Dopingtråden

Dopingtråden
Kan inte säga att jag är CHOCKAD.

En intressant detalj är att detta sätter strålkastarljuset ytterligare på dopingdoktorn Dr. Geert Leinders. Han som menade att Rasmussen borde be sin pappa att donera blod eftersom det var som att "blanda vatten med vatten".

Alltså samme doktor som Team Sky anlitade 2010-2012. Fast man ska inte insinuera något om Sky, deras framgångar beror ju på "marginal gains", dvs små detaljer som att de värmer ner på trainers efter varje etapp för att förbättra återhämtningen. Det gör att man kan dominera en hel TdF.

Dopingtråden
underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är bara att inse att landsvägscykelsporten
> är död för en lång lång tid.

I och för sig så gällde ju t.ex. Ryder Hesjedals dopingfall MTB.
Det är inte bara cyklarna som är smutsiga i skogen.. ;-)

Dopingtråden
Jasså jag tillbringar för lite tid här för att vara helt uppdaterad. Inte bra, och helt klart förvånande med tanke på den tid jag ändå lägger ned här...

Dopingtråden
schture skrev:
> +1
>
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanon, verkligen.
> >
> > Kan dom inte låsa in Ricco, Rasmussen, Floyd
> och
> > ett gäng till? Jag tycker att dom gjort mer
> än
> > tillräckligt för att förstöra en sport.

+2

Dopingtråden
Trampedalen skrev:
> Rock skrev:
> -----
> > Kan dom inte låsa in Ricco, Rasmussen, Floyd
> och
> > ett gäng till? Jag tycker att dom gjort mer
> än
> > tillräckligt för att förstöra en sport.
>
> Nu blir jag lite osäker på vilket *gäng* du
> menar.
> De som dopat sig i största allmänhet eller de
> som sagt litet mer om vad de gjort och sett?
>
> Blir lite olika stora rum att låsa in folk i
> tänker jag.
>
> Eller missar jag helt poängen?

Det handlar inte bara om att dom har dopat sig, det är det så många som har gjort. Det är tre herrar som har ändrat sin historia mer än en gång. En svensk kommunalpolitiker framstår som trovärdigheten själv jämtemot de här jönsarna.

Dopingtråden
Rock skrev:
> Det handlar inte bara om att dom har dopat sig,
> det är det så många som har gjort. Det är tre
> herrar som har ändrat sin historia mer än en
> gång. En svensk kommunalpolitiker framstår som
> trovärdigheten själv jämtemot de här
> jönsarna.

Menar du att du föredrar omertans
-aldrig hört, sett eller gjort något...?

Dopingtråden
Floyd får en frisedel i min bok. Om det inte hade varit för hans Omerta-brytande så hade Lance Armstrong med stor sannolikhet fortfarande varit sjufaldig Tour de France-segrare. Det var han som till stor del satte hela USADA-bollen i rullning. Visserligen mest pga krassa hämndmotiv och att han kände sig sviken, kränkt och allmänt illa behandlad. Men i alla fall.

Utan Floyd, ingen Lance hos Oprah Winfrey. :-)

Dopingtråden
Jag tycker Tyler Hmilton får vara i samma fack som Floyd. Hans bok var den första omfattande information som allmänheten (iaf jag) fick. Och så beskriver han sig ju själv som en ritkig trevlig kille :-)

Dopingtråden
DT skrev:
> 2000

Ser fram emot att komma förbi 2009, då ska det vara slut på det här eländet.

Dopingtråden
Finns ju många som förespråkar "frikort" för alla som dopat sig under -90 och 2000 tal, så att alla kan erkänna och berätta. Finns ett visst värde i det. Men iom att det fortfarande inte går att upptäcka alla som dopar sig så lär det väl fortsätta.

Blä :-/

Men cyklingen (Lvg) har ju grävt sin egen grav ganska länge nu och snart har vi väl inga sponsorer kvar. Då finns det inga pengar att tjäna och vips så blir vi av med det värsta dopingen (väl?).

Dopingtråden
Trampedalen skrev:
> Rock skrev:
> -----
> > Det handlar inte bara om att dom har dopat sig,
> > det är det så många som har gjort. Det är
> tre
> > herrar som har ändrat sin historia mer än en
> > gång. En svensk kommunalpolitiker framstår
> som
> > trovärdigheten själv jämtemot de här
> > jönsarna.
>
> Menar du att du föredrar omertans
> -aldrig hört, sett eller gjort något...?

Läs igen!

Dopingtråden
underscore skrev:
> Det är bara att inse att landsvägscykelsporten
> är död för en lång lång tid.

Den dog när den första skivbromsade racern visades.

Dopingtråden
Dopingtråden
Undrar om Freires uttalande är korrekt, inte taget ur sitt sammanhang och inte felöversatt. I så fall är det ju rätt konstigt:

“I have demanded that he apologize, and that he does so publicly, because if he doesn’t, I will have to think about suing him,” Freire told AS. “He told me that he never said my name specifically, but the reality is that it’s all over the media.”

Att inte klaga på att falskeligen blivit utpekad som dopare utan att klaga på att han brutit ett löfte om att inte nämna hans namn!

Dopingtråden
OK, jag ger mig. Är inte utbildad ordvrängare utan tyckte att 100% av laget innebar ett specifikt utpekande av Freire (och samtliga andra). Men det är klart, man kan ju hävda att han klarar sig på att han inte explicit nämnde Freires namn.

Hur som var det nog inte just den aspekten jag hakat upp mig på om någon falskeligen pekat ut mig. Därmed inte sagt att jag för fem öre tror att Freire var ren.

Dopingtråden
Renheten i sig har nog mindre betydelse i det hela. Det är bevisbördan som det kommer att hänga på.

Egentligen är det ju bara två olika sätt att säga samma sak. Som jag tolkade det tyckte inte Rasmussen att han hade nämnt Freire, vilket Friere ansåg. Jag tror att dom flesta kommer att gå på Freires linje just där oavsett om han är skyldig eller inte.

Tillbaka
Topp