Dopingtråden

Dopingtråden
Ja, dom som förlorar då är astmatikerna.

Antingen tillåtet för alla eller förbjudet för alla. Vid förbud så drabbas såklart den lilla del av dagens användare som faktiskt har astma.

Jag ser nog hellre att det blir helt tillåtet så att alla kan utnyttja lungorna man fötts med oavsett grad av förbättring.
Så blir det onekligen. Det går inte att komma ifrån. I dagsläget blir, i mina ögon, förloraren idrotten (och jag, som inte längre intresseras av den). Men du är å andra sidan subjektivt.

Jag håller med dig om att lösningen ligger i ett totalförbud eller att tillåta samtliga deltagare att nyttja preparaten.

För mig som en gång i tiden hängav mig åt kroppsbyggning och intresserade mig för sådana tävlingar ser jag inte alls charmen i att släppa prestationshöjande preparat fritt (ja, jag vet; kaffe och snus och allt det där - gränsdragningar och andra svårigheter kommer som ett brev på posten, men som princip).

Samtidigt finns det givetvis mängder av människor som tycker annorlunda (Mr. Olympia smäller ju trots allt högre än någon bortglömd Classic BB-tävling som ingen kan namnet på) vilket såklart är den lika rimlig ståndpunkt. Att vara intresserad av skidor är ju heller ingen rättighet (för mig).

I slutändan blir det lite som med det eviga omställandet av klockan två gånger om året; jag bryr mig inte om vi har permanent vinet- eller sommartid - bestäm er bara för det ena eller det andra så lovar jag att anpassa mig.

Dopingtråden
Nä, nu ska vi ha två tider, acceptera det och anpassa dig. Dessutom är det snart dags att ställa om klockan. Kom ihåg, har du korv i kylen, ska klockan ställas BAKOM korven. Annars ställer du den bara framför som vanligt.

Dopingtråden
Det är ju ett väldigt högt gränsvärde idag, de kunde börjat med att sänka det så skulle alla vara lite försiktigare med hur stora doser de tar av astmamedicin (oavsett om de egentligen behöver den eller inte).

Dopingtråden
Nä, nu ska vi ha två tider, acceptera det och anpassa dig. Dessutom är det snart dags att ställa om klockan. Kom ihåg, har du korv i kylen, ska klockan ställas BAKOM korven. Annars ställer du den bara framför som vanligt.
Jag har en väldans fin bild någonstans som tydligt illustrerar den ständiga rebellen inom mig. Tyvärr har jag för många bilder (säkert 1000) varför jag gör ge mig på att prova att vända på det klassiska ordstävet: Nix.

Dopingtråden
Fast astmamedicin är bra för alla..

Astmamedicin används flitigt bland elitidrottare. Läkare har tidigare hävdat att medicinerna inte är prestationshöjande, men flera studier visar nu att höga doser kan ge tydliga fördelar för idrottsutövare.
– Medicinerna ger positiva effekter oberoende av om du har astma eller inte, säger professor Vibeke Backer.

Dopingtråden
Fast astmamedicin är bra för alla..

Astmamedicin används flitigt bland elitidrottare. Läkare har tidigare hävdat att medicinerna inte är prestationshöjande, men flera studier visar nu att höga doser kan ge tydliga fördelar för idrottsutövare.
– Medicinerna ger positiva effekter oberoende av om du har astma eller inte, säger professor Vibeke Backer.

Dopingtråden
Löpardoping medelst bil.

Det är sen gammalt
7b4e9487-81e9-46c5-9f7b-3ab0ba8d91e9

Dopingtråden
"American pro triathlete Collin Chartier tested positive for EPO from an out-of-competition test performed on February 10, 2023."

En skitstorm blåser upp i triatlonvärlden.
Collin har haft sitt stora genombrott i höst med vinst i IM Mont-Tremblant och PTO U.S. Open där han vann 100.000 $.

Som vanligt vill han inte berätta vem som hjälpte honom, så skiten skvätter på alla runt omkring...
Collin Chartier tränas av Mika Iden,

Mika är assisterande coach i norska triathlonlandslaget till Arild Tveiten.
Och bror till Gustav Iden - nuvarande Ironman world champion.
Bland dom andra han tränar finns Rudy von Berg, Casper Stornes och Lionel Sanders.

Dopingtråden
Dopingtråden
Jag tror han har en motor i raketen, speciellt han som vann wimbledon. Djokovic har vunnit i tio år i rad, aldrig förlorat en match och så kommer en ung okänd spanjor och vinner, rimligt. Sanningen kommer komma fram till slut. Helt klart dopad.

Dopingtråden
Speciellt i tennis där aldrig någon dopat sig någonsin. Det är bara magiskt att spelare blir skadade inför stora turneringar och är borta i två månader men kommer tillbaka mycket starkare.

Dopingtråden
Helt otroligt att man inte kan sköta sitt jobb. Hur svårt kan det vara att sköta obligatorisk dopingkontroll när det är avgörande för ens karriär och levebröd. Svårt att uppbringa medkänsla med detta.
Det är ju faktiskt ingen som tvingar någon (med viss reservation för vad som närmast får anses som människohandel och som rapporterats om inom friidrotten) att jobba som elitidrottare. Tycker man det är väldans jobbigt att uppge sin geografiska position en timme om dagen går det ju fint att spela tennis endast för ens höga nöjes skull.

Dopingtråden

Det känns som att man är en fånge på ett sätt för om man inte är där när de dyker upp då har man problem. Låt oss säga att man ska vara hemma 21-22 en kväll. Sen ringer en vän och frågar om vi ska gå ut och äta middag. Då kan man inte göra det för man måste vara hemma den timmen ifall dopingkontrollanterna kommer, säger Ruud

Hårda bud för Casper Ruud

Dopingtråden
Är elitidrottsmän den mest söndercurlade kategorin människor nånsin.
Det finns ett protokoll att följa om man vill vara med och leka annars betraktas man som dopad, hur svårt kan det vara?
Om de ändå hade fått någotsånär ok betalt för besväret att befinna sig "på jobbet" en (1!) timme om dagen. Till skillnad från oss vanliga döda som bara behöver jobba åtta timmar om dagen och se inflationen äta upp ersättningen... ??

Dopingtråden
Helt otroligt att man inte kan sköta sitt jobb. Hur svårt kan det vara att sköta obligatorisk dopingkontroll när det är avgörande för ens karriär och levebröd. Svårt att uppbringa medkänsla med detta.

Speciellt när man redan fått 2 varningar inom ett år. Känns som att det kanske är läge att skärpa till sig då, om det nu beror på rent slarv.

Dopingtråden
Angående det här med dom som gnäller på att dom måste uppge var dom befinner sig 1 timma om dagen, bl.a. Ruud. Ja, det är nog inte så smidigt men systemet är till för att komma åt fuskare som dopar sig.

Så om man inte tycker det är ett bra system, om än krångligt, så kan man ju inte bry sig så mycket om någon dopar sig, och det ger ju att man kan undra över deras inställning till doping.

Dopingtråden

Dopingtråden
Dopingtråden
Det känns svårt att känna någon större mängd sympati eller förståelse när det så uppenbart inte handlar om otur eller misstag utan snarare verkar vara en von oben attityd och att man inte godtar WADAs regelverk för vistelserapportering. Det står säkert i rapporten men hade varit intressant att veta hur många gånger han varit tillgänglig för oanmäld testning.

Dopingtråden
Jag kollade upp det där när någon frågade "hur många gånger tror du att han har blivit testad" när det kom till Ymer. Då hittade jag en sammanställning av alla tennisspelare och hur många gånger de blivit testade på tävling och utanför. Ska se om jag hittar den sammanställningen igen.Han hade blivit testad i alla fall runt tio gånger, dock står det inte hur många som är helt oanmälda.

Dopingtråden
Tycker allt runt honom ger intryck av en person som har rätt besvärliga personliga problem. Det kan nog vara vettigt att han lägger av, åtminstone för nuläget. Hoppas han kan lösa sina problem. Tragisk historia.
Jo, det känns som att han hamnat rejält fel. Men, detta kanske blir en ögonöppnare? Han är ju inte lastgammal. Kanske får han nu chansen att växa upp lite.

Tillbaka
Topp