Dopingtråden

Dopingtråden
me.I.am sa:
Supertramp sa:
Alexander_kyckling sa:
Det tycker inte jag heller. Men det är lagligt, eller hur? Tex om man hittar en icke dopingklassad kemisk substans som på ett liknande sätt som EPO stimulerar kroppens produktion av röda blodkroppar.Då är det väl fritt fram att ta denna substans (så länge man håller blodvärdena iinom gränsen för maximalt hb-värde). Eller...?

Men har för mig att det finns något om det i WADA:s regler, att även substanser som inte finns med på svarta listan kan ge avstängning om de anses vara prestationshöjande på "fel" sätt. Kommer inte ihåg hur det var skrivet, eller var jag läste det tyvärr.
Därför blev jag faktiskt lite förvånad att det var "tillåtet" innan 1/1, men jag kan mycket väl minnas det helt fel.

I "dopingutbildningen" man gör för att få tävlingslicens säger man precis detta också, alltså preparat som tas i prestationshöjande syfte är förbjudna även om de inte är dopingklassade, om jag minns rätt. (Sen om man verkligen blir fälld är väl kanske en annan sak.)

Dopingtråden
Kanske är så att meldonium inte anses vara direkt prestationshöjande, om jag förstått det rätt så är "fördelen" att kroppen tål mer träning, återhämtar sig bättre.

Dopingtråden
– Faktum är att hon fick en bunt med tabletter för två år sedan som är relaterade till två doktorer i öst, Turkmenistan. En av dessa läkare har redan blivit arresterad i Addis Abeba och är redan i fängelse, säger han till SVT.

Citat ur ab om aregawis ursäkter.

"En bunt" som räcker i 2 år?

image.jpg

Men när doktorn man får vitaminer av åker i fängelse, så kan man kanske titta lite närmre på buntens innehåll, om inte annat?

Senast ändrad:
Dopingtråden
Friska människor skall inte exprimentera med "hjärtmedicin".
Alternativt människor med hjärtfel bör inte tävla på elitnivå.
Dvs. detta är exakt det som jag tycker doping jakt bör gå ut på.
Typ omtanke om idrottsutövarna.

För övrigt är det Intressant att se hur olika PR konsulter Sharapova och Aregawi har...

(fortsättning följer)

Dopingtråden
Konkret sa:
me.I.am sa:
Är det bara cyklister som serveras kontaminerat kött i Kina?

Nej fotbollslag har också fått det.

Jag skojade, och jag förmodar att du också skojade?
Men har det nånsin gjorts någon seriös undersökning om det kan ge utslag i urin/blodprov om man ätit kött från dopade kreatur? Och isf i sådan koncentration som vissa idrottare haft.

Dopingtråden
me.I.am sa:
Konkret sa:
me.I.am sa:

Men har det nånsin gjorts någon seriös undersökning om det kan ge utslag i urin/blodprov om man ätit kött från dopade kreatur? Och isf i sådan koncentration som vissa idrottare haft.

Har inte koll på vad det är nivåer de hittar i idrottare, men 79% av de 28 testade av vanliga kinaresentärer gav utslag på clenbuterol.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/...ionid=B192D66C78AE830011789A673A9289FE.f02t02

Dopingtråden
me.I.am sa:
Konkret sa:
me.I.am sa:

Vad jag har förståt så har många idrottsmän i sydamerika i synnerhet fotbollspelare testats för Clenbuterol, något som man vill härleda till kontraminerat kött.
Om det däremot gjorts någon seriös vetenskaplig undersökning kring dessa fall vet jag inte men dessa spelare verkar åtminstone ha friats från dopningsmisstankar.

Dopingtråden
Men, de är ju fotbollsspelare. Hur många gånger ska det behöva påpekas att fotbollsspelare inte tjänar på att dopa sig. Det handlar om BOLLKÄNSLA! ;-)

Dopingtråden
Jag kan inte låta bli att undra hur många andra ännu ej dopingklassade substanser (tex mediciner för djur och mäniskor) som elitidrottare proppar i sig. Är det möjligt att i dopingprov söka mer generellt efter prestationshöjande substanser för att snabbare kunna lägga till dem på listan över dopingklassade medel? Även om man inte kan använda resultatet för en fällande dom skulle detta i alla fall göra det svårare för idrottsmän att långvarigt bruka ej ännu dopingklassade preparat. Men man kanske måste ha detaljerad kännedom om kemisk sammansättning för att spåra ämnen i en provtagning?

Dopingtråden
Supertramp sa:
Jag kan inte låta bli att undra hur många andra ännu ej dopingklassade substanser (tex mediciner för djur och mäniskor) som elitidrottare proppar i sig. Är det möjligt att i dopingprov söka mer generellt efter prestationshöjande substanser för att snabbare kunna lägga till dem på listan över dopingklassade medel? Även om man inte kan använda resultatet för en fällande dom skulle detta i alla fall göra det svårare för idrottsmän att långvarigt bruka ej ännu dopingklassade preparat. Men man kanske måste ha detaljerad kännedom om kemisk sammansättning för att spåra ämnen i en provtagning?

Det är lite det som är poängen med blodpassen. Där kan man bli dopingavstängd baserat på att blodvärdena förändrats på ett sätt som anses "onaturligt".

Det blir lätt en filosofisk fråga i slutänden. Proffsidrott är kommersiell underhållning. Det handlar i slutänden inte om rättvisa, moral och hälsa. Det handlar om att sälja underhållningen till en publik. Om publiken kräver "rättvisa" för att betala så försöker man upprätthålla den på något sätt. Jag kan tycka att det är ett problem att många verkar se proffsidrott som samma sak som när barnen spelar knatteserie i fotboll. Det är en jäkla skillnad även om själva idrotten i sig är densamma.

Det är egentligen ingen större skillnad på att se Madonna uppträda med inspelad sång jämfört med att se Contador cykla på Clenbuterol. Var är debatten om att stänga av Madonna från att uppträda?

Dopingtråden
JT sa:
Supertramp sa:

Det är lite det som är poängen med blodpassen. Där kan man bli dopingavstängd baserat på att blodvärdena förändrats på ett sätt som anses "onaturligt".

Det blir lätt en filosofisk fråga i slutänden. Proffsidrott är kommersiell underhållning. Det handlar i slutänden inte om rättvisa, moral och hälsa. Det handlar om att sälja underhållningen till en publik. Om publiken kräver "rättvisa" för att betala så försöker man upprätthålla den på något sätt. Jag kan tycka att det är ett problem att många verkar se proffsidrott som samma sak som när barnen spelar knatteserie i fotboll. Det är en jäkla skillnad även om själva idrotten i sig är densamma.

Det är egentligen ingen större skillnad på att se Madonna uppträda med inspelad sång jämfört med att se Contador cykla på Clenbuterol. Var är debatten om att stänga av Madonna från att uppträda?

Sannolikt riskerar inte Madonna hälsan genom att uppträda till inspelad musik...

Dopingtråden
geologen sa:
Sannolikt riskerar inte Madonna hälsan genom att uppträda till inspelad musik...

Sannolikt gör inte Contador det heller genom att cykla på Clenbuterol. Det är lite det som är min poäng. Hälsoargumentet är ju bara BS. Det är inte hälsosamt med elitidrott. Punkt. INGEN elitidrottare gör sin kropp en välgärning då de sysslar med sin idrott på den nivån de gör det. Det handlar inte ett skvatt om "hälsa". Det finns förmodligen en hel radda dopingklassade mediciner som hade gjort elitidrott *mer* hälsosamt då de skulle hjälpa återhämtningen.

Dopingtråden
JT sa:
geologen sa:

Sannolikt gör inte Contador det heller genom att cykla på Clenbuterol. Det är lite det som är min poäng. Hälsoargumentet är ju bara BS. Det är inte hälsosamt med elitidrott. Punkt. INGEN elitidrottare gör sin kropp en välgärning då de sysslar med sin idrott på den nivån de gör det. Det handlar inte ett skvatt om "hälsa". Det finns förmodligen en hel radda dopingklassade mediciner som hade gjort elitidrott *mer* hälsosamt då de skulle hjälpa återhämtningen.

Jag tror att förbudet mot doping och kontrollerna minskar användningen och att de negativa hälsoeffekterna av dopingen därför är relativt begränsad. Skulle man däremot tillåta doping tror jag att följderna skulle bli katastrofala med många dödsfall, inte minst för utövare av konditionsidrott.

Dopingtråden
"""
Rehnström köper inte att Sjarapova medvetet försökt höja sin prestationsförmåga.
– I hennes fall tror jag absolut inte att det är doping, säger han.
– Hon hade otur. Det är en bra tjej. Det är synd att det hände.
– Hon har femton personer minst omkring sig. Att de inte upptäckt att det blev dopingklassat, det är oerhört amatörmässigt. Det är ofattbart.
"""

Att de inte upptäckt att det blev dopingklassat håller jag absolut med på är oerhört amatörmässigt. Däremot så som jag fattat vad medicinen gör och vad hon skyller på åkommor så blir det ju inte riktigt rätt. Ska hon ljuga kan hon väl försöka göra det ordentligt iaf :)

Senast ändrad:
Dopingtråden
Supertramp sa:
JT sa:
geologen sa:

Jag tror att förbudet mot doping och kontrollerna minskar användningen och att de negativa hälsoeffekterna av dopingen därför är relativt begränsad. Skulle man däremot tillåta doping tror jag att följderna skulle bli katastrofala med många dödsfall, inte minst för utövare av konditionsidrott.

Det finns flera exempel på cyklister som dopat sig till döds tidigare, Tom Simpson och Knud Jensen är kanske de mest kända exemplen.
Annars är det förstås inte bara hälsoargumentet som ligger till grund för arbetet mot dopning utan också för att man skall ha en hyffsat rättvis sport där inte den bästa doktorn är den viktigaste delen i en idrottares liv.

Dopingtråden
Just inom cykel var väl amfetaminanvändningen på väg att fullkomligen spåra ur, dels med nämnda dödsfall, men även med cyklister som återupplivades vid vägkanten efter att ha kollapsat till följd av att ha kunnat pressa kroppen för hårt då varningssignalsystemet var "helt ur funktion". Utan några åtgärder känns det inte orimligt att tänka sig att det funnits betydligt fler dödsfall kopplade till amfetaminanvändning.

Dopingtråden
Ja det skulle spåra ut totalt! Tänk dig t.ex. en cyklist som med hjälp av ett läkar-team med total avsaknad av etik är beredd att riskera sin hälsa och sitt liv och gå all-in och dopa sig med alla tillgängliga medel för att t.ex. vinna TdF.

Dopingtråden
Supertramp sa:
Ja det skulle spåra ut totalt! Tänk dig t.ex. en cyklist som med hjälp av ett läkar-team med total avsaknad av etik är beredd att riskera sin hälsa och sitt liv och gå all-in och dopa sig med alla tillgängliga medel för att t.ex. vinna TdF.

Riccardo Riccò hade nog inte tvekat att prova gränserna. :D

Dopingtråden
Supertramp sa:
Jag tror att den här mannen kanske skulle se nya intressanta karriärvägar! :-)
Han kunde tjänat betydligt mer pengar, med mindre risk. Finns ju gott om skrupellösa spekulanter, som inte kommer tillbaka och klagar. Inte för att de gjorde det nu heller, så mycket.
Till och med de gamla doktorerna i DDR hade blivit imponerade.

Dopingtråden
a.svensson sa:
me.I.am sa:
Konkret sa:
me.I.am sa:

Vad jag har förståt så har många idrottsmän i sydamerika i synnerhet fotbollspelare testats för Clenbuterol, något som man vill härleda till kontraminerat kött.
Om det däremot gjorts någon seriös vetenskaplig undersökning kring dessa fall vet jag inte men dessa spelare verkar åtminstone ha friats från dopningsmisstankar.

Är det sådant kött som säljs som "naturkött" i Sverige?

Tillbaka
Topp