Domnande händer

Stefan Bystedt

Aktiv medlem
Domnande händer
Godmorgon. Har tagit en morgontur i skogen och återigen blivit påmind om att mina händer domnar. (somnar) Så på lätta sträckor får jag skaka på dom, rör fingrarna och så vaknar dom till igen för att efter en stund åter vara domnade.

Jag har två cyklar, en mer enduroliknande, en mer stigcykel-liknande och jag tycker detta händer mer med stigcykeln. Har samma styren på båda, samma bredd, inte samma handtag. Någon som har någon bra idé om varför händerna domnar och vad man kan göra åt det?

morgontur.jpg

Domnande händer
Om du t ex googlar "domnande fingrar cykling" så har du lite läsning att börja med.

Domnande händer
Jag upplever själv inga påtagliga problem med domningar, men kan få lite ont i handlederna om cockpit är felinställd. Kolla de här sakerna:
1. Rätt vinkel på bromshantagen. Jag måste vinkla ner mina tillräckligt för att inte få ont.
2. Rätt vinkel på styret. Om du har backsweep/upsweep på styret, se till att den är roterad så att den faktiskt böjer sig bakåt och uppåt tillräckligt.
3. Skaffa mjukare och fetare grepp. Du kan även testa såna här med vingar:
4. Om du inte kör med cykelhandskar så testa det. Skaffa några med bra vaddering på handloven.

Tillbaka
Topp