Downcountry - visa vad du kör

Jag skulle akta mig för downhill-casing. Personligen tycker jag att för mycket ofjädrad massa i förhållande till den fjädrade massan kan göra en cykel helt skittråkig att cykla på, men det kanske bara är jag.
Man kör DD/ DH casing för stabiliteten vid höga farter och hårda kompressioner. Sen för att minska punkteringsrisk. Sen för att dem dämpar ju stöttarna.

Personligen tror jag att det är svin läskigt att köra 1-ply i bergen/ fjällen samt större hopp.

Man kör DD/ DH casing för stabiliteten vid höga farter och hårda kompressioner. Sen för att minska punkteringsrisk. Sen för att dem dämpar ju stöttarna.

Personligen tror jag att det är svin läskigt att köra 1-ply i bergen/ fjällen samt större hopp.
Det är stor skillnad på DD och DH. DD räcker långt, särskilt på en cykel med 120 mm slag.

Kul tråd – downcountry är precis den där gråzonen där fotot och känslan av cykeln spelar lika stor roll som geometrin.

Jag har nyligen bytt till en 120/130-setup och märker hur mycket lättare det blir att jämföra ramvinklar, däckvolym och cockpit när man har rena referensbilder: samma vinkel, samma ljus, utan att behöva stå i garaget med tre cyklar samtidigt. När man ska visa “vad man kör” här i tråden är det just de bilderna som gör skillnad – inte bara en produktbild från tillverkaren.

Har testat en text-till-bild och bild-till-bild-editor för att mocka upp färg, dekaler och däckval innan jag beställer delar, plus prompt- och videostöd när man vill se linjen i skogen i rörelse. Verktyget ligger här: https://soralum.com/image-ai/image-generator

Inte en ersättning för riktiga rundor i stockholmsskogen, men praktiskt när man vill visa en setup tydligt innan nästa bildrunda. Kör Revel Ranger-linjen ser stark ut för blandad stig – nyfiken på hur 115 bak beter sig när det blir blött och rotigt.

Tillbaka
Topp