Doping. Tom Boonen fast i dopingtest!

Han har ju haft trassel med kokain tidigare. Det är konstigt att inte laget gör nåt åt det. Det är också trist att det klassas som doping när det antagligen handlar om "festdrogande".

I min värld är han en stjärna ändå.
/J

Synd, dumt, korkat. Han är en grym cyklist, synd att solka ner sig så.
Men detta får en ju att fundera...jag menar, att om man kliver över den gränsen som det innebär att ta kola som han gjort, ja då finns väl inte heller den där mentala spärren att inte ta andra grejer.
Fast jag är nog ute och cyklar : )

Happy är roligt.

Kollektivet ondgör sig och hånar de som skriver okunnigt om cykling, men slänger sig själv gärna ut som experter efter att ha gått på ANT-undervisning i femman och träffat en knarkare.

Den gamla knarkare jag träffade i skolan sa att knarkandet var helskönt och jätteroligt. Enda anledningen till att han slutade var att han blev frälst.

Senast redigerad av en moderator:
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Happy är roligt.
>
> Kollektivet ondgör sig och hånar de som skriver
> okunnigt om cykling, men slänger sig själv
> gärna ut som experter efter att ha gått på
> ANT-undervisning i femman och träffat en
> knarkare.

Que? Vem, var, hur i ovanstående inlägg?

mzi skrev:
> Happy är roligt.
>
> Kollektivet ondgör sig och hånar de som skriver
> okunnigt om cykling, men slänger sig själv
> gärna ut som experter efter att ha gått på
> ANT-undervisning i femman och träffat en
> knarkare.

Någon speciell i den här tråden du tänker på, eller skrev du innan du tänkte ? Eller är det helt enkelt okej att sniffa kokain som proffscyklist enligt dig ?? :-/ T

Bara det inte eskalerar. Vore synd på en sådan framgångsrik karriär. Förstår inte varför man ska förstöra sitt liv med droger när det finns tusen andra sätt att göra det på.

Little Stereo skrev:
> mzi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Happy är roligt.
> >
> > Kollektivet ondgör sig och hånar de som
> skriver
> > okunnigt om cykling, men slänger sig själv
> > gärna ut som experter efter att ha gått på
> > ANT-undervisning i femman och träffat en
> > knarkare.
>
>
> Någon speciell i den här tråden du tänker på,
> eller skrev du innan du tänkte ? Eller är det
> helt enkelt okej att sniffa kokain som
> proffscyklist enligt dig ?? :-/ T

Jag vet ju inte vad han menar, det får han svara på själv, men jag kan tänka mig att han menar att bara för att man tar lite kokain är man inte en knarkare. Bara för att man tar kokain är man inte beroende. Däremot bryter han antagligen mot lagen, även i drogliberala Nederländerna. Så av den anledningen borde han ju avstå.

Om man bortser från att det faktiskt är olagligt med just kokain så är det ju ingen skillnad, moralisk, på att ta en cigg och en öl jmfrt att sniffa kokain. Så länge man inte skadar ngn annat än sig själv.

Jag vet att många inte håller med mig i detta, speciellt i Sverige där moralpaniken slår på alla klockor så fort ngn tar en annan drog än just öl och cigg, men det är min åsikt i alla fall.

Enligt Proffsklungan stänger Quickstep av Boonen från tävlande:

"Quick Step har nu valt att stänga av deras stjärna Tom Boonen från allt tävlande den närmsta tiden, efter att han ännu en gång ertappats med kokain i kroppen.

I ett pressmeddelande skriver det belgiska stallet att man nu för nära diskussioner med sponsorerna om vad man ska göra i fallet. Enligt team-managern Patrick Lefevere hänger Boonens plats i laget i en mycket skör tråd. "Jag vet inte vad jag ska säga. Men jag dansar definitivt inte omkring i mitt vardagsrum av lycka. Jag är väldigt besviken", säger han till belgisk media."

Det är inte okej att skada sig själv heller. Skadar du dig själv skadar du även personerna i din omgivning. Att knarka är inte okej. Oavsett om det är en liten gås på helgerna eller en lina för att överleva dagen.

Att Tom har dragit en lina eller två är verkligen inte okej då han säkert är förebild åt många yngre cyklister. Vi får absolut inte sända ut den signalen till kommande genereation cyklister att det på något sätt skulle vara okej att knarka bara för att man är proffs.

Mer nolltolerans mot narkotikan då den har förstört för mångas liv och dödat oskyldiga i kampen om den globala marknaden.

Bang skrev:
> Det är inte okej att skada sig själv heller.
> Skadar du dig själv skadar du även personerna i
> din omgivning. Att knarka är inte okej. Oavsett
> om det är en liten gås på helgerna eller en
> lina för att överleva dagen.
>
> Att Tom har dragit en lina eller två är
> verkligen inte okej då han säkert är förebild
> åt många yngre cyklister. Vi får absolut inte
> sända ut den signalen till kommande genereation
> cyklister att det på något sätt skulle vara
> okej att knarka bara för att man är proffs.
>
> Mer nolltolerans mot narkotikan då den har
> förstört för mångas liv och dödat oskyldiga i
> kampen om den globala marknaden.

Antar att du tycker lika om cigaretter, öl, vin och div receptbelagda läkemedel?

Får han sparken från Quickstep måste ju bara Team Colombia värva honom jag menar han marknadsför ju redan Colombias export produkt nr1 ;-)

Ajaj, Tompa kommer sluta död på en smutsig toa på plattan. Så går det för alla knarkare, det fick jag lära mig i femman.

PANTANI_TT98.jpg

imrog skrev:
> Va tråkigt... Men det är ju inte dopingrelaterat
> i allafall...

Det är det i alla högstra grad,
Kokain höjer toleransen för intensiv träning .

GöranH skrev:
> I ett pressmeddelande skriver det belgiska stallet
> att man nu för nära diskussioner med sponsorerna
> om vad man ska göra i fallet. Enligt
> team-managern Patrick Lefevere hänger Boonens
> plats i laget i en mycket skör tråd. "Jag vet
> inte vad jag ska säga. Men jag dansar definitivt
> inte omkring i mitt vardagsrum av lycka.

Snålt av Boonen att inte bjuda chefen.

andersen skrev:
> imrog skrev:
> -----
> > Va tråkigt... Men det är ju inte
> dopingrelaterat
> > i allafall...
>
> Det är det i alla högstra grad,
> Kokain höjer toleransen för intensiv träning .

Samt är aptit dämpande vilket gynnar en cyklist som vil gå ner i vikt under tunga träningsperioder inför tävlingsperioder.

andersen skrev:
> imrog skrev:
> -----
> dopingrelaterat
> > i allafall...
>

Inte tillräckligt för bli avstängd...
R

andersen skrev:
> imrog skrev:
> -----
> dopingrelaterat
> > i allafall...
>

Chansen att du slutar som Simpson är dock ganska stor.

Senast redigerad av en moderator:
imrog skrev:
> andersen skrev:
> -----
> > imrog skrev:
> >
>
> > -----
> > > Va tråkigt... Men det är ju inte
> > dopingrelaterat
> > > i allafall...
> >
> > Det är det i alla högstra grad,
> > Kokain höjer toleransen för intensiv träning
> .
>
> Inte tillräckligt för bli avstängd...
> R
Jo enl WADA:s dopningslista så ar det så.

Nu är det många uttalanden om kokain och dess effekter som känns tämligen ogrundade. Det är visserligen så att även rekreationsdroger är förbjudna enligt dopingreglementet om jag förståt det ärtt, och då ska Boonen stängas av, men de där "inte så kul om han får en snedtändning i en utförslöpa" eller "omg!1on koks gör dig dum i huvudet direkt"-kommentarerna tillför inget annat än mer myter.

Det jag däremot fastnade för och vill veta mer om är "Kokain höjer toleransen för intensiv träning . " som andersen skrev. Finns detta undersökt, och i sådana fall var kan jag läsa studien med resultaten?

Scott tokig skrev:

> Samt är aptit dämpande vilket gynnar en cyklist
> som vil gå ner i vikt under tunga
> träningsperioder inför tävlingsperioder.

Jo men hur länge är det aptitdämpande? Ett par timmar max! Klart karln ska få fira sin fritid som han vill. Vi svennar har vår sprit.. Hur många gånger per år skulle man inte bli påkommen med spår av alkohol i kroppen, om någon slumpmässigt hoppade fram ur buskarna och testade en?

Ok att det ur sponsor synpunkt inte är så genomtänkt, men helt uppenbart har han råd att festa bättre än oss stackare. Det är ju inte så att han står på plattan och vinglar och erbjuder en avsugning för en folköl!

Pigmachine skrev:
Det är ju inte
> så att han står på plattan och vinglar och
> erbjuder en avsugning för en folköl!

HAHAHAAAA!!!!!
Jag förespråkar inte kokain...
Men låt han knarka ner sig...
Vi har ju en massa fyllskallar här... Tror det är en hel del rökare med...
Rökning hämmar väl aptiten med...

R

Kanske är det bara en fördom från min sida, men jag har svårt att tro att en cyklist som knarkar på fritiden samtidigt har intsällningen att han aldrig skulle dopa sig under en tävling.

Nog bara en fördom, då det ena påverkar psyket (tillfälligt) och det andra påverkar prestandan.

Jag såg en dokumentär/intervju med Karelin, där han stog och högg ved i -30 iförd linne. Och han drack fan upp en flaska vodka på den tiden det tog att intervjuva honom, och jag tror inte han nånsin åkt dit för doping?? bara för att han är en fylltratt.

Jag skulle gärna byta ut mina folköl mot kokain, om jag inte skulle gå och lägga mig efter det här inlägget, men jag skulle aldrig dopa mig för det... Mest för att min kondis skulle dramatiskt förbättras av att jag cyklar istället för att dricka öl och sitta och irra på ett forum för mycket. :P

zodah skrev:
> bla bla bla
>
> Om man bortser från att det faktiskt är olagligt
> med just kokain så är det ju ingen skillnad,
> moralisk, på att ta en cigg och en öl jmfrt att
> sniffa kokain. Så länge man inte skadar ngn
> annat än sig själv.
>
> Jag vet att många inte håller med mig i detta,
> speciellt i Sverige där moralpaniken slår på
> alla klockor så fort ngn tar en annan drog än
> just öl och cigg, men det är min åsikt i alla
> fall.

Jag håller verkligen inte med dig om att det inte skulle vara någon skillnad moraliskt. Tobak och alkohol må vara skadligt även det, men den stora skillnaden är att det är lagligt, det är inte kokain eller övrig narkotika. I förlängningen så stöder även den som "bara" drar en näsa kokain till helgen den grova organiserade brottsligheten (som vi diskuterade i en annan tråd) eftersom det är stora syndikat som styr majoriteten av narkotikaframställningen. Utan att egentligen ha belägg för det så gissar jag hej vilt på att det är få i Sverige som framställer eget kokain...

/Andreas

bigmollo skrev:
> Det
> är också trist att det klassas som doping när
> det antagligen handlar om "festdrogande".
>

Du är på rätt spår här: "Since it was an out-of-competition test, it cannot take action – cocaine usage is subject to sporting sanctions only during competition."

Källa: http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2009/may09/may09news2

Man skriker så gärna DOPING...

Bang skrev:
> Han är knarkare, inte så kul om han skulle få
> snedtändning i en utförslöpa i alperna...

Usch, sånt där vågar man knappt tänka på...
Min kompis kompis fick kokainpsykos högst uppe på Götgatsbacken.
Han trodde att han var kines och försökte äta upp en hund, sedan cyklade han jättejättefort ner utan att använda ringklockan!

+1.
fan, samma hände min polare ikväll.

VCN skrev:

> Han trodde att han var kines och försökte äta
> upp en hund, sedan cyklade han jättejättefort
> ner utan att använda ringklockan!

Cliff Barnes skrev:

> Jag håller verkligen inte med dig om att det inte
> skulle vara någon skillnad moraliskt. Tobak och
> alkohol må vara skadligt även det, men den stora
> skillnaden är att det är lagligt, det är inte
> kokain eller övrig narkotika. I förlängningen
> så stöder även den som "bara" drar en näsa
> kokain till helgen den grova organiserade
> brottsligheten (som vi diskuterade i en annan
> tråd) eftersom det är stora syndikat som styr
> majoriteten av narkotikaframställningen. Utan att
> egentligen ha belägg för det så gissar jag hej
> vilt på att det är få i Sverige som
> framställer eget kokain...
>
> /Andreas

Lagstiftning brukar följa moral - eller demokratisk bestämde moral - men inte alltid. Ett stort diskussion om den kostnad till samhället av olika laglig och olagliga droger är svårt - eftersom verkliga siffror är svårt att hitta.

Tänk att innan Kokain var olaglig i sverige ( och andra länder), var det laglig, och enkelt att köpa... Relativt!... Men den efterfrågan var låg, så det var svår att hitta någon som såld den i en krog på kvällen. Efter det blev olaglig öppnade marknad för vissa entrepreneurar....

Du är helt rätt, det är väldigt få som tillverkar kokain i sverige.... Enbart! Kunde inte hitta hur många är anställde hos Astra Zeneca i sverige, osäkert om dom tillverkar den här.... Men det var Astra's först kommerciella succe - så hur många har den påverkade?

Värför vissa droger är lagligt och vissa inte är ett stort frågor, med många facet, men för det mesta är det ekonomisk och politisk beslut inte moralisk.

Boonen puts blame on alcohol problem

Tom Boonen says he may have used cocaine on an afternoon when he had too much to drink. However, he claims to have had a black-out and does not know what happened.

"I do not think I have a problem with cocaine, I have problems when I drink too much. 364 days per year I am good. But if I drink too much, it's exactly like I change in my head," Boonen told Belgian Radio1.

The Quick Step sprinter was suspended by his team Saturday after it was announced that he had tested positive a second time for cocaine.

"I need help," he told sporza.be. "Someone should teach me to understand what happens when I drink too much."

Looking to the future, he said, "Whether I will continue to be a cyclist? That is the least of my concerns."

The former World Champion received support from Lance Armstrong. According to nieuwsblad.be, the American said, "Tom must look at himself and and say, 'I have a problem, how do I solve this?' He is not the only one in the world who has to resist temptation. I wish him the best and hope everything goes well.."

Cliff Barnes skrev:
>
> Jag håller verkligen inte med dig om att det inte
> skulle vara någon skillnad moraliskt. Tobak och
> alkohol må vara skadligt även det, men den stora
> skillnaden är att det är lagligt, det är inte
> kokain eller övrig narkotika. I förlängningen
> så stöder även den som "bara" drar en näsa
> kokain till helgen den grova organiserade
> brottsligheten (som vi diskuterade i en annan
> tråd) eftersom det är stora syndikat som styr
> majoriteten av narkotikaframställningen. Utan att
> egentligen ha belägg för det så gissar jag hej
> vilt på att det är få i Sverige som
> framställer eget kokain...
>
> /Andreas

Det är visserligen sant det du säger, men om man ska diskutera substansen kokain så måste göra skillnad på de konsekvenser bruket av denna medför, för de kan precis som för alla andra preparat delas in i två huvudgrupper.

De konsekvenser som är ett direkt resultat av bruket, såsom skador på användaren, miljöeffekter av framställandet och de anhörigas lidande när en person går ner sig i ett missbruksträsk.

Sedan är några av de konsekvenser du nämner inte ett resultat av drogens verkan i sig utan snarare av det faktum att den är olaglig. Att man stöder den organiserade brottsligheten beror på själva olagligförklarandet, precis som man stödde maffian under spritförbudet i förra seklets början.

Jag är visserligen ingen förespråkare av en legalisering av just kokain, men framför allt i diskussionen kring marijuana tycker jag det främjar debatten att man gör en åtskillnad mellan de två grupperna.

Tillbaka
Topp