Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
GoranS sa:What?
Även Johaug själv fick frågan under torsdagen på om hade gjort något annorlunda i dag.
– Jag hade fortfarande litat på landslagsläkaren, det är fortfarande det säkraste jag kan göra, säger hon.
Börjar misstänka att farten upp för Alpe Cermis beror på minskning av kroppsvikten p.g.a. hjärnamputation. Ingen förmåga att lära av misstaget uppenbarligen och ingen insikt om att hon knappast kommer att försämra situationen genom att själv googla på substanserna som står på paketet och strunta i att använda krämen om googlingen visar att den innehåller anabola steroider.
Hon körde tungt på steroiderna i början av sommaren och höll precis på att trappa ner inför testsäsongen. Eller nåt?bigmollo sa:Eller så har hon suttit på sitt hotellrum och skjutit steroider för glatta livet tills den där testgubben knackade på dörren
me.I.am sa:Supertramp sa:Att Johaug tar emot salvan av sin läkare och slänger kartongen utan att läsa den låter inte helt otroligt tycker jag. Varför skulle hon göra det när hon får salvan av sin läkare och dessutom frågar för säkerhets skull. Men det som gör det hela så obegripligt är att läkaren ger henne salvan. Har han förklarat varför han gjorde det? Att han själv inte skulle tittat på förpakningen eller läst innehållsförteckningen är ju helt omöjligt. Jag ser bara två möjliga förklaringar:
1) Läkaren tänkte att det inte fanns någon risk att kroppen skulle ta upp steroiden så att det gav utskag i en test (vilket känns mycket konstigt att han skulle resonera så)
2) Johaug har dopat sig med microdoserad Clostebol och salvan är en cover-up.
EDIT: Läste nu att läkaren påstår att han inte sett dopingmärkningen och att han läst innehållsförteckningen men inte viste att Clostebol fanns på Wadas lista. Vilket låter helt orimligt. Han har tydligen även arbetat för Pfizer som tillverkar salvan.
Ingen av dom, jag tror på:
3) TJ var halvt hysterisk, i samråd med läkaren (läs tjat) så kom dom fram till att testa Trofodermin, det TJ frågade läkaren var "kommer det att synas på eventuellt dopingtest?".
4) Som 3) men det var helt TJ:s idé.
bigmollo sa:Vet inte om nån har tagit upp det tidigare, men det KAN ju vara så att läkaren har förklarat för Johaug att salvan (som var det enda som kunde lindra hennes läppar) innehåller dopingklassade medel men att det med all sannolikhet inte skulle synas på ett prov eftersom det var så liten mängd. Och att de inte räknade med att bli testade just då heller eftersom det var lågsäsong och hon inte hade blivit testad på flera månader. Eller så har hon suttit på sitt hotellrum och skjutit steroider för glatta livet tills den där testgubben knackade på dörren.
me.I.am sa:me.I.am sa:Supertramp sa:Att Johaug tar emot salvan av sin läkare och slänger kartongen utan att läsa den låter inte helt otroligt tycker jag. Varför skulle hon göra det när hon får salvan av sin läkare och dessutom frågar för säkerhets skull. Men det som gör det hela så obegripligt är att läkaren ger henne salvan. Har han förklarat varför han gjorde det? Att han själv inte skulle tittat på förpakningen eller läst innehållsförteckningen är ju helt omöjligt. Jag ser bara två möjliga förklaringar:
1) Läkaren tänkte att det inte fanns någon risk att kroppen skulle ta upp steroiden så att det gav utskag i en test (vilket känns mycket konstigt att han skulle resonera så)
2) Johaug har dopat sig med microdoserad Clostebol och salvan är en cover-up.
EDIT: Läste nu att läkaren påstår att han inte sett dopingmärkningen och att han läst innehållsförteckningen men inte viste att Clostebol fanns på Wadas lista. Vilket låter helt orimligt. Han har tydligen även arbetat för Pfizer som tillverkar salvan.
Ingen av dom, jag tror på:
3) TJ var halvt hysterisk, i samråd med läkaren (läs tjat) så kom dom fram till att testa Trofodermin, det TJ frågade läkaren var "kommer det att synas på eventuellt dopingtest?".
JLarsson sa:Gäller TJs läkares förskrivningsrätt i Italien?
Miss Lycka sa:Nu gäller det att fastslå hennes oskuld och sälja hennes kollektion under avstängningen. Det funkar inte om hon verkar ha förlorat sin hederlighet.
ohellstrom sa:me.I.am sa:...
Nåt ditåt... jag tycker (oc har hela tiden tyckt) att deras förklaring låter för dum för att vara sann. De har tagit en rövare med salvan. (Ja, jag är medveten om att den teorin också är på gränsen till för dum för att vara sann)
Bengt-re sa:Miss Lycka sa:Nu gäller det att fastslå hennes oskuld och sälja hennes kollektion under avstängningen. Det funkar inte om hon verkar ha förlorat sin hederlighet.
Verkar? Hon är ju falsk som 400 kronors sedel med Bert Karlsson på.
Lejon sa:Nota bene: hon HAR dopat sig med anabola steroider, det KAN vara pga ett misstag.
Supertramp sa:Straffet kommer bli fel hur som helst. Om hon verkligen dopat sig med anabola steroider så borde hon bli avstängd på livstid tycker jag. Och om det var ett misstag så är det för högt. I alla fall sett ur Johaugs perspektiv. Men jag inser också att man måste ha höga straff även när man bedömmer att det positiva provet beror på misstag eller slarv, annars skulle systemet inte fungera.
Supertramp sa:Ja aå kanske det är strikt juridiskt. Men om hon av misstag fått i sig så små mängder att det inte ger någon prestarionshöjande effekt så skulle inte jag kalla det doping.
geologen sa:2-4 år känns rimligt. Jag hoppas att det går till CAS.
Lejon sa:Bengt-re sa:Miss Lycka sa:Nu gäller det att fastslå hennes oskuld och sälja hennes kollektion under avstängningen. Det funkar inte om hon verkar ha förlorat sin hederlighet.
Du läser uppenbarligen i tråden så kan du inte ändå förklara vad du menade med att halterna borde varit högre om hennes story stämmer? Jag får ändå för mig att du oftast har tänkt lite innan du skriver och får inte ihop ditt resonemang, men jag kanske missar nåt?
Supertramp sa:Lejon sa:Nota bene: hon HAR dopat sig med anabola steroider, det KAN vara pga ett misstag.
Ja aå kanske det är strikt juridiskt. Men om hon av misstag fått i sig så små mängder att det inte ger någon prestarionshöjande effekt så skulle inte jag kalla det doping.
me.I.am sa::
Nu har jag inte följt förhören, så det kanske har nämnts. TJ har ju i någon tidigare intervju sagt att hon dubbel- och trippelkollar allt hon intar/smetar på sig, litar inte på någon annan.
:
Bengt-re sa:Lejon sa:Bengt-re sa:Miss Lycka sa:Nu gäller det att fastslå hennes oskuld och sälja hennes kollektion under avstängningen. Det funkar inte om hon verkar ha förlorat sin hederlighet.
Du läser uppenbarligen i tråden så kan du inte ändå förklara vad du menade med att halterna borde varit högre om hennes story stämmer? Jag får ändå för mig att du oftast har tänkt lite innan du skriver och får inte ihop ditt resonemang, men jag kanske missar nåt?
Storyn stämmer uppenbarligen inte - ok! Alla indikationer på att storyn inte beskriver sanningen är väl lite väl tjötigt att dra upp igen, men de låga halterna är en faktor som pekar i riktningen av hela den fördragna förklaringen är falsarier.
:
Men hon grät ju i tv - så hon är ju oskyldig.... Fast det gjorde visst Ben Johnson också, så han var nog också oskyldig egentligen.
GoranS sa:Supertramp sa:Straffet kommer bli fel hur som helst. Om hon verkligen dopat sig med anabola steroider så borde hon bli avstängd på livstid tycker jag. Och om det var ett misstag så är det för högt. I alla fall sett ur Johaugs perspektiv. Men jag inser också att man måste ha höga straff även när man bedömmer att det positiva provet beror på misstag eller slarv, annars skulle systemet inte fungera.
Du tycker alltså att WADAs reglemente är felaktigt. Dock håller du väl med om att hon ska dömas efter det regelverket och inte baserat på något rent tyckande från en jury?
Supertramp sa:GoranS sa:Supertramp sa:Straffet kommer bli fel hur som helst. Om hon verkligen dopat sig med anabola steroider så borde hon bli avstängd på livstid tycker jag. Och om det var ett misstag så är det för högt. I alla fall sett ur Johaugs perspektiv. Men jag inser också att man måste ha höga straff även när man bedömmer att det positiva provet beror på misstag eller slarv, annars skulle systemet inte fungera.
Du tycker alltså att WADAs reglemente är felaktigt. Dock håller du väl med om att hon ska dömas efter det regelverket och inte baserat på något rent tyckande från en jury?
Nej, som jag skrev så inser jag att det är nödvändigt med hårda straff öven om man bedömmer att sannolikheten är hög att ett possitivt beror på slarv och inte har påverkat prestationsförmågan. Men om man tittar isolerat på.det Johaug har gjort så tycker jag (om hennes story stämmer) inte att straffet står i proportion mot hennes misstag. Men jag tycker ändå att WADA:s regler är OK (man kanske till och med skulle vara ännu hårdare) för annars skulle fler slarva och fler "riktiga" dopare komma för lindrigt undan. Det blir liksom ett nödvändigt ont att slarviga idrottare (eller de som har slarviga läkare) blir avstängda en relativt lång tid.
GoranS sa:Jag var mer inne på det du skrev om livstid för, som i detta fall, första förseelsen. Det ger WADAs reglemente inget stöd för idag vad jag kan se såvida personen inte varit inblandad i distribution av dopingprodukter.
JT sa:Salvan TJ använt har definitivt prestationshöjande effekt. Jag tror inte ens man försökt hävda motsatt resonemang i sina förklaringar. Det är solklar doping.
Lejon sa:Bengt-re: jag är helt med på ditt resonemang förutom den del där du säger att låga nivåer motsäger hennes story. För mig säger de låga nivåerna att hennes story vad gäller hur medlet hamnat i kroppen KAN stämma. Högre nivåer hade talat emot storyn.
Supertramp sa:JT sa:Salvan TJ använt har definitivt prestationshöjande effekt. Jag tror inte ens man försökt hävda motsatt resonemang i sina förklaringar. Det är solklar doping.
Vad baserar du detta påstående på?
Finns det studier som visar att dessa nivåer av (vad det nu var som ämnet heter) ger ökad prestationsförmåga? Eller att man med salvan kan uppnå nivåer så höga så att de ger en (påvisbar) prestationshöjande effekt?
me.I.am sa:Lejon sa:Bengt-re: jag är helt med på ditt resonemang förutom den del där du säger att låga nivåer motsäger hennes story. För mig säger de låga nivåerna att hennes story vad gäller hur medlet hamnat i kroppen KAN stämma. Högre nivåer hade talat emot storyn.
@Bengt-re, jag blir också nyfiken på vad du menar med att nivåerna är för låga för hennes förklaring. Är det ett trollningsförsök, eller sitter du på alternativa fakta?
me.I.am sa:Skulle vara intressant att veta halveringstiden för Clostebol. Känns inte så relevant att diskutera hur pass nivån vid provtagningen var prestationshöjande eller ej.
JT sa:Supertramp sa:JT sa:Salvan TJ använt har definitivt prestationshöjande effekt. Jag tror inte ens man försökt hävda motsatt resonemang i sina förklaringar. Det är solklar doping.
Vad baserar du detta påstående på?
Finns det studier som visar att dessa nivåer av (vad det nu var som ämnet heter) ger ökad prestationsförmåga? Eller att man med salvan kan uppnå nivåer så höga så att de ger en (påvisbar) prestationshöjande effekt?
Om det inte haft prestationshöjande effekt så hade det inte varit med på listan över förbjudna preparat. Resten är (ur dopingsynpunkt) helt oväsentligt. "Öh, jag glömde att anabola steroider var förbjudna." Hade det funnits regler för hur korkad man får vara så hade ju TJ fått 12 livstiders avstängning.
Frågan är vart du vill komma egentligen? Vill du ha gränsvärden på alla preparat så det blir mindre lätt att inte dopa sig? För det är verkligen jättelätt att låta bli att dopa sig (om man vill) om gränsen går vid noll. Jag kan t ex garantera dig att jag aldrig haft Clostebol i kroppen. Jag är 100% säker. Och jag har inte ens behövt anstränga mig för att inte få i mig det.