[Dopning] Nu är det kokta fläsket stekt för Armstrong!

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum
ol__ skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad hände efter att Lance sa att han inte skulle strida mer?

Han fortsätter att tävla i svartrejs och åker på cancerkonferenser där han presenterar sig som killen som vann sju TdF.

> Blev han av med titlarna?

Ja, Lance har accepterat straffet men UCI har inte verkställt det än i väntan på bevisen.

> Har han fysiskt lämnat ifrån sig några medaljer?

Det tror jag inte.

> Vilka var bevisen? Har de lagts fram?

De har inte lagts fram än. Johan Bruyneel, Pedro Celaya och Pepe Marti skall bestrida anklagelserna i en skiljenämnd innan det är över så USADA är antagligen försiktiga med vad de avslöjar än så länge.

> Och vad händer i svallvågorna?

Om Pat McQuaid känner sig utpekad så överklagar UCI kanske fallet till CAS.

SCA Promotions kommer sannolikt att vilja ha tillbaka 7M USD från Lance.

Tille skrev:
> Lite kvarnvatten till schture och hans
> Spanien/OP-hang-up:
> http://deportes.elpais.com/deportes/2012/09/19/act
> ualidad/1348083073_884633.html

Amenvafan, vilka språkbegåvningar vi har här.

vi som inte kan espanjolas ser bara att det handlar bla om Fuentes. Vad står det mer?

Alberto Contador kommer säkert vara ett bra vittne. Jag är helt säker på att han kommer att berätta att Fuentes hade hans "El Canario" påsar i kylen... ;-)

UCI har alltså planerat ge amnesti till de cyklister som erkänner i Operacion Puerto-rättegången i jan nästa år. Man får nog se det som en fingervisning på hur de kommer vilja hantera Armstrong.

Fö kan man bara beklaga att det tydligen tar 6 år för spanjorerna att baxa detta gamla fall till rättsalen. Men det är verkligen bättre sent än aldrig.

schture skrev:
> Men inga idrottsmän är åtalade, de är endast
> kallade som vittnen.

Så smidigt, nästa som om det är meningen...

kitzblitz skrev:
> I så fall heter kanariefågeln AC.

Antonio Colom. Det är väl många som döper sina husdjur efter cyklister?

UCI court action sees [Paul] Kimmage summoned to appear before Swiss court in December

Last January it emerged that Verbruggen and McQuaid had launched a claim stating that Kimmage was ‘dishonest’ in accusing them of ‘having knowingly tolerated tests, of being dishonest people, of not having a sense of responsibility, of not applying the same rules to everyone.’

Det här har potential att bli väldigt underhållande efter att USADAs bevis kommit fram under hösten.

Visst är det meningen. Det som är tråkigt är att man inte gör en total upprensning och sätter ditt alla idrottare som har påsar kvar i kylen, och då inom alla sporter, inte bara cykel.

edit: Haha, fattar inte hur jag kunde missa första halvan av ditt inlägg zodah :-)

zodah skrev:
> Så smidigt, nästa som om det är meningen...

Senast ändrad:
DT skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "– Lance lurade dopningssystemet. Han var
> > systemet, skriver Tyler Hamilton."
> > ...
> > "Hamilton beskriver i boken hur teamet, med
> > Armstrongs vetskap, placerade EPO i termosar
> som
> > motorcyklister försåg stallets cyklister med
> > under loppet."
> >
> > Jag visste inte att EPO verkade så direkt.
>
> Antagligen är det en taskig översättning. Vad
> som antagligen menas är att termosarna
> levererades till cyklisterna under Tourens gång,
> inte under varje enskild etapp. Man injicerar ju
> (väl?) EPO, det är knappast något man gör
> under själva loppet, utan på hotellrummet på
> kvällarna.
>
> Men det är kanske inte så lätt för Aftonbladet
> att veta. Dessutom låter det ju mer spektakulärt
> att de där cyklisterna håller på att dopa sig
> under loppet. ;-)

Sitter och läser boken och avsnittet med termosarna.
I sviterna efter Festina-skandalen under 1998 års TdF så slutade teamen att leverera EPO.
Det var upp till cyklisterna att köpa sin egen EPO. Under träningsperioderna var det inga problem, EPO kunde t.ex. köpas helt lagligt i Schweiz, men eftersom EPO måste förvaras svalt så var det lite svårare under tävling. Så under 1999 års TdF så lät Armstorng sin alt-i-allo hjälpreda Philippe som såg om hans hus följa touren på sin motorcykel, med EPO till tre stycken USPostal-cyklister (Lance, Tyler och Kevin Livingstone). EPOt förvarades i en Termos. Cyklisterna bestämde träff med Philippe när det behövde fylla på med EPO (för att hålla hematocrit-värdet precis under 50-gränsen).

Supertramp skrev:
> Sitter och läser boken och avsnittet med
> termosarna.
> I sviterna efter Festina-skandalen under 1998 års
> TdF så slutade teamen att leverera EPO.
> Det var upp till cyklisterna att köpa sin egen
> EPO. Under träningsperioderna var det inga
> problem, EPO kunde t.ex. köpas helt lagligt i
> Schweiz, men eftersom EPO måste förvaras svalt
> så var det lite svårare under tävling. Så
> under 1999 års TdF så lät Armstorng sin
> alt-i-allo hjälpreda Philippe som såg om hans
> hus följa touren på sin motorcykel, med EPO till
> tre stycken USPostal-cyklister (Lance, Tyler och
> Kevin Livingstone). EPOt förvarades i en Termos.
> Cyklisterna bestämde träff med Philippe när det
> behövde fylla på med EPO (för att hålla
> hematocrit-värdet precis under 50-gränsen).

Fascinerande.

[Vacchi]
Om nu Hamilton inte ljuger, han är ju en FUSKARE som har LJUGIT för oss tidigare - det här känns som en HÄXJAKT av USADA!
[/Vacchi]

Nä, jag är bara bitter för att min bok inte har kommit än. :-(

Då är t.ex Bjarne Riis helt opålitlig och allt han säger borde ifrågasättas, likaså Basso, Valverde et al, det finns många FUSKARE som LJUGIT tidigare...

DT skrev:
> [Vacchi]
> Om nu Hamilton inte ljuger, han är ju en FUSKARE som har LJUGIT för oss tidigare - det här
> känns som en HÄXJAKT av USADA!
> [/Vacchi]

Hej!

Ny här.

Gillade Hamiltons bok bra. Hatar fuskare men ändå intressant läsning och väl värd pengarna.

Ni har väl inte missat bilden på Armstrongs trädgårdsmästare/motorcykelåkande kompis, som sedemera fick en alldeles egen cykelaffär.. (fuck you right back Mike Andersson).

https://pbs.twimg.com/media/A2yI7hyCAAA7V7J.png:large

Ska bli intressant att se Johan Bruyneels mål tas upp snart.. och sen släpps bevisen fritt så då kanske vi äntligen får höra nåt vettigt från Vacchi, Adamsson, Bäckstedt mfl mfl.

Nu har jag läst Tyler Hamiltons bok.

Några reflektioner:

Proffesionell cykling är en sjuk sport, i alla fall under den perioden då Hamilton var aktiv.

Doping spelade en så central roll att alla andra böcker som handlar om proffcykling under denna era, och som inte inkluderar dopingen, skulle kännas helt meningslösa att läsa.

Jag har förståelse och känner viss sympati för Tyler Hamilton och många andra som valde att dopa sig. Dock inte för Lance Armstrong, som verkar helt hänsynslös.

Boken är skriven så att man, när man läst ut den, verkligen hatar Armstrong. Och naturligtvis tycker man att Tyler är en rätt så sympatisk prick. Landis verkar mest korkad.

NLC skrev:
> Och vad tycket du om Landis efter att ha läst
> boken? Fuskare eller bara klantig?

Vad menar du med klantig?

Landis historia liknar på många sätt Hamiltons. Båda var ju naturligtvis dopade upp över öronen med bland annat blodbyten inför och under touren. Men det är svårt att säga varför de åkte fast, Hamilton testade possitivt för att han hade spår av främmande blod trots att han "bara" dopat sig med sitt eget. Han vet inte varför han testade possitivt, kanske hade Fuentes blandat ihop två påsar. Eller så var det något fel på testen. Landis testade possitivt för tesotsteron, vilket han (efter att han erkänt bloddoping) påstår att han inte tagit. Båda två kännde sig orättvist behandlade eftersom de "bara" dopat sig precis som alla andra, och egentligen inte "borde" åkt fast med de testmetoder som fanns då.

Sen satte ju båda två, efter att de blivit fällda, igång en rättsprocess och kamapanj i försök att retvå sig själva. Känns ju väldigt patetiskt i efterhand, men när man läser boken får man i Haniltons fall ändå någon slags föreståelse även för detta agerande. Boken går inte in så mycket i detalj om vad som hände efter att Landis åkt fast, och jag känner inte till alla turerna i den histoiren, men man kanske skulle man känna samma sak inför Landis om han uppriktigt berättade varför han agerade som han gjort efter att han blev fråntagen sin TdF-titel.

Senast ändrad:
Man inser ju också att allt prat man hör om att "toppa formen" inför en tävling egentligen handlar om hur man lägger upp sin doping. Och varför så få av toppåkarna som satsar på Touren vill köra Girot. Jag tror inte att det hanldar så mycket om att inte slita ut kroppen, utan främst om sina dopingförberedelser. Dels när det gäller själva dopingen man tar för att bygga upp kroppen såsom testosteron (används regelbundet för att förbättra återhämtningen) och EPO (som också användes kontinuerligt under träning). Det är mycket lättare att klara sig från en ev. off-competision test än att så gott som garanterat bli testad under tävling. Men framför allt blodtransfussionerna måste gjort det svårt att tävla tätt inpå TdF, speciellt innan de började frysa blodet. Blodet klarar sig bara 4 veckor i kylskåp, och man kan inte tappa hur mcyket blod som helst i taget (en påse 500ml verkade vara standard), vilket gjorde att det var svårt att få fler än en färsk påse inför ett TdF. Tills man kom på ett system där man efter att ha lämnat blod tappade tillbaka de gamla påsarna. Då kunde man börja lämna blodet mycket tidigare, t.ex:
10 veckor innan tdF: -1 påse
6 veckor innan TdF: -2 påsar + 1 påse (man tappar alltså tillbaka förra blådpåsen)
3 veckor innan TdF:´- 3 påsar + 2 påsar
Och så har man tre fäskra påsar inför touren (en innan start + två under själva touren)!
Men det säger ju sig självt att det är ganska svårt att tävla på hög nivå under denna tiden man håller på att tappa blod (Hamilton försökte en gång tävla kort efter att han lämnat blod och fick bryta tävlingen direkt). Sen när Fuentes kom på en metod att frysa blod så blev det dock mycket lättare då man kunde donera i princip obegränsat med blodpåsar off-season.

Senast ändrad:
geologen skrev:
> Och till sist vann Tyler ändå. En herrans massa
> pengar för boken, skulle jag tro...

Visst är det så. Men framför allt så slipper han leva resten av livet i en enda stor livslögn. Till skillnade från de som varit framgångsrika och tjänat mycket pengar men aldrig åkte fast.

Jadå, missförstå mig inte. Jag tycker det är jättebra att allt kommer ut i ljuset. Det är bara lite lustigt hur det kan bli... :D
Funnes den hade jag nog tyckt boken "Wie ich den Krieg verlor" av Adolf Hitler hade varit intressant läsning också. Ruttna skeenden vill man gärna få inblick i.

Man visste att det var illa innan man läst boken men att det skulle ha drivits så till sin spets.

En sak bara, UCI kan ta sin förbannade antidopingkurs truechampionblabla och köra upp det i röven. Korrupta och falska svin hela bunten.

geologen skrev:
> Funnes den hade jag nog tyckt boken "Wie ich den
> Krieg verlor" av Adolf Hitler hade varit
> intressant läsning också. Ruttna skeenden vill
> man gärna få inblick i.

Fast den hade till och med jag tamigf-n laddat ner från thepiratebay och inte köpt. Hamilton är en sak, men att ge royaltydollars till Adolf hade känts fel...

En viktig principiell skillnad tycker jag är att Adolf Hitler var en riktigt ond mäniska. Vilket jag inte tycker att man kan säga om alla dopare. De har hamnat i en situation där de har att välja mellan att lämna den sport alternativt slita som ett djur i varje dag i flera år för att kanske kunna hålla sig på en nivå där de inte blir avhängda i varje tävling, eller att dopa sig och hålla drömen levande om ett liv som framgångsrik proffscyklist. Jag vet själv inte vad jag skulle gjort om jag sattes i en situationen (det vet nog ingen förrän man hamnar där). Dock så förtjänar inte de mest framgånsrika doparna/cyklisterna att bli ihågkomna som världen bästa cyklister när en så stor del av framgången är relaterad till själva dopingen, vilka risker man tar, kroppens förmåga att svara på doping, vilka läkare man anlitar och vilket hjälp man får i sitt dopande från team och andra runt omkring sig.

Senast ändrad:
Festligaste i boken är när Hamilton har lyckats med dopningen såpass bra att han ställer av LA uppför ventoux. Och LA bussar UCI på honom. "Not normal"

Fesligast i boken tyckte jag var Bjarne Riis kostråd till Hamilton.
Hamilton toktränade inför Touren efter dopingcoachens program som gick ut på att maximera Watt/kg genom stenhårda intervallpass, EPO, testosteron och ett kraftigt kaloriunderskott. Kroppen skrek konstant efter mat, och Hamilton hade så lite kroppsfett att han fick ha en handduk under baken för att inte få ont av att sitta på en stol. Riis gav rådet att när han kom hem efter hårt träningspass skulle han svepa två liter iskalt vatten tre sömntabletter. Då skulle han somna och vakna lagom till middagen. Eller, om han hade tur, till nästa frukost.

Senast ändrad:
Bjarne riis- dieten kommer slå stort under 2013. Själv tycker jag historien om när han cyklar ifatt två lycracyklister på sin gamla skit cykel i jeans är ganska underhållande......

Tror att det var Armstrong som såg till att han fick en påse dåligt blod och blev sjuk..

Verkar finnas många roliga och/eller skrämmande historier i boken.

I morse upptäckte jag att jag fick boken levererad för en vecka sedan, men att postavin hade fastnat i brevlådeinkastet. Facepalm. :-)

Haha, vafan DT. Hmm, man kanske ska ta och läsa den där boken. Underhållningsvärdet verkar det inte vara något fel på.

Kan ingen lägga ut ISBN-numret på den "ocensurerade" versionen. Jag blir inte klok på varken adlibris eller amazon.

ISBN borde vara 9780345530417. I alla fall så fanns de censurerade delarna med i min bok. :-)

Nej den finns inte på svenska. Men jag tror att den var ganska lättläst.

Har inte hängt med riktigt i tråden men har någon nämnt episoden när Armstrong slet ut och spöade upp en bilist som körde lite dåligt?

evo skrev:
> Kan ingen lägga ut ISBN-numret på den
> "ocensurerade" versionen. Jag blir inte klok på
> varken adlibris eller amazon.

Det är väl bara att kolla ISBN-numret på Amazon.com (som säljer den amerikanska versionen).

Hursomhelst, här är en lista på skillnaderna. Totalt 10 ändringar, och det verkar inte var någon märkbar skillnad så det spelar nog ingen större roll vilken man köper: http://www.veloveritas.co.uk/2012/0...en-the-us-and-uk-versions-of-the-secret-race/

Nej, boken finns inte på svenska.

Tillbaka
Topp