[Dopning] Nu är det kokta fläsket stekt för Armstrong!

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum
"I know, that's easier said than done, and what we're reading these days doesn't make our sport any more credible. But I believe in our future."

Där hade vi det igen, se framåt...

Phil Liggett:han har nog inte dopat sig, eller han kanske har det men det går inte att bevisa 100%, hursomhelst så har Lance varit bra för sporten, förresten fick jag ett SMS från en forskare som sade att om Lance har tagit alla preparat som USADA säger så skulle han ha varit död nu, och hursomhelst så skulle han nog ändå ha vunnit om ingen annan hade dopat sig, så jag stödjer Armstrong, fast jag måste medge att det nog finns en hel del sanning i Tyler Hamiltons bok, nu ska jag pensionera mig så snart jag kan, det här är deprimerande: http://www.cyclingnews.com/news/despite-usadas-evidence-liggett-remains-armstrongs-supporter

Det sitter långt inne för vissa...

He’s an eminent scientist and a very intelligent man.

scienceisweird.jpg

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Det verkar vara mode bland gamla media-gubbar att
> skjuta ut sig fullständigt i år.

Samtidigt, det svider nog när insikten kommer till dem vad som byggt den sport och de hjältar de kommenterat i +10 år. Och då är det nog trevligare att in i det sista sticka huvudet i sanden av förnekelse än att att acceptera de fakta som presenteras. För om media-gubbarna visste att det var så här ruttet inom proffscyklingen innan det nu kommit upp till ytan men ändå låtsades som motsatsen, hur illa hade inte det varit?

grump skrev:
> Men har Liggett m.fl cykelsportmediaprofiler
> verkligen varit helt ovetandes om detta?

Troligtvis. Framförallt Adamsson och Vacchi. De reagerar verkligen som två herrar som aldrig hade förstått att dom som dom hyllat varit dopade. Riktiga hedersknyfflar!

En del av sportgubbarna har nog helt enkelt målat in sig i ett mentalt hörn. Om man upprepar hyllningarna tillräckligt många gånger så blir man nog så bergfast i sin övertygelse att det blir allt svårare att uppfatta signalerna om att allt inte står rätt till.

Sedan finns det nog rätt många som säkert har anat både det ena och det andra, men som inte har känt att de har kunnat säga eller skriva det. Fram tills rätt nyligen så har det ju trots allt mest rört sig om spekulationer, rykten och indicier, även om det har varit många och starka indicier. Det är en sak för oss att sitta och tycka och tänka en massa saker om det på ett forum, men det ingår väl inte direkt i arbetsbeskrivningen för en sportkommentator att i sändning dra upp en massa rykten som är svåra att belägga...

Sedan finns ju en tredje kategori sportjournalister som har skrivit precis vad de har misstänkt och ansett sig ha belägg för. De kan räknas på ena handens fingrar och har dessutom hamnat i upprepade svårigheter pga det. Paul Kimmage blev ju tex alldeles nyligen stämd av UCI för förtal...

NLC skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det verkar vara mode bland gamla media-gubbar
> att
> > skjuta ut sig fullständigt i år.
>
> Samtidigt, det svider nog när insikten kommer
> till dem vad som byggt den sport och de hjältar
> de kommenterat i +10 år. Och då är det nog
> trevligare att in i det sista sticka huvudet i
> sanden av förnekelse än att att acceptera de
> fakta som presenteras. För om media-gubbarna
> visste att det var så här ruttet inom
> proffscyklingen innan det nu kommit upp till ytan
> men ändå låtsades som motsatsen, hur illa hade
> inte det varit?

Jo så är det säkert. Kan inte vara så jättekul för dem nu. Jag tänkte mest på våra svenska hjältar som Bo Hansson och gänget. :D

Framförallt har Liggett alltid varit förvirrad över vad som händer, så varför skulle han inte vara det över den här saken också.

Liggett må ha svårt att acceptera Lance som doper men han virrar ju till det på ett skrattretande sätt. Han erkänner att han inte läst USADAs rapport där 26 personer vittnat under ed. Han väljer dock att berätta om ett möte med en "kille" i Colorado som erbjudits pengar från en agency mot att han vittnar falskt. I senaste intervjun har han fått ett SMS från "någon" som känner en intelligent "doktor" som påstår att man skulle dö om man intog den mängd dopingmedel som rapporten hänvisar att LA tagit... Sedan har visst LA personligen bedyrat sin oskuld inför Phil. Det var det där med "blind faith".

Adamsson och Vacchi är ju inga skjutjärn direkt. Och trots att Vacchi hojat lite så var han nog inte riktigt inbjuden till de stora killarna utan mest stått brevid. Klart det skapar en idoldyrkan.

Jag börjar faktiskt tycka lite synd om Ligget. Alla hans illusioner verkar ha krossats men han orkar inte riktigt se det. Det är uppenbart att han inte mår bra av detta.

Turnpike

Håller med, har många gånger uppskattad Phil som kommentator. Men den senaste tidens
uttalanden är så konstiga att till och med Lance borde ringa honom och vänligen tacka för hans support men be honom att hålla tyst.

Det är bara att inse att även framtidens cyklister kommer att dopa sig oavsett hur denna historia slutar. Testerna kommer alltid att ligga steget efter, även om man kan skönja tendenser på att dagens cyklister möjligen dopar sig lite mindre än man gjorde för tio år sedan.

Jag tror att det enda som skulle återge cykelsporten lite av dess värdighet vore att införa de hårdaste straffen för doping, av alla idrotter.

Varför inte ett minimum på fyra års avstängning för ringa dopingbrott för substanser som har en relativt låg effekt och ett livstidsstraff för substanser med hög effekt på cyklistens prestation. Båda straffen borde innebära förbud mot allt arbete inom cykelsporten efter avslutad karriär. Detta borde kombineras med att man omedelbart plockar bort samtliga personer som befunnits dopade eller på annat sätt erkänt doping från alla team och cykelorganisationer.

Senast ändrad:
Miss Lycka skrev:
> Då måste WADA ändra sina regler och det finns
> många förbund som motsätter sig.

Hur hårda straff har man då rätt att innföra?

Straffet kan ju vara att köra med genomskinliga Assos-brallor. Då skulle hela dopingproblematiken vara löst.

DT skrev:
> En del av sportgubbarna har nog helt enkelt målat
> in sig i ett mentalt hörn. Om man upprepar
> hyllningarna tillräckligt många gånger så blir
> man nog så bergfast i sin övertygelse att det
> blir allt svårare att uppfatta signalerna om att
> allt inte står rätt till.
>
> Sedan finns det nog rätt många som säkert har
> anat både det ena och det andra, men som inte har
> känt att de har kunnat säga eller skriva det.
> Fram tills rätt nyligen så har det ju trots allt
> mest rört sig om spekulationer, rykten och
> indicier, även om det har varit många och starka
> indicier. Det är en sak för oss att sitta och
> tycka och tänka en massa saker om det på ett
> forum, men det ingår väl inte direkt i
> arbetsbeskrivningen för en sportkommentator att i
> sändning dra upp en massa rykten som är svåra
> att belägga...
>
> Sedan finns ju en tredje kategori
> sportjournalister som har skrivit precis vad de
> har misstänkt och ansett sig ha belägg för. De
> kan räknas på ena handens fingrar och har
> dessutom hamnat i upprepade svårigheter pga det.
> Paul Kimmage blev ju tex alldeles nyligen stämd
> av UCI för förtal...

+1, huvudet på spiken (igen) DT

JT skrev:
> Straffet kan ju vara att köra med genomskinliga
> Assos-brallor. Då skulle hela dopingproblematiken
> vara löst.

Fast det drabbar ju framförallt de som ligger på rulle. Ingen bra lösning om collateral damage blir större än straffet för syndaren...

bigmollo skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > bigmollo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det verkar vara mode bland gamla media-gubbar
> > att
> > > skjuta ut sig fullständigt i år.
> >
> > Samtidigt, det svider nog när insikten kommer
> > till dem vad som byggt den sport och de
> hjältar
> > de kommenterat i +10 år. Och då är det nog
> > trevligare att in i det sista sticka huvudet i
> > sanden av förnekelse än att att acceptera de
> > fakta som presenteras. För om media-gubbarna
> > visste att det var så här ruttet inom
> > proffscyklingen innan det nu kommit upp till
> ytan
> > men ändå låtsades som motsatsen, hur illa
> hade
> > inte det varit?
>
>
> Jo så är det säkert. Kan inte vara så
> jättekul för dem nu. Jag tänkte mest på våra
> svenska hjältar som Bo Hansson och gänget. :D

Aaaah, du tänkte så. Jag funderade faktiskt på samma sak när Tommy E stod i direktsändning och försvarade Bosse H med ett svammel av ord som bara blev konstigare, tråkigare och (faktiskt) otäckare ju längre han höll på.

NLC skrev:

> Aaaah, du tänkte så. Jag funderade faktiskt på
> samma sak när Tommy E stod i direktsändning och
> försvarade Bosse H med ett svammel av ord som
> bara blev konstigare, tråkigare och (faktiskt)
> otäckare ju längre han höll på.

Ha ha ja det där blev inte så lyckat. :D

DT skrev:
----------------------------------------------------------
> Paul Kimmage blev ju tex alldeles nyligen stämd
> av UCI för förtal...

Alldeles nyligen beror ju lite på ens tidsperspektiv och vad som hänt sen dess. Det var väl minst ett halvår innan denna tråd ens startade.

Edit förtydligande: intervjun är väl fråm typ 2010 eller något.

Senast ändrad:
Ser inga hånfulla kommentarer som de var mot Nicklas Axelsson när han åkte fast och han erkände direkt o fick 4 år. Jag tog han i försvar och jag tyckte de var väldigt konstigt att inte Armstrong tillät att öppna hans gamla prover då på den tiden och fick nå spydig kommentar av någon här.
OBS att jag inte tar dopingen i försvar men att Svenskarna ska visa sig duktiga o ge 4 år i straff som dom andra fick mellan 6 mån till 2 år för. Nej fy fan.

Sodraskogen

Bra sammanfattande dokumentär. Och stackars Phil Liggett, han är verkligen tagen och ledsen i det sista klippet. Han säger det inte rakt ut att Lance är dopad utan frågar sig istället hur karln står ut med lögnerna om så skulle vara fallet.

Nu väntar jag bara på att Bjarne och Plast-Alberto åker dit. Bjarne är lika hemsk som Johan Bruyneel och plastmannen ljuger som Lance.

El Amir har en helt hemsk lokal, men enligt mina kollegor väldigt bra husmanskost. Trevlig personal också. Men som sagt - hemsk lokal. Ligger på Gamla brogatan.

Den som verkar mest reko av alla numer verkar ju Vaughters vara. Och största hycklarna är Sky.

Finns det någon dom har hopp kvar att någon är ren längre?
Peter Sagan? Har han varit uppe? Vad tror ni om svenskarna, eller är det för tabu?

Kör på uppdelat tycker jag, rena och öppen doping. Sponsorerna får sponsra dom dom vill. Jag har då inget hopp kvar, frågan är väl vilka som kommer få mest sponsorer och vilka sponsorer som väljer vilka i en uppdelning?
I all välmening.
God kväll.

Att stänga av teamledningen om cyklisterna i laget är dopade kan väl ge en viss effekt?
Har den här typen av avstängningar (annat än den dopade cyklisten) diskuterats på högre nivå?

Morfum skrev:
> Kör på uppdelat tycker jag, rena och öppen
> doping. Sponsorerna får sponsra dom dom vill. Jag
> har då inget hopp kvar, frågan är väl vilka
> som kommer få mest sponsorer och vilka sponsorer
> som väljer vilka i en uppdelning?
> I all välmening.
> God kväll.

Bara ingen dopar sig i den renas klassen. Dom får lova att inte göra det.

Tillbaka
Topp