Dopingtråden

Dopingtråden
What?

Även Johaug själv fick frågan under torsdagen på om hade gjort något annorlunda i dag.
– Jag hade fortfarande litat på landslagsläkaren, det är fortfarande det säkraste jag kan göra, säger hon.

Börjar misstänka att farten upp för Alpe Cermis beror på minskning av kroppsvikten p.g.a. hjärnamputation. Ingen förmåga att lära av misstaget uppenbarligen och ingen insikt om att hon knappast kommer att försämra situationen genom att själv googla på substanserna som står på paketet och strunta i att använda krämen om googlingen visar att den innehåller anabola steroider.

Dopingtråden
GoranS sa:
What?

Även Johaug själv fick frågan under torsdagen på om hade gjort något annorlunda i dag.
– Jag hade fortfarande litat på landslagsläkaren, det är fortfarande det säkraste jag kan göra, säger hon.

Börjar misstänka att farten upp för Alpe Cermis beror på minskning av kroppsvikten p.g.a. hjärnamputation. Ingen förmåga att lära av misstaget uppenbarligen och ingen insikt om att hon knappast kommer att försämra situationen genom att själv googla på substanserna som står på paketet och strunta i att använda krämen om googlingen visar att den innehåller anabola steroider.

Skulle hon svara annorlunda så faller hela försvarsstrategin, så kan de ju inte ha det ;)
Efter de har valt den vägen så har de inget annat val än att vandra den till sin ände.

Dopingtråden
Vet inte om nån har tagit upp det tidigare, men det KAN ju vara så att läkaren har förklarat för Johaug att salvan (som var det enda som kunde lindra hennes läppar) innehåller dopingklassade medel men att det med all sannolikhet inte skulle synas på ett prov eftersom det var så liten mängd. Och att de inte räknade med att bli testade just då heller eftersom det var lågsäsong och hon inte hade blivit testad på flera månader. Eller så har hon suttit på sitt hotellrum och skjutit steroider för glatta livet tills den där testgubben knackade på dörren.

Dopingtråden
me.I.am sa:
Supertramp sa:
Att Johaug tar emot salvan av sin läkare och slänger kartongen utan att läsa den låter inte helt otroligt tycker jag. Varför skulle hon göra det när hon får salvan av sin läkare och dessutom frågar för säkerhets skull. Men det som gör det hela så obegripligt är att läkaren ger henne salvan. Har han förklarat varför han gjorde det? Att han själv inte skulle tittat på förpakningen eller läst innehållsförteckningen är ju helt omöjligt. Jag ser bara två möjliga förklaringar:

1) Läkaren tänkte att det inte fanns någon risk att kroppen skulle ta upp steroiden så att det gav utskag i en test (vilket känns mycket konstigt att han skulle resonera så)

2) Johaug har dopat sig med microdoserad Clostebol och salvan är en cover-up.

EDIT: Läste nu att läkaren påstår att han inte sett dopingmärkningen och att han läst innehållsförteckningen men inte viste att Clostebol fanns på Wadas lista. Vilket låter helt orimligt. Han har tydligen även arbetat för Pfizer som tillverkar salvan.

Ingen av dom, jag tror på:

3) TJ var halvt hysterisk, i samråd med läkaren (läs tjat) så kom dom fram till att testa Trofodermin, det TJ frågade läkaren var "kommer det att synas på eventuellt dopingtest?".

4) Som 3) men det var helt TJ:s idé.

Dopingtråden
bigmollo sa:
Vet inte om nån har tagit upp det tidigare, men det KAN ju vara så att läkaren har förklarat för Johaug att salvan (som var det enda som kunde lindra hennes läppar) innehåller dopingklassade medel men att det med all sannolikhet inte skulle synas på ett prov eftersom det var så liten mängd. Och att de inte räknade med att bli testade just då heller eftersom det var lågsäsong och hon inte hade blivit testad på flera månader. Eller så har hon suttit på sitt hotellrum och skjutit steroider för glatta livet tills den där testgubben knackade på dörren.

Ja gillar man att leva "on the wild side" så är det naturligtvis lättare att köra den vägen istället för att låta läpparna läka av sig själva (ev. i kombination med att förflytta sig till plats med mindre aggressiv sol), hitta en medicin som gör jobbet men inte innehåller förbjuden substans eller, om inget av dessa bedöms kunna funka, fixa TUE för krämen.

Att hon suttit och skjutit steroider för glatta livet precis innan motsägs av halten i provet.

Dopingtråden
me.I.am sa:
me.I.am sa:
Supertramp sa:
Att Johaug tar emot salvan av sin läkare och slänger kartongen utan att läsa den låter inte helt otroligt tycker jag. Varför skulle hon göra det när hon får salvan av sin läkare och dessutom frågar för säkerhets skull. Men det som gör det hela så obegripligt är att läkaren ger henne salvan. Har han förklarat varför han gjorde det? Att han själv inte skulle tittat på förpakningen eller läst innehållsförteckningen är ju helt omöjligt. Jag ser bara två möjliga förklaringar:

1) Läkaren tänkte att det inte fanns någon risk att kroppen skulle ta upp steroiden så att det gav utskag i en test (vilket känns mycket konstigt att han skulle resonera så)

2) Johaug har dopat sig med microdoserad Clostebol och salvan är en cover-up.

EDIT: Läste nu att läkaren påstår att han inte sett dopingmärkningen och att han läst innehållsförteckningen men inte viste att Clostebol fanns på Wadas lista. Vilket låter helt orimligt. Han har tydligen även arbetat för Pfizer som tillverkar salvan.

Ingen av dom, jag tror på:

3) TJ var halvt hysterisk, i samråd med läkaren (läs tjat) så kom dom fram till att testa Trofodermin, det TJ frågade läkaren var "kommer det att synas på eventuellt dopingtest?".

Nåt ditåt... jag tycker (oc har hela tiden tyckt) att deras förklaring låter för dum för att vara sann. De har tagit en rövare med salvan. (Ja, jag är medveten om att den teorin också är på gränsen till för dum för att vara sann)

Dopingtråden
Om det finns något alternativt preparat som gör jobbet men inte är dopningsklassat borde det inte varit speciellt besvärligt att sätta någon i en bil och köra till något apotek där det fanns. Var inte speciellt långt till Schweiz eller Österrike om italienska apotek inte skulle haft denna produkt. Och om det var det enda preparatet som kunde göra jobbet (låter otroligt) så borde de väl i alla fall försökt gardera med en TUE. Kostar väl ingenting!?

Sen tror jag knappast att vi någonsin med säkerhet kommer att kunna veta vad som hände. Och det är egentligen i mitt tycke rätt ointressant. Hon har tagit en anabol steroid, trots att produkten är korrekt märkt (står att den innehåller Clostebol på förpackning och följesedel vad jag förstått) och dessutom försedd med en varningssymbol för att det är en dopningsklassad produkt. Dimridåerna som advokaten försökt lägga ut kring att symbolen skulle kunna tolkas som att den inte var dopningsklassad tycker jag mest ger en känsla av desperation. Hon har vidare inte gjort några försök att på egen hand utröna om preparatet innehåller dopningsklassade substanser. Det enda hon hävdar att hon gjort är att fråga läkaren. Som jag fattar det är det försvarets jobb att visa detta och jag har inte läst något som egentligen indikerar att de kunnat göra det. Det enda som framkommit är att både TJ och läkaren hävdar att så skett. TJ har ju ingenting att vinna på att säga något annat. Möjligen kan man argumentera för att det stärker historiens trovärdighet att läkaren hävdar det. Han har trots allt något att förlora på att erkänna att han rekommenderat användning. Som bevis tycker jag dock det känns en aning svagt.

Så, om man inte vill skapa ett prejudikat med målvaktsläkare som tar på sig skulden för all "medicinanvändning" är det inte mycket som är förmildrande för Johaugs del. Om man bortser från proportionalitetsresonemanget känns det som att det snarare borde röra sig om 2-4 år än 1-2 år som straffskala och 14 månader skulle innebära nedre delen av den senare. Man frågar sig då lite vad återstoden av intervallet, d.v.s. 15 månader till 2 år ska användas till och ffa vad man ska göra för att hamna i 2-4-årsintervallet.

Dopingtråden
JLarsson sa:
Gäller TJs läkares förskrivningsrätt i Italien?

Yes, den ska vara global.

Dock, att den är receptbelagd hade väl inte förändrat något i sak? I så fall vore det ju väldigt enkelt att dopa sig lagligt genom att en läkare ställer felaktiga diagnoser (dåligt blodvärde, behöver transfusion osv). Möjligen finns det kanske andra receptbelagda mediciner som inte är på svarta listan..

Dopingtråden
ohellstrom sa:
me.I.am sa:
...

Nåt ditåt... jag tycker (oc har hela tiden tyckt) att deras förklaring låter för dum för att vara sann. De har tagit en rövare med salvan. (Ja, jag är medveten om att den teorin också är på gränsen till för dum för att vara sann)

Det är en sak jag hänger upp mig lite på. Läste i någon artikel (kommer inte ihåg var, plöjde mycket sensationsjournalistik när det begav sig) att Läkaren hade köpt två salvor, TJ provade först den ena vilken inte gav effekt, sedan den andra (Trofodermin). Varför köpa två? Det närmsta jag kommer är att den ena var svagare. Dessutom, om jag kommer ihåg rätt, gick det endast någon dag med den svagare salvan, känns som väldigt kort tid för att underkänna den. Varför gick dom inte på den starkare direkt? Det var ju lite panik runt hennes läppsår. Känns definitivt som att det fanns någon anledning att helst inte testa den starkare.

Det som återgetts från när dopingkontrollen gjordes är att hon var noga med att säga att hon använt den numer berömda läppsalvan, men inte visste namnet på (enligt det aktuella förhöret). Hon har hela tiden babblat på om alla händelser runt salvan, så varför sa hon inte "jag har använt två olika läppsalvor" vid dopingkontrollen. Visst, det kan ha återgetts felaktigt, och oavsett så säger det inget om det finns någon osanning i detta, men det skaver.
EDIT: Om TJ:s story stämmer borde båda salvorna varit likvärdiga för henne, och lika viktiga att nämna.

Jag kan inte låta bli att spekulera i beteendet, tycker det är intressant med det mänskliga beteendet i olika situationer. Speciellt när man inte är ärlig. Ta någon som kommer försent till ett viktigt morgonmöte på jobbet. Någon som varit ute i god tid, men blivit stoppad av t.ex. något i trafiken säger det, och tänker nog inte ens tanken att det kan ifrågasättas. Medan någon som helt enkelt kommit iväg lite sent ofta har en tendens att bre på med flera olika anledningar, och är undermedvetet beredd på att det ifrågasätts. Väldigt spekulativt, men magkänslan säger att vi inte hört hela sanningen.

Oavsett om det skulle vara systematisk doping (vilket jag INTE tror) eller enligt 3) eller 4) ovan så skulle det resultera i exakt samma försvar, inget av de alternativen är något som TJ skulle vilja kom fram.

Nu har jag inte följt förhören, så det kanske har nämnts. TJ har ju i någon tidigare intervju sagt att hon dubbel- och trippelkollar allt hon intar/smetar på sig, litar inte på någon annan. Nu låter det helt annorlunda, även från Björgen. Om det är det senare som gäller så känns det som hon sa i den intervjun som något man kläcker ur sig för att dölja något, vilket inte har så mycket med detta att göra, men tycker det är intressant ur den lite större diskussionen om det Norska skid-"undret". Men borde rimligtvis tas upp i förhören tycker jag.

#kulattspekulera

Senast ändrad:
Dopingtråden
Bengt-re sa:
Miss Lycka sa:
Nu gäller det att fastslå hennes oskuld och sälja hennes kollektion under avstängningen. Det funkar inte om hon verkar ha förlorat sin hederlighet.

Verkar? Hon är ju falsk som 400 kronors sedel med Bert Karlsson på.

Du läser uppenbarligen i tråden så kan du inte ändå förklara vad du menade med att halterna borde varit högre om hennes story stämmer? Jag får ändå för mig att du oftast har tänkt lite innan du skriver och får inte ihop ditt resonemang, men jag kanske missar nåt?

Dopingtråden
Straffet kommer bli fel hur som helst. Om hon verkligen dopat sig med anabola steroider så borde hon bli avstängd på livstid tycker jag. Och om det var ett misstag så är det för högt. I alla fall sett ur Johaugs perspektiv. Men jag inser också att man måste ha höga straff även när man bedömmer att det positiva provet beror på misstag eller slarv, annars skulle systemet inte fungera.

Dopingtråden
Supertramp sa:
Straffet kommer bli fel hur som helst. Om hon verkligen dopat sig med anabola steroider så borde hon bli avstängd på livstid tycker jag. Och om det var ett misstag så är det för högt. I alla fall sett ur Johaugs perspektiv. Men jag inser också att man måste ha höga straff även när man bedömmer att det positiva provet beror på misstag eller slarv, annars skulle systemet inte fungera.

Du tycker alltså att WADAs reglemente är felaktigt. Dock håller du väl med om att hon ska dömas efter det regelverket och inte baserat på något rent tyckande från en jury?

Dopingtråden
Supertramp sa:
Ja aå kanske det är strikt juridiskt. Men om hon av misstag fått i sig så små mängder att det inte ger någon prestarionshöjande effekt så skulle inte jag kalla det doping.

Salvan TJ använt har definitivt prestationshöjande effekt. Jag tror inte ens man försökt hävda motsatt resonemang i sina förklaringar. Det är solklar doping.

Dopingtråden
geologen sa:
2-4 år känns rimligt. Jag hoppas att det går till CAS.

Jag tycker att två år skulle vara OK utan att ha satt mig in i domar i likartade fall. Lägre än två år skulle i mina ögon vara skumt. Lite mer skulle jag också köpa. Fyra år, d.v.s. maxstraff, kan jag tycka är att ta i. Jag misstänker dock att det är en rätt stor sannolikhet att det kan landa på under två år.

En fundering är hur lågt straff som kan utdömas utan att WADA överklagar och hur hårt straff som kan utdömas utan att Johaug överklagar. Vore jag i TJs kläder hade jag överklagat om det blir mer än 15 månader då det skulle innebära missat OS och hon då har ganska lite att förlora på ett överklagande. Med 15 månader eller mindre skulle jag i alla fall låta bli att överklaga och riskera ett straff som orsakar missat OS. Hur WADA resonerar eller beslutar om de ska överklaga vore intressant att veta. Det har ju hintats om att "experter" tror att CAS skulle döma till minst två år. Innebär det att WADA förmodligen överklagar allt under två år. Om så är fallet känns det som att domen garanterat kommer att överklagas.

Dopingtråden
Lejon sa:
Bengt-re sa:
Miss Lycka sa:
Nu gäller det att fastslå hennes oskuld och sälja hennes kollektion under avstängningen. Det funkar inte om hon verkar ha förlorat sin hederlighet.

Du läser uppenbarligen i tråden så kan du inte ändå förklara vad du menade med att halterna borde varit högre om hennes story stämmer? Jag får ändå för mig att du oftast har tänkt lite innan du skriver och får inte ihop ditt resonemang, men jag kanske missar nåt?

Storyn stämmer uppenbarligen inte - ok! Alla indikationer på att storyn inte beskriver sanningen är väl lite väl tjötigt att dra upp igen, men de låga halterna är en faktor som pekar i riktningen av hela den fördragna förklaringen är falsarier.

Vad har då hänt eftersom det fördragits uppenbarligen inte är sanningen? Antigen någon ännu otroligare historia, men om det vore så borde inte TJ och c/o köra alternativa fakta på den presenterande uppenbarligen tveksamma förklaringen.

Har man uteslutit alla andra alternativ och dessutom lägger till den otroligt långa otestade tiden innan denna kontroll så är det svårt att landa i någon annan slutsats än den att TJ har dopat sig medvetet och salvstoryn bara är en coverup för att ha en hittepå förklaring att ta till.

Lägg sedan till den lätt obehagliga inställningen som astma tue visades genomsyra officiella skidnorge så har man ju en indikation på att de har en tämligen pragmatisk inställning till kemisk förbättring av prestationer.

Men hon grät ju i tv - så hon är ju oskyldig.... Fast det gjorde visst Ben Johnson också, så han var nog också oskyldig egentligen.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Supertramp sa:
Lejon sa:
Nota bene: hon HAR dopat sig med anabola steroider, det KAN vara pga ett misstag.

Ja aå kanske det är strikt juridiskt. Men om hon av misstag fått i sig så små mängder att det inte ger någon prestarionshöjande effekt så skulle inte jag kalla det doping.

Såvitt jag vet finns inga studier på vilken koncentration som krävs för en mätbar prestationshöjande effekt (rimligtvis finns ingen nivå som inte har någon effekt alls med tanke på farmakologin).
Dessutom kommer det aldrig att gå att bevisa vilka nivåer hon hade före testtillfället eftersom hon inte testats på 4 månader. Dessa var rimligen högre... För mig spelar det ingen roll för avstängningen hur det hela gått till - hon hade ett dopingsklassat medel i kroppen som hon kan ha haft nytta av prestationsmässigt. Då ska hon dömas till minst två år. Punkt slut.
(Sen för hennes personliga del vill hon givetvis försöka bevisa sin oskuld och få lägsta straff - mycket mänskligt och jag skulle antagligen gjort likadant själv, men det är en annan sak.)

Dopingtråden
Bengt-re: jag är helt med på ditt resonemang förutom den del där du säger att låga nivåer motsäger hennes story. För mig säger de låga nivåerna att hennes story vad gäller hur medlet hamnat i kroppen KAN stämma. Högre nivåer hade talat emot storyn.

Senast ändrad:
Dopingtråden
me.I.am sa:
:
Nu har jag inte följt förhören, så det kanske har nämnts. TJ har ju i någon tidigare intervju sagt att hon dubbel- och trippelkollar allt hon intar/smetar på sig, litar inte på någon annan.
:

Från vg.no:s bevakning (från framförande av Antidoping Norges advokat):

- Etter min oppfatning kan Johaug klandres for sin holdning til hvordan hun skal oppfylle sin plikt. Hun forklarte i går at hun aldri sjekket produktet om hun fikk det fra landslagslegen, sier Kiær og fortsetter:

- Til Østlendingen sa hun at hun sjekket tre ganger, men i forklaringen ble dette redusert til å gjelde til når hun fikk dette fra andre.

Dopingtråden
Bengt-re sa:
Lejon sa:
Bengt-re sa:
Miss Lycka sa:

Storyn stämmer uppenbarligen inte - ok! Alla indikationer på att storyn inte beskriver sanningen är väl lite väl tjötigt att dra upp igen, men de låga halterna är en faktor som pekar i riktningen av hela den fördragna förklaringen är falsarier.
:
Men hon grät ju i tv - så hon är ju oskyldig.... Fast det gjorde visst Ben Johnson också, så han var nog också oskyldig egentligen.

Verkar vara olika vilka saker som är tjatiga att upprepa.

Gråtandet kan näppeligen anses göra henne vare sig mer skyldig eller oskyldig. Därmed är det rätt ointressant att dra upp igen och igen.

Dopingtråden
GoranS sa:
Supertramp sa:

Du tycker alltså att WADAs reglemente är felaktigt. Dock håller du väl med om att hon ska dömas efter det regelverket och inte baserat på något rent tyckande från en jury?

Nej, som jag skrev så inser jag att det är nödvändigt med hårda straff öven om man bedömmer att sannolikheten är hög att ett possitivt beror på slarv och inte har påverkat prestationsförmågan. Men om man tittar isolerat på.det Johaug har gjort så tycker jag (om hennes story stämmer) inte att straffet står i proportion mot hennes misstag. Men jag tycker ändå att WADA:s regler är OK (man kanske till och med skulle vara ännu hårdare) för annars skulle fler slarva och fler "riktiga" dopare komma för lindrigt undan. Det blir liksom ett nödvändigt ont att slarviga idrottare (eller de som har slarviga läkare) blir avstängda en relativt lång tid.

Dopingtråden
Supertramp sa:
GoranS sa:
Supertramp sa:

Nej, som jag skrev så inser jag att det är nödvändigt med hårda straff öven om man bedömmer att sannolikheten är hög att ett possitivt beror på slarv och inte har påverkat prestationsförmågan. Men om man tittar isolerat på.det Johaug har gjort så tycker jag (om hennes story stämmer) inte att straffet står i proportion mot hennes misstag. Men jag tycker ändå att WADA:s regler är OK (man kanske till och med skulle vara ännu hårdare) för annars skulle fler slarva och fler "riktiga" dopare komma för lindrigt undan. Det blir liksom ett nödvändigt ont att slarviga idrottare (eller de som har slarviga läkare) blir avstängda en relativt lång tid.

Jag var mer inne på det du skrev om livstid för, som i detta fall, första förseelsen. Det ger WADAs reglemente inget stöd för idag vad jag kan se såvida personen inte varit inblandad i distribution av dopingprodukter.

Dopingtråden
GoranS sa:
Jag var mer inne på det du skrev om livstid för, som i detta fall, första förseelsen. Det ger WADAs reglemente inget stöd för idag vad jag kan se såvida personen inte varit inblandad i distribution av dopingprodukter.

Jo jag tycker nog att man borde ha livstidsavstängning vid första förseelsen om det inte finns förmildrande omständigheter.

Dopingtråden
JT sa:
Salvan TJ använt har definitivt prestationshöjande effekt. Jag tror inte ens man försökt hävda motsatt resonemang i sina förklaringar. Det är solklar doping.

Vad baserar du detta påstående på?
Finns det studier som visar att dessa nivåer av (vad det nu var som ämnet heter) ger ökad prestationsförmåga? Eller att man med salvan kan uppnå nivåer så höga så att de ger en (påvisbar) prestationshöjande effekt?

Dopingtråden
Skulle vara intressant att veta halveringstiden för Clostebol. Känns inte så relevant att diskutera hur pass nivån vid provtagningen var prestationshöjande eller ej.

Dopingtråden
Lejon sa:
Bengt-re: jag är helt med på ditt resonemang förutom den del där du säger att låga nivåer motsäger hennes story. För mig säger de låga nivåerna att hennes story vad gäller hur medlet hamnat i kroppen KAN stämma. Högre nivåer hade talat emot storyn.

@Bengt-re, jag blir också nyfiken på vad du menar med att nivåerna är för låga för hennes förklaring. Är det ett trollningsförsök, eller sitter du på alternativa fakta?

Dopingtråden
Supertramp sa:
JT sa:

Finns det studier som visar att dessa nivåer av (vad det nu var som ämnet heter) ger ökad prestationsförmåga? Eller att man med salvan kan uppnå nivåer så höga så att de ger en (påvisbar) prestationshöjande effekt?

Om det inte haft prestationshöjande effekt så hade det inte varit med på listan över förbjudna preparat. Resten är (ur dopingsynpunkt) helt oväsentligt. "Öh, jag glömde att anabola steroider var förbjudna." Hade det funnits regler för hur korkad man får vara så hade ju TJ fått 12 livstiders avstängning.

Frågan är vart du vill komma egentligen? Vill du ha gränsvärden på alla preparat så det blir mindre lätt att inte dopa sig? För det är verkligen jättelätt att låta bli att dopa sig (om man vill) om gränsen går vid noll. Jag kan t ex garantera dig att jag aldrig haft Clostebol i kroppen. Jag är 100% säker. Och jag har inte ens behövt anstränga mig för att inte få i mig det.

Dopingtråden
me.I.am sa:
Lejon sa:

@Bengt-re, jag blir också nyfiken på vad du menar med att nivåerna är för låga för hennes förklaring. Är det ett trollningsförsök, eller sitter du på alternativa fakta?

Antar att du inte menar alternativa fakta i Team Trump-mening. ;-)

Dopingtråden
JT sa:
Supertramp sa:
JT sa:

Om det inte haft prestationshöjande effekt så hade det inte varit med på listan över förbjudna preparat. Resten är (ur dopingsynpunkt) helt oväsentligt. "Öh, jag glömde att anabola steroider var förbjudna." Hade det funnits regler för hur korkad man får vara så hade ju TJ fått 12 livstiders avstängning.

Frågan är vart du vill komma egentligen? Vill du ha gränsvärden på alla preparat så det blir mindre lätt att inte dopa sig? För det är verkligen jättelätt att låta bli att dopa sig (om man vill) om gränsen går vid noll. Jag kan t ex garantera dig att jag aldrig haft Clostebol i kroppen. Jag är 100% säker. Och jag har inte ens behövt anstränga mig för att inte få i mig det.

Som JT skriver så har naturligtvis clostebol genom att det är med på listan en prestationshöjande effekt. Och att halten som hittades är förenlig med historien om hur det kommit in i kroppen säger ju i sig inget. Hon kan ju haft betydligt högre halter vid tidigare tidpunkter.

Däremot tycker jag att det åtminstone på ett teoretiskt plan inte är helt oproblematiskt med nollgränser. Om man skulle komma ner till möjligheten att detektera enskilda molekyler skulle det bli oerhört svårt att gardera sig mot att man får i sig en endaste molekyl av något dopningsklassat preparat. Redan idag har ju läkemedelsrester uppmätts i vanligt kranvatten i Sverige, se https://www.norrvatten.se/Press/Nyh...srester-paverkar-inte-dricksvattenkvaliteten/ Metoprolol som nämns som ett ämne man funnit är en betablockerare och därmed förbjuden i vissa sporter (den står explicit upptaget på WADAs lista; http://www.usada.org/wp-content/uploads/wada-2017-prohibited-list-en.pdf sidan 8). Och Sverige har betydligt mindre problem med läkemedelsrester i vatten än vad ffa vissa läkemedelsproducerande asiatiska länder har.

Jag vet inte om Clostebol har kemiska egenskaper som gör att det inte finns någon risk att det skulle kunna finnas i kranvatten, men a priori skulle jag inte sätta mitt liv på att jag aldrig fått i mig en endaste molekyl via kranvattnet.

Dopingtråden
Helgarderande rubriksättning: karriärsavslutande dom, 14 månader eller frikännande. Bara att välja och vraka ...
Capture.PNG

Tillbaka
Topp