[DN] Test av cykelhållare

Skönt att veta att mina cyklar åker runt på ett testvinnande ställ :)

Men Thulestället tar utan problem +-40kg (2st DH-hojar) och inte bara de 30kg det är specat för.

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast alla de där suger mer eller mindre, tacka
> vet jag de med ramp för hjulen.

Jag gissar att de med ramp är lättare att lasta men finns det fler fördelar?

Funkar med alla slags ramar, lätt att lasta utan att det står och skaver mot innerben och sånt, man har lysen (och regplåt om man har en extra) som syns, känns väldigt tryggt och stabilt att köra med.

Tar nån minut att montera dock, iaf RideOn.

Har för mig att jag sett TNT i samband med ett rejält krok monterat ställ med nummerplåten utanpå stället? TNT har du ett sånt? Isf vad tycker du om det?

Patrik

Kört RideOn 9403 (den för tre cyklar) sedan hösten 2006, funkar riktigt bra. Kan vara lite tight att få dit tre DH-riggar då styren och sadlar gärna krockar och pedalerna måste ställas rätt. Men när man fått lite rutin på det är det snabbt fixat.

Navaxeln från en cykel hamnar ofta med kontakt mot ramen på en annan, lite skumgummi att kila mellan förhindrar skav.

Med min sedan är bensinförbrukningen lika hög oavsett om jag har dragkroksställ med två cyklar eller takräcke med två cyklar, dock betydligt enklare/snabbare att hänga dit dragkroksstället än att montera takräcket. Även fast jag har takräcket och dess cykelhållare monterade i ett # redan.

Har lite glapp till ljusrampen, vet inte om det är min bil eller den plastiga kontakten dock.

Stället är ganska tungt så med tre storcyklar på överskriver man garanterat max belastning på dragkroken så det kan bli lite vingligt i bilen, men ingen fara.

Den stora fördelen är att alla rammodeller passar rakt av och ingen risk för avgaspunka.

Jilster: Jag har ett sådant.

Best shit to be invented since sliced bread!

Har kört 3 st dh-hojar på det men det är lite trångt (alla hade 150mm bakändar). Kör man två DH-slädar så är det kanon.

Man märker av den belastningen i bilen när man kör, men packar man sina andra pryttlar på ett vettigt sätt så är det lungt.

Just den modellen vet jag inte om den fortfarande säljs men det är väldigt praktiskt att fälla ihop det till en kub (hur praktisk nu en kub på 12 kg är) så det passar under insynsskyddet i bakluckan.

Majoriteten av Thules modeller går att tilta eller så går det att fälla den bågen där fästarmarna sitter. På vår förra bil så gick det inte att fälla upp bakluckan även med nedfälld båge (Ford Focus) men nu så går det utmärkt (Saab 9-5).

Veloce skrev:
> Sliced bread suger

Du föredrar naturligtvis sondmatning. :D

Då min gamla hållare nu har börjat glappa och sabbat lacken på min bil tänkte jag köpa nytt. Har först siktat in mig på EuroWay men iom denna tråden tittade jag lite mer på RideOn. Lurar på det istället för EuroWay men funderar på en sak.

"Låser cykel till hållare - Tillbehör" står det på RideOn, Ja på EuroWay. Jag undrar vad detta betyder. Betyder det att hållaren är låst mot dragkroken? Och isf är det godkänt?

Hade gärna velat ha så att jag kan springa in och handla/äta när man är ute och åker med cyklarna bak på bilen utan att behöva vara allt för orolig. Men vet inte om det går med någon av dessa. Någon som har erfarenhet?

stefan_ skrev:
> --- EuroWay / RideOn ---
> "Låser cykel till hållare - Tillbehör" står
> det på RideOn, Ja på EuroWay. Jag undrar vad
> detta betyder. Betyder det att hållaren är låst
> mot dragkroken? Och isf är det godkänt?
>
> Hade gärna velat ha så att jag kan springa in
> och handla/äta när man är ute och åker med
> cyklarna bak på bilen utan att behöva vara allt
> för orolig. Men vet inte om det går med någon
> av dessa. Någon som har erfarenhet?

Har ett Thule EuroWay för 2 hojar, köpt i somras och har åkt typ 500 mil nu.
Vårt ställ har lås till dragkroken (ingår), lås till "cykelramklämmorna" var tillbehör ("rattar" med lås som kostar typ 250 kr extra),verkar ingå nu? Fegade med 2 extra bygellås mellan hojarna också när vi parkerade och lämnade bilen, för att göra allt knöligare för skurkar att få loss/bära bekvämt.

Det var lite meck med 2 cyklar med slope på ramarna innan man hittar ett läge som passar, i vårt fall 180 grader mot varandra med innerhojen "på väg åt höger". Och den långa armen, som klämmer den bakre cykeln, den måste träs genom ramen på den inre. Ta av sadlar krävdes också. Och lite fegis-padding mellan baknav och gaffelben där det riskerar att gnaga mot varann.
Men superskönt med tilten för att lätt komma åt bagaget!

Enda varningen: stället "skvalpar" ju en del på dragkroken när man kör, det ser lite svajigt ut. Och se till att kontrollera/efterdra alla skruvar och muttrar! Vi har särskilt en som är den svaga länken och vibrerar upp. En klutt Loctite kanske.

Men så länge man kör är väl säkert RideOn lika bra och smidigare att lasta än EuroWay. Och när du parkerar/lämnar bilen, lås fast med extra lås om du inte köper annat låsbart tillbehör? Skiljer ju en del i pris, jag skulle nog ha funderat lite till innan det blev EuroWay istf RideOn, framförallt pga priset. Även om "armarna" håller cyklarna på bra avstånd från varann via överrören.

Hm. Ser nu att det "låsbara tillbehöret 538" till RideOn "bara" är en spirallåskabel.
Till EuroWay är det "låsrattar".
Ingendera är väl "värsta låset", men förhindrar nog en tillfällig tjuv.

En del fakta/översikt om Thules sortiment är nästan bättre på denna sida än på Thules egen?
http://www.takbox.se/butiken/thule-cykelhallare-dragkroksmonterade-c-46_45.html

Jag kör med EuroWay 946. Fungerar riktigt bra och tiltfunktionen är en sån funktion man bar inte kan vara utan. Beroende på vilka cyklar som transporteras brukar jag ibland få vrida lite på ett eller två styren. Lindar skumgummi runt eventuella "skavpartier". Det enda problemet jag haft är, precis som the_TnT, att ljusrampen ibland glappat och därför alltid kollar ljusen innan och under färd. Bifogar två bilder från sommarens bilsemester.

euroway_1.jpg ht=525

euroway_2.jpg ht=525

Senast redigerad av en moderator:
Ja om vi inte kör över 140km/h, men då brukar hon hoppa upp på en av cyklarna och vila en stund ;-)

OdenXT skrev:
> Hinner hunden med när ni kör?

Att den skvalpar låter ju inte så kul. Hängern kvar bra på dragkroken dock? Mitt gamla thule (enklaste varianten) vred sig och skrapade upp en del lack, bytte pga rädslan att det skulle tippa.

Blev ett thule euroway för 2 hojar. Skall testa i övermorgon. Tack för svaren.

stefan_ skrev:
> Hängern
> kvar bra på dragkroken dock?

Japp! Ser bara lite skvalpigt ut när man tittar i backspegeln. Och som sagt, se till att kontrollera/efterdra/loctajta skruvarna.

Den sitter bra på dragkroken, har aldrig haft några som helst problem. Tycker inte den är skvalpig, den rör sig lite som den bör göra, sittandes på en krok :-)

En flygplansvinge rör sig ju också ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp