Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det måste vara väldigt personligt, för i mitt fall är det precis tvärtom. Händerna vill inte alls peka "utåt" utan snarare inåt. Om du tänker dig att armbågarna är utanför axlarna och händerna nånstans emellan i bredd, och du låter händerna följa underarmen, inte fan pekar händerna utåt då? Inte mina i alla fall.Läst en del om att öka backsweep på styret så det passar handledens naturliga vinkel.
Om jag greppar en penna med ena handen och håller den normalt i handen med armen rakt ner längst med kroppen så pekar insida på handen längre fram än utsidan på handen dvs backsweep. Hur mycket backsweep som är bekvämt är väldigt olika då alla har olika ben i handleden. Men för mig verkar mer än 8grader som är standard på många styren passa. Får väl köpa ett 12graders och testa...Det måste vara väldigt personligt, för i mitt fall är det precis tvärtom. Händerna vill inte alls peka "utåt" utan snarare inåt. Om du tänker dig att armbågarna är utanför axlarna och händerna nånstans emellan i bredd, och du låter händerna följa underarmen, inte fan pekar händerna utåt då? Inte mina i alla fall.
Följdaktligen mår mina händer bäst med nästan ingen backsweep, men mycket upsweep. Löses genom att rulla fram ett standardstyre.
Jag menar inte att detta funkar för alla men att det kan löna sig att prova nåt som verkar helt bakvänt bara för att se om det gör skillnad.
Om jag greppar en penna med ena handen och håller den normalt i handen med armen rakt ner längst med kroppen så pekar insida på handen längre fram än utsidan på handen dvs backsweep. Hur mycket backsweep som är bekvämt är väldigt olika då alla har olika ben i handleden. Men för mig verkar mer än 8grader som är standard på många styren passa. Får väl köpa ett 12graders och testa...
Hittade ett ganska intressant klipp på nätet om just detta.
Bör armbågarna peka utåt sådär? Trodde att de typiskt ska vara rakt bakom händerna, alltså vara parallella?Fast hur är det där med pennan relevant? Du har väl inte spikraka armar, och definitivt inte nedåt, när du cyklar? Jag kan tyvärr inte ta en bild på båda mina armar samtidigt, annars hade jag kunnat visa hur jag menar.
Edit: Jag gjorde en snabb skiss. Såhär, sett rakt uppifrån och en aning överdrivet:
Visa bilaga 498614
Massa backsweep blir jättekonstigt så länge inte underarmarna pekar utåt, vilket i alla fall mina inte gör.
Haha, mina händer pekar åt andra hållet om jag inte medvetet håller ut armbågarna något kopiöst när jag cyklar. Som sagt, alla är olikaFast hur är det där med pennan relevant? Du har väl inte spikraka armar, och definitivt inte nedåt, när du cyklar? Jag kan tyvärr inte ta en bild på båda mina armar samtidigt, annars hade jag kunnat visa hur jag menar.
Edit: Jag gjorde en snabb skiss. Såhär, sett rakt uppifrån och en aning överdrivet:
Visa bilaga 498614
Massa backsweep blir jättekonstigt så länge inte underarmarna pekar utåt, vilket i alla fall mina inte gör.
Det beror såklart på vilken position på cykeln man har, men "elbows out" är ju ett ganska vedertaget begrepp inom MTB. ? Armarna kan ju inte vara spikraka utan måste böjas, och då har du inte så mycket val. Utåt eller nedåt, varav det sistnämnda inte ger samma styrka och kontroll.Bör armbågarna peka utåt sådär? Trodde att de typiskt ska vara rakt bakom händerna, alltså vara parallella?
Lee McCormack m fl promotar numera armbågarna bakom händerna och elbows out verkar öka risken för axelproblem. Men alla är såklart olika. Alex Bugosky som kör med Lee kör med ganska lite backsweep, och Lee kör med 14 grader om jag minns rätt.
Jag läste på och meckade en del med det men fick inte till det. Gillar också handtag som ovan (och har små händer) men mest effekt verkar position och attityd ha.prova ändra lite vinkel på styret fungerade för mig. Fick för mycke tryck på yttre delen av handflatan.