Dödsångest på hala rötter med Racing Ralph!

• Trådstartare Trådstartare LW
  • Start datum Start datum

LW

Ny medlem
Efter en kort tur och flera vurpor inser jag att jag behöver nya däck som är mindre hala över blöta rötter och stenhällar. Är det någon av er gamla rävar som har bra tips på däck med bättre fäste på blötrötter som gärna rullar ok på grusväg? Har kollat gamla trådar men blir inte riktigt klok..
Har kikat lite på Magic Mary och Hans Dampf, kan det vara något?

LW sa:
Efter en kort tur och flera vurpor inser jag att jag behöver nya däck som är mindre hala över blöta rötter och stenhällar. Är det någon av er gamla rävar som har bra tips på däck med bättre fäste på blötrötter som gärna rullar ok på grusväg? Har kollat gamla trådar men blir inte riktigt klok..
Låter bra. Välj mjuk gummiblandning också.

Jag kör mycket blött här i Sälen med mycket stenar och rötter, Specialized däck har funkat bra för mig.
Idag kör jag purgatory fram och ground control bak. Renegade blev för halt och hamnade på HT för grusväg och torr stig.
Prisvänliga brukar de vara med.

Racing Ralph race king och liknande däck är ärkeläbbiga när det blir blött. Personligen gillar jag köttiga höstdäck, men har inga fartambitioner heller.

maxxis 3c maxterra minion dhf, dhr2, rullar bättre än magic mary i alla fall, och ska ha bra grepp. Men, bra rull och bra grepp är lite motsatser. Min slutsats om grepp på rötter är att grunda lättrullade mönster får dåligt rotgrepp, mendans djupare mönster får bättre grepp. Ett grunt mönster tror jag roten kan hamna mellan dubbar, på däckets casing, där har mina vittoria morsa, inget fäste i gummit. Jag försökte rugga upp med en fil, blev inte bättre. Så, djupare mönster, då dubbarna kan gosa med roten tror jag behövs. Jag ska prova dhr2 bak nu. Tror jag. Magic mary har bra grepp, men är brutalt tungrullat bak, fram kan gå.

RR är ett av mina favoritdäck, har kört Liteskin på tävling, men har haft samma upplevelse som OP. Förra sommaren köpte jag efter tips ett par Vittoria Barzo för att ha när det är blött och är riktigt nöjd. Cyklade 4h igår och det regnade nästan hela tiden, i princip bara stig med mycket rötter och sten...Barzo funkade hur bra som helst. Kör "stansat" med 1.5-1.6 bar.

Är gruvligt nöjd med mina nya Spesh Ground Control (med nya gummiblandningen), lirar precis skitbra hittills, och var kalasenkla att sätta upp slanglöst. Bra mix mellan bett och rull, kostar småslantar med.

Senast ändrad:
Schwalbe sägs ha åstadkommit ett åttonde underverk med det nya Addixgummit. MM soft har minskat rullmotstånd från ca 40 till 26 watt.
Återstår att se vad verkligheten säger.

Sixten Fors sa:
Vad tror ni om...
Nobby Nic 29x2.35" TrailStar 725 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=100379
Mountain King II 29x2.40" RaceSport 730 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=67186
Trail King 29x2.40" RaceSport 710 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196625
Ganska mycket mönster, bra gummi, stor volym, inte så tunga.
Vilket av dem är trevligast och greppar bäst på blöta hällar och rötter? Stigcykling typ Hellas, inte enduro/dh.
Jag tror att de är för lätta, du blir tvungen att ha för högt tryck för att inte slå igenom, på grund av klena sidoväggar.

Fattar inte grejen me o böka på rötter. Race Kings och full fart i motionsspåren e ju fan roligare än Gröna Lunds bergådalbana ju. Kanske även får bukt me alla joggarna om fler gör det. Finns en utmärkt bana i Ågesta t ex som de lagt beslag på. Odemojävlakratiskt förihelvete.

Blöta rötter kommer du aldrig få bra grepp på och hällar handlar mer om gummiblandning och anläggningsyta än om mönster.

Acceptera tanken att du aldrig kommer att ha grepp på blöta rötter och anpassa tekniken efter mängden grepp. Det är billigare.

Sixten Fors sa:
Vad tror ni om...
Nobby Nic 29x2.35" TrailStar 725 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=100379
Mountain King II 29x2.40" RaceSport 730 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=67186
Trail King 29x2.40" RaceSport 710 gram https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196625
Ganska mycket mönster, bra gummi, stor volym, inte så tunga.
Vilket av dem är trevligast och greppar bäst på blöta hällar och rötter? Stigcykling typ Hellas, inte enduro/dh.

Jag hade inte köpt schwalbe med gamla gummit nu när addix finns.
Annars tycker jag att hans dampf funkat riktigt bra som höst/vinterdäck utan att vara allt för trögt. Har icke addix 2.8 nobby nic på htn nu och tycker inte de rullar avsevärt bättre än damp hasse gjorde.

Jag har nya MM soft fram och nya NN speedgrip bak, båda i 29x2,35. Tycker det känns fantastiskt bra hittills, bra grepp och rullar över förväntan. Aldrig kört MM innan men tycker det släpper med mer kontroll än NN och HD trailstar. Viss reservation för att jag inte hunnit test dem på hemmastigarna än, bara stigar med annat underlag än jag är van vid.

Nobby Nic i trailstar greppar jättebra på blött berg, men rullar dåligt. Det är som köttigt däck, fast med kass rund profil och låg vikt.

MK II är halt på blött berg, rullar jättebra och punkafest även i protection.

Trail King är typ samma lika som MK II, men bromsar bättre och rullar förmodligen sämre. Det var länge sedan jag körde Continentaldäcken.

C-dale sa:
Schwalbe sägs ha åstadkommit ett åttonde underverk med det nya Addixgummit. MM soft har minskat rullmotstånd från ca 40 till 26 watt.
Återstår att se vad verkligheten säger.

Fusk. Det skall gå tungt på hösten...

Höstvarianten för mig är Maxxis HR2 fram och conti MK2 black chili bak, greppar fint, rullar bra på stigen, lite sämre på asfalt men ingen katastrof (värst någonsin var chunky monkey i trail extreme gummi fram och bak...).
Rensar ur leran rätt ok om man får upp farten.

MatteXC sa:
Höstvarianten för mig är Maxxis HR2 fram och conti MK2 black chili bak, greppar fint, rullar bra på stigen, lite sämre på asfalt men ingen katastrof (värst någonsin var chunky monkey i trail extreme gummi fram och bak...).

Ehh. chunky monkey i trail extreme är ju görkul regniga höstar när det står vatten på stigarna. Hösten 2014 hade jag superkul med chunky monkey i trail extreme!

Bengt-re sa:
MatteXC sa:

Ehh. chunky monkey i trail extreme är ju görkul regniga höstar när det står vatten på stigarna. Hösten 2014 hade jag superkul med chunky monkey i trail extreme!
Menade det som det värsta rullmotståndet på asfalt :)

Jag gillar Specialized Butcher Control i 2,3" fram för blöt stigcykling. Det rullar helt ok och har massor av grepp i förhållande till rullmotståndet. Bak gillar jag Maxxis Agressor EXO i dual compund. Jag är rätt osmutt så jag har kört mitt med ett Huck Norris. Det där med grepp på blöta rötter har jag aldrig upplevt, men har man ett däck som greppar före och efter rötterna så är det okej.

Inte ens DHF DD MG kan greppa blöta rötter. Vill man ha grepp på blöta rötter så är det antingen däck som sväljer roten eller dubbat.

Till TS, dina rädsla för dom läskiga hala rötterna kommer att gå över!
Detta med bättre däck och en hel massa övning...
Eftersom det är obehagligast att tappa fästet på framdäcket är det där du ska lägga fokus! Rullmotståndet upplevs mest på bakdäcket där drivningen och även merparten av din vikt ligger.
Precis som påtalats här ovan så är bra rull och bra fäste sina varsina motsatser, du måste helt enkelt kompromissa. Ett vanligt tips är att välja ett grovmönstrat framdäck med mjukt gummi och så stor volym du orkar släpa på (för feta mjuka sulor adderar både rullmotstånd och vikt).
Bakdäcket kan du dock välja ett mer normalt och lättrullat däck, kanske inte ens med något superduper-gummiblandning i heller :)

Beroende på hur leriga dina stigar blir så här års så väljer du däck med olika tätt mönster, MM är ett alldeles fantastiskt däck att ha fram som ingjuter massor av självförtroende, dock är det chockerande trögrullat (så det är en avvägning helt enkelt...)
Maxxis DHF eller DHR2 är två andra populära däck som har nästan lika bra grepp som MM, men rullar bättre. Och igen, så breda däck som din ork och fälgbredd tillåter...
Bak är det ju inte riktigt lika noga med fästet (även om bra grepp även här ger en massa självförtroende) så satsa på något i stil med Schwalbes NobbyNic, Maxxis Aggressor alt HighRoller2 eller DHR2 om du önskar bättre lerrensning.
Spech däck är också bra samt går ofta att handla billigt hos Spech-återförsäljare (kolla dubbprofilerna gentemot ovan nämnda), GRID-casing väger mer men punkar inte lika lätt.

Vi har ju inte fått svar på vilken gummiblandning det är. OEM-däck med Performance-gummi är svinhala. En Commencal jag hade en kort stund hade original Nobby Nic med performancegummi och det var knappt grepp på torra berghällar med dem. Ett snabbt byte till single ply Minions och sen var det som det skulle igen.

Det är EVO, inte addixblandningen.

Tack alla för tipsen så här långt! Blir till att kolla runt men det lutar nog åt Specialized Ground control bak och Purgatory fram, det ser ut som man kan få tag på dem med kort varsel hos LBS.

Senast ändrad:
PKJoacim sa:
Jag är ju lite sugen på att prova 2,6", har någon testat Nobby Nic med Addix i 2,6" i blötan?

Nej, men NN 2,6" Trailstar. Ett utmärkt däck om framfarten är hyfsat mild. Så fort man kör lite hårdare så är sidoväggarna alldeles för veka (vilket även gäller NN 2,35"). Det blir studsboll eller genomslagsfestival beroende på tryck. Bara att välja.

Luthman Photography sa:
Acceptera tanken att du aldrig kommer att ha grepp på blöta rötter och anpassa tekniken efter mängden grepp. Det är billigare.

Höst-Tao.

Det är när man försöker köpa sig fäste med magiska internet-däck som man sedan också säger saker som "däcken tappar plötsligt fästet".

Det är inte däckens fel... från september är fäste ett specialfall. Cykla därefter. Kan ta några timmar innan det sitter men sen kör man fint vidare utan fäste.

Racing Ralph med lågt tryck har funkat bra i hösthellas i många år. Knappast världsbäst men det är ju liksom själva poängen här.

Conti rör jag dock inte längre, så slipper jag bli besviken.

erik h sa:
Luthman Photography sa:

Höst-Tao.

Det är när man försöker köpa sig fäste med magiska internet-däck som man sedan också säger saker som "däcken tappar plötsligt fästet".

Det är inte däckens fel... från september är fäste ett specialfall. Cykla därefter. Kan ta några timmar innan det sitter men sen kör man fint vidare utan fäste.

Racing Ralph med lågt tryck har funkat bra i hösthellas i många år. Knappast världsbäst men det är ju liksom själva poängen här.

Conti rör jag dock inte längre, så slipper jag bli besviken.
+1

jomper sa:
Vi har ju inte fått svar på vilken gummiblandning det är. OEM-däck med Performance-gummi är svinhala. En Commencal jag hade en kort stund hade original Nobby Nic med performancegummi och det var knappt grepp på torra berghällar med dem. Ett snabbt byte till single ply Minions och sen var det som det skulle igen.
Min erfarenhet med. Köpte cykel i början på sommaren förra året med NN Perfomace. Såphala långt efter ett stilla juniregn. Bytte till Purgatory, stor skillnad.

Makten sa:
PKJoacim sa:
Jag är ju lite sugen på att prova 2,6", har någon testat Nobby Nic med Addix i 2,6" i blötan?

Nej, men NN 2,6" Trailstar. Ett utmärkt däck om framfarten är hyfsat mild. Så fort man kör lite hårdare så är sidoväggarna alldeles för veka (vilket även gäller NN 2,35"). Det blir studsboll eller genomslagsfestival beroende på tryck. Bara att välja.
Tack. Jag kör fegt och långsamt och är ute efter lite extra grepp och större luftkammare.

PKJoacim sa:
Tack. Jag kör fegt och långsamt och är ute efter lite extra grepp och större luftkammare.

Däck kan hjälpa men körstil och teknik gör större skillnad. Även om det är läskigt när man är ovan så är det sämre att köra långsamt. Är dessutom passiv på cykel (vilket man blir när man är osäker) så halkar man ännu mer.

Jag är långt från en mästare i blöta förhållanden och har alltid varit lite rädd för det ända till jag bestämde mig för att cykla så ofta jag kunde när det regnade. Stack ut och åkte en kort runda med svåra stigar med mkt rötter o sten. Körde samma runda ofta så jag blev bra på den och kände mig trygg.

När det mentala blev bättre och jag vågade köra "bra" så gick det sjukt mkt bättre.

jofahjalm sa:
Jag gillar Specialized Butcher Control i 2,3" fram för blöt stigcykling. Det rullar helt ok och har massor av grepp i förhållande till rullmotståndet. Bak gillar jag Maxxis Agressor EXO i dual compund. Jag är rätt osmutt så jag har kört mitt med ett Huck Norris. Det där med grepp på blöta rötter har jag aldrig upplevt, men har man ett däck som greppar före och efter rötterna så är det okej.

Har kört butcher control i år fram och tycker det rullar riktigt bra. Det får nog sitta kvar.

Aggressor ser intressant ut, var lite inne på Fat Albert men det verkar glest mellan dobbarna, känns inte så greppigt.
Hans Dampf var jag nöjd med förra året så det blir nog alternativet om inte aggressor.

Dags att återuppliva lite gamla "uppfinningar"? ;)

COL3_323.jpg

LW sa:

Jag skulle tyvärr säga att det handlar mycket om teknik och fart när det är blött och halt. Jag upplever Thunder Burt som har mindre mönster än Racing Ralph är helt ok även på blöta rötter och stenar. Tänk på lufttrycket i dina däck också.

Jocke77 sa:
RR är ett av mina favoritdäck, har kört Liteskin på tävling, men har haft samma upplevelse som OP. Förra sommaren köpte jag efter tips ett par Vittoria Barzo för att ha när det är blött och är riktigt nöjd. Cyklade 4h igår och det regnade nästan hela tiden, i princip bara stig med mycket rötter och sten...Barzo funkade hur bra som helst. Kör "stansat" med 1.5-1.6 bar.

Kan bara hålla med rörande Vittoria Barzo. Riktigt bra grepp på blöta rötter. Rullar även riktigt bra på grusvägar.

Mikahn sa:
Jocke77 sa:

Kan bara hålla med rörande Vittoria Barzo. Riktigt bra grepp på blöta rötter. Rullar även riktigt bra på grusvägar.

Intressant, mönstermässigt ser Barzo ut att vara rätt likt Continental Cross King - ett däck som för mig vara uruselt i blött.

Jag avskyr när det är blött och halt och har provat en hel del olika däck. Årets specialized groundcontrol är klara favoriter gällande grepp när det är halt och lite geggigt. Är det ingen gegga då funkar fasttrack kanon de med. Men ska vara med griptongummit

Stor luftvolym och lågt tryck gör i mitt tycke mer på rötter än vad gummiblandning gör. Mönster har förstås betydelse också.
Att säga att det bara är tekniken som gör skillnad är ju gravt vilseledande även om den är minst lika viktig. En blöt rot behöver inte vara hal som is, även om det förekommer.

För övrigt tycker jag att rullet på grusväg är tillräckligt bra med nästan vilka däck som helst. På asfalt (och hällar) däremot...

Tillbaka
Topp