Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fjärdebrunn sa:Jag blir uppriktigt ledsen över det illvilliga försöket att polarisera cyklister mot varandra. Det är väl både bra och skitkul att fler börjar cykla. Rätt var det är blir det en galen försäljningsökning av skoöverdrag och dubbdäck på hösten.
.... + en massa bra +...
- Hur kan cykling öka ännu mera, hur ska vi ersätta biltransporter med cykelpendling
- Vilken infrastruktur behövs för att stödja utvecklingen, för pendling till staden och transporter i den?
- Hur kan vi tillgodose olika cykeltrafikanters behov av möjligheter?
- Hur ska vi främja en god ordning, stort hänsynstagande och positiv attityd mellan olika trafikanter?
Att i detta sammanhang börja med att hetsa mot uppretade långpendlare är skitdumt på alla plan. Det för inte de viktiga frågorna framåt utan bidrar bara till sämre trafikklimat.
Fjärdebrunn sa:Jag blir uppriktigt ledsen över det illvilliga försöket att polarisera cyklister mot varandra. Det är väl både bra och skitkul att fler börjar cykla. Rätt var det är blir det en galen försäljningsökning av skoöverdrag och dubbdäck på hösten.
Cyklar varje dag från närkommun och i stort sett genom stan. Nästan aldrig hamnar jag i konflikter med andra cyklister. Däremot blir det ibland en vänlig nick när man har lämnat väg eller litet rödljussnack. Visst finns det iphone-vinglande damer och stressade gubbar men det är för mig ett i sammanhanget väldigt litet problem. Två gånger har jag kraschat, på ca 2 000 pendelmil på två år. Båda gångerna berodde det på kombinationen av bilar, dålig infrastruktur och att jag höll för hög fart för att kunna förhindra olyckan.
Gör inte Götgatans extrema situation till ett exempel på hur cyklingen ska hanteras. Den är ett särfall i Stockholm. De frågor som borde diskuteras är:
- Hur kan cykling öka ännu mera, hur ska vi ersätta biltransporter med cykelpendling
- Vilken infrastruktur behövs för att stödja utvecklingen, för pendling till staden och transporter i den?
- Hur ska vi främja en god ordning, stort hänsynstagande och positiv attityd mellan olika trafikanter?
Att i detta sammanhang börja med att hetsa mot uppretade långpendlare är skitdumt på alla plan. Det för inte de viktiga frågorna framåt utan bidrar bara till sämre trafikklimat.
heklamama sa:Fjärdebrunn sa:Jag blir uppriktigt ledsen över det illvilliga försöket att polarisera cyklister mot varandra. Det är väl både bra och skitkul att fler börjar cykla. Rätt var det är blir det en galen försäljningsökning av skoöverdrag och dubbdäck på hösten.
.... + en massa bra +...
Bra skrivet!
Detta är väl dessutom en artikelserie och det kommer väl 3 artiklar till på temat.
Att DN ägnar ett uppslag åt cykling är inte kattpiss.
Det är bra för cyklandet om det framstår som normalt.
Jag tror även att det är bra med cyklande poliser.
Tror det ökar Poliskårens förståelse för cykling som trafik.
Lingon sa:En mer relevant fråga för DN att ställa är lämpligheten av att dra ett av stockholms mest trafikerade cykelpendlingsstråk rakt genom ett gångfartsområde.
Allt annat än kaoz vore förvånande!
heklamama sa:...
Detta är väl dessutom en artikelserie och det kommer väl 3 artiklar till på temat.
h.g.j sa:PiPPiW sa:Hehe, klockrent, från http://www.dn.se/insidan/for-sma-ytor-i-trafiken-skapar-brak-och-irritation/ " Cykling aktiverar inte den del av hjärnan som tänker"
Håller du med om professorns övriga slutledning också? :)
Sören Nordlund, expert på trafikpsykologi, brukar säga att medelålders män inte börjar cykla i raketfart om de sätter sig på en stilig damcykel.
– Med det vill jag säga att det är cykelns utformning och vad den symboliserar som utlöser ett visst beteende. Enkelt uttryckt vrålkör ingen på en damcykel och ingen fis-kör på en racerhoj, säger han.
Tagit nån KOM på Götgatsbacken?Supertramp sa:Jag är värst.
Supertramp sa:Jag är värst.
heklamama sa:Fjärdebrunn sa:Jag blir uppriktigt ledsen över det illvilliga försöket att polarisera cyklister mot varandra. Det är väl både bra och skitkul att fler börjar cykla. Rätt var det är blir det en galen försäljningsökning av skoöverdrag och dubbdäck på hösten.
.... + en massa bra +...
Bra skrivet!
PiPPiW sa:Hehe, klockrent, från http://www.dn.se/insidan/for-sma-ytor-i-trafiken-skapar-brak-och-irritation/ " Cykling aktiverar inte den del av hjärnan som tänker"
Cyklar varje dag från närkommun och i stort sett genom stan. Nästan aldrig hamnar jag i konflikter med andra cyklister. Däremot blir det ibland en vänlig nick när man har lämnat väg eller litet rödljussnack. Visst finns det iphone-vinglande damer och stressade gubbar men det är för mig ett i sammanhanget väldigt litet problem. Två gånger har jag kraschat, på ca 2 000 pendelmil på två år. Båda gångerna berodde det på kombinationen av bilar, dålig infrastruktur och att jag höll för hög fart för att kunna förhindra olyckan.
Gör inte Götgatans extrema situation till ett exempel på hur cyklingen ska hanteras. Den är ett särfall i Stockholm. De frågor som borde diskuteras är:
Jag cyklar nog bara snäppet snabbare på min räser än på min gamla herrcykel, men har å andra sidan aldrig haft en damcykel...h.g.j sa:PiPPiW sa:Hehe, klockrent, från http://www.dn.se/insidan/for-sma-ytor-i-trafiken-skapar-brak-och-irritation/ " Cykling aktiverar inte den del av hjärnan som tänker"
Håller du med om professorns övriga slutledning också? :)
Sören Nordlund, expert på trafikpsykologi, brukar säga att medelålders män inte börjar cykla i raketfart om de sätter sig på en stilig damcykel.
– Med det vill jag säga att det är cykelns utformning och vad den symboliserar som utlöser ett visst beteende. Enkelt uttryckt vrålkör ingen på en damcykel och ingen fis-kör på en racerhoj, säger han.
h.g.j sa:Sören Nordlund, expert på trafikpsykologi, brukar säga att medelålders män inte börjar cykla i raketfart om de sätter sig på en stilig damcykel.
JMT sa:DNs och andras gnäll om lycra och dyra cyklar tror jag hänger samman med att mängden godkända måltavlor för gnäll på avvikare kraftigt reducerats på senare år, men behoven finns där likväl, hos såväl en del journalister som läsare
Havoc 5 sa:...En hade irrat sej ut på centralbron...
Havoc 5 sa:Vet inte om det var någon tillfällighet men förra veckan hörde jag på radio Sthlm om tre cyklister som hade kört alldeles galet. En hade irrat sej ut på centralbron, en annan på motorvägen norr om stan och en tredje befann sej på motorvägen ner kring Gnesta. Tre på en vecka!? Det måste vara nåt slags rekord? Funderade på om dessa cyklister hade drabbats av någon slags demens och inte förstod var de cyklade. Eller var det måhända någon ny slags anarkistisk "subkultur" (eller subgrupp?) dessa ägnade sej åt, typ fixie hardcore?
Håll utkik kamrater. Motorvägscykling kanske är den nya grafittin?
heklamama sa:Det är ju som sagt en artikelserie.
Vi får se vad som händer imorgon.
DN brukar avsluta sina serier med en sammanfattning och synpunkter från läsare som hört av sig.
kanske läge att göra det.
edit: snavning
me.I.am sa:Det är något väldigt provocerande med folk som lägger pengar på något man inte förstår själv. Leta gärna upp den gamla "hifi-tråden" där vissa totalt idiotförklarar folk som lägger stora summor på musikprylar (trots att man själv lägger pengar på något udda).
Innan jag började cykla hade jag skakat på huvudet åt någon som köpte cykel för > 10k (dock inte hånat, det ligger inte riktigt för mig), nu vet jag att < 20k är en svenssoncykel.
Havoc 5 sa:Vet inte om det var någon tillfällighet men förra veckan hörde jag på radio Sthlm om tre cyklister som hade kört alldeles galet. En hade irrat sej ut på centralbron, en annan på motorvägen norr om stan och en tredje befann sej på motorvägen ner kring Gnesta. Tre på en vecka!? Det måste vara nåt slags rekord? Funderade på om dessa cyklister hade drabbats av någon slags demens och inte förstod var de cyklade. Eller var det måhända någon ny slags anarkistisk "subkultur" (eller subgrupp?) dessa ägnade sej åt, typ fixie hardcore?
Håll utkik kamrater. Motorvägscykling kanske är den nya grafittin?
Little Stereo sa:
Supertramp sa:Jag är värst.
Granman sa:Memil hit och Memil dit. Vad hände med det gamla "pendlarsvetto"?
Sen tycker jag det helt klart saknas fokus på en tydlig grupp i stadscyklingen: anarkocyklisterna. De har typiska anarkocyklistkläder, dvs vad som helst som inte är "cykelkläder" och så långt från lycra det bara går. Absolut inte hjälm. De cyklar på typiska anarkocyklistcyklar som har mer gemensamt med en gammal järnspis än nåt annat. Militärcyklar tycksa vara favorithojar. Och framförallt: de anarkocyklar, dvs cykling tycks vara en politisk protesthandling och f**k-the-system mer än något annat och finns det en regel eller norm ska den ges fan i. T.ex. upp och ner för trottoarer som det behagar, och längst fram, framför hela cyklisthopen vid rödljus. Förresten, rödljus? Hahahahahahahahaaaa!!! Däremot kan de när de är i grupp ljudligt kommentera och klaga på "memils" när någon sådan kommer i närheten; det har ju media nu gett frikort till.
Uff, vad jag gnäller...
me.I.am sa:Är det inte dags att bilda medborgarklungor? I 40+km/h-klungor knuffar vi ut gamla tanter och barn från cykelbanorna. Så som samhället behandlar oss måste vi agera!
Granman sa:Eftersom cykelanarkismen verkar ha en tendens att smitta av sig så att det går att se plötsligt uppståndna både anarkomemils och anarkomekits, finns väl risken att det uppstår anarkomedborgarklungor också. Kanske ingen mening att kämpa emot. Bara att ansluta sig.