GoranS sa:
DT sa:
Vadå "kollektiv bestraffning"? Att få tävla fritt i elitidrott är ingen grundläggande mänsklig rättighet. Det är liksom inte samma sak att bli kastad i fängelse som att inte få tävla. Är du med i ett lag som systematiskt missköter sig så kan det bli svårt att få ställa upp i alla tävlingar, även om du själv inte har gjort något fel. Tough luck.
Jag trodde att definitionen på kollektiv bestraffning var att man bestraffar en grupp för det någon eller några i gruppen gjort. Om det inte är fel uppfattat låter det som det är kollektiv bestraffning det handlar om.
Sen finns det en massa saker som inte har med mänskliga rättigheter att göra där det finns regler och bestraffningar. Jag uttryckte min åsikt om hur jag tycker att bestraffningen skulle ske i ett fall. Bara för att det kanske finns likheter med hur brottslighet bestraffas i vissa länder innebär det inte nödvändigtvis att jag anser att elitidrottande är en mänsklig rättighet.
Nej nej visst. Jag tycker bara att man ibland tar elitidrottares rättigheter att tävla fritt på lite för stort allvar, ungefär som att det är att jämställa med allas rätt till yttrandefrihet, etc. Till exempel under Lance Armstrong-härvan så fanns det de som tyckte att det var på tok för hårt att han skulle stängas av på LIVSTID, kränkte inte detta hans RÄTTIGHETER o.s.v. :-)
Nu har jag inte följt den här ryska härvan så nära då jag har tappat lite av mitt tidigare (rent akademiska!) specialintresse för dopningsfrågor. Men vad jag förstår så verkar det ganska klart att det har varit oerhört systematiskt organiserat och åtminstone delvis dirigerat/beskyddat från statligt ryskt håll. Samt att två högt uppsatta tidigare ryska antidopningstjänstemän har haft oturen att omkomma under högst oklara omständigheter inom loppet av ett par veckor i februari i år.
Då tycker jag att man från internationellt håll måste agera kraftfullt då det här problemet är mycket viktigare att komma till rätta med än enskilda idrottsmäns rätt att tävla som de vill. Om det innebär att en del rena och oskyldiga ryska idrottsmän inte får genomföra en del tävlingar under en period så är det tråkigt för dem, men livet är inte alltid rättvist.