efterdra alla skruvar och muttrar! Vi har särskilt en som är den svaga länken och vibrerar upp. En klutt Loctite kanske.
Men så länge man kör är väl säkert RideOn lika bra och smidigare att lasta än EuroWay. Och när du parkerar/lämnar bilen, lås fast med extra lås om du inte köper annat låsbart tillbehör? Skiljer ju en del i pris, jag skulle nog ha funderat lite till innan det blev EuroWay istf RideOn, framförallt pga priset. Även om "armarna" håller cyklarna på bra avstånd från varann via överrören.
Hm. Ser nu att det "låsbara tillbehöret 538" till RideOn "bara" är en spirallåskabel.
Till EuroWay är det "låsrattar".
Ingendera är väl "värsta låset", men förhindrar nog en tillfällig tjuv.
En del fakta/översikt om Thules sortiment är nästan bättre på denna sida än på Thules egen?
http://www.takbox.se/butiken/thule-cykelhallare-dragkroksmonterade-c-46_45.html