Downcountry - visa vad du kör

Jag skulle akta mig för downhill-casing. Personligen tycker jag att för mycket ofjädrad massa i förhållande till den fjädrade massan kan göra en cykel helt skittråkig att cykla på, men det kanske bara är jag.
Man kör DD/ DH casing för stabiliteten vid höga farter och hårda kompressioner. Sen för att minska punkteringsrisk. Sen för att dem dämpar ju stöttarna.

Personligen tror jag att det är svin läskigt att köra 1-ply i bergen/ fjällen samt större hopp.

Man kör DD/ DH casing för stabiliteten vid höga farter och hårda kompressioner. Sen för att minska punkteringsrisk. Sen för att dem dämpar ju stöttarna.

Personligen tror jag att det är svin läskigt att köra 1-ply i bergen/ fjällen samt större hopp.
Det är stor skillnad på DD och DH. DD räcker långt, särskilt på en cykel med 120 mm slag.

Kul tråd – downcountry är precis den där gråzonen där fotot och känslan av cykeln spelar lika stor roll som geometrin.

Jag har nyligen bytt till en 120/130-setup och märker hur mycket lättare det blir att jämföra ramvinklar, däckvolym och cockpit när man har rena referensbilder: samma vinkel, samma ljus, utan att behöva stå i garaget med tre cyklar samtidigt. När man ska visa “vad man kör” här i tråden är det just de bilderna som gör skillnad – inte bara en produktbild från tillverkaren.

Har testat en text-till-bild och bild-till-bild-editor för att mocka upp färg, dekaler och däckval innan jag beställer delar, plus prompt- och videostöd när man vill se linjen i skogen i rörelse. Verktyget ligger här: https://soralum.com/image-ai/image-generator

Inte en ersättning för riktiga rundor i stockholmsskogen, men praktiskt när man vill visa en setup tydligt innan nästa bildrunda. Kör Revel Ranger-linjen ser stark ut för blandad stig – nyfiken på hur 115 bak beter sig när det blir blött och rotigt.

Är vi inte helt OT nu? DC borde vara ett steg upp från XC. Så max Exo+. Själva har jag aldrig känt behöv av mer än Exo på stig och då kör jag gärna snabb genom stenkistor.

Är vi inte helt OT nu? DC borde vara ett steg upp från XC. Så max Exo+. Själva har jag aldrig känt behöv av mer än Exo på stig och då kör jag gärna snabb genom stenkistor.
Åsyftades vad man bör ha för däck på extrahjul för mer utförsorienterad/parkåkning på kortslagig DC-cykel.

Åsyftades vad man bör ha för däck på extrahjul för mer utförsorienterad/parkåkning på kortslagig DC-cykel.

Ah, jag är inte helt vaken än. Minns nu diskussionen från igår.

För att fortsätta OT så byter jag bakdäck till park och Alperna. Köpte en Specialized Eliminator Grid Gravity Radial som höll bra. Nu tillbaka på Purgatory Grid Trail.

2016 Norco Optic var en av dem första DC hojar. Jämför den i geometry geeks med 2027 epic. Dem flesta XC Racers samt Jontar i hela världen ville inte ens montera en dropper på sina hojar i 2016.

Jag åkte Park med DC hoj innan det blev kul. 2012 SC Blur TR 140/120mm 26” i Hafjell inkl. Rabolstein och nedre Roller Coaster. Det ska inte rekommenderas, väldigt hög try-hard faktorn. Som “gammla ski racers” som kör SL skidor offpiste och berättar hur allt var svarare men bättre förr. Ta det på Bishop Arms med folk som har noll åning om nada paps :)

Kör Exo i bikeparks i Västra och södra Sverige. Vill ngn från Gbg eller Sthlm, Malmö cykla Bike Park i riktiga berg, rekommenderar att bara hyra en DH hoj. Har man många liftdagar i bergen, kan man köpa en beggad park hoj för 15k.

Senast ändrad:
Kul tråd – downcountry är precis den där gråzonen där fotot och känslan av cykeln spelar lika stor roll som geometrin.

Jag har nyligen bytt till en 120/130-setup och märker hur mycket lättare det blir att jämföra ramvinklar, däckvolym och cockpit när man har rena referensbilder: samma vinkel, samma ljus, utan att behöva stå i garaget med tre cyklar samtidigt. När man ska visa “vad man kör” här i tråden är det just de bilderna som gör skillnad – inte bara en produktbild från tillverkaren.

Har testat en text-till-bild och bild-till-bild-editor för att mocka upp färg, dekaler och däckval innan jag beställer delar, plus prompt- och videostöd när man vill se linjen i skogen i rörelse. Verktyget ligger här: https://soralum.com/image-ai/image-generator

Inte en ersättning för riktiga rundor i stockholmsskogen, men praktiskt när man vill visa en setup tydligt innan nästa bildrunda. Kör Revel Ranger-linjen ser stark ut för blandad stig – nyfiken på hur 115 bak beter sig när det blir blött och rotigt.
Ai-slop. är det du?

Blev en tur igår med nya gaffeln, kändes bra! Mötte även en annan cyklist med top fuel 202 med 140-gaffel, även denna verkade vara nöjd och ha överlevt..

Dock ovant med halt underlag, forkaster funkar väl helt ok men inte supermycket självförtroende alltid :)

Upforking skadar aldrig. Har gjort det sen 2005 nät jag installerade en 150 Sherman i en XC ram. Egentligen blev jag osams med kort slagiga hojar pga gaffeln. Blur TR började med 120 Fox 32, som ökades till 140. Kändes wobbly, så till slut monterades 36: 160. Så 120/160 grymt! Men jag skadade axeln i Hafjell för att 120 bak hjälper inte mycket när man kortar stora hopp, så ett år sen blev det en Enduro ram… Som jag upforkade från 160 till 180 just för park åkning.

Jag gjorde allt detta inte för att jag var en pretentiös nörd men för att jag var fattig… nu började jag hålla på med skidåkning med familjen, så jag är ännu fattigare än jag var tidigare.

Tillbaka
Topp