Dopingtråden

Dopingtråden
janolle sa:
Jag skrev vem tror att dessa är rena. Va det ja skrev inget annat PUNKT

Jo men visst...

ALLArdopade.png

Dopingtråden
janolle sa:
Jag skrev vem tror att dessa är rena. Va det ja skrev inget annat PUNKT

Om du vill att det ska tolkas som en fråga kan jag rekommendera användning av frågetecken. Dessutom, med tanke på vad du tidigare skrivit kring dopning var det en rätt rimlig tolkning att det hela var en högst retorisk och insinuerande fråga.

Dopingtråden
Vem har sagt att alla ryssar ska stängas av? De har t.ex. en trupp som är anmäld till TdS.

Förstår vidare inte logiken i att norrmän ska stängas av i kölvattnet av McLaren-rapporten, vilket är anledningen till att en del ryssar stängts av. McLaren-rapporten talar inget om norska idrottare vad jag vet. Har du någon annan information? Vore väldigt intressant med en källhänvisning i så fall.

Dopingtråden
Vet inte riktigt vilka grenar det skulle innebära någon dramatisk ändring av svenska medaljchanser, i synnerhet som de 200 namnen väl inte är kända ännu.

Dopingtråden
Är inte riktigt säker på varför detta skulle göra att ryssar/ryskor skulle bli mer benägna att söka sig till Sverige. De som står på listan kan väl knappast få frikort till mästerskapet bara för att de byter nationalitet!? Och de som inte står på listan verkar ju som de skulle kunna få tävla "neutralt" och då är det inte för mig klart varför de skulle vara intresserade av att istället tävla för Sverige. Är ju knappast s.a. friidrottsförbundet har arabstatsbudget för inköp av idrottare.

Dopingtråden
GoranS sa:
Är inte riktigt säker på varför detta skulle göra att ryssar/ryskor skulle bli mer benägna att söka sig till Sverige. De som står på listan kan väl knappast få frikort till mästerskapet bara för att de byter nationalitet!? Och de som inte står på listan verkar ju som de skulle kunna få tävla "neutralt" och då är det inte för mig klart varför de skulle vara intresserade av att istället tävla för Sverige. Är ju knappast s.a. friidrottsförbundet har arabstatsbudget för inköp av idrottare.

Troll!

Dopingtråden
JT sa:
GoranS sa:

Troll!

?

Dopingtråden
Alla ryska friidrottare står inte på listan men de blir ändå uteslutna.
Då är det lämpligt att byta nationalitet.

Det gjorde den dopingavstängda Ludmilla. Då skickade Sverige en delegation till Västindien som lyckades få henne fri från avstängningen. Jag undrar vad det kostade?

Förstår du nu?

Dopingtråden
GoranS sa:
Och de som inte står på listan verkar ju som de skulle kunna få tävla "neutralt"
Om de - vilket kännetecknar hela affären i stort - kan bevisa att dom är oskyldiga.
De två hundra på listan kännetecknas bara att av att de får inte tävla neutralt även om de kan bevisa att de är oskyldiga.
Tänk om WADA hade samma regler - att det var upp till idrottsutövaren att bevisa utom varje tvivel att de inte var eller är eller kommer bli dopade - och då kanske de kunde få vara med. Till och med Kafka har ju en angenäm och enkel situation...
Jag förstår att ryssarna är lacka på det hela.

Dopingtråden
Miss Lycka sa:
Alla ryska friidrottare står inte på listan men de blir ändå uteslutna.
Då är det lämpligt att byta nationalitet.

Det gjorde den dopingavstängda Ludmilla. Då skickade Sverige en delegation till Västindien som lyckades få henne fri från avstängningen. Jag undrar vad det kostade?

Förstår du nu?

I artikeln jag länkade till står följande att läsa:

McLaren-rapporten som ble offentliggjort i fjor hevder at det var et statlig styrt dopingsystem i russisk idrett, og nå sier talsmenn for IAAF at russere som ønsker å delta i internasjonale konkurranser i friidrett som VM i London i august, må søke som nøytrale utøvere. De som søker kommer til å bli sjekket opp mot den listen McLarens etterforskere har sendt IAAF.

Jag tolkar detta som att ryska utövare kan komma att tävla under neutral flagg om de kan visa att de inte varit involverade i den ryska dopingsoppan. Jag kanske är oinformerad, men möjligheten att tävla under neutral flagg var för mig ny information (liksom att IAAF nu har en lista med 200 namn på idrottare som inte kan komma ifråga för detta). Enligt artikeln har vidare ryska utövare varit avstängda från IAAF sedan 2015, så om något verkar det bli lättare för ryska friidrottare att tävla i VM utan att byta nationalitet. Däremot indikerar detta för mig att IAAF inte är speciellt intresserade av att släppa på det så mkt att ryska friidrottare kan tävla under rysk flagg i VM.

Dopingtråden
Neutral flagg är min dåliga omtolkning av nøytrale utøvere. Har dock för mig att det någon gång tidigare förekommit att någon tävlat i mästerskap (gren oklar) utan att ha en nationsflagga vid sitt namn utan någon annan flagga.

Dopingtråden
emmer sa:
GoranS sa:
Och de som inte står på listan verkar ju som de skulle kunna få tävla "neutralt"
Om de - vilket kännetecknar hela affären i stort - kan bevisa att dom är oskyldiga.
De två hundra på listan kännetecknas bara att av att de får inte tävla neutralt även om de kan bevisa att de är oskyldiga.
Tänk om WADA hade samma regler - att det var upp till idrottsutövaren att bevisa utom varje tvivel att de inte var eller är eller kommer bli dopade - och då kanske de kunde få vara med. Till och med Kafka har ju en angenäm och enkel situation...
Jag förstår att ryssarna är lacka på det hela.

Nu väntar vi på att DT ska dyka upp och förklara det hela ...

Dopingtråden
GoranS sa:
Neutral flagg är min dåliga omtolkning av nøytrale utøvere. Har dock för mig att det någon gång tidigare förekommit att någon tävlat i mästerskap (gren oklar) utan att ha en nationsflagga vid sitt namn utan någon annan flagga.

Senaste os fanns det ett "lag" av idrottare som tävlade under olympiska flaggan. Flyktingar eller motsvarande var dom.

Dopingtråden
Undrar om det kan ha förekommit något liknande tidigare också. Jag såg väldigt lite av OS i fjol, så jag tror inte att det var därifrån jag mindes det. Eller så spelar bara min hjärna mig ett spratt.

Tillbaka
Topp