Domningar i händerna (MTB)

Hade väldigt stora problem. Händerna domnade bort redan efter 10 minuter ibland.
Nu har jag monterat Specialized handtag, BG Contour Narrow Locking, och även
flyttat bak sadeln för att få mindre tryck på händerna. Det funkar suveränt!

Kan väl vara många olika orsaker.

Personligen råkade jag ut för alla möjliga tänkbara tunnelsyndrom. Så pass att jag efter en halv timme på cykeln inte ens kunde växla (triggers) då fingrarna utöver domningen helst tappade kraft.
Som värst var händerna helt "borta" en hel vecka i taget.

Körde då med normala runda handtag och ett riserstyre som inte gav mina handleder riktigt bekväm vinkel.
Bytte till ett flatbar och skaffade Ergon-handtag med barends. Det senare klarar jag mig inte utan.
Nu är det superbra. Aldrig ett uns av domningar ens efter riktigt långa pass.

Benneth skrev:
-------------------------------------------------------
> flyttat bak sadeln för att få mindre tryck på
> händerna.

?
Om du inte har väldigt starka rygg- och bålmuskler
så måste det väl vara bättre att flytta fram sadeln.

Hur hårt håller du i styret?

Tack för alla tips.
Ska prova Ergon-handtag.
frippa- jag håller hårt när det är stökigt men släpper helt på grus och asfalt. Jag byter grepp ofta. Jag jobbar med händerna på dagarna, förmodligen är det en arbetsskada.

frippa skrev:
> Benneth skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > flyttat bak sadeln för att få mindre tryck
> på
> > händerna.
>
> ?
> Om du inte har väldigt starka rygg- och
> bålmuskler
> så måste det väl vara bättre att flytta fram
> sadeln.

Det stämmer väl det som Benneth säger. Har att göra med sadelns postion gentemot vevpartiet, man får bättre mothåll med benen om sadeln flyttas bakåt vilket gör att man får lättare att balansera upp överkroppen med bålmuskulaturen.

Efter att ha laborerat med inställningen med sadeln fram och tillbaka utan resultat köpte jag ett par handskar med mycket gel-padding. Inga domningar efter det. Ibland behövs det inte så mycket.

Köpte Specialized`s värstinghandskar, fulla med gele, men de har
inte hjälpt ett smack. Kör nu med tunna handskar utan vaddering
och det funkar bra!
Har vanliga handtag på vinterhojen, och där domnar händerna
snabbt till oanvändbarhet.

Samma problem har jag, förmodligen en arbetsskada också efter för många år med trycklufts verktyg. På långloppen så kunde det bli så illa att jag hoppade över att växla för domningarnas skull och att händerna var kraftlösa. Monterade Twist reglage igår och problemet år borta. Lättare att växla och händerna verkar ta mindre stryk också.

Om det är pekfinger och tumme som krånglar så har mediannerven kommit i kläm någonstans, troligtvis i karpaltummen(mittpå där handleden går över till handen). Det kan avhjälpas genom att ta bort belastningen från detta område, dels genom att använda handtag med större avlastningsyta då denna del kommer i kläm vid användning av "normalt" handtag men också genom att använda handskar med bättre stoppning. Precis som det nämndes tidigare så går det skjuta bak sadeln för att få ryggmuskulaturen att jobba i ett mer utdraget läge men detta förutsätter en stark rygg, kan bli ett ryggproblem istället om det vill sig illa...

Mats W skrev:
> Efter att ha laborerat med inställningen med
> sadeln fram och tillbaka utan resultat köpte jag
> ett par handskar med mycket gel-padding. Inga
> domningar efter det. Ibland behövs det inte så
> mycket.

I detta fall verkade det behövas mycket (gel). :)

Inte när man cyklar nej, men i unga år innan man hade någon erfarenhet så körde man mest med högerhanden, men efter att ha bytt till vänsterhanden så har jag inte längre dessa problem.

Lyfter en gammal tråd.

Har problem med att händerna domnar efter en kort stunds cykling. På XC:n( Scott Aspect 10 strl M) bytte jag till ett bredare styre (från 640mm till 720mm) och handskar utan padding och det blev bättre.
Nu när jag cyklar på min Ragley Big Al strl L domnar händerna direkt, använder samma handskar. Bytte 780mm styret med handtag till samma som XC:n, det blev lite bättre.
Vad kan det bero på att händerna domnar? För klen bål?

Glömde säga att släpper jag styret och hänger handen/händerna rakt ner en jättekort stund går domningen över. Vilket säger mig att det borde vara blodtillförseln och inte nerverna som strular.

Har liknande bekymmer med ömma handleder och tappad känsel i händerna.

Läst en del om att öka backsweep på styret så det passar handledens naturliga vinkel. SQLab har både 12 & 16° på just backsweep på sina styren som jag är nyfiken på att testa. Har även testad Ergons handtag men vet inte om jag tyckte att de gav jättemycket för mig…

Har också bekymmer med ömma handleder och förlorad känsel i fingrarna. I år har problemen kvarstått trots att jag har slutat cykla. Har kontakt med vården för att hitta orsak och lösning på problemet. Jag instämmer i att man ska ha respekt för den här problematiken.

Läst en del om att öka backsweep på styret så det passar handledens naturliga vinkel.
Det måste vara väldigt personligt, för i mitt fall är det precis tvärtom. Händerna vill inte alls peka "utåt" utan snarare inåt. Om du tänker dig att armbågarna är utanför axlarna och händerna nånstans emellan i bredd, och du låter händerna följa underarmen, inte fan pekar händerna utåt då? Inte mina i alla fall.

Följdaktligen mår mina händer bäst med nästan ingen backsweep, men mycket upsweep. Löses genom att rulla fram ett standardstyre. (y)
Jag menar inte att detta funkar för alla men att det kan löna sig att prova nåt som verkar helt bakvänt bara för att se om det gör skillnad.

Det måste vara väldigt personligt, för i mitt fall är det precis tvärtom. Händerna vill inte alls peka "utåt" utan snarare inåt. Om du tänker dig att armbågarna är utanför axlarna och händerna nånstans emellan i bredd, och du låter händerna följa underarmen, inte fan pekar händerna utåt då? Inte mina i alla fall.

Följdaktligen mår mina händer bäst med nästan ingen backsweep, men mycket upsweep. Löses genom att rulla fram ett standardstyre. (y)
Jag menar inte att detta funkar för alla men att det kan löna sig att prova nåt som verkar helt bakvänt bara för att se om det gör skillnad.
Om jag greppar en penna med ena handen och håller den normalt i handen med armen rakt ner längst med kroppen så pekar insida på handen längre fram än utsidan på handen dvs backsweep. Hur mycket backsweep som är bekvämt är väldigt olika då alla har olika ben i handleden. Men för mig verkar mer än 8grader som är standard på många styren passa. Får väl köpa ett 12graders och testa...

Hittade ett ganska intressant klipp på nätet om just detta.

Om jag greppar en penna med ena handen och håller den normalt i handen med armen rakt ner längst med kroppen så pekar insida på handen längre fram än utsidan på handen dvs backsweep. Hur mycket backsweep som är bekvämt är väldigt olika då alla har olika ben i handleden. Men för mig verkar mer än 8grader som är standard på många styren passa. Får väl köpa ett 12graders och testa...

Hittade ett ganska intressant klipp på nätet om just detta.

Fast hur är det där med pennan relevant? Du har väl inte spikraka armar, och definitivt inte nedåt, när du cyklar? Jag kan tyvärr inte ta en bild på båda mina armar samtidigt, annars hade jag kunnat visa hur jag menar.

Edit: Jag gjorde en snabb skiss. Såhär, sett rakt uppifrån och en aning överdrivet:

210114643_326659822466769_1931875898458688262_n.jpg

Massa backsweep blir jättekonstigt så länge inte underarmarna pekar utåt, vilket i alla fall mina inte gör.

Senast ändrad:
På min AM HT bytte jag från 8 till 12 grader backsweep, och samtidigt från 780 till 750 mm, och från 15 mm rise till flat. Båda roterade så att det blir pyttelite upsweep. Resultatet blev bättre för axlarna, mina arbågar fladdrar inte ut, men istället får jag små tendenser till domningar. Tror nästa steg blir att backa sadeln lite, och kanske flytta ner en spacer under stammen. Kommer troligen även kräva viss justering av sadelns lutning, ska kännas naturligt oansträngt att vara mitt på sadeln.

Fast hur är det där med pennan relevant? Du har väl inte spikraka armar, och definitivt inte nedåt, när du cyklar? Jag kan tyvärr inte ta en bild på båda mina armar samtidigt, annars hade jag kunnat visa hur jag menar.

Edit: Jag gjorde en snabb skiss. Såhär, sett rakt uppifrån och en aning överdrivet:

Visa bilaga 498614

Massa backsweep blir jättekonstigt så länge inte underarmarna pekar utåt, vilket i alla fall mina inte gör.
Bör armbågarna peka utåt sådär? Trodde att de typiskt ska vara rakt bakom händerna, alltså vara parallella?

Visa bilaga 498614

Haha, mina händer pekar åt andra hållet om jag inte medvetet håller ut armbågarna något kopiöst när jag cyklar. Som sagt, alla är olika ☺️

Bör armbågarna peka utåt sådär? Trodde att de typiskt ska vara rakt bakom händerna, alltså vara parallella?
Det beror såklart på vilken position på cykeln man har, men "elbows out" är ju ett ganska vedertaget begrepp inom MTB. ? Armarna kan ju inte vara spikraka utan måste böjas, och då har du inte så mycket val. Utåt eller nedåt, varav det sistnämnda inte ger samma styrka och kontroll.

Sen beror det förstås på när man har sina handproblem. Är det vid lång transport på slätt underlag, där armarna antagligen är relativt raka? Då kanske det blir helt annorlunda. För min del får jag ont när det är stökigt och då pekar mina armbågar (förhoppningsvis) åtminstone en smula utåt. Jag har inte ens tänkt på hur detta hänger ihop i teorin förrän nu, men har provat mig fram till att mer backsweep absolut inte är lösningen. Tvärtom.

Lee McCormack m fl promotar numera armbågarna bakom händerna och elbows out verkar öka risken för axelproblem. Men alla är såklart olika. Alex Bugosky som kör med Lee kör med ganska lite backsweep, och Lee kör med 14 grader om jag minns rätt.

Lee McCormack m fl promotar numera armbågarna bakom händerna och elbows out verkar öka risken för axelproblem. Men alla är såklart olika. Alex Bugosky som kör med Lee kör med ganska lite backsweep, och Lee kör med 14 grader om jag minns rätt.

Herr McCormack har en hel del vettiga idéer men han har också för sig att vissa saker är allmängiltiga trots att "det beror på". ? Jag vet att min position inte är optimal (om något har jag armbågarna för mycket nedåt), men poängen är att försöka anpassa styret till hur händerna "vill vara". Mina vill peka inåt; det räcker med att hålla upp armarna framför mig med lite lätt böjda armbågar för att se att de absolut inte vill peka utåt i alla fall.

Edit: Såna här är för övrigt kanon. Tyvärr finns de inte i tillräckligt grov tjocklek för mina dasslock.

grepp.jpeg

Senast ändrad:
"Elbows out" och modet med breda styren kanske är förklaringen till att vissa stigar bara blir bredare och bredare.

Fast till ämnet som jag kan alldeles för mycket om. Ingen domning är den andra lik och inga standardlösningar på forum kommer hjälpa annat än om man råkar ha väldig tur. Tyvärr är det sällan så enkelt som att det bara är just vid cykling som någon nerv hamnar i kläm, utan ofta finns problemet redan innan, men märks extra tydligt vid cykling.

Oavsett om lyckas bli av med domningarna genom att justera cykeln eller inte, så rekommenderar jag verkligen att man ska ta det på allvar. (Om man inte suttit som skit innan såklart.) Själv har jag experimenterat i många år med domningar i ena handen, med mer eller mindre goda resultat. Nu har det till slut visat sig vara en kombo av tre i sig inte så dramatiska inklämningar. Två är opererade men den tredje är det försent med. Eftersom jag har gått och småklämt en verv uppe vid nacken i många år är den permanent skadad. Alla roliga cyklar är nu sålda och jag sitter kvar med en massa skumma styrstammar, ergonomiska grepp och en permanent dålig känsel i halva högerhanden.

Så kolla med någon som är riktigt bra på nervinklämningar och gå inte och runt med skiten för länge. Jag kan rekommendera ett par bra handkirurger för den som vill.

Tillbaka
Topp